CBR1000F - Bagfælg
Fra : Allan Bojesen

Dato : 26-07-02 10:36

Hej

Jeg har en idé om at udskifte min bagfælg (SC21) med fælgen fra SC24. Nogen
der ved om der skal modificeres noget og evt. hvor meget.

Grunden: Ren kosmetik - 170 ser lidt bedre ud end 140 og køreegenskaberne
bliver vel ikke ringere.

Allan Bojesen

Fra : MC

Dato : 26-07-02 10:48

> Grunden: Ren kosmetik - 170 ser lidt bedre ud end 140 og køreegenskaberne
> bliver vel ikke ringere.
>
> Allan Bojesen

Det kan lade sig gøre, har set det på flere cykler, havde en kammi der
gjorde det på hans SC21, og fik klart bedre kører egneskaber !

Steen
CB 1100 F 85` Street Fighter Style

Fra : Allan Bojesen

Dato : 26-07-02 11:15

"MC" <bugtrupfuckspam@email.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan lade sig gøre, har set det på flere cykler, havde en kammi der
> gjorde det på hans SC21, og fik klart bedre kører egneskaber !

Ja det kan udmærket lade sig gøre. Her set et par stykker, bl.a. en på
Børne-træf sidste week-end, men fik ikke lige snakket med chaufføren. Og
hvis køreegenskaberne endda bliver bedre, er det bare fjong.

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 26-07-02 15:11

MC <bugtrupfuckspam@email.dk> skrev i en

Jo faktisk!
Brede dæk er kun porno!
Kun til RR er der en fordel i at have bredere kontaktflade når der gåes
til stålet i svingene!

> Det kan lade sig gøre, har set det på flere cykler, havde en kammi der
> gjorde det på hans SC21, og fik klart bedre kører egneskaber !

Hvilket jeg(!) ikke tror på!

--
Armand

Fra : MC

Dato : 26-07-02 15:19

> Hvilket jeg(!) ikke tror på!
>
> --
> Armand

Jammen, SC21 og SC24 Har da stort set ens specs. bortset fra fælge/dæk
størelse, mig bekendt, så alt andet lige burde det da også give bedre køre
egenskaber ?? ! ( også ifølge min kammi ).
Fra SC21-SC24 er der vel tale om en forbedring fra HONDA´s side, af
hjul/fælge ved at gå fra en størrer fælg til mindre, samt lavere/bredere
profil dæk !? el. er jeg galt på den ?

Steen
CB 1100 F 85` Street Fighter Style ( med hjul/bremse/dæk fra YZF 750 R, og
klart meget bedre bremse/køre egenskaber )

Fra : Armand

Dato : 27-07-02 00:07

> [...]
> størelse, mig bekendt, så alt andet lige burde det da også give bedre
> køre egenskaber ?? ! ( også ifølge min kammi ).

Hvorfor det?
Fordi 24'eren er nyere?

> Fra SC21-SC24 er der vel tale om en forbedring fra HONDA´s side, af
> hjul/fælge ved at gå fra en størrer fælg til mindre, samt
lavere/bredere
> profil dæk !? el. er jeg galt på den ?

Pop og porno styres ikke af fornuftsbetonede mekanismer, men derimod af
hvad der er tydeligt synligt (læs: blæret), hvorfor man som kunde ofte
forledes til at tro at der er et dybereliggende formål/kvalitet deri!

Brede dæk ER Ren porno, som relaterer sig henimod de i motorsporten
benyttede brede dimensioner; men hvor det på en racer drejer sig om at
mer-bredde giver berettiget mer-anlægsflade under nedlægning, er der
stort set ingen behov derfor under selv sportslig kørsel på gaden :-|

Der er igennem tiden talrige eksempler på sammenligningstests hvor det
ikke nødvendigvis er modellen med de bredeste dæk, der klarer diciplinen
"køre-egenskaber" bedst - Yamaha FZR 600 var bl.a. i længere tid
ubesejret i denne siciplin indenfor 600-klassen, også selv om at
klassen hurtigt udviklede sig og Yamahaen snart kom til at se gammeldags
ud (bl.a. p.g.a. den smalle dækdimensionering).

Iblandt Ducati 748 og 916, hvor netop dækdimensionen er den væsentligste
stel-relaterede faktor, er det ikke nødvendigvis 916'eren der kører
bedst!

200'er bagdæk er ligeledes kommet på markedet på de seneste, men der er
da også eksempler på at ny-lancerede modeller med denne dimension har
fået indskrænket bredden ved næstkommende årgang

> Steen
> CB 1100 F 85` Street Fighter Style ( med hjul/bremse/dæk fra YZF 750R,
> og klart meget bedre bremse/køre egenskaber )

Og hvad er definitionen så på de bedre køreegenskaber??

--
Armand.

Fra : MC

Dato : 27-07-02 08:45

> Hvorfor det?
> Fordi 24'eren er nyere?
Ja det ville jeg mene, men jeg kan godt forstå hvor du vil hen.. med at det
er lir... men man skulle jo tro at en opdateret model var bedre !?

> Og hvad er definitionen så på de bedre køreegenskaber??
Joo, den er blevet mere styre venlig, ligger meget mere stabilt på vejen,
mere retningsbestemt, og meget mere sving villig ( dog er der jo grænser
pga. knapt så vridnings stabilt stel ! ) altså alt i alt en meget bedre
cykel ( noget siger mig at det evt. også kan være forde tyngde punktet på
cyklen er flyttet lidt ned ?? )

Fra : Armand

Dato : 27-07-02 09:25

> Ja det ville jeg mene, men jeg kan godt forstå hvor du vil hen.. med
at det
> er lir... men man skulle jo tro at en opdateret model var bedre !?

"Bedre" er desværre alt for ofte "mere liret"
Og jeg er lidt bange for at købere ikke kan gennemskue en given
forringelse af køreegenskaberne netop p.g.a. liret :-/
Dette lidt på samme måde som med skraldebang-udstødninger, hvor ejerne
p.g.a. mer-lyden ("Db-hestekræfterne"(tm)) er sikker på at udstødningen
giver ligeså meget mere effekt, som den ved senere måling viser sig at
have mindre!

> [...]
bedre
> cykel ( noget siger mig at det evt. også kan være forde tyngde punktet

Ikke at det ER en universel sandhed; men bredere bagdæk generer
køreegenskaberne i retning af et blankslidt bagdæk:
- Tungere at lægge ind i sving!
- Upræcis under kurvegennemkørsel!
- Hårdt reagerende på opbremsninger under nedlægning!
- Nervøs retnings-stabilitet (især omkring "krydsning af vejstriber"!)

Netop sammenligningen med et blankslidt dæk og en bredere og dermed
fladere slidbane skulle være til at gennemskue :-/

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 28-07-02 18:39

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en

> [...]
>
> Jo faktisk!
> Brede dæk er kun porno!
> Kun til RR er der en fordel i at have bredere kontaktflade når der gåes

Jeg må give Armand ret i denne sag, da jeg gik fra et 160 til 140 på min
SC21 pga. punktering.
Mcén er blevet bedre på alle punkter især nedlægningsvilligheden er blevet
mærkbart bedre.

Grunden til at din kammi har fået bedre køreegenskaber ved at skifte til et
bredere dæk, vil jeg tro er fordi det "gamle" 140 dæk var blevet slidt fladt
på midten, og at så ved at sætte et nyt 170 har dækket fået sin runde form
igen.
Hvis han istedet havde fået monteret et nyt 140 f.eks. Dunlop 205, ville
køreegenskaberne være blevet endnu bedre iforhold til et 170 dæk.

Peter
CBR 1k Sc21 140mm bagsut

Fra : Allan Bojesen

Dato : 28-07-02 18:56

"Peter J" <Peter_Laila@@Get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SC21 pga. punktering.
> Mcén er blevet bedre på alle punkter især nedlægningsvilligheden er blevet

Hvis du har kørt med 160'er dæk på SC21 standardfælg kan jeg godt forstå at
du oplevede at få bedre køreegenskaber ved at montere 140. Standardfælgen på
SC21 er 3,5", og på SC24 4,5 ".

> [...]
> Hvis han istedet havde fået monteret et nyt 140 f.eks. Dunlop 205, ville
> køreegenskaberne være blevet endnu bedre iforhold til et 170 dæk.

Du har nok ret i at oplevelsen af bedre køreegenskaber egentlig bunder i et
nyt dæk.

Jeg er vist blevet overbevist om at cyklen fortsætter med standard fælg og
dæk. Det er også det billigste

Takker for alle svar og begrundelser.

Allan Bojesen

Fra : Helle og Carsten

Dato : 26-07-02 17:38

Den eneste ulempe ved det nævnte indgreb som er almindeligt udbredt og som
ikke har den store indflydelse på cyklens køreegenskaber, er at du pga. øget
fælgbredde ikke fremover kan anvende nuværende kædeskærm. Husk at bruge dit
nuværende tandhjul da gearingen på sc24 er lidt lavere med deraf følgende
topfart og ændret kædelængde. Yes, det er sandt.........din ged er rappere
end sc24'eren. Husker det ike nøjagtigt, men ca 5 km/t på toppen.

Carsten Freimann '87 FZR1000 145hk