Toldsyn - lidt info
Fra : Jørgen Winther

Dato : 24-07-02 23:36

Jeg lovede engang at informere om, hvordan det nye toldsyn gik for sig:

Nu har jeg været til det første...

Til min store overraskelse var der ikke nogen T&S-folk til stede! Det er
alene synsmanden, der udover at kontrollere de sikkerhedsmæssige detaljer
også skal udfylde et skema med diverse spørgsmål om maskinens ekstraudstyr,
stand mm. - ifølge synsmanden var denne nye slags syn indført, for at T&S så
i færre tilfælde behøvede at besigtige køretøjet. Dog var der tilsyneladende
en tendens til, at motorcykler alligevel blev kaldt ind ("så dét...").

Efterfølgende skal man altså stadig den gamle vej med betaling af depositum
og evt. indkaldelse til besigtigelse

Ved indskrivningen til synshallen talte hende, der ekspederede, noget om, at
jeg skulle have haft to bookingnumre, og at de, der bookede, ikke helt havde
fået dette lært endnu. Hvad det andet bookingnummer skulle være brugt til,
fandt jeg aldrig ud af! I mit tilfælde gik det alligevel, så det havde ikke
nogen betydning lige i dét tilfælde, sagde hun. Øh? Nå! Jamen okay så?!

Synet koster i øvrigt det samme som de andre slags syn (dvs. 230 kr for en
mc). Også selv om der på www.bilsyn.dk's bookingside kan læses, at beløbet
er 0 kr. Øv, så havde de alligevel ikke overgået sig selv på dette punkt :-\

Jeg skal til et par stykker mere i den nærmeste fremtid, og derefter vil jeg
så opsummere hele processen og min tiltuskede viden om den

--
Jørgen

Fra : Armand

Dato : 26-07-02 15:12

Jørgen Winther <jwi@condia.dk> skrev i en
> Jeg lovede engang at informere om, hvordan det nye toldsyn gik for
sig:
> Nu har jeg været til det første...

Fedt når der en sjælden gang kommer follow up på gamle sager!!!

> [...]
> for at T&S så i færre tilfælde behøvede at besigtige køretøjet.
> Dog var der tilsyneladende en tendens til, at motorcykler alligevel

Og det skyldes velsagtens utilfredshed fra ejeres side med vurderingen
:-/
Toldsynet er derved måske også mere til for at fange de der
efterfølgende ikke kommer til vurdering p.g.a. et mere end rigelig lav
depositum :-/

> [...]
andet
> bookingnummer skulle være brugt til, fandt jeg aldrig ud af!

Den dobbelte booking, er vel til for at reservere tid til det dobelte
arbejde der er for synsmanden, derved at vurderingsarbejdet kommer oveni
den i forvejen minimerede tid der er afsat til et syn :-/

> [...]
> mc). Også selv om der på www.bilsyn.dk's bookingside kan læses, at
> beløbet er 0 kr. Øv, så havde de alligevel ikke overgået sig selv på

Tjaeh :-/
Hvis seancen har kostet det samme som et alm. syn koster, så er
vurderingen oveni (dobbelt-bookingen) jo som sådan gratis!

--
Armand.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 26-07-02 15:24

> [...]
> Hvis seancen har kostet det samme som et alm. syn koster, så er
> vurderingen oveni (dobbelt-bookingen) jo som sådan gratis!

*LOL*

Du er sq da også så positivt indstillet, Armand

--
Jørgen

Fra : Jørgen Winther

Dato : 26-07-02 15:42

> Fedt når der en sjælden gang kommer follow up på gamle sager!!!

Det manglede da bare - der er jo en del mennesker, der har brug for
informationen. Hvad er vi efterhånden oppe på, måske 30 - 40% af alle
nyregistrerede motorcykler, der er importeret brugt? Og heraf en stor del af
privatpersoner, der blot gør dette en enkelt gang, eller i hvert fald meget
sjældent, og derfor kan have svært ved at holde styr på alle regler og
procedurer - så er det jo smart, at vi i vores NG løbende kan dele
informationen, når vi har den.

> [...]
> Toldsynet er derved måske også mere til for at fange de der
> efterfølgende ikke kommer til vurdering p.g.a. et mere end rigelig lav

Ja, det kunne det måske tyde på. Men jeg mangler et klart billede af
situationen: Er der flest privatimporterede mc'er i normal stand, eller er
der flere i særligt god eller særligt dårlig stand? Hvem vinder mest ved de
mange besigtigelser?

> Den dobbelte booking, er vel til for at reservere tid til det dobelte
> arbejde der er for synsmanden, derved at vurderingsarbejdet kommer oveni
> den i forvejen minimerede tid der er afsat til et syn :-/

Det giver mening! Et normalt syn får tildelt 15 min, mens et toldsyn kun får
10 min, selv om det er mere omfattende - så der skal nok to på hinanden
følgende tider til. Og når de får det lært i synshallernes ekspedition, så
skal de såmen nok begynde at opkræve dobbelt gebyr.

> Hvis seancen har kostet det samme som et alm. syn koster, så er
> vurderingen oveni (dobbelt-bookingen) jo som sådan gratis!

Et langt liv har lært mig, at man ikke får noget gratis! Det kan sommetider
se sådan ud, men så er det som regel fordi det har en hage, man endnu ikke
har fået øje på :-\

--
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-02 17:42

On Fri, 26 Jul 2002 16:42:02 +0200, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
wrote:

Hej Jørgen.

Tak for informationen.
Det gør det på en måde enklere at de to syn er slået sammen, men det
bliver det sikkert ikke mere retfærdigt af ensige billigere

>Et langt liv har lært mig, at man ikke får noget gratis! Det kan sommetider
>se sådan ud, men så er det som regel fordi det har en hage, man endnu ikke
>har fået øje på :-\

Det skal nok vise sig at man har fundet endnu en skjult afgift at
pålægge os arme.
Tidligere var toldsyn gratis, og hvis det at man skal booke dobbelt
også betyder dobbeltbetaling, så bør vi føle os som en ko der har
fået sat en ekstra malkemaskine på yveret.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jørgen Winther

Dato : 26-07-02 18:06

<Steen Gruby> wrote in message
> On Fri, 26 Jul 2002 16:42:02 +0200, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
> Det gør det på en måde enklere at de to syn er slået sammen, men det
> bliver det sikkert ikke mere retfærdigt af ensige billigere

Husk, at der dertil kan komme en besigtigelse, ligesom i gamle dage - så der
er egentligt ikke noget, der er slået sammen, blot er synet blevet lidt
større :-\

> [...]
> også betyder dobbeltbetaling, så bør vi føle os som en ko der har
> fået sat en ekstra malkemaskine på yveret.

Ja, det bliver spændende at se hvordan det udarter sig. I forvejen koster
det jo for et syn, nogle dage med prøveplader og registreringgebyr +
nummerplade = 1 hel masse penge i gebyrer! Det bliver nemt til 2 - 3% oveni
de 180% registreringsafgift, man af for mig uforståelige årsager skal betale
af hele værdien, når der er tale om en brugt cykel på mere end 6 år. Ergo er
afgiftsniveauet reelt langt højere, end det som oftest bliver omtalt i
folketingsdebatter og i dagspressen, hvor det plejer at være afgiften på en
ny bil (og i sjælne tilfælde en ny mc), der bruges som indikator for
afgiftsniveauet.

Måske noget for de politisk engagerede mc-organisationer at tage hånd om?

--
Jørgen