Erfaringer med Honda CB 750?
Fra : H. C. Nissen

Dato : 23-07-02 21:56

Hej NG

Da jeg nu har nået den alder hvor der er igen er tid til at pusle med
en MC, har jeg overvejet at købe en. Sidst jeg kørte MC var i
midt-halvfjerserne, og da var jeg vældig betaget af Honda CB 750, så
sådan skal det nok være.
Kan nogen bidrage med erfaringer fra disse omkring 30 år gamle
maskiner, hvad skal man passe på, reservedele, er der svage punkter,
alt har interesse.

med venlig hilsen

H. C. Nissen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-07-02 22:04

"H. C. Nissen" wrote:

> [...]
> en MC, har jeg overvejet at købe en. Sidst jeg kørte MC var i
> midt-halvfjerserne, og da var jeg vældig betaget af Honda CB 750, så

Smag og behag. Den gang var det en supercykel. Nostalgien har gjort at
den stiger i pris, og derved bliver et dyrt bekendtskab.

> Kan nogen bidrage med erfaringer fra disse omkring 30 år gamle
> maskiner, hvad skal man passe på, reservedele, er der svage punkter,
> alt har interesse.

Rasklende knast og bundkæder. Kædestyr der er blev gamle og hårde. Og som
følge deraf knækker. Problemer med topsmøringen, som så koster en
knastaksel med løsøre. Koster nemt kr.5000 i reservedele. Som det kan
være svært at skaffe. Men er det den cykel der kredser i tankerne, så
skal man ikke holde sig tilbage, for den har så rigeligt sine gode sider.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Ruglund Jakoib~

Dato : 23-07-02 22:27

H. C. Nissen wrote:
> [...]
> Kan nogen bidrage med erfaringer fra disse omkring 30 år gamle
> maskiner, hvad skal man passe på, reservedele, er der svage punkter,

Min erfaring med cb'erne er at man ska især lytte feter alt for meget
raslen fra knast og bundkæderne, lidt skal de rasle men ikke for meget.
Ang. reservedele kan det meste stadig får, nu ved jeg ikke om du vil ha
en af de første, men jeg ved at usdtødning og sidedæksler til de sidste
af cb modellerne med 8 ventiler er meget svære at få fat i. Mange
stumper ligger rundt omkring, så det er ikke umuligt at holde dem kørende...

--
Mvh Claus
(der kører cb750f2 '77 <-- en cykel der er 3 år ældre end ham)

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 23-07-02 22:34

> [...]
> Kan nogen bidrage med erfaringer fra disse omkring 30 år gamle
> maskiner, hvad skal man passe på, reservedele, er der svage punkter,

Jeg gik selv med samme tanker for et års tid siden, og købte en CB750F 83´,
og har ikke fortrudt det siden, man kan som regel få meget andet MC for de
penge du giver for en gamle Honda, men hvis det skal være sån en, så bare
køb en, for alle MC´er i den pris klasse har kørt langt og der kan komme
dyre rep. på, også husk lige på det er en TUNG mc, jeg har kørt MC for 10 år
siden og mente ikke det var noget problem at begynde på det igen, men hold
da kæft det er en tung dame iforhold til så meget andet jeg har prøvet i
mellem tiden.

jeg har ikke selv haft noget med min, men tænker da nogle gange på
knastkæder, da jeg har hørt mange historier om det, men min lyder kun slem
når den er kold, når den først er varm så spinder den

Mvh Jesper

Fra : Erik

Dato : 24-07-02 01:54

> [...]
> en MC, har jeg overvejet at købe en. Sidst jeg kørte MC var i
> midt-halvfjerserne, og da var jeg vældig betaget af Honda CB 750, så

Jeg havde selv en CB 750 fra 1973 og et par år frem. Det var en herlig cykel
og efter datidens normer hurtigt og driftsikker. Ja, den rasler i kæderne,
men det skal den jo - det gjorde min også selv om den var ny.
Jeg synes de er dyre - jeg har set dem dyrere for samme årgang end det jeg
gave i sin tid, ca 24k.
Uanset min mening om prisen, så synes jeg at hvis det er din drøm, så
køb.....det går ikke helt galt

Fra : Kasper1981

Dato : 07-08-02 08:22

"Erik" skrev d. 24-07-02 01:54 dette indlæg :

> [...]
jeg
> gave i sin tid, ca 24k.
> Uanset min mening om prisen, så synes jeg at hvis det er din drøm, så
Hej
Jeg har lige anskaffet mig min første MC... En Honda CB 750 k6 fra 77!
Jeg købte den hos en bekendt for 16.000 kr. med 60.200 km på baghjulet.
Der skulle så laves "lidt" på den, så som dæk skifte, eftersyn af div.
ting og sager, skiftes kæde, starter relæ, batteri og hvad der kom lidt
bag på mig; Generatoren! Alt i alt har jeg postet godt 21.000kr i
maskinen og jeg fornemmer et upcomming skift af koblingen! Men sådan er
det vel med cykler, der har stået stille i et par år... En af de ting
der "skræmmer" mig lidt ved cyklen, er el systemet... det ligner rent ud
sagt noget fra en udslidt Puch Maxi, så dette ville jeg nok (hvis jeg
skulle gøre handlen om) kigge nærmere på. Mange af ledningerne har små
brud der skal lappes. Mine erfaringer siger mig også, at de gamle CB'er
har problemer med at holde på forgaffelolien. selv er min utæt, men ikke
så meget at det "Gør noget" men der kommer olie ud! Gear systemet er
lidt "bøvlet" og ikke super synkroniseret, men øvelse gør mester! Det er
en Fed cykel der køre og starter godt, er slet ikke langsom alderren
taget i betragtning... så... Go for it... også selvom det kan virke
håbløst i starten...
Jeg vil slutte mit indlæg med at spørge om I er nogle der kan huske,
eller ved, hvilke farver disse havde originalt, min maskine står nemlig
over for en ansigts løftning til vinter.
Held og Lykke fra
Kasper Hansen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Jessen

Dato : 07-08-02 08:49

Et par af farverne var Candy Antarese red.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 07-08-02 13:59

snip lidt her
> Hej
> Jeg har lige anskaffet mig min første MC... En Honda CB 750 k6 fra 77!

snip lidt der
> Jeg vil slutte mit indlæg med at spørge om I er nogle der kan huske,
> eller ved, hvilke farver disse havde originalt, min maskine står nemlig
> over for en ansigts løftning til vinter.

Hej Kasper tillykke med anskafningen af sådan en fin cykel, selvom den har
sine småfejl, bliver du glad for sådan en klassisk slider...

ang farverne er de her:
http://www.honda4fun.com/home.html
under colori

mvh Claus
( cb750 f2 supersport '77 + mvx250f '86 til salg
http://hjem.get2net.dk/pso-dk )