Begynder i kajak
Fra : Anni og Niels Møller~

Dato : 23-07-02 15:48

Jeg har tænkt mig at købe en billig, men stabil kajak til fjord- hav- og
fritids sejlads.
Jeg har sejlet i mange år, men er nybegynder i kajak, og vil meget gerne
modtage idéer fra erfarne folk, om der noget, jeg særligt skal lægge mærke
til eller tage hensyn til ved køb. ( facon, længde, bredde, vægt, materiale
etc. etc. )
Jeg sætter en annonce i " dk.marked.privat.baad "
Venlig hilsen
Niels Møller-Andersen
59 46 00 64

Fra : Sune

Dato : 08-08-02 15:37

Nu ved jeg ikke om det stadig er aktuelt, men som gammel kajakroer vil jeg
da gerne give et par tips med på vejen....

Først og fremmest, så er der ikke nogen kajakker man bare sætter sig ned i
og ellers ror derudaf, undtagen havkajakker. En havkajak er for kajakker
hvad færger er for både. Stabile, komfortable og jævnt kedelige, medmindre
der er meget vanskelige / udfordrende forhold.
Som tidligere kaproer vil jeg også indvende, at en havkajak kun har en
hastighed, og det går altså meget langsomt.

Tur / motionskajakker eller ordentlige kajakker, som ikke havkajakfolk vil
benævne dem) er noget mere livlige (i hvertfald for en nybegynder), og
stiller større krav til balancen. Men til gengæld får man meget mere fart i
kajakken ved samme energiforbrug, og generelt er det jo sjovest hvis der er
bare en lille smule fart over feltet. Hvis man føler sig tryg i en kajak,
det vil sige man ikke er bange for at vælte hvert sekund, er det faktisk ret
sjovt at ride bølgerne, og det kræver ikke ret store bølger før det bliver
sjovt i en turkajak. I en havkajak skal de derimod som minimum være omkring
en meter høje for at der sker lidt.

Endelig er der kapkajakker, men dem skal man holde sig langt væk framed
mindre man har fuldstændig styr på turkajakkerne.

Nu er det godt nok et par år siden jeg sidst har roet, og jeg kender derfor
ikke de nye modeller, men jeg vil helt klart anbefale en Escape fra engelske
Kirton Kayaks, de er relativt hurtige og meget sødygtige og vil sagtens
kunne gøre sig på havet hvis ikke der er for hård blæst.

Men først og fremmest vil jeg anbefale dig at melde dig ind i en klub, hvor
du både vil kunne prøve forskellige typer, og hvor erfarne folk vil kunne
undervise dig udi kajakroningens kunst.

Mvh. Sune Kjærgård