/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kontrastyring ?
Fra : Frank D.


Dato : 23-07-02 14:22

Nu har jeg efterhånden hørt mange nævne "kontrastyring", og mener selv
efterhånden at have fattet meningen med dette "fænomen". Men er der en
teoretisk forklaring på, hvordan "kontrastyring" gøres ?

tak på forhånd (igen)..

mvh
Frank



 
 
Christian Knudsen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 23-07-02 14:38

Hvis du forestiller dig en stor lastbil der skal rundt i et venstre sving,
drejer ham rattet til venstre (klart nok), og lastbilen drejer til venstre,
men krænger mod højre. Det ses tydeligt ved at de yderste støddæmpere er
mere belastet end de inderste. Det er det man bruger - Når du på din mc så
skal ind i et højre sving, "slår" du styret mod venstre, hvorved cyklen
"tror" den skal til venstre, og derfor krænger til højre. Det gør at cyklen
ligger sig ned mod højre, og da der kun er to hjul, betyder det jo bare at
man drejer til højre.
Jeg ved ikke om det har kastet lidt mere lyd på sagen???

mvmch
christian, der selv også er blevet meget glad for kontra styring


"Frank D." <frank@emigrantos.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3d589b$0$11850$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu har jeg efterhånden hørt mange nævne "kontrastyring", og mener selv
> efterhånden at have fattet meningen med dette "fænomen". Men er der en
> teoretisk forklaring på, hvordan "kontrastyring" gøres ?
>
> tak på forhånd (igen)..
>
> mvh
> Frank
>
>



Kenneth S (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 23-07-02 14:41

> Nu har jeg efterhånden hørt mange nævne "kontrastyring", og mener selv
> efterhånden at have fattet meningen med dette "fænomen". Men er der en
> teoretisk forklaring på, hvordan "kontrastyring" gøres ?
>
> tak på forhånd (igen)..
>
> mvh
> Frank
>

hmm.. jeg prøver lidt..

Drejer du styret modsat den retning du vil, flytter du forhjulets placering
i forhold til tyngdepunktet. Følgelig bliver forhjulet kørt ud til en side,
og da tyngdepunktet bliver hvor det er, er din cykel er som ved et
trylleslag i en herlig nedlægningsvinkel uden brug af nævneværdig kraft.

...ved ikke om det var det du søgte.

Kenneth
R1



Kenneth S (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 23-07-02 14:46

> trylleslag i en herlig nedlægningsvinkel uden brug af nævneværdig kraft.
>

...uden nævneværdig kraft..ehh

Kører du hurtigt i gennem en række højre-venstre sving river man faktisk
rimelig meget i styret, nu hvor jeg tænker efter

Kenneth



Jørgen Winther (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 23-07-02 16:02


"Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
news:ahjmoh$aoj$1@sunsite.dk...
> > trylleslag i en herlig nedlægningsvinkel uden brug af nævneværdig kraft.
> >
>
> ..uden nævneværdig kraft..ehh

Tjah, den med kraften ved jeg heller ikke rigtigt med Dog bruger du jo
inertien til at lægge maskinen ned med, og derved får du jo lidt kraft
foræret dér (mod at ofre lidt fremdrift). Men pointen er da klar i dine to
ord: Trylleslag og nedlægning. Kontrastyring handler simpelthen om at
nedlægge bæstet hurtigt.

--
Jørgen



Johannes S. Nielsen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Johannes S. Nielsen


Dato : 23-07-02 21:52

Uha en masse forklaringer :)

Jeg opdagede selv som nybegynder, "fænomenet" efter ca. 1000km. Nemlig ved
bare at køre efter instinkterne (lidt vildt så) og så prøve mig frem, og er
kanon glad for det nu! Vil man smide MC'en ned på siden lynhurtigt er det
måden hvorpå man gør det :)

Altså, drejer man med lidt fart til fx. venstre ved at lægge sin vægt til
venstre (som er det alm./naturlige at gøre når man svinger pænt) så drejer
man (sjovt nok!) til venstre... Men har man en MC som kan ligge
overbevisende ned i sving, drejer man samtidigt forhjulet mod højre, dette
gør imidlertid bare at MC'en ligger sig ENDNU mere ned på venstre side =
skarpere/sjovere sving. (Alle med Sports modeller burde nyde dette hver dag
efter min mening :] )

Men jeg har tænkt på en ting, dette må jo variere fra MC til MC right ?
Fordi som Armand skriver, behøves han bare køre 40km/t for at kunne gøre
det, men jeg har leget lidt med min GSX250R og fandt vidst frem til at
60km/t var den magiske grænse for den MC.....kan forestille mig at Armand
ikke kører på en Sportsmaskine som min så ?

Johannes
GSX250R



Jes Vestervang (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-07-02 00:05

Johannes S. Nielsen wrote:

> Uha en masse forklaringer :)
>
Jeps, det var lige noget som mange vidste

> Jeg opdagede selv som nybegynder, "fænomenet" efter ca. 1000km.
>
Lærte du det ikke da du tog kortet?!?

> Nemlig ved
> bare at køre efter instinkterne (lidt vildt så) og så prøve mig frem, og
> er kanon glad for det nu! Vil man smide MC'en ned på siden lynhurtigt er
> det måden hvorpå man gør det :)
>
Jeps... men man bruger det nu også på alle andre tidspunkter også. Måske
ubevidst, men prøv at hold løst om styret og kast dig lidt fra side til
side ved 80 km/t. Så vil du opdage at mc'en ikke flytter sig meget uden
kontrastyring

> Men jeg har tænkt på en ting, dette må jo variere fra MC til MC right ?
> Fordi som Armand skriver, behøves han bare køre 40km/t for at kunne gøre
> det, men jeg har leget lidt med min GSX250R og fandt vidst frem til at
> 60km/t var den magiske grænse for den MC.....
>
Det lyder ret utroligt, for grænsen ligger altså under 40 km/t på de fleste
(alle?) mc'er svjv. Selv på min gamle gsxr250'er lå den altså også
væsentligt derunder. På fazeren tror jeg det ligger ved 20-25 km/t.
Mon ikke den grænse du har fundet nærmere er en ubevidst psykisk grænse?

Ved lavere hastigheder (0-15 km/t) kan man også bruge en art 'falsk'
kontrastyring til at få lagt cyklen ned ved fx en uvending. Ved at give et
hurtigt vip til modsatte side, uden selv at hjælpe ved at forskyde sin vægt
samme retning, vil mc'en, på trods af den lave hastighed, lægge sig til den
ønskede side. Derefter kører man bare uden kontrastyring hele vejen rundt.
Det er et godt trick, hvis pladsen er snæver har jeg erfaret

> kan forestille mig at Armand
> ikke kører på en Sportsmaskine som min så ?
>
Den mc Armand hyppigst kører på er vist den vfr750'er han låner sig til
Såeh, den er da ikke som din, må man sige

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - god til at styre hurtigt

Martin Sørensen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 24-07-02 11:56

> > Jeg opdagede selv som nybegynder, "fænomenet" efter ca. 1000km.
> Lærte du det ikke da du tog kortet?!?

Jeg hørte ikke en brik om det, da jeg tog mit mc-kort. Det var først på
bronzekursus jeg lærte hvad det skulle bruges til. Nu bruger jeg det
konstant. Man får meget mere styr over hvordan mc'en ligger på vejen.

> > Men jeg har tænkt på en ting, dette må jo variere fra MC til MC right ?
> > Fordi som Armand skriver, behøves han bare køre 40km/t for at kunne gøre
> > det, men jeg har leget lidt med min GSX250R og fandt vidst frem til at
> > 60km/t var den magiske grænse for den MC.....
> Det lyder ret utroligt, for grænsen ligger altså under 40 km/t på de
fleste
> (alle?) mc'er svjv. Selv på min gamle gsxr250'er lå den altså også
> væsentligt derunder. På fazeren tror jeg det ligger ved 20-25 km/t.
> Mon ikke den grænse du har fundet nærmere er en ubevidst psykisk grænse?

Jeg synes ikke at effekten af kontrastyring er særligt god, hvis jeg kommer
under 40km/t på min motorcykel. Det virker bedst ved 50-60 km/t, men det
virker skam også når der køres 120km/t, når der skal skiftes bane på
motorvejen.

signing off.. Martin Sørensen - XS400 Seca



Jes Vestervang (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-07-02 22:57

Martin Sørensen wrote:

>> > Jeg opdagede selv som nybegynder, "fænomenet" efter ca. 1000km.
>> Lærte du det ikke da du tog kortet?!?
>
> Jeg hørte ikke en brik om det, da jeg tog mit mc-kort.
>
Det må jeg nok sige Man kan da umuligt udføre ordentlige
undvigemanøvrer uden kontrastyring, så for mig virker det da egentligt
vanvittigt at springe over det :-/

> Det var først på bronzekursus jeg lærte hvad det skulle bruges til. Nu
> bruger jeg det konstant. Man får meget mere styr over hvordan mc'en
> ligger på vejen.
>
Jaeh, nu har jeg aldrig kørt uden, så det kan jeg ikke udtale mig om, men
jeg kan da kun forestille mig at det giver en langt bedre føling med mc'en
...ligesom når man kører slalom mens man står i sadlen*

> Jeg synes ikke at effekten af kontrastyring er særligt god, hvis jeg
> kommer under 40km/t på min motorcykel.
>
Nej, det er vist egentligt rigtigt nok, det er ikke noget jeg normalt
tænker så meget over.

> Det virker bedst ved 50-60 km/t,
>
Men helt sikkert også ved 40 km'7t På bronzzekurset fik jeg fazerens
fodhvilere i asfalten på et halvt sekund ved den hastighed

> men det virker skam også når der køres 120km/t, når der skal skiftes bane
> på motorvejen.
>
Jeps, man skal bare tage lidt hårdere ved

* Jeg har også været på bronzekursus
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

F. Andresen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : F. Andresen


Dato : 23-07-02 18:50

"Frank D." <frank@emigrantos.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3d589b$0$11850$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu har jeg efterhånden hørt mange nævne "kontrastyring", og mener selv
> efterhånden at have fattet meningen med dette "fænomen". Men er der en
> teoretisk forklaring på, hvordan "kontrastyring" gøres ?
>
> tak på forhånd (igen)..
>
> mvh
> Frank
>
>
Prøv at tage et cykelhjul, med hænderne leger du forgaffel, spind hjulet op
i fart, prøv at dreje, virkningen er meget tydelig.

mvh
Flemming



Kim Hansen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 23-07-02 19:10

Hej!!

> Nu har jeg efterhånden hørt mange nævne "kontrastyring", og mener selv
> efterhånden at have fattet meningen med dette "fænomen". Men er der en
> teoretisk forklaring på, hvordan "kontrastyring" gøres ?


Jeg mener det er "Gyro-effekten" der gør det. Så snart du drejer et hjul som
er i fart til en af siderne så vil gyro-effekten "drive" toppen af hjulet
nedad og bunden af hjulet opad i modsat side (toppen vil søge til den side
der bliver "skudt" frem) . Du kan prøve at ta' et alm. cykelhjul og ta' fat
i akslen og sætte det igang (i lodret stilling), når du så prøver at skubbe
akslen lidt frem i den ene side og trække den lidt tilbage i den anden så
vil du se at hjulet tvinger sig ned i en nedlægning som svare til det der
sker på din MC når du styre kontra.

Kim





Armand (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-07-02 20:07


Frank D. <frank@emigrantos.dk> skrev i en
news:3d3d589b$0$11850$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu har jeg efterhånden hørt mange nævne "kontrastyring", og mener selv
> efterhånden at have fattet meningen med dette "fænomen". Men er der en
> teoretisk forklaring på, hvordan "kontrastyring" gøres ?

Prøv med en god gedigen Ahaa-oplevelse(tm):
Kør roligt med 30-40 km/t i mellemhøjt gear og kun med højre hånd på
styret og læg mærke til hvilken side du kører til i forhold til højre
hånds påvirkning af styret - Gør derefter det samme med 60-70 km/t!

--
Armand.





Jes Vestervang (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-07-02 23:46

Armand wrote:

> Prøv med en god gedigen Ahaa-oplevelse(tm):
> Kør roligt med 30-40 km/t i mellemhøjt gear og kun med højre hånd på
> styret og læg mærke til hvilken side du kører til i forhold til højre
> hånds påvirkning af styret - Gør derefter det samme med 60-70 km/t!
>
Mon ikke han skulle starte med en lidt lavere hastighed? Ved 40 km/t var
der ihvertfald masser af æhhh.... gyrostatisk modstyring eller hvad det nu
var Per M P kaldte det på bronzekurset da vi øvede undvigemanøvrer
Enormt så få brøkdele af et sekund der går før fodhvilerne skraber i ved
den hastighed
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Ivan Nielsen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Ivan Nielsen


Dato : 23-07-02 22:11


"Frank D." <frank@emigrantos.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3d589b$0$11850$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu har jeg efterhånden hørt mange nævne "kontrastyring", og mener selv
> efterhånden at have fattet meningen med dette "fænomen". Men er der en
> teoretisk forklaring på, hvordan "kontrastyring" gøres ?
>
> tak på forhånd (igen)..
>
> mvh
> Frank
>
>

Der er en artikel i bladet "BIKE" nr. 06 juni 2002 på side 56, hvor
fænomenet er beskrevet. Her kalder Stein Rømmerud det for "push"-teknikken.
Jeg kan da scanne det og lægge det i dk.binaer.motor, hvis det har nogen
interesse.


--
Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk
Ivan@kloge.dk
Honda CB500F 1975 som vist også er af hunkøn - den er i hvert fald lunefuld




Armand (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-07-02 20:29


Ivan Nielsen <Ivan@kloge.dk> skrev i en
news:3d3dc59d$0$407$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> Der er en artikel i bladet "BIKE" nr. 06 juni 2002 på side 56, hvor
> fænomenet er beskrevet. Her kalder Stein Rømmerud det for "push"-
> teknikken.
> Jeg kan da scanne det og lægge det i dk.binaer.motor, hvis det har
> nogen interesse.

Ryg på!

--
Armand.
(altid videbegærlig)






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste