Sprint ST som rejsemaskine
Fra : Jørgen Winther

Dato : 21-07-02 22:58

Så fik jeg mig endeligt en Triumph Sprint ST - frisk og nypudset fra en
forhandler i Tyskland.

Hjemturen blev kørt på mc'en, efter at udturen blev foretaget med tog (ialt
fire forskellige tog skulle der til). Det meste af hjemturen var på de tyske
autobahn'er, hvor der ganske vist var en del kødannelser, men ikke alle
vegne, så jeg fik også kørt flere længere stræk med høj fart.

Skægt nok havde jeg vel en forventning om næsten ubegrænset fart og styrke i
sådan en moderne sportstourer, men den føltes nu mere som en letvægter; især
i forhold til min Trophy 1200, der til enhver tid og med enhver hastighed
tilsyneladende stadig har flere kræfter at byde på, hvis man vil køre endnu
hurtigere. 180 km/t er man næsten straks oppe på, 200 straks derefter, og
220 - 230, hvis man har lidt tålmodighed (få sekunder) og evt. læner sig
lidt frem over tanken.

Maskinen burde kunne køre hurtigere, men det gjorde min ikke - måske fik den
ikke tid nok til at nå derop, måske tog baggagen (3 store kufferter) noget
af farten, måske trænger den bare så småt til næste service, der forfalder
om ca. 1000 km - måske er jeg for høj eller sidder forkert, det skal alt
sammen undersøges ved grundige tests fremover . Men på trods af den
"beskedne" topfart føltes den alligevel helt rar at køre langt og hurtigt
på, og mest markant skulle jeg måske påpege, at jeg ikke er den mindste
smule øm nogen steder efter den 800 kilometers køretur.

Benzinøkonomien er fabelagtig! Mellem 14 og 20 km/l i gennemsnit på
strækningerne mellem optankningerne, hvor de 14 var ved 3/4 af vejen med 200
km/t og resten køkørsel, mens de 20 var ved motorvej med konstant fremdrift
og hastigheder mellem 140 og 160. Jeg har ikke oplevet nogen anden mc med så
økonomisk motor!

Maskinen styrer rigtig godt - den er ikke for livlig men dog styrevillig,
forstået på den måde, at den følger førerens tanker uden at man på noget
tidspunkt skal anstrenge sig for at få den til det - og man skal heller ikke
anstrenge sig for at holde den på ligeud-kurs, som man måske kunne frygte på
en styrevillig mc. Så den er perfekt til både motorvej og landevej. Jeg
mangler endnu at få den ordentligt gennemtestet på de små sogneveje, men der
er ikke noget, der tyder på, at den skulle få problemer dér. Den er ganske
vist noget lang i faconen, og en kortere type (som f.eks. de populære
600'ere) vil nok være allerbedst på disse veje, men Sprint'en kan qua sin
intuitive styrevillighed nok også være med.

Uden at skulle gå alt for dybt i sammenligninger med andre modeller, så vil
jeg mene, at en model som Sprint ST er velegnet til langt de fleste formål
af "praktisk art", dvs. transport på hurtig og sjov vis, f.eks. på en ferie,
f.eks. som job-køretøj eller til 95% af det, jeg bruger en mc til, inkl.
lejlighedsvis hyggekørsel på de små veje uden mål. Den er med andre ord en
all-rounder med bred anvendelse, dog med en smule mere vægt på kørsel på
landevej, mens 1994 Trophy'en (som jeg også er meget begejstret for), er
beregnet til præcis det samme, og næsten lige så bredt anvendelig, men med
vægten skubbet lidt opad, således at dén er den bedste af de to til hurtig
motorvejskørsel (med autobahn-hastigheder!).

Sprint ST'en bliver ofte sammenlignet med Honda VFR og Ducati ST2/ST4, og da
jeg ikke har prøvet de to/tre maskiner, kunne det da være interessant at
høre nogle erfaringer vedr. dem i relation til ovenstående.

--
Jørgen
Trophy, Sprint ST m.fl.