æævvv... - så blev det min tur.
Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 17-07-02 23:45

Hej

Tjah, før eller siden, ville nogen vel sige...
Nå, men jeg fik så afprøvet min kawas evner som grøftegraver i dag, hvilket
resulterede i et styk smadret kawa og et styk brækket lillefinger. (+ en
helt ny hjelm til kirkegården).
Anyway, jeg slap forbløffende let.

Jeg kom med en 100 stykker rundt i et sving ude ved thorsager (fårup) (nord
for århus.), og så løb jeg tør for astfalt (svinget forsatte længere end jeg
var klar på.) - Forgæves forsøgte jeg at lægge cyklen længere ned, men det
resulterede blot i at baghjulet skred ud i gruset, skarpt forfulgt af
forhjulet. - herefter ventede en 1 meter dyb og så steg jeg ellers af. Hvad
kawa'en lavede bag mig, ved jeg ikke, men styrkåben og frontkåben er væk.
forgaflen er smadret (skæv) og ja, mere ved jeg egenligt ikke. Rydberg
hentede den for en time siden, og tippede den til 35-40kkr for rep. Det er
fandeme sur røv, og der er ikke engang andre man kan skyde skylden på.

måske, hvis jeg er rigtigt heldig, så er stellet ikke skævt, og så kan man
evt. lave noget med en tysk afgiftsfri cykel...
- opdatering følger, når jeg får taget mig sammen til at ringe og snakke med
rydberg, og evt. får gjort noget ved sagen. (hov, glemte jeg at sige at jeg
ikke har kasko på cyklen og at den kostede mig 38k sidste sommer.)

Mvh
Kristoffer - life suxx

Fra : D@lby

Dato : 18-07-02 00:00

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hentede den for en time siden, og tippede den til 35-40kkr for rep. Det er
> fandeme sur røv, og der er ikke engang andre man kan skyde skylden på.

Puha, ja det er fandme sur røv! Godt der ikke skete mere med dig!
Håber du finder ud af noget, så du kommer på vejen i en fart!

Lad os høre mere, som "projektet" skrider frem

--
-=D@lby=-
Suzuki GS500E '98

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 18-07-02 09:05

> Puha, ja det er fandme sur røv! Godt der ikke skete mere med dig!
> Håber du finder ud af noget, så du kommer på vejen i en fart!
>
> Lad os høre mere, som "projektet" skrider frem

Ja, i første omgang skal jeg have ringet til rydberg, og høre om han kan
leve op til titlen "troldmanden fra Aidt", og først og fremmest trylle mig
et stel der ikke er skævt...

- vender tilbage med mere sidenhen...

Mvh
Kristoffer

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 18-07-02 09:36

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> wrote in message

> Ja, i første omgang skal jeg have ringet til rydberg, og høre om han kan
> leve op til titlen "troldmanden fra Aidt", og først og fremmest trylle mig
> et stel der ikke er skævt...

Godt du slap fra det nogenlunde hel, selvom det er skide træls, så er det jo
"kun" penge, du har mistet!
Stellet kan jo måske rettes op, ved ikke hvor dyrt sådan noget er ?
mvh
Anders O

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 18-07-02 22:56

> Lad os høre mere, som "projektet" skrider frem

Ok, her forsætter historien så...

Ringede til Rydberg her til eftermiddag, og han havde kigget lidt på den.
"Godt kvadret" som han beskrev den, dommen lød på ny forgaffel (incl.
broer), ny styrkåbe + instrumenter + forlygte + ny bagsvinger + nye spejle.
Som han sagde, så ville det billigste for mig være at skaffe en tysk donor
cykel, og så strippe den.
Stellet var ikke mere skævt end han kunne rette det op, uden de helt store
problemer.
En cykel i tyskland skulle kunne findes til en 10-12 kkr, og dertil kommer
så det løse.
Med lidt held, kan jeg låne et hjørne hos rydberg, og fitle nogle af delene
over, og så ellers få hjælp til det der er bøvlet.

Mit gæt siger mig at det kommer til at koste ca. 20kkr, men jeg ved det ikke
endnu. Hvis der er nogen der har nogle erfaringer fra ligenende stunts
(altså ombytning), og der er nogle fælder man skal undgå, så sig til.

Mvh
Kristoffer - Med en ny agenda for hvad sommerferien skal gå med.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-07-02 00:10

Det er godt nok surt ... jeg føler med dig ....

> Kristoffer - life suxx

Hey ... life goes on !

det gør dit da heldigvis... du kunne have brækket ryggen, nakken osv..
osv...

jeg ved godt at det er ondt men måske var det nu der skulle spilles:
Always look on the bright side of life - på dit anlæg ...

m.v.h.
l. madsen

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 18-07-02 09:03

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg ved godt at det er ondt men måske var det nu der skulle spilles:
> Always look on the bright side of life - på dit anlæg ...

Tjoh, lige nu spiller det louis Armstrongs Aura (det passer bedre til
sindsstemningen.).
Men jo, det kunne have gået værre ud over mig. Jeg var da også noget mere øm
i kroppen i nat, end jeg har været før. Jeg tror jeg har fået lidt flere
tæsk end lige først antaget, men det er altså kun i småtingsafdelingen, set
i forhold til brækket ryg m.v.

Mvh
Kristoffer - Gpz500 "krøllet style"

Fra : Gundersen

Dato : 18-07-02 00:34

Hejsa

> forgaflen er smadret (skæv) og ja, mere ved jeg egenligt ikke. Rydberg
> hentede den for en time siden, og tippede den til 35-40kkr for rep. Det er
> fandeme sur røv, og der er ikke engang andre man kan skyde skylden på.

Sur røv. Hvad var det for en Kawa?

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 18-07-02 09:00

"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Sur røv. Hvad var det for en Kawa?

En gpz500 '95. Man kan jo sige, at hvis den bliver erklæret "gone for good"
så er det jo principielt en udgift der er til at overleve, men det er faneme
surt lige i de her dage.

Mvh
Kristoffer

Fra : Morten Juel

Dato : 18-07-02 12:14

> så er det jo principielt en udgift der er til at overleve, men det er
faneme
> surt lige i de her dage.
jeg kan godt følge dig !! ;o(

Mvh
Morten **som powerslidede på vej til work på sin kawa .. og havde kun
shorts på.. heldigt jeg ikke røg ned..**

Fra : Ksa

Dato : 18-07-02 17:34

> Morten **som powerslidede på vej til work på sin kawa .. og havde kun
> shorts på.. heldigt jeg ikke røg ned..**
Nu er det jo heller ikke lige den smarteste beklædning at køre mc på, hvis
man bare giver en smule gas.
Tænk på hvordan du ville se ud efter en tur i astfalten med 50km/t. ( uhha
får det helt dårligt )

Ksa Duc900SL som aldrig køre uden lædertøj og handsker og rygskinne ( da
jeg har væltet og brækket de ting jeg skal, men det var heldigvis med
ordenlig tøj på )

Fra : Morten Juel

Dato : 18-07-02 17:53

> [...]
> man bare giver en smule gas.
> Tænk på hvordan du ville se ud efter en tur i astfalten med 50km/t. ( uhha
ja ved det godt ! ;o( men jeg har kun 2km til work.. og det er 100%
dovenheden der bestemmer der, skal jeg længere så ryger bukserne på !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : Ksa

Dato : 18-07-02 18:33

> ja ved det godt ! ;o( men jeg har kun 2km til work.. og det er 100%
---------------------------------------
Ej Morten starter du din mc op for at køre 2km det er sgu da derfor man
har en madkasse!!! Så man ikke skal lave alle de koldstarter på sin mc.

Ksa Duc. 900SL ( som tager kærstens mc de 3,5 km på arbejede for ikke at
slide på sin egen )

Fra : Niki Techen

Dato : 18-07-02 21:43

"Morten Juel" <mp@mail1.OSTEPOPstofanet.dk> wrote in message

> Mvh
> Morten **som powerslidede på vej til work på sin kawa .. og havde kun
> shorts på.. heldigt jeg ikke røg ned..**

Puha.. jeg er også slem til bare at suse rundt i shorts og T-shirt. Randers
til Grenå og tilbage igen - gerne med 120 til 140 km/t. KAN bare ikke tage
hele pivetøjet på når der er 30 grader udenfor.

Lige en historie; mener det var 18 juni, hvor der var et frygteligt
tordenvejr her. Til middag den dag var det kanon vejr, så som sagt, så kørte
jeg afsted i shorts og t-shirt. Det fortrød jeg sgu, da jeg skulle hjem for
der lynede og tordnede det for vildt, men jeg skulle altså hjem. Prøv at
forestille jer at blive tatoveret over HELE kroppen på én gang. Av, av, av!
Nå, men det vilde kom lige inden jeg kørte ind i Randers; den skulle have
noget gas nu, for jeg var jo næsten hjemme. Kom så (for sent) til at se en
stor og dyb vandpyt, der dækkede hele vejen. Techen her aquaplanede lige med
100 km/t ca 15 meter før den igen fik fat. Tror der røg en grøn snemand ud
bagfra...

Mvh
Niki Techen - der nok aldrig lærer at tage alt sit MC tøj på, hvis det er
varmt. :-/

Fra : H

Dato : 18-07-02 09:00

Argh !!! Surt....

Jeg lavede det samme for et par år siden, bare med lavere hastighed,
men til gengæld inde i byen, hvor der kun var en lygtepæl til at tage
imod mig og motorcyklen.

Skaderne løb op i tkr. 27 :-/

Jeg føler sgu med dig!!! Men heldig vis skete der ikke noget alvorligt
med dig...

Mvh.

SV650 S

Fra : Jonas Holt

Dato : 18-07-02 09:39

> [...]
> var klar på.) - Forgæves forsøgte jeg at lægge cyklen længere ned, men det
> resulterede blot i at baghjulet skred ud i gruset, skarpt forfulgt af

Hvad var det du lavede sidste sommer?
Har du ikke noget familie der snart siger NEJ når de nu har to stunts på et år i baghovedet og 80-85
kkr til stumper og arbejdsløn?

Jeg har selv haft en GPz500 og har kørt med ikke ret gode dæk pga. de beskedne kræfter, men jeg
fortrød det, jeg kunne ikke stå fast i rundkørslen udenfor Ø. Vrå engang asfalten var våd.
Jeg ved ikke hvilke dæk du kørte med, men måske var det en ide med nogle lidt bedre dæk?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 18-07-02 10:46

> [...]
>
> Hvad var det du lavede sidste sommer?
> Har du ikke noget familie der snart siger NEJ når de nu har to stunts på

Øh, sidste sommer lavede jeg ikke noget jeg ikke måtte..
- Jeg tror du blander nget sammen...

> [...]
asfalten var våd.
> Jeg ved ikke hvilke dæk du kørte med, men måske var det en ide med nogle

Hmn, Sådan hvis man skal efterrationalisere lidt, så var det en dum
kørefejl, og ikke noget der kan skydes på dækkene, jeg opdagede midt i
svinget at jeg ikke havde gas på, og så var der kun en vej, få åbnet lidt
for hanen, og eller prøve at lægge den noget længere ned, men det var
forsent. - Grunden... Tjah, jeg var træt og lavede et trælst
koncentrationssvigt. Så konklusionen er, at man SKAL være frisk når man
kører, specielt hvis man kører på små snoede landeveje. Det var en ret banal
fejl at lave, næsten ligesom hvis man havde "glemt" at der kom et sving,
eller den med våde vejstriber/kloarkdæksler.
Jeg havde lige (for en 350km siden) fået et nyt bridgestone bt45 bagdæk på,
så jeg vil nu ikke forsøge at beskylde det for noget.

Mvh
Kristoffer

Fra : Jørgen Winther

Dato : 18-07-02 13:11

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message
> Jeg ved ikke hvilke dæk du kørte med, men måske var det en ide med nogle
lidt bedre dæk?

Hvad skal han bruge dem til, når cyklen er smadret?

--
Jørgen

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 18-07-02 10:44

Min Dybeste medfølelse.....

Brian W.

yzf1000r
cb900 tilsalg

Fra : Peter J

Dato : 18-07-02 17:52

> [...]

(nord
> for århus.), og så løb jeg tør for astfalt (svinget forsatte længere end

Det var vel ikke i de små skarpe sving hvor der er max 60km/t ?

Peter (Rønde)
CBR 1K

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 18-07-02 22:42

"Peter J" <Peter_Laila@@Get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kristoffer Lippert <krl@imv.au.dk> skrev i en

> (nord
> jeg
>
> Det var vel ikke i de små skarpe sving hvor der er max 60km/t ?

Nope, ikke engang det. - det var bare sådan en halvlusket fætter der lå let
skjult bag en bakketop.
Jeg plejer at tage farten af hvis jeg ryger op af en bakke, for der kunne jo
være et sving.. Men det gjorde jeg altså ikke den dag (hvorfor ved jeg
ikke!)...

> Peter (Rønde)
> CBR 1K

MVh
Kristoffer

Fra : Brian Lænø

Dato : 18-07-02 19:18

"Kristoffer Lippert" skrev
> [...]
jeg
> ikke har kasko på cyklen og at den kostede mig 38k sidste sommer.)

Surt show.
Godt der ikke skete større person skade.
Pas på med at køre stærkt på veje du ikke kender.
Jeg kender godt det stykke vej, jeg kører der tit.
Samtlige sving på den vej kan tages med ret høj hastighed, hvis man altså
kender dem.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 18-07-02 22:48

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kender godt det stykke vej, jeg kører der tit.
> Samtlige sving på den vej kan tages med ret høj hastighed, hvis man altså

Ja, og det er det, jeg ikke fatter, jeg kiggede på svinget, og jeg kunne
have kommet rundt med 150 uden problemer, det var simpelthen et
koncentrationssvigt. Jeg er stadigt måløs. Som sagt, så opdagede jeg midt i
svinget at jeg motorbremsede, og derfor ikke kunne få cyklen ned, men der
var løbet i virkeligheden kørt. - Hvad der skete før det, er et godt
spørgsmål. Jeg tror jeg har manglet koncentrationen et kort øjeblik...
(nogen andre der har prøvet noget lignende ? (sådan at miste
konectrationen?))

Mvh
Kristoffer - som stadigt er måløs.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-02 23:06

On Thu, 18 Jul 2002 23:47:44 +0200, "Kristoffer Lippert"
<krl@imv.au.dk> wrote:

Hej Kristoffer.

> [...]
>spørgsmål. Jeg tror jeg har manglet koncentrationen et kort øjeblik...
>(nogen andre der har prøvet noget lignende ? (sådan at miste

Du har sansynligvis lavet den traditionelle brøler.
Du har haft fokus på et eller andet punkt i kanten af vejen, og er så
havnet der hvor du kiggede hen.
Som Armand en gang har beskrevet det: Når du får øjenkontakt med den
lille Trold der sidder i vejkanten kører du af.
Når du kører rundt i et sving er det vitalt at du har dit syn( fokus)
koncentreret der hvor du vil hen.
Her er det ikke nok at flytte øjnene så du der derhen.
Du skal have øjnene i midten af hovedet, og så dreje hele hovedet
derhen hvor du vil lande.
Hvis du blot flytter øjnene risikerer du at miste koncentrationen , og
så flytter synet ligeud i forhold til hovedet.
Derfor: Drej hele knolden

Jeg har lavet den flere gange,men er dog sluppet billigere fra det end
du, og har først fået styr på det efter at jeg er begyndt konsekvent
at dreje hovedet også selv om det er et lille uskyldigt sving.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 21-07-02 19:01

> "Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

Kondolerer!

> Ja, og det er det, jeg ikke fatter................ det var simpelthen
> et koncentrationssvigt.

Det er temmelig farligt at køre så tæt på grænsen når man ikke er opsat
dertil :-|
Blandt "mine" teenagere der kører i "Kun-Race" projektet her i byen,
bliver mange hurtigt opmærksom på at de laver mærkelige eller dumme ting
når/hvis de:
- Har været i byen natten forinden.
- Møder op trods sygdom og feber.
- Glemmer at drikke mere end rigeligt på de varmeste aftener.
- + m.m.m.m.m.

Til transport behøver man ikke at være meget andet end vågen(?); men for
blot at køre lidt friskt til skal man være 100% med - Og det gælder især
for mc-kørsel!!!

> .............Jeg er stadigt måløs. Som sagt, så opdagede jeg midt i
> svinget at jeg motorbremsede, og derfor ikke kunne få cyklen ned, men
> der var løbet i virkeligheden kørt. -

Hvorfor skulle man ikke kunne få modellen ned under en motorbremsning??

> Hvad der skete før det, er et godt spørgsmål.

Alene hvad der skete(!) er i det hele taget et godt spørgsmål!

Er biddet i asfalten ved at være sluppet op, vil et forsøg på
"mer-drejning" forårsage en forhjulsudskridning - Så hvis baghjulet har
skredet ud først har du bremset med bagbremsen - alternativt
motorbremset kraftigt (á: nedgearing)!

Og så har du givetvis både "set trolden", samt stivnet i forskrækkelsen
over at vejen ikke lå som tænkt, og begge dele kræver meget rutine (ikke
i at køre; men i at opleve!) for at kunne klare - Det er altså ikke
enhver beskåret at gå til stålet uden risiko :-|

--
Armand.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 21-07-02 20:33

> [...]
> i at køre; men i at opleve!) for at kunne klare - Det er altså ikke
> enhver beskåret at gå til stålet uden risiko :-|

men fortvivl ikke, selv den mest erfarne ser 'trolden' en gang i mellem.
Forskellen er bare at det ikke sker så tit, og når det sker, kan der
'switches' ud af det igen, fatningen kommer tilbage, hovedet/synet drejes
tilbage til hvor du vil hen, cyklen lægges en grad længere ned, og du er
ude...med lidt hjertebanken...altsammen på et brøkdel af et sekund.

Kenneth (som ser trolden jævnligt)
R1

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 21-07-02 21:41

Tak for svaret. Jeg tror jeg er ved at lære noget...

> [...]
> - Har været i byen natten forinden.
> - Møder op trods sygdom og feber.
> - Glemmer at drikke mere end rigeligt på de varmeste aftener.

Hmm... det er nok ikke usandsyneligt at det er noget deromkring der har
spillet ind. - Jeg havde brugt en hel dag (fra tidlig morgen) i
DjuersSommerland og travet rundt, og lavet alt muligt. Så jeg var jo nok en
smule brugt.

> Til transport behøver man ikke at være meget andet end vågen(?); men for
> blot at køre lidt friskt til skal man være 100% med - Og det gælder især
> for mc-kørsel!!!

yups. - Det vidste jeg egentligt godt, men nu ved jeg det så af erfaring.
:-/

> Hvorfor skulle man ikke kunne få modellen ned under en motorbremsning??

Den ligger væsentligt bedre med en lille smule gas på. - Jeg ved ikke om det
skulle være umuligt at få den ned med motorbremse på, men det er ihvertfald
nemmere uden. (Imho)
Er det ikke et normalt "træk" at cykler har en tendens til at rejse sig op
hvis man bremser på dem?

> Alene hvad der skete(!) er i det hele taget et godt spørgsmål!

Jajo. - der skete effektivt det, at astfalten slap op, og gruset i vejkanten
tog over, hvorefter hjulene forsvant.

> [...]
> "mer-drejning" forårsage en forhjulsudskridning - Så hvis baghjulet har
> skredet ud først har du bremset med bagbremsen - alternativt

Nope, der var ingen udskridning før jeg ramte gruset.

> [...]
> i at køre; men i at opleve!) for at kunne klare - Det er altså ikke
> enhver beskåret at gå til stålet uden risiko :-|

hmn - tjoh, resultatet var at jeg ikke fik lagt cyklen nok ned, hvilket
kunne forklares med at jeg stivnede...
Det var jo egenligt heller ikke planen sådan at gå uhæmmet til stålet... -
men lidt friskt blev der da kørt...

Mvh
Kristoffer

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-07-02 22:02

"Kristoffer Lippert" skrev
<snip>

> [...]
> kunne forklares med at jeg stivnede...
> Det var jo egenligt heller ikke planen sådan at gå uhæmmet til stålet... -

Det ser ud som om du så trolden.
Du fokuserede på gruset i rabatten, der hvor du helst ikke ville ende, og
endte der .
I stedet skulle du havde kikket på indersiden af svinget.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 21-07-02 22:18

> [...]
> nemmere uden. (Imho)
> Er det ikke et normalt "træk" at cykler har en tendens til at rejse sig op

Mig bekendt er det omvendt: hvis man ikke kan holde linien rundt i svinget
(altså for meget fart), så kan man ved at slække lidt på gassen få cyklen
til at "falde" ind i svinget og dermed gøre det skarpede, på bekostning af
hastigheden.

--
Jacob

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 21-07-02 22:55

> [...]
> til at "falde" ind i svinget og dermed gøre det skarpede, på bekostning af

Hnm, jeg ved ikke om der er så stor forskel på cykler, at nogen gør det ene
og andre det andet? - anyway, på kawa'en var det sådan at når man lige lod
den trække lidt med, så var den meget nemmere at køre rundt i svingene. -
lige som om den stabiliserede sig, og så kunne man godt lægge den længere
ned, hvis det var det man ville. - hvis man bremsede så rejser den sig op
(sådan føltes det..)

Jeg ved ikke om det er sådan den "skal" gøre ?

Mvh
Kristoffer

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 00:44

> [...]
ihvertfald
> nemmere uden. (Imho)
> Er det ikke et normalt "træk" at cykler har en tendens til at rejse

Tjoeh :-/
Nogle mere end andre - Bredden af dækkene og fordækket i særdeleshed har
meget med det at gøre;: men hvad tror du at alle RR-idioterne gør på vej
ind i et sving? De kører vel ikke med gas på??

Netop det at tage gassen af hvis et sving er skarpere end forventet, vil
medføre at kurveradien indskrænkes, så at tage gassen af er noget af det
fornuftigste man umiddelbart kan reagere ved
Selvfølgelig er der en forskel på at tage gassen af og allerede være
under påløb i situationen; men at 500'eren blev stiv ligger mest
sandsynligt i din rygrad efter at du fik øje på trolden

> Nope, der var ingen udskridning før jeg ramte gruset.

Hvordan kan baghjulet så ende ude over kanten først (således at det
kunne være det første til at skride!)??

> [...]
> Det var jo egenligt heller ikke planen sådan at gå uhæmmet til
> stålet... - men lidt friskt blev der da kørt...

Øjensynligt!

Husk fremover på, at Jason Watt sidder hvor han sidder p.g.a. en tur
magen til din =

--
Armand.

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 22-07-02 01:15

> [...]
> meget med det at gøre;: men hvad tror du at alle RR-idioterne gør på vej
> ind i et sving? De kører vel ikke med gas på??

Nope, de ruller den som oftest på under vejs i svinget. Men det kræver sgi'
nok lidt øvelse før man kan gøre som dem.

> Netop det at tage gassen af hvis et sving er skarpere end forventet, vil
> medføre at kurveradien indskrænkes, så at tage gassen af er noget af det
> fornuftigste man umiddelbart kan reagere ved

Joh, men når nu man er midtvejs i svinget før det går op for en at det er
skarpere end forventet? - kan det så også reddes ved at klippe gassen?

> Selvfølgelig er der en forskel på at tage gassen af og allerede være
> under påløb i situationen; men at 500'eren blev stiv ligger mest
> sandsynligt i din rygrad efter at du fik øje på trolden

ikke utænkeligt. :-/

> Hvordan kan baghjulet så ende ude over kanten først (således at det
> kunne være det første til at skride!)??

Det ved jeg egenligt heller ikke om det var, men det føltes sådan... ligesom
hvis det bare forsvandt under mig. Men det gik nu lidt hurtigt, da tingene
først begyndte at skride, så det kan være jeg egeligt tager fejl...

> Husk fremover på, at Jason Watt sidder hvor han sidder p.g.a. en tur
> magen til din =

øh, hvem er han ? - navnet ringer en klokke, men jeg ved ikke lige hvad hans
historie er. (sorry.)

Mvh
Kristoffer

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 22-07-02 10:19

> Nope, de ruller den som oftest på under vejs i svinget. Men det kræver
sgi'
> nok lidt øvelse før man kan gøre som dem.

Nej!!! De sænker hastigheden og geare ned, og giver den passende gas. Gassen
holdes konstant igennem svinget. Så snart svinget åbner sig øger de gassen.
Kunsten er hvor tideligt og hvor kraftigt man kan gøre det.
faktisk burden en af gruppens RR kørere næsten svare på dette

Hvis du så motoGP igår så ville du også have hørt at rytterne, på
sachenring, kørte med lavere omdrejninger igennem svingene, end ellers, for
netop at have færre kræfter når svinget åbner sig. Dette skyldes at svingene
var så skarpe at de ellers ville have stor risiko for en at vælte ud af
svingene.....forresten så gennem førte kun 13 ud at 20 igår.

Hvad lærte du på køreteknisk anlæg??? "når du drejer, så drej!! ikke lave
andet såsom bremse, accelere, tænde cigaretter, kigge efter piger(...eller
trolde i vejkanten)"....jeg begik samme fejl ved at bremse (på forhjulet) op
dreje samtidigt, det kostede mig et knust led i venstre hånd samt en brækket
knogle i samme hånd

> Joh, men når nu man er midtvejs i svinget før det går op for en at det er
> skarpere end forventet? - kan det så også reddes ved at klippe gassen?

jepper, cyklen reagere promte sænk dog gassen langsomt da motorbremsen
reagere kraftigt (specielt i lavere gear)

> øh, hvem er han ? - navnet ringer en klokke, men jeg ved ikke lige hvad
hans
> historie er. (sorry.)

Jason Watt var en af danmarks bedste racerkører (i bil) der væltede i et
sving, som jeg husker det, og landede i en grøft og brækkede ryggen.
Resultat: lammelse i livet og nedefter, som jeg husker det. Faktisk er han
på vej tilbage inden for racersporten, trods sit handicap.

--
Jacob

Fra : Jørgen Winther

Dato : 22-07-02 10:25

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> wrote in message
> [...]
> Resultat: lammelse i livet og nedefter, som jeg husker det. Faktisk er han
> på vej tilbage inden for racersporten, trods sit handicap.

Og det var jo altså på motorcykel, han væltede - under fotooptagelser til et
mc-tidsskrift (det udmærkede, men nu ophørte MC-Tjek).

--
Jørgen

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 16:43

Jacob Stegelmann <stegelmann@privat.dk> skrev i en

> [...]
svingene
> var så skarpe at de ellers ville have stor risiko for en at vælte ud

Holde gassen konstant?
Netop på Eurosports dækning af RR-GP'erne kan man da se at bagenden
slingrer vildt bag modellen p.g.a. bremsning/motorbremsning - Lige
indtil at kurvens top-punkt nåes og der istedet gives gas!
Det med at køre for jævn gas duer ikke nogetsteds hvis man vil blive
oppe foran: Det er enten fuld gas eller fuld opbremsning - hele vejen
rundt

> faktisk burden en af gruppens RR kørere næsten svare på dette

Må jeg tillade mig at trumfe med 6 sæson'er i 250 prod!?

--
Armand.

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 22-07-02 18:20

> [...]
> slingrer vildt bag modellen p.g.a. bremsning/motorbremsning - Lige
> indtil at kurvens top-punkt nåes og der istedet gives gas!

som oftes synes jeg nu den falder til ro lige inden de får lagt cyklen helt
ned ind i svinget

> Det med at køre for jævn gas duer ikke nogetsteds hvis man vil blive
> oppe foran: Det er enten fuld gas eller fuld opbremsning - hele vejen
> rundt

ja...jo... det var måske ikke lige det rette eksempel med RR kører

meningen var egenligt bolt at fortælle om hvordan det bør gøres.....men jeg
kan godt se at mit eksempel måske er lidt uheldigt de kører jo lidt
mere på grænsen end vi sikkert nogensinde kommer til.

> Må jeg tillade mig at trumfe med 6 sæson'er i 250 prod!?

så fører du jo med 6 sæsoner i forhold til mig.....og sikkert endnu med
endnu flere sæsoner på ryggen af en cykel

--
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-07-02 21:34

Jacob Stegelmann wrote:

> så fører du jo med 6 sæsoner i forhold til mig.....og sikkert endnu med
> endnu flere sæsoner på ryggen af en cykel

Men du har mulighed for at indhente Armand!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 23:46

> som oftes synes jeg nu den falder til ro lige inden de får lagt cyklen
helt
> ned ind i svinget

Jup!
Men hold så lige øje med deres højrehånd: De er på forbremsen i laaaang
tid ind i kurven

--
Armand.

Fra : Poul Dam

Dato : 23-07-02 20:47

> [...]
> Det med at køre for jævn gas duer ikke nogetsteds hvis man vil blive
> oppe foran: Det er enten fuld gas eller fuld opbremsning - hele vejen

Med sådan en Rossi model, køres der på Saksenring kun med fuld gas I ca. 7-8
sek. pr. omgang, sagde de under tidstagningen I lørdags.
Poul Dam CBR1100

Fra : Armand

Dato : 24-07-02 20:34

Poul Dam <pouldam@adslhome.dk> skrev i en

> Med sådan en Rossi model, køres der på Saksenring kun med fuld gas I
> ca. 7-8 sek. pr. omgang, sagde de under tidstagningen I lørdags.

"Fuld gas" må regnes for at være "max muligt"!
Hele feltet ville på samme måde dø ret hurtigt, hvis de giver fuld(!)
gas når de ophører med at bremse inde i svinget

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 16:37

Kristoffer Lippert <krl@imv.au.dk> skrev i en

> Nope, de ruller den som oftest på under vejs i svinget. Men det kræver
sgi'
> nok lidt øvelse før man kan gøre som dem.

Tjaeh :-/
De er både under påløb og oppe på bremsen indtil at de kan se sig ud af
kurven - hvorefter det er med godt med rulle på derfra!
Ergo: Det er ganske muligt at komme ind i et sving (= lægge den ned i
kurven) under påløb!

> Joh, men når nu man er midtvejs i svinget før det går op for en at det
er
> skarpere end forventet? - kan det så også reddes ved at klippe gassen?

Om det kan reddes, kommer helt an på kiksets størrelse; men det bedrer
kurveradien (à: mindre/skarpere) at slippe gassen!
Til de der læser med på sidelinien (Kristoffer får jo ikke
ligelejligheden foreløbig!): prøv det i en af jeres vante kurver!

> øh, hvem er han ? - navnet ringer en klokke, men jeg ved ikke lige
hvad hans
> historie er. (sorry.)

Jason Watt er en af vores store Bilsports-navne, som for et par år siden
endte i grøften under en fotosession med ham og hans ZX9'er - Resultatet
blev at han har siddet i rullestol siden =

--
Armand.

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 22-07-02 21:21

Hejsa

> [...]
> kurven - hvorefter det er med godt med rulle på derfra!
> Ergo: Det er ganske muligt at komme ind i et sving (= lægge den ned i

Ok, så hang tingene alligevel ikke helt sammen som jeg troede. -> så lærte
jeg alligevel noget.
Så må jeg jo bare se at få sat cyklen sammen igen.

> [...]
> Til de der læser med på sidelinien (Kristoffer får jo ikke
> ligelejligheden foreløbig!): prøv det i en af jeres vante kurver!

hmn. - ja, jo. der går som sagt lige lidt tid.

> Jason Watt er en af vores store Bilsports-navne, som for et par år siden
> endte i grøften under en fotosession med ham og hans ZX9'er - Resultatet
> blev at han har siddet i rullestol siden =

Æv. Kedelig historie...

MVh
Kristoffer

Fra : Søren Lindholt

Dato : 22-07-02 08:58

Kristoffer Lippert <krl@imv.au.dk> wrote in article

-
> men lidt friskt blev der da kørt...

Det er derfor jeg altid tager HELE udstyret på selvom det bare er en
"lille" offroad tur-.
Det ender ALTID med noget underligt noget, mudder, træer, høj fart på øde
grusvej osv osv...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-02 16:27

On 22 Jul 2002 07:58:10 GMT, "Søren Lindholt"
<lindholt@FJERNperson.dk> wrote:

Hej Søren.

>Det er derfor jeg altid tager HELE udstyret på selvom det bare er en
>"lille" offroad tur-.
>Det ender ALTID med noget underligt noget, mudder, træer, høj fart på øde
>grusvej osv osv...

Det er den ultimative erkendelse af hvor hjernen vandrer hen.
Hos unge mænd ca. en meter nedad på 1 nanosekund.
Hos gamle motortosser ud i højre hånd, dog lidt langsommere

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk