Aflåsning af MC
Fra : jesper

Dato : 15-07-02 07:54

Efter nu at have fået min total renoverede leman III på plader (det tog også
10mdr) ,( forsikret med kasko (3100Kr/år til info i topdk))

Ville det jo være ærgeligt at miste dem, jeg vil helst være fri for en kæmpe
kæde, og har et par andre ideer.
Vil i give jeres mening ??

1 :

simpel skivelås, den er jo nem at have i lommen

2:

et lille beslag svejses på rammen under centralstøttebenet, således at
centralbenet kan låses. Dette kan gøres således at hængelåsen (en af de
runde) ikke vil kunne klippes.

hvilke ulemper vil der kunne opstå.??. (der sker jo ikke noget ved at glemme
den)

på forhånd tak

Jesper
(som er tung nok, uden en skibskæde om maven)
www.dynomet.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-07-02 08:10

> simpel skivelås, den er jo nem at have i lommen

Drop den - med mindre du går efter de absolut største og mest solide (men så
kan de ikke være i lommen).

Men den med centralstøttebene lyder ikke helt dum...

/A

Fra : Jimmi

Dato : 15-07-02 08:28

> Drop den - med mindre du går efter de absolut største og mest solide (men

> kan de ikke være i lommen).

Hov, hvad er der galt med en skivelås?
Ja, det er ikke at jeg tvivler på dit udsagn, men min står altid kun med
skiven. Den ser da solid ud, og så er den ikke til at lægge på jorden til
flise på lås tricket. Min var ret dyr, men ikke specielt stor, og passer
perfekt i lommen.

/Jimmi

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-07-02 08:40

> Hov, hvad er der galt med en skivelås?
Selv om de ser solide ud kan de godt være skrøbelige. De fleste der er
støbte kan man bare brække over.

> Min var ret dyr, men ikke specielt stor, og passer
> perfekt i lommen.

Abus bedste (og dyreste) giver sikkert en ok sikring, men så kan de ikke
længere ligge i en lomme (og der bør de heller ikke være mens man kører -
Jeg har prøvet at kurre på et bundt nøgler og det kan ikke anbefales ...)

/A

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-07-02 08:53

"Jimmi" skrev
> [...]
> flise på lås tricket. Min var ret dyr, men ikke specielt stor, og passer
Hvis både skiven og låsen er solide nok, kan den fint bruges til kort varige
parkeringer.
Men til længere parkeringer har tyven mere eller mindre frit spil.
Det tager ikke ret lang tid at afmontere en skive!
Man kan gøre det svære for tyven ved at ødelægge hovederne på boltene, men
så har man problemet den dag man selv skal afmontere skiven.

--
Brian
Cagiva Elefant 750 (med kraftig granit kæde)

Fra : Per

Dato : 15-07-02 12:36

Skive låse er ok men kan ikke stå alene.
Ved en skivelås, tager man forhjulet af, (2 bolte) , spænder den skive af
hvor låsen sidder på (8 små bolte) og sætter forhjulet på mc'en igen og
VUPTI så har man en motorcykel (man skal bare ikke tage håndbremsen før man
har køt ny skive.

Så let er det at stjæle en mc med skivelås !

Så husk en ordenlig lås på baghjul osse.

mvh Per fra Streetteam (Falsk e-mail pga. af spam)

PS, dem jeg kender har fået sjålet cykler er kørt væk på lastbil så der var
låsen ligegyldig.

Fra : Niels Drewes

Dato : 15-07-02 08:58

"jesper" <ja@dynomet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil i give jeres mening ??
>
> 1 :
>
> simpel skivelås, den er jo nem at have i lommen

Det er ikke klogt at have en skivelås i lommen. Prøv at forestille dig at
stå af i farten med en sådan i lommen - knuste hofter ødelagt rygsøjle mm.
En skivelås er praktisk, men læg den under sædet eller i en taske på
motorcyklen.

vh

Niels

Fra : Armand

Dato : 15-07-02 15:44

Niels Drewes <+nospam+ndr.tf@taarnby.dk> skrev i en

> En skivelås er praktisk, men læg den under sædet eller i en taske på
> motorcyklen.

- -- - eller et D.F.M.-trick:
Placer den i en dertil monteret holder der har en starter/tændings
afbryderkontakt (á: en seriel trukket forbindelse fra
nødstops-kontakten, som vil være påvirket når låsen er i holderen!

Funktion 1:
Du ka ikke starte og køre uden at låsen er fjernet fra skivebremsen og
sidder i holderen!

Funktion 2: Er en art startspærre á en skjult kontakt, for den der måtte
bryde låsen op og efterlade den på jorden ved siden af modellen!

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 15-07-02 09:43

"jesper" <ja@dynomet.dk> wrote in message

> simpel skivelås, den er jo nem at have i lommen

Jeg har skivebremselåse både for og bag samt og den største ABUS kædelås jeg
kunne finde fordi tyven kan afmontere eller banke skiven itu med en hammer
(det er jo hærdet metal og knækkes "nemt" med en hammer og så kan tyven køre
derfra med mindre du har skivebremselåse både for og bag.

Jeg købte kædelåsen som en ekstra sikkerhed fordi jeg med den har mulighed
for at låse MC'en fast. Organiserede tyve kører i mange tilfælde rundt og
stjæler MC'ere ved at hejse dem op på/i en vogn så de ikke skal køre derfra
med modellen og derved vække opsigt.

Husk, hvis du beslutter dig for en kædelås alligevel, at den skal være stor
og lang nok til f.eks. at kunne nå rundt om sædet og baghjulet. Det er en
dårlig idé bare at sætte den rundt om bagdækket og så lade den ligge på
jorden. Så har tyven mulighed for at banke på den mod en hård overflade
(asfalten). Hvis den derimod sidder rundt om sædet så er det sværere at
komme til at banke på låsen mod en hård, fast overflade.

Det var hvad jeg lige umiddelbart kunne komme i tanke om.

Hilsner,

Tony (der ville ønske at folk kunne holde fingrene for sig selv)
Divvy '01 (7-9-13 uden tyveriforsøg men adskillige gange med katastrofeblink
slået til... pilfingre!)

Fra : Jens Bering

Dato : 18-07-02 21:31

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> "jesper" <ja@dynomet.dk> wrote in message

[KLIP]

Jeg forstår ikke at nogen kører ræs med en skivelås i jakkelommen - tror det
gørs "AVS" ved en uheldig landing - 7-9-13

Mvh
JB (som kører med bøjlelås bag nr.-pladen)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-02 23:44

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> wrote in message

> Jeg forstår ikke at nogen kører ræs med en skivelås i jakkelommen - tror
det
> gørs "AVS" ved en uheldig landing - 7-9-13

Du siger noget. Jeg må få fastmonteret de små "sadeltasker", der fulgte med
mine to låse.

Hilsner,
Tony
Divvy '01
www.divvy.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-07-02 07:08

> Jeg forstår ikke at nogen kører ræs med en skivelås i jakkelommen

Det kan s** da ligesågodt gå galt på en hyggetur - En bil på tvær og en
uheldig undvigemanøvre og man ligger og kurer på låsen ...

/A

Fra : Armand

Dato : 20-07-02 10:35

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:ah8ars$etp$2@sunsite.dk...
> Det kan s** da ligesågodt gå galt på en hyggetur - En bil på tvær og
> en uheldig undvigemanøvre og man ligger og kurer på låsen ...

Jup!
Statistikken viser at langt de fleste uheld sker indenfor en radius på 4
km fra ens hjem eller arbejdsplads - Eller på ruten imellem disse
tolokaliteter!
Hvis man tygger lidt på'ed, så ér det jo også indenfor det område at man
kører langt de fleste km's - Og dét er jo i statistikkens favør :-|

Omkring de ting man har i lommerne, så har jeg set en Halvarsson
læderdragt med en grim slidskade efter et banalt lavhastigheds-styrt:
Den reklamekuglepen ka'len havde i inderlommen havde forårsaget et
højere anlægstryk imod asfalten lige dér, hvorved at overfladen var
raspet af over ca. 1 X 10 cm

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 21-07-02 14:13

> [...]
> Den reklamekuglepen ka'len havde i inderlommen havde forårsaget et
> højere anlægstryk imod asfalten lige dér, hvorved at overfladen var

Jeg tror jeg begynder at gentage mig selv, men det er en af grundene til jeg bruger en kombineret taske/rygbeskytter fra Dainese. Til alle de småting (pung, tlf osv), der ikke passer i Gucci-mælkekasserne. Bare en normal landing fra DT'en er ubehagelig, når man lander på dankortet i brystlommen.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Armand

Dato : 21-07-02 23:59

Henning <henning@see.sig> skrev i en
> [...]
> (pung, tlf osv), der ikke passer i Gucci-mælkekasserne. Bare en normal
> landing fra DT'en er ubehagelig, når man lander på dankortet i

Hvilket lige kan få mig til at gentage mig selv:
Bagage hører til på modellen og ikke på kroppen, hhv. ryggen! :-|

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 22-07-02 12:07

> Bagage hører til på modellen og ikke på kroppen, hhv. ryggen! :-|

Absolut og aldeles enig. Lærte jeg allerede på knallert. Så inden jeg fortsætter; hvad forstår du ved bagage?

For mig er ting som pung og telefon ikke bagage, men noget der hører til på kroppen, da jeg skal bruge dem hver gang jeg forlader cyklen.

Tasken jeg bruger er en _rygbeskytter_ med en lille pålynet taske. Den indeholder ting, som folk normalt bærer i inderlommen... Og indimellem andre små og lette ting, hvis jeg af praktiske årsager ikke kan bruge cykeltasker. (Ethjulstrækker).

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 23:43

> [...]
til på
> kroppen, da jeg skal bruge dem hver gang jeg forlader cyklen.

Vi er rimeligt enige i sagen!
Men hellere for meget på modellen, end på kroppen :-|

Jeg kan ikke undgå at tænke på at hvor meget man end forsøger at sikre
sig imod udenfra kommende genstandes påvirkning af kroppen ved styrt, så
opfattes en simpel kuglepen inden(!) for "harnisken" ikke som truende!
Specielt på de tiltagende populære løse beklædninger (á: "cordura") hvor
en kuglepen i inderlommen med lethed kan forstilles at vende sig og
derved udgøre en spydspids lige ind i brystregionen =

--
Armand.

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 01-08-02 04:45

> [...]
> Hvis man tygger lidt på'ed, så ér det jo også indenfor det område at man
> kører langt de fleste km's - Og dét er jo i statistikkens favør :-|

Så er jeg meget glad for mit hjemmekontor.

--
Jesper Hvalsøe
GS 750

Fra : Christian Knudsen

Dato : 15-07-02 14:38

Jeg bruger altid min skivelås på forhjulet, og så har jeg (når jeg parkerer
hjemme) en kædelås rundt om stativet til min monorack. Ikke den bedste
foranstaltning, men det går. Der er ikke den store mc-kriminalitet i mit
område - tror jeg.
Den bedste måde du kan sikre din mc på, er ved at købe en rigtig god
kædelås, som du sætter rundt om stellet og f.eks en lygtepæl, eller noget
andet der står fast på jorden.
En kæde om baghjulet er intet problem - der kan tyven bare, hvis han vil,
pille baghjulet af, og så hugge reste af maskinen, eller simpelthen bare
løfte den op på en vogn, som andre også har forslået, og så er en kædelås,
eller en skivelås fuldstændig ligemeget - den kan jo altid fjernes, hvis
bare der er nok tid, og man har et sted det kan gøres.
Så jeg ville forslå, at du finder et sted, hvor du kan få en solid kædelås
igennem dit stel, og så finde et sted at parkere mc'en, og så låse den fast
dertil. Tyvene er ofte ikke så glade for at save i stellet, hvilket man godt
kan forstå.....så det må være sådan det skal gøres.

mvmch
christian