/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XS650 koblingsfedteri!!
Fra : G-MC


Dato : 11-07-02 22:22

Hej Ng.
Min nyrenoverede XS 650 motor driller lidt med koblingen. Den har lige fået
en overhaling med nye ringe og ventilsliberi , og pakdåser i hele motoren.
Ved samme lejlighed blev koblings pladerne målt (3mm) ,så de burde være gode
nok. Men nu fedter koblingen efter at hele skidtet er blevet samlet, det er
lige som om at den fedter mere når motoren er varm end når den er kold?..Jeg
tror ikke at strammere fjedre er løsningen da den jo har kørt fint før, og
den er rigeligt "tung" i grebet. Men kan det være olien?? Før renoveringen
kørte jeg på 15/40 men nu kørere jeg på den anbefalede 20/50 mineralsk
olie..
Hjælp!! jeg plejer ellers ikke at være fedtet

Mvh Jeppe TX/XS 650



 
 
Armand (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-07-02 23:56


G-MC <g-mc@sletwanadoo.dk> skrev i en
news:3d2df5e5$0$54737$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Ng.
> Min nyrenoverede XS 650 motor driller lidt med koblingen. Den har lige
fået
> en overhaling med nye ringe og ventilsliberi , og pakdåser i hele
motoren.
> Ved samme lejlighed blev koblings pladerne målt (3mm) ,så de burde
være gode
> nok. Men nu fedter koblingen efter at hele skidtet er blevet samlet,
det er
> lige som om at den fedter mere når motoren er varm end når den er
kold?..Jeg
> tror ikke at strammere fjedre er løsningen da den jo har kørt fint
før, og
> den er rigeligt "tung" i grebet. Men kan det være olien?? Før
renoveringen
> kørte jeg på 15/40 men nu kørere jeg på den anbefalede 20/50 mineralsk
> olie..

Det er ikke fordi at der er for meget olie på??

Derbved at din olie nu er en kende tykkere, men fedter når den bliver
varm (=tyndere!), skulle den også have gjort det med den tidligere olie
:-/

Hvis det ligger blot i olieskiftet, tager jeg det som et tegn på at det
ér fordi at fjedrene er for slappe (de er jo også langtfra nye,
ikkesandt?)!

Når nu du var grundig nok til at måle pladerne, hvorfor så ikke også
fjederlængden??

--
Armand.




G-MC (12-07-2002)
Kommentar
Fra : G-MC


Dato : 12-07-02 10:20


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:agl2mn$2eqr$11@news.cybercity.dk...
>
> G-MC <g-mc@sletwanadoo.dk> skrev i en
> news:3d2df5e5$0$54737$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej Ng.
> > Min nyrenoverede XS 650 motor driller lidt med koblingen. Den har lige
> fået
> > en overhaling med nye ringe og ventilsliberi , og pakdåser i hele
> motoren.
> > Ved samme lejlighed blev koblings pladerne målt (3mm) ,så de burde
> være gode
> > nok. Men nu fedter koblingen efter at hele skidtet er blevet samlet,
> det er
> > lige som om at den fedter mere når motoren er varm end når den er
> kold?..Jeg
> > tror ikke at strammere fjedre er løsningen da den jo har kørt fint
> før, og
> > den er rigeligt "tung" i grebet. Men kan det være olien?? Før
> renoveringen
> > kørte jeg på 15/40 men nu kørere jeg på den anbefalede 20/50 mineralsk
> > olie..
>
> Det er ikke fordi at der er for meget olie på??
>
> Derbved at din olie nu er en kende tykkere, men fedter når den bliver
> varm (=tyndere!), skulle den også have gjort det med den tidligere olie
> :-/
>
> Hvis det ligger blot i olieskiftet, tager jeg det som et tegn på at det
> ér fordi at fjedrene er for slappe (de er jo også langtfra nye,
> ikkesandt?)!
>
> Når nu du var grundig nok til at måle pladerne, hvorfor så ikke også
> fjederlængden??
>
> --
> Armand.
>
> Jamen fjederlængden blev skam målt, og lå præcis på det mål der var
beskrevet i haynes manualen, jeg har dog ikke målt hvor mange kg de
tager..OBS fjedrene kan kun spændes lige hårdt, da der er en "krave" på
boltene. Og nej jeg kørere desværre ikke med for meget olie (det ligger lige
midt imellem mærkerne på pinden), så det er ikke problemet ...Andre
forslag??

Mvh Jeppe
>



Henning (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 12-07-02 17:06

> Jamen fjederlængden blev skam målt, og lå præcis på det mål der var
> beskrevet i haynes manualen, jeg har dog ikke målt hvor mange kg de
> tager..OBS fjedrene kan kun spændes lige hårdt, da der er en "krave" på
> boltene. Og nej jeg kørere desværre ikke med for meget olie (det ligger lige
> midt imellem mærkerne på pinden), så det er ikke problemet ...Andre
> forslag??


Måtte kassere en stak friktionsplader, der havde mål som nye. Det havde fjedre og metalplader også. Det, der havde taget livet af de dengang måske 50Mm gamle plader, var bare en almindelig syntetisk MC olie. XS650 er heller ikke nogen moderne cykel?


--
Who, what, where: http://move.to/henning


Arne Rohr Pedersen (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Arne Rohr Pedersen


Dato : 12-07-02 20:26

> > Jamen fjederlængden blev skam målt, og lå præcis på det mål der var
> beskrevet i haynes manualen, jeg har dog ikke målt hvor mange kg de
> tager..OBS fjedrene kan kun spændes lige hårdt, da der er en "krave" på
> boltene. Og nej jeg kørere desværre ikke med for meget olie (det ligger
lige
> midt imellem mærkerne på pinden), så det er ikke problemet ...Andre
> forslag??
>
> Mvh Jeppe
> >
>
>
Det er vel ikke en så banal ting, som et koblingskabel der har fået et for
skarpt knæk, evt kombineret med manglende smøring.


--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100 med hydraulisk aktiveret kobling



G-MC (12-07-2002)
Kommentar
Fra : G-MC


Dato : 12-07-02 23:03


"Arne Rohr Pedersen" <a-rohr@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d2f2ce4$0$54721$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> Det er vel ikke en så banal ting, som et koblingskabel der har fået et for
> skarpt knæk, evt kombineret med manglende smøring.
>
>
> --
> Arne Rohr Pedersen
> Honda ST 1100 med hydraulisk aktiveret kobling
>
> Nope. Desvære ikke, jeg har prøvet at slække koblingskablet helt under
kørsel, men stadig samme problem. Det ender nok med at jeg sætter en helt
anden kobling på (jeg har en komplet fra en TX750 der matcher), men det
kommer nok til at koste en ny pakning da jeg har brugt flydende pakning.
Øv!!
Andre forslag?? (så jeg evt kan skåne min pakning )
Mvh Jeppe.



Orla Pedersen (13-07-2002)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 13-07-02 08:16


G-MC skrev i meddelelsen
<3d2f512f$0$54709$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Hej
>>
>> Nope. Desvære ikke, jeg har prøvet at slække koblingskablet helt under
>kørsel, men stadig samme problem. Det ender nok med at jeg sætter en helt
>anden kobling på (jeg har en komplet fra en TX750 der matcher), men det
>kommer nok til at koste en ny pakning da jeg har brugt flydende pakning.
>Øv!!
>Andre forslag?? (så jeg evt kan skåne min pakning )


Har Du tjekket frigang på "stødstangen" der går tværs gennem motoren, fra
snekken ved kablet, til trykpladen i koblingen ? HER SKAL VÆRE FRIGANG !

mvh
Orla

>Mvh Jeppe.
>
>



Armand (13-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-07-02 09:51


G-MC <g-mc@sletwanadoo.dk> skrev i en
news:3d2f512f$0$54709$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Nope. Desvære ikke, jeg har prøvet at slække koblingskablet helt
under
> kørsel, men stadig samme problem. Det ender nok med at jeg sætter en
helt
> anden kobling på (jeg har en komplet fra en TX750 der matcher), men
det
> kommer nok til at koste en ny pakning da jeg har brugt flydende
pakning.

Du lyver jo, når du oprindeligt påstår ikke at have gjort andet end at
skifte olie

Generelt skal man aldrig erstatte koblingsdæksel-pakningen med flydende
pakning!
Støj er en af argumenterne; men hvis koblings-mekanismen befinder sig på
koblingsdækslet (jeg husker dog XS650, som at koblingskablet går til
området ved forreste kædehjul!?), vil tabet af pakningens tykkelse rykke
koblingsmekanismen tilsvarende tættere på koblingen, hvorved man
belaster koblingen (= kobler en anelse ud) selv om kablet er nok så
slapt

Afmonter evt. koblingsdækslet igen og kontroller at det ikke generer
noget omkring selve koblingen at der mangler de 2 mm pakning!

--
Armand.






G-MC (14-07-2002)
Kommentar
Fra : G-MC


Dato : 14-07-02 20:19


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:agoq1r$14fp$4@news.cybercity.dk...
>
> G-MC <g-mc@sletwanadoo.dk> skrev i en
> news:3d2f512f$0$54709$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > > Nope. Desvære ikke, jeg har prøvet at slække koblingskablet helt
> under
> > kørsel, men stadig samme problem. Det ender nok med at jeg sætter en
> helt
> > anden kobling på (jeg har en komplet fra en TX750 der matcher), men
> det
> > kommer nok til at koste en ny pakning da jeg har brugt flydende
> pakning.
>
> Du lyver jo, når du oprindeligt påstår ikke at have gjort andet end at
> skifte olie
>
> Generelt skal man aldrig erstatte koblingsdæksel-pakningen med flydende
> pakning!
> Støj er en af argumenterne; men hvis koblings-mekanismen befinder sig på
> koblingsdækslet (jeg husker dog XS650, som at koblingskablet går til
> området ved forreste kædehjul!?), vil tabet af pakningens tykkelse rykke
> koblingsmekanismen tilsvarende tættere på koblingen, hvorved man
> belaster koblingen (= kobler en anelse ud) selv om kablet er nok så
> slapt
>
> Afmonter evt. koblingsdækslet igen og kontroller at det ikke generer
> noget omkring selve koblingen at der mangler de 2 mm pakning!
>
> --
> Armand.
>
> "Lyver" er dog et hårdt ord . Men jeg tror vi har skrevet forbi
hinanden, jeg har monteret koblingsdækslet med flydende pakning og den
originale pakning for at være helt sikker på en tæt motor. Dette skulle
uanset hvad ikke ha' en skid at sige da koblingen bliver påvirket fra
motorens modsatte side med en koblingssnegl og en stødstang. Dækslet med
sneglen er uden pakning (også originalt) så der skulle ikke være ændret på
afstanden!
Mvh Jeppe (Der splitter lortet ad så snart han har lagt ca 70 kvm fliser)
>
>
>



Armand (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-07-02 01:03


G-MC <g-mc@sletwanadoo.dk> skrev i en
news:3d31cdc3$0$13943$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Dette skulle uanset hvad ikke ha' en skid at sige da koblingen bliver
> påvirket fra motorens modsatte side med en koblingssnegl og en
> stødstang. Dækslet med sneglen er uden pakning (også originalt) så der
> skulle ikke være ændret på afstanden!

Til gengæld er der på sneglen en tynd unbrako-stiftskrue som er låst med
en kontramøtrik, og som er beregnet til koblingsjustering (i modsætning
til omløberne på kablet, der kun(!) er til for justering af kablets
frigang.

Hvis ikke at det ved en ekstra kontrol viser sig at være en af
kabel-enderne der ikke sidder 100% på plads i forskruningen, så prøv at
se om ikke at du kan slække koblingen tilstrækkeligt igennem justering
på sneglen!

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste