/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Brug af kobling ved start
Fra : Michael F. Larsen


Dato : 11-07-02 21:28

Hejsa,

Jeg har lige købt en splinter ny Suzuki GS500. Jeg blev fortalt, da jeg
hentede motorcyklen, at når den skulle startes, skulle man huske at trykke
koblingen ind, og derefter starte MC'en - og jeg husker det også sådan at
det gjorde jeg de første mange gange.

Efter en lang køretur den første dag, sætter jeg MC'en hjemme i carporten på
sidestøttebenet, og så kom første væmmelige forskrækkelse!!!! Den væltede
for mig - BITTERT!!!

Koblingsgrebet knækkede, sidespejlet blev smadret, men ellers ikke noget -
meget billigt sluppet (pyh!) og jeg fik sat et nyt koblingsgreb på af
forhandleren (Harry's Motor i Randers kan kun roses for lidt!!!).

Nå men pointen kommer så nu For efter at det nye koblingsgreb blev sat
på, kunne jeg ikke længere starte med koblingen trukket. Nu skal jeg sætte i
frigear, og starte uden kobling, ellers er MC'en helt død. Er der nogen der
har erfaringer med dette? Er det normalt?

Jeg læste efterfølgende i brugsforvirringen til MC'en, og der står højt og
tydeligt at den ikke kan startes med koblingen trukket, så det må jo være
rigtigt, men jeg er altså 100% sikker på, at det var med koblingen trukket,
de første mange gange jeg startede MC'en.

Michael
Med en næsten ny GS500



 
 
Bjørn S (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 11-07-02 22:08


"Michael F. Larsen" <fastrupNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d2dea60$0$12722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nå men pointen kommer så nu For efter at det nye koblingsgreb blev sat
> på, kunne jeg ikke længere starte med koblingen trukket. Nu skal jeg sætte
i
> frigear, og starte uden kobling, ellers er MC'en helt død. Er der nogen
der
> har erfaringer med dette? Er det normalt?
>

Er du sikker på der ikke har løsnet en ledning ved koblingsgrebet, normalt
trækker man jo bare koblingen og starter hvis den nu skulle dø på vej over
et kryds f.eks..

/Bjørn



Armand (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-07-02 23:35


Bjørn S <bjosko@ReMoVeyahoo.com> skrev i en
news:QsmX8.1314$QP6.373673@news010.worldonline.dk...
>
> "Michael F. Larsen" <fastrupNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d2dea60$0$12722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Nå men pointen kommer så nu For efter at det nye koblingsgreb
blev sat
> > på, kunne jeg ikke længere starte med koblingen trukket. Nu skal jeg
sætte
> > i frigear, og starte uden kobling, ellers er MC'en helt død. Er der
nogen
> > der har erfaringer med dette? Er det normalt?
> Er du sikker på der ikke har løsnet en ledning ved koblingsgrebet,
normalt
> trækker man jo bare koblingen og starter hvis den nu skulle dø på vej
over
> et kryds f.eks..

- - - - eller tillige knækket kontakten ved koblingsgrebet?

For det er da kun grebet og ikke beslaget (omkring styret) der er
skiftet (med et uoriginalt)?

--
Armand.




mikkel \(CB 600 F\) (12-07-2002)
Kommentar
Fra : mikkel \(CB 600 F\)


Dato : 12-07-02 02:09

det med koblingen er ikke helt unormalt.
jeg har selv oplevet at gå istå i et krydt på min dejlige Honda Hornet i et
kryds. den var helt død og ville intet, så jeg trak den ind til siden. der
fik jeg den først til at reagere da jeg satte den i frigear. så det er ikke
helt unormalt, jeg tror dog det er forskælligt fra MC til MC

"Michael F. Larsen" <fastrupNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d2dea60$0$12722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg har lige købt en splinter ny Suzuki GS500. Jeg blev fortalt, da jeg
> hentede motorcyklen, at når den skulle startes, skulle man huske at trykke
> koblingen ind, og derefter starte MC'en - og jeg husker det også sådan at
> det gjorde jeg de første mange gange.
>
> Efter en lang køretur den første dag, sætter jeg MC'en hjemme i carporten

> sidestøttebenet, og så kom første væmmelige forskrækkelse!!!! Den væltede
> for mig - BITTERT!!!
>
> Koblingsgrebet knækkede, sidespejlet blev smadret, men ellers ikke noget -
> meget billigt sluppet (pyh!) og jeg fik sat et nyt koblingsgreb på af
> forhandleren (Harry's Motor i Randers kan kun roses for lidt!!!).
>
> Nå men pointen kommer så nu For efter at det nye koblingsgreb blev sat
> på, kunne jeg ikke længere starte med koblingen trukket. Nu skal jeg sætte
i
> frigear, og starte uden kobling, ellers er MC'en helt død. Er der nogen
der
> har erfaringer med dette? Er det normalt?
>
> Jeg læste efterfølgende i brugsforvirringen til MC'en, og der står højt og
> tydeligt at den ikke kan startes med koblingen trukket, så det må jo være
> rigtigt, men jeg er altså 100% sikker på, at det var med koblingen
trukket,
> de første mange gange jeg startede MC'en.
>
> Michael
> Med en næsten ny GS500
>
>



Søren Møller (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Søren Møller


Dato : 12-07-02 08:03

Hej Micael

Jeg har haft sådan en scooter i flere år og den har altid kunne starte uden
at trække koblingen, men hvis den står i gear og du prøver at starte den
skal du huske at trække sidestøttebendet op ellers vil den ingenting, det
kan være det du har glemt!!

Jeg har faktisk en kammi med samme model der lavede det samme nummer som dig
og slap billigt fra det med brækket koblingsgreb.

Mvh.
Søren

Michael F. Larsen skrev i meddelelsen
<3d2dea60$0$12722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hejsa,
>
>Jeg har lige købt en splinter ny Suzuki GS500. Jeg blev fortalt, da jeg
>hentede motorcyklen, at når den skulle startes, skulle man huske at trykke
>koblingen ind, og derefter starte MC'en - og jeg husker det også sådan at
>det gjorde jeg de første mange gange.
>
>Efter en lang køretur den første dag, sætter jeg MC'en hjemme i carporten

>sidestøttebenet, og så kom første væmmelige forskrækkelse!!!! Den væltede
>for mig - BITTERT!!!
>
>Koblingsgrebet knækkede, sidespejlet blev smadret, men ellers ikke noget -
>meget billigt sluppet (pyh!) og jeg fik sat et nyt koblingsgreb på af
>forhandleren (Harry's Motor i Randers kan kun roses for lidt!!!).
>
>Nå men pointen kommer så nu For efter at det nye koblingsgreb blev sat
>på, kunne jeg ikke længere starte med koblingen trukket. Nu skal jeg sætte
i
>frigear, og starte uden kobling, ellers er MC'en helt død. Er der nogen der
>har erfaringer med dette? Er det normalt?
>
>Jeg læste efterfølgende i brugsforvirringen til MC'en, og der står højt og
>tydeligt at den ikke kan startes med koblingen trukket, så det må jo være
>rigtigt, men jeg er altså 100% sikker på, at det var med koblingen trukket,
>de første mange gange jeg startede MC'en.
>
>Michael
>Med en næsten ny GS500
>
>



Claus Rittig (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-07-02 15:58

"Søren Møller" <ynos@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:c8vX8.7$8%2.2152@news.get2net.dk...

> Jeg har haft sådan en scooter i flere år og den har altid kunne starte
uden
> at trække koblingen

Alle motorcykler og biler "kan" starte uden at bruge koblingen, men man gør
det for at motoren skal være mindst muligt belastet under starten (koblingen
sørger jo for at motoren ikke skal trække gear-aksler med rundt). Det er
sådan set bare noget man før for at mindske belastning på batteri, starter
og motor, ikke noget der er strengt nødvendigt.

Rittig



Jes Vestervang (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-07-02 22:44

Claus Rittig wrote:

> "Søren Møller" <ynos@get2net.dk> skrev:
>
>> Jeg har haft sådan en scooter i flere år og den har altid kunne starte
>> uden at trække koblingen
>
> Alle motorcykler og biler "kan" starte uden at bruge koblingen, men man
> gør det for at motoren skal være mindst muligt belastet under starten
-klip-
Gør sådan en aksel virkelig nogen væsentlig forskel? I øvrigt vil koblingen
vel alligevel klistre sammen, om ikke andet så under koldstarter.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Claus Rittig (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-07-02 23:53

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:3d31eff3$0$16825$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> >> Jeg har haft sådan en scooter i flere år og den har altid kunne starte
> >> uden at trække koblingen
> >
> > Alle motorcykler og biler "kan" starte uden at bruge koblingen, men man
> > gør det for at motoren skal være mindst muligt belastet under starten

> Gør sådan en aksel virkelig nogen væsentlig forskel?

Næh, som regel ikke.

> I øvrigt vil koblingen
> vel alligevel klistre sammen, om ikke andet så under koldstarter.

Ja, på nogle cykler vil den.

Rittig



Rune Hansen (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Rune Hansen


Dato : 12-07-02 08:39

Jeg kører selv GS500 (dog en 1997'er model) og den kan fint startes med
koblingen trukket.
Måske er der sket noget ved udskiftningen af dit koblingsgreb, jeg ville
køre til forhandleren for at høre hvis det var mig.

I øvrigt så kan GS500 (min ihvertfald) fint startes uden trukket kobling,
jeg kan ikke lige se hvorfor man skulle trække koblingen med mindre MC'en
står i gear. Der er uden tvivl nogen der er meget klogere på det end mig,
men her fik du altså mit bud!

Rune, GS500

"Michael F. Larsen" <fastrupNOSPAM@mail.tele.dk> wrote in message
news:3d2dea60$0$12722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg har lige købt en splinter ny Suzuki GS500. Jeg blev fortalt, da jeg
> hentede motorcyklen, at når den skulle startes, skulle man huske at trykke
> koblingen ind, og derefter starte MC'en - og jeg husker det også sådan at
> det gjorde jeg de første mange gange.
>
> Efter en lang køretur den første dag, sætter jeg MC'en hjemme i carporten

> sidestøttebenet, og så kom første væmmelige forskrækkelse!!!! Den væltede
> for mig - BITTERT!!!
>
> Koblingsgrebet knækkede, sidespejlet blev smadret, men ellers ikke noget -
> meget billigt sluppet (pyh!) og jeg fik sat et nyt koblingsgreb på af
> forhandleren (Harry's Motor i Randers kan kun roses for lidt!!!).
>
> Nå men pointen kommer så nu For efter at det nye koblingsgreb blev sat
> på, kunne jeg ikke længere starte med koblingen trukket. Nu skal jeg sætte
i
> frigear, og starte uden kobling, ellers er MC'en helt død. Er der nogen
der
> har erfaringer med dette? Er det normalt?
>
> Jeg læste efterfølgende i brugsforvirringen til MC'en, og der står højt og
> tydeligt at den ikke kan startes med koblingen trukket, så det må jo være
> rigtigt, men jeg er altså 100% sikker på, at det var med koblingen
trukket,
> de første mange gange jeg startede MC'en.
>
> Michael
> Med en næsten ny GS500
>
>



Armand (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-07-02 14:35


Rune Hansen <rune.hansen@sol.dk> skrev i en
news:agm0ve$8tc$1@news.net.uni-c.dk...
>
> I øvrigt så kan GS500 (min ihvertfald) fint startes uden trukket
kobling,
> jeg kan ikke lige se hvorfor man skulle trække koblingen med mindre
MC'en
> står i gear.

"Idiot-sikringer" á: koblings-kontakter kan udføres på flere mere eller
mindre omstændelige måder!
- Min tidligere GPZ 900'er havde et kredsløb á tre kontakter:
- Sidestøtteben (á: Oppe)!
- Frigears-kontakt (á: Tændt)!
- Koblings-kontakt (á: Trukket!)!
Heraf skulle der mindst være gennemgang i én!

En anden og mere simpel; men stadig fuldt funktionel metode (GS'erens?)
,kunne være krav til konsekvent brug af koblingen for at kunne benytte
starterkontakten!

--
Armand.





Michael F. Larsen (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Michael F. Larsen


Dato : 12-07-02 16:29

Hej allesammen,

Tak for svarene.

Jeg kørte til forhandleren idag, og ganske rigtigt er det en kontakt ved
koblingsgrebet der er knækket ifm. mit lille stunt, så det er forklaringen.
Den må jeg få skiftet ved lejlighed...

Venlig hilsen,
Fastrup

Suzuki GS500 '01

"Michael F. Larsen" <fastrupNOSPAM@mail.tele.dk> wrote in message
news:3d2dea60$0$12722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg har lige købt en splinter ny Suzuki GS500. Jeg blev fortalt, da jeg
> hentede motorcyklen, at når den skulle startes, skulle man huske at trykke
> koblingen ind, og derefter starte MC'en - og jeg husker det også sådan at
> det gjorde jeg de første mange gange.
>
> Efter en lang køretur den første dag, sætter jeg MC'en hjemme i carporten

> sidestøttebenet, og så kom første væmmelige forskrækkelse!!!! Den væltede
> for mig - BITTERT!!!
>
> Koblingsgrebet knækkede, sidespejlet blev smadret, men ellers ikke noget -
> meget billigt sluppet (pyh!) og jeg fik sat et nyt koblingsgreb på af
> forhandleren (Harry's Motor i Randers kan kun roses for lidt!!!).
>
> Nå men pointen kommer så nu For efter at det nye koblingsgreb blev sat
> på, kunne jeg ikke længere starte med koblingen trukket. Nu skal jeg sætte
i
> frigear, og starte uden kobling, ellers er MC'en helt død. Er der nogen
der
> har erfaringer med dette? Er det normalt?
>
> Jeg læste efterfølgende i brugsforvirringen til MC'en, og der står højt og
> tydeligt at den ikke kan startes med koblingen trukket, så det må jo være
> rigtigt, men jeg er altså 100% sikker på, at det var med koblingen
trukket,
> de første mange gange jeg startede MC'en.
>
> Michael
> Med en næsten ny GS500
>
>



Armand (13-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-07-02 08:42


Michael F. Larsen <fastrupNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en
news:3d2ef5d2$0$54713$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg kørte til forhandleren idag, og ganske rigtigt er det en kontakt
ved
> koblingsgrebet der er knækket ifm. mit lille stunt, så det er
forklaringen.
> Den må jeg få skiftet ved lejlighed...

Ud fra at du mener at du plejer at skulle trække koblingen for start, så
har du tilsyneladende være svineheldig derved at den knækkede kontakt
tillige var kortsluttet i styrtet

Forøvrigt ikke særligt flatterende for Harry's, at de ikke magtede at
kontrollere denne simple ting ved udskiftningen af "klingen" :-|

Tanke-gymnastik:
Hvis nu tilfældet havde været at modellens styrt havde været på alfarvej
langt fra alt og kontakten på samme måde var knækket, dog uden at
kortslutte - Hvad ville du så (kunne) gøre??

--
Armand.




Fastrup (13-07-2002)
Kommentar
Fra : Fastrup


Dato : 13-07-02 10:35

> Ud fra at du mener at du plejer at skulle trække koblingen for start, så
> har du tilsyneladende være svineheldig derved at den knækkede kontakt
> tillige var kortsluttet i styrtet

Det med at jeg blev fortalt at jeg skulle trække koblingen ved start af
MC'en er udelukkende for at hvis den nu skulle stå i gear så ville der ikke
ske noget ved det - altså bare et godt råd. Den skal ikke trækkes som
standard for at starte MC'en - dårligt formuleret fra min side....

> Forøvrigt ikke særligt flatterende for Harry's, at de ikke magtede at
> kontrollere denne simple ting ved udskiftningen af "klingen" :-|

For at får den bragt på plads, så kræver det lige lidt mere historie. Jeg
skulle besøge noget familie, og min kone var allerede kørt i vores bil, og
jeg skulle efterfølgende køre dertil på MC'en. Men så skete mit stunt, og
jeg var efterladt alene derhjemme, og ringede så til Harry's. Eftersom jeg
ikke kunne komme til dem, så indvilligede en af mekanikerne i at komme til
mig (vel at mærke fredag aften i hans fritid!) og skifte koblingsgrebet.
Eftersom jeg heller ikke vidste en skid om MC'er, og stadig ikke ved ret
meget, så er der meget flot at han ville påtage sig at køre 20km. ud til mig
for at reparere mit koblingsgreb, så jeg kunne komme ud at køre igen. At jeg
så ikke kunne forklare ham hvad der manglede etc. er jo min fejl! Han kunne
jo have valgt bare at feje mig af og tage hjem og spise sin velfortjente
aftensmad, og sige at jeg selv kunne finde ud af at bringe min MC til dem.
Se DET kalder jeg sgu' service!

> Tanke-gymnastik:
> Hvis nu tilfældet havde været at modellens styrt havde været på alfarvej
> langt fra alt og kontakten på samme måde var knækket, dog uden at
> kortslutte - Hvad ville du så (kunne) gøre??

Som beskrevet ovenfor, så kan den godt starte uden koblingen trukket, men
ja - det var stadig svineheldigt at jeg lavede stuntet derhjemme
--
Venlig hilsen,
Fastrup
Suzuki GS500 '01
Mitsubishi Galant '99



Armand (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-07-02 13:11


Fastrup <fastrupNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en
news:3d2ff42e$0$13980$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Ud fra at du mener at du plejer at skulle trække koblingen for
start, så
> > har du tilsyneladende være svineheldig derved at den knækkede
kontakt
> > tillige var kortsluttet i styrtet
> Det med at jeg blev fortalt at jeg skulle trække koblingen ved start
af
> MC'en er udelukkende for at hvis den nu skulle stå i gear så ville der
ikke
> ske noget ved det - altså bare et godt råd. Den skal ikke trækkes som
> standard for at starte MC'en - dårligt formuleret fra min side....

OK så!
Men er koblingskontakten så ikke kombineret med frigearslampen, således
at man ikke kan starte hvis modellen er i gear (=> enten
frigears-lampen(= kontakten!) eller koblingskontakten skal være
aktiveret for at kunne starte)?
I fald, er det et unyttigt råd at du har fået, derved at systemet
således ér en sikring for at man ikke uforvarende starter i gear!

> > Forøvrigt ikke særligt flatterende for Harry's, at de ikke magtede
at
> > kontrollere denne simple ting ved udskiftningen af "klingen" :-|
> For at får den bragt på plads, så kræver det lige lidt mere historie.
> ........langt snip ...........
> Se DET kalder jeg sgu' service!

Jup!
Point til Harry's istedet!

> > Tanke-gymnastik:
> > Hvis nu tilfældet havde været at modellens styrt havde været på
> > alfarvej langt fra alt og kontakten på samme måde var knækket, dog
uden at
> > kortslutte - Hvad ville du så (kunne) gøre??
> Som beskrevet ovenfor, så kan den godt starte uden koblingen trukket,
> men ja - det var stadig svineheldigt at jeg lavede stuntet derhjemme


Skal jeg skære det ud i pap, så?
Stadig et tankeeksperiment der tjener at varme hjernen op til den dag
man står med håret i postkassen:
Hvad nu hvis der går helt ged i sagerne en dag (à: Frigearslampen
(=kontakten?) er konstant slukket og det end ikke hjælper at trække
koblingen (Har endnu ikke fået den nye kontakt fra Harry's)??????

--
Armand.






Lars T. Thomsen (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 16-07-02 23:46

> Skal jeg skære det ud i pap, så?

> Stadig et tankeeksperiment der tjener at varme hjernen op til den dag
> man står med håret i postkassen:
> Hvad nu hvis der går helt ged i sagerne en dag (à: Frigearslampen
> (=kontakten?) er konstant slukket og det end ikke hjælper at trække
> koblingen (Har endnu ikke fået den nye kontakt fra Harry's)??????

Så må:
1.. Dyret vel løbes i gang
2.. Frigearskontakten kortsluttes
3.. Kontakten på starterrelæet kortsluttes

Skulle være at gå til..... man kunne jo også punktere!
Oder was!?

Hilsen
Lars






Armand (21-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-07-02 18:55


Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en
news:3d34a19d$1$13967$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Skal jeg skære det ud i pap, så?
>
> > Stadig et tankeeksperiment der tjener at varme hjernen op til den
dag
> > man står med håret i postkassen:
> > Hvad nu hvis der går helt ged i sagerne en dag (à: Frigearslampen
> > (=kontakten?) er konstant slukket og det end ikke hjælper at trække
> > koblingen (Har endnu ikke fået den nye kontakt fra Harry's)??????
> Så må:
> 1.. Dyret vel løbes i gang
> 2.. Frigearskontakten kortsluttes
> 3.. Kontakten på starterrelæet kortsluttes
> Skulle være at gå til..... man kunne jo også punktere!
> Oder was!?

Fint nok!
Du er tilsyneladende ikke så ubehjælpsom endda
Jeg tænkte primært på at sagerne var en starter-hindring, hvorfor man
selvsagt(?) blot kunne løbe svinet igang; men der er også fuld relevans
i dine øvrige
bud!

--
Armand.
(der ligesåvel håber på at have fået de små grå til at rotere hos andre
også)







Claus Rittig (12-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-07-02 15:55

"Michael F. Larsen" <fastrupNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d2dea60$0$12722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Efter en lang køretur den første dag, sætter jeg MC'en hjemme i carporten

> sidestøttebenet, og så kom første væmmelige forskrækkelse!!!! Den væltede
> for mig - BITTERT!!!

Vær ikke ked af det. Min nye bil til 200.000 kr var knap en måned gammel da
jeg bakkede ind i en kollega.

Rittig
(Også GS500E)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste