"Kenneth" <mulla@fedt.dk> writes:
> Jeg er i øjeblikket igang med at planlægge tur op igennem Norge til
> Nordkapp. Har du flere "guldkorn" af denne slags? Andre ruter, der kunne
> være værd at se?
OK, så fik jeg nosset mig til at tage mit norgeskort med på arbejde...
Når talen falder på kort: "Cappelens Kart" er det der duer. Skal man
have ét kort over Norge, da er svaret:
. Hele Norge, Kort #13 (1:1 mio, Bil & Turistkort)
Vil man have flere og mere detaljerede kort over Norge, da er
Cappelens "hovedserie" sagen:
. Sør Norge - sør, Kort #1, 1:325.000
. Sør Norge - nord, Kort #2, 1:325.000
. Møre og Trøndelag, Kort #3, 1:325.000
. Nordland, Kort #4, 1:400.000
. Troms og Finnmark, Kort 53, 1:400.000
Skal man ikke længere end Trondheim, er #1 & #2 sagen.
Generelt om Norge kan man sige, at hvis Riksvejen har et tre-cifret
vejnummer, så er den garanteret værd at køre på motorcykel
Tommelfingerregel: når du planlægger, regn med en effektiv hastighed
på 60km/t inkl pauser mm. Det norske politi er benhårde med bøderne,
og man mister kørekortet lynhurtigt (+26km/t i 0-60km/t zone, +36km/t
i 70-90 zone).
I nærheden af Oslo:
. Øyeren rundt (Rv120 og Rv22)
. Nesodden (
http://folk.uio.no/joakimt/nam/maps/nesodden/nesodden.html)
Er man på vej fra Oslo mod Kristiansand eller Stavanger, da vil jeg
anbefale følgende: E18 til Sande, derefter Rv32 til Hol (over
Hanekleiva), Rv312 sydpå. Man kan enten vælge at køre helt til Nes
for derefter at tage den berømte vej Rv306 mellem Nes og Hvarnes (Der
er et skilt med teksten: "Veien mellem Nes og Hvarnes er" og så er der
skilte for: Stejl, Smal, Svinget). Mulighed to er at fortsætte af Rv32
mod Stenshold og Skien.
Fra Skien kan man tage Rv 356 og derefter ramme Rv 412/413/414/415/416
og til sidst Rv42.
Telemark: Østsiden af Tinnsjøen (den "gamle vej") er rigtig sjov. Når
man kommer til toppen af Tinnsjøen kan man køre igennem Rjukan op til
tungvandsværket i Vemork (det som modstandbevægelsen bombede under
WWII) og være kulturel i en times tid eller to. Derefter tilbage til
Rjukan for så at ramme afkørselen til Gausta og Tuddal. Man kommer op
til 1275m her, så HUSK DE VARME ULDKLÆDER! - det er sgi'sme koldt
deroppe, selv midt på sommeren.
Vest- og Aust-agder kender jeg ikke så meget til, så dem springer jeg
over.
Når man endelig er kommet til Stavanger, kan jeg ikke anbefale nok, at
tage turist båden ind igennem Lysefjorden. Den går kun én gang i
døgnet, ca kl 10 fra Forsand (ved fjordens mund). Den tager 2-2½ time
ind til bunden, og man for set dem absolut flotteste fjord i hele
sydnorge. Men har ofte mulighed for at se basejumpere, som høfligst
koordinerer deres springtidspunkt med hvornår båden kommer (de stopper
gerne båden en 15 min for at man kan se det...).
Vil man have den store sving-kursus på vestlandet, er det bare at
hægte sig på "Atlanterhavsveien", Rv13.
Jeg kom nordfra for et par år siden, men ruten gik: Jørpeland -
Hjelmeland - (båd) - Nesvik - Sand - (båd) - Ropied til Sauda (Rv520).
Til sidst støder man på Rv13 og E134. Fortsæt af Rv13 mod Odda, og få
så oplevelsen af at kunne køre op langs Sørfjorden og frugtplantager,
samtidig kunne kigge over på Gletcheren Folgefonn - dypt
surrealistisk! Sørfjorden går over i Hardangerfjorden, og enten kan
man stikke over til Bruravik (båd, igenigen), eller så kan man stikke
østover for at se Vøringsfossen, før man vender cykelen igen.
Jeg husker ikke så meget fra Voss til Aurland, men udfra kortet ser
det godt ud... Fra Aurland til Lærdalsøyri, skal man gøre alt hvad
der er i ens magt for at UNDGÅ den 24km lange tunnel som er bygget.
Find den gamle vej over fjellet, og du vil blive rigt belønnet i form
af oplevelser og et fjelpas i >1200m højde. Fra Lærdal ligger man i
perfekt position til at tackle Norges højeste fjellpas: Sognefjellet,
i 1440m (Rv55). Fra Sognefjellet kan man køre af for at komme op til
Galdhøpiggen og Glittertind, Norges to højeste fjelde (2469m og
2464m), hvis man har lyst.
Hvis man har Geiranger og Trollstigen som mål, slår man da ind på et
transportstrække vestover af Rv45 hen over Strynefjellet, indtil man
rammer Rv63. (NB! Trollstigen gør sig bedst nordfra, for så kører man
op at stigen). Rv63 fører en forbi måde Geiranger og Trollstigen,
helt til Åndalsnes. Åndalsnes har et vandrehjem, som passer sig
glimrende til overnatning, så man kan "angribe" Trollsigen om
morgenen (BTDT).
Som tidligere skrevet; prøv også gerne min favorit Valdresflya (Rv51
mellem Fagerness og Lom/Vågamo).
Både Dovrefjell og Gudbrandsdalen er r*vkedelige, så undgå dem.
Puha, det blev vist en lang smøre...
God tur, og PAS PÅ DE SK*DE FÅR, DE GÅR NEMLIG LØS RUNDT PÅ FJELLET!
Kai, exexildansker & sheepslayer
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...