/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kunsten at skifte rundt på sin Yamaha gear~
Fra : RuneR \(TDM850\)


Dato : 10-07-02 14:17

Uhmm, tja Ældre yamaha gearkasser har vel aldrig fået ros for det lydløshed.
Og jeg har ikke helt endnu fundet helt ud af at skifte uden det klonker. Og
dog, for i lave hastigheder klonker den næsten ikke. Har i andre yamaha
kører en teknik så man ikke klonker eller er det en lær at leve med det
situation ?

Især skiftet til 3 kan også kan ralle engang imellem, af olie på maskinen er
der "rigtig" mc olie fyldt på at lydmuren i Stenløse. Hvilket mærke det er
ved jeg ikke.

Hvad er jeres Gear-teknik ?

--
MVH Rune
Yamaha TDM850
www.rohleder.nu





 
 
Tony Lorentzen (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 10-07-02 13:29

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> wrote in message
news:qzVW8.41$171.654@news.get2net.dk...

[snip]

> Hvad er jeres Gear-teknik ?

Når jeg skifter gear på min XJ 600 fra sidste år så holder jeg foden under
skifteren og holder et lille tryk op-ad hvorefter jeg trækker lidt i
koblingen. Så smutter den ret lydløst op i næste gear. Ved ikke om det er
den korrekte måde at gøre det på - men det virker rent lydmæssigt.

Hilsner,

Tony
Divvy '01
www.divvy.dk



JK (10-07-2002)
Kommentar
Fra : JK


Dato : 10-07-02 14:05

> Når jeg skifter gear på min XJ 600 fra sidste år så holder jeg foden under
> skifteren og holder et lille tryk op-ad hvorefter jeg trækker lidt i
> koblingen. Så smutter den ret lydløst op i næste gear. Ved ikke om det er
> den korrekte måde at gøre det på - men det virker rent lydmæssigt.

Prøv denne øvelse, hvor du skifter gear uden at bruge koblingen, den lærte
mig at skifte gear uden klonk eller ryk fordi den giver en
rygradsfornemmelse for hvordan omdrejninger og gearskift passer sammen.

Accelerere op til 4-5000 rpm således at accelerationen dør ud uden at du
ændre stilling på gashåndtaget. Når accelerationen er ved at tage af ligger
du et let pres på gearpedalen og lukker stille for gassen. Når motor og
gearkasses omdrejninger passer sammen til næste gear glider gearpedalen op i
næste gear ved det lette tryk du har holdt på pedalen.
Til en start skal du øve dig med skift fra 4. til 5. og fra 5. til 6.
Senere når du er blevet fortrolig med øvelsen kan du gøre det fra 3. til 4.
og måske endda mellem 2. og 3. men lad vær med at skifte fra 1. til 2. med
denne metode idet du skal forbi frigear.

Til daglig bruger jeg ovenstående metode men med kobling da det funger bedst
for mig ved afslappet kørsel, derved er der slet ikke er ryk eller klonk
lyde ved gearskift. Men er jeg ude at køre lidt frisk så sider gearskiftet
faktisk bedst ved skift uden kobling.

MVH
Jesper (Bandit 600 uden klonk)



Tony Lorentzen (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 10-07-02 14:24

"JK" <xx@xxx.com> wrote in message
news:3d2c30d7$0$13934$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[snip en lang forklaring]

Det vil jeg lige prøve. Jeg har forsøgt før, men uden held. Nogle mener at
kunne skifte gear ved at "blippe" med gassen, men det er som sagt ikke
lykkedes for mig, men jeg prøver lige sådan som du har forklaret.

Hilsner,

Tony
Divvy '01
www.divvy.dk



Jes Vestervang (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 10-07-02 15:11

Tony Lorentzen wrote:

> "JK" <xx@xxx.com> wrote:
>
> [snip en lang forklaring]
>
> Det vil jeg lige prøve. Jeg har forsøgt før, men uden held. Nogle mener at
> kunne skifte gear ved at "blippe" med gassen, men det er som sagt ikke
> lykkedes for mig
>
Blippet bruger man når man gearer ned
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Armand (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-07-02 21:48


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:3d2c3ff6$0$16825$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Tony Lorentzen wrote:
>
> > "JK" <xx@xxx.com> wrote:
> >
> > [snip en lang forklaring]
> >
> > Det vil jeg lige prøve. Jeg har forsøgt før, men uden held. Nogle
mener at
> > kunne skifte gear ved at "blippe" med gassen, men det er som sagt
ikke
> > lykkedes for mig
> >
> Blippet bruger man når man gearer ned

Man kan jo altså også skifte opad ved at "blippe" med gassen!
Derved at udgangspositionen er "fuld rulle", vild "blippet" blive
nedad/omvendt - Altså: lukkeåbne!

--
Armand.
(der anbefaler DMC's FAQ, omend at jeg dog gerne så at forfatteren tog
sig sammen og omformulerede artiklen grundigt, således at den vil være
lettere
at læse sig igennem og derved ikke skræmme læsere væk p.g.a.
Race-farvningen -
Meningen er jo ligesåvel at få folk til at ændre deres gearskifte-vane
til at belaste pedalen inden håndteringen af kobling/gas)





Jes Vestervang (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 10-07-02 23:25

Armand wrote:

>
> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
> news:3d2c3ff6$0$16825$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>> Tony Lorentzen wrote:
>>
>> > "JK" <xx@xxx.com> wrote:
>> >
>> > [snip en lang forklaring]
>> >
>> > Det vil jeg lige prøve. Jeg har forsøgt før, men uden held. Nogle
> mener at
>> > kunne skifte gear ved at "blippe" med gassen, men det er som sagt
> ikke
>> > lykkedes for mig
>> >
>> Blippet bruger man når man gearer ned
>
> Man kan jo altså også skifte opad ved at "blippe" med gassen!
> Derved at udgangspositionen er "fuld rulle", vild "blippet" blive
> nedad/omvendt - Altså: lukkeåbne!
>
Nåh! jeg vidste ikke at man kunne blippe baglæns Så blopper man da
nærmre

> --
> Armand.
> (der anbefaler DMC's FAQ, omend at jeg dog gerne så at forfatteren tog
> sig sammen og omformulerede artiklen grundigt, således at den vil være
> lettere at læse sig igennem og derved ikke skræmme læsere væk p.g.a.
> Race-farvningen -
> Meningen er jo ligesåvel at få folk til at ændre deres gearskifte-vane
> til at belaste pedalen inden håndteringen af kobling/gas)
>
Jeps, de fleste bruger jo stadig bil-metoden :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Soren S. Jorvang (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Soren S. Jorvang


Dato : 11-07-02 03:48

In article <3d2cb3b4$0$16827$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Jes Vestervang wrote:
>> Meningen er jo ligesåvel at få folk til at ændre deres gearskifte-vane
>> til at belaste pedalen inden håndteringen af kobling/gas)
>>
> Jeps, de fleste bruger jo stadig bil-metoden :-/

Det forekommer mig, at jeg "forudbelaster" noget mere i bil end paa MC,
velsagtens fordi det er svaerere at styre gassen praecist i en typisk bil.


--
Soren

Jimmi (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jimmi


Dato : 10-07-02 14:10

Som en lille sidebemærkning til dette, der står specifikt i manualen til min
XJ600S at man IKKE må skifte uden kobling, da gearkassen i modsætning til
mange racere's ikke er bygget til det.

Aner ikke om de bare er overforsigtige, men jeg tror man skal passe lidt på.


/Jimmi



JK (10-07-2002)
Kommentar
Fra : JK


Dato : 10-07-02 14:18

Måske men prøv lige at læs beretningen på dette link.
http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

MVH
Jesper

"Jimmi" <jimmi@klud.dkSLETDETTE> skrev i en meddelelse
news:aghbp5$2mtl$1@news.cybercity.dk...
> Som en lille sidebemærkning til dette, der står specifikt i manualen til
min
> XJ600S at man IKKE må skifte uden kobling, da gearkassen i modsætning til
> mange racere's ikke er bygget til det.
>
> Aner ikke om de bare er overforsigtige, men jeg tror man skal passe lidt
på.
>
>
> /Jimmi
>
>



JK (10-07-2002)
Kommentar
Fra : JK


Dato : 10-07-02 14:21

Undskyld,
http://www.dmc-org.dk
tryk på FAQ, motorcyklen, gearkassen og kobling

MVH
Jesper

"JK" <xx@xxx.com> skrev i en meddelelse
news:3d2c33ce$0$13956$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Måske men prøv lige at læs beretningen på dette link.
> http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html
>
> MVH
> Jesper
>
> "Jimmi" <jimmi@klud.dkSLETDETTE> skrev i en meddelelse
> news:aghbp5$2mtl$1@news.cybercity.dk...
> > Som en lille sidebemærkning til dette, der står specifikt i manualen til
> min
> > XJ600S at man IKKE må skifte uden kobling, da gearkassen i modsætning
til
> > mange racere's ikke er bygget til det.
> >
> > Aner ikke om de bare er overforsigtige, men jeg tror man skal passe lidt
> på.
> >
> >
> > /Jimmi
> >
> >
>
>



Jimmi (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jimmi


Dato : 10-07-02 14:30

Meget god artikel, det er ligefør at jeg skal ud og prøve med det samme

Som jeg ser det, er den bedste metode til gearskift som beskrevet uden
kobling, jeg er overbevist.
Men mon ikke sansynligheden er større for at man får ødelagt sin gearkasse
ved som amatør at kaste sig ud i koblingsløse skift, end at den går i
stykker på de omtalte klonk?

Jeg ved det ikke, men det er ligefør at jeg skal prøve at se hvor svært det
er i praksis.

/Jimmi
(XJ600S)



Jens Bering (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 10-07-02 21:17


> Som jeg ser det, er den bedste metode til gearskift som beskrevet uden
> kobling, jeg er overbevist.
> Men mon ikke sansynligheden er større for at man får ødelagt sin gearkasse
> ved som amatør at kaste sig ud i koblingsløse skift, end at den går i
> stykker på de omtalte klonk?
>

JEG MISTER kun 500 RRM mellem 1. og 2. gear på min TDR - bruger konsekvent
kun koblingen ved nedgearing...

De 125 kg maskinen vejer sammenholdt med de opgivne 31 hk (hvor mange der
står tilbage i folden ved jeg ikke - 1995-model) + min gearskifteteknik-
gjorde at jeg forleden kunne give en VW VR6 baghjul op til de 110 km/t -
sjovt at et gammelt køretøj til 10.000.- kan leje med!

JB



Jens Blaabjerg (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 10-07-02 21:59


"JK" <xx@xxx.com> wrote in message
news:3d2c30d7$0$13934$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Accelerere op til 4-5000 rpm således at accelerationen dør ud uden at du
> ændre stilling på gashåndtaget. Når accelerationen er ved at tage af
ligger
> du et let pres på gearpedalen og lukker stille for gassen. Når motor og
> gearkasses omdrejninger passer sammen til næste gear glider gearpedalen op
i
> næste gear ved det lette tryk du har holdt på pedalen.

Motor og gearkasses omdrejninger kan da aldrig komme til at passe til andet
end det gear du kører i med mindre baghjulet er i luften, eller du har
koblet ud?

Jens
RD



JK (11-07-2002)
Kommentar
Fra : JK


Dato : 11-07-02 08:27

> Motor og gearkasses omdrejninger kan da aldrig komme til at passe til
andet
> end det gear du kører i med mindre baghjulet er i luften, eller du har
> koblet ud?
>
> Jens
> RD

Tja...., men med lidt øvelse kan du lave silkebløde gearskift så det næsten
føles som om du køre i en Mercedes med automatgear. Indrømmet det lykkes
ikke så godt hver gang, men når det gør må det vel nødvendigvis være fordi
at omdrejninger på motoren og gearkassens omdrejninger går op i en højere
enhed.
Øvelsen bliver i øvrigt bedst med et så let pres på gearpedalen som mulig da
du ellers maser den i gear før omdrejninger passer sammen.

MVH
Jesper
Bandig 600 med Wroooom.. Wroooom.. Wroooom og ikke
Wrooom.. klonk... Wroooom... klonk... Wroooom



Jimmi (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jimmi


Dato : 10-07-02 13:40

> Hvad er jeres Gear-teknik ?

Jeg har fundet ud af at min Diversion skifter bedst ved 5000+ omdrejninger,
så siger den næsten ikke noget. Men skifter jeg ved eks. 3500 kommer
klonket.

Når jeg gearer ned gør jeg det meget langsomt pr. gear, ingen hårde jok, så
er den også ret stille.

/Jimmi
(XJ600S)



Mads Lund (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 10-07-02 16:04

> Hvad er jeres Gear-teknik ?

Når jeg skifter gear på min Yamaha foregår det oftest ved at jeg holder
bundgas, trykker let under gearpedalen, og giver den et hurtigt vip med
koblingen, så spinner den lystigt vidre i næste gear.

Mads Lund
Yamaha WR200



RuneR \(TDM850\) (11-07-2002)
Kommentar
Fra : RuneR \(TDM850\)


Dato : 11-07-02 09:13

> Hvad er jeres Gear-teknik ?
>


Tusind tak for de gode råd, igår efter vask af TDM'en (3Timer) orkede jeg
ikke lige at køre en tur og øve gear skiftet. Men jeg har en idé om hvordan
det er mest smart at skifte nu. let pres på pedalen og derefter kobling, se
det er jo lige lidt omvendt end jeg gør nu...

Tak for de fine råd !

MVH Rune



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste