/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad gør man med en knækket kæde
Fra : Luffe


Dato : 10-07-02 07:43

Hej NGér

Som tillæg til tråden om den knækkede kæde, sidder jeg om tænker på, hvad
man egentlig stiller op, når man befinder sig langt nede i Tyskland (måske
sent lørdag aften) med et sådanne problem. Det er jo ikke lige noget, man
binder sammen med ståltråd og tape. Jeg spørger fordi jeg selv planlægger en
tur til Frankrig, og helst gerne vil være på forkant med situationen. Jeg
har prøvet lidt af hvert (en afhoppet kæde (ikke knækket) ja - jeg skal nok
spænde den ordentligt. En udstødning der pludselig lå 1 km bagude på vejen,
div. punkteringer m.v. Men en knækket kæde fy for den.

Mvh Søren




 
 
Thomas Jensen (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 10-07-02 08:06


> Hej NGér
>
> Som tillæg til tråden om den knækkede kæde, sidder jeg om tænker på, hvad
> man egentlig stiller op, når man befinder sig langt nede i Tyskland (måske
> sent lørdag aften) med et sådanne problem.

Man kunne jo indkøbe en ekstra kæde, og korte den af med det samme, og så
medbringe samleled med clips.

På et tidspunkt, skal du nok skifte den alligevel, så der er jo ikke en reel
meromkostning ved det, såfremt den nye kæde bare er godt fedtet ind, som fra
fabrikken.

Så er man da forberedt til lige netop dét problem.

--
mvh

Thomas Jensen
XJ600s div ´96



Jes Vestervang (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 10-07-02 10:17

Luffe wrote:

> Hej NGér
>
> Som tillæg til tråden om den knækkede kæde, sidder jeg om tænker på, hvad
> man egentlig stiller op, når man befinder sig langt nede i Tyskland (måske
> sent lørdag aften) med et sådanne problem.
>
Du sørger for at den ikke knækker! Såfremt den ikke allerede er
udskiftningsmoden, så ser du alle ledene og o-ringene efter. Undersøger om
nogle led kan give sig mere til siden end resten osv. og om der er knækkede
o-ringe. Derudover må hele dyngen jo heller ikke kunne give sig særlig
meget til siden (tag om muligt kæden af)... Jeg kan egentlig ikke huske
hvor meget. Jeg knækkede engang en kæde på min offroader og den kunne man
lave et U med, og det er aaaalt for meget
Der må selvfølgelig heller ikke være nogen led der har sat sig fast. Det
føles lidt som om at der står en dværg og dasker på fodhvilerne med en
gummihammer, når man kører
Tjaeh, kæder er jo ikke så svære at at gennemskue, så hvis du holder øje
med den regelmæssigt, så får du ingen overraskelser
Og hold så den kæde smurt!!! Man ser alt for mange mc'er hvor kæderullerne
skinner som var det chrom - *tsk-tsk* De skal holdes smurte, ellers
kører det bare metal mod metal, og der er jo ingen af os der kører uden
motorolie, vel?!?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - med rimelig velsmurt kæde ... og bagfælg i et vist omfang

Johannes S. Nielsen (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Johannes S. Nielsen


Dato : 10-07-02 23:22

Hej Jes

Jeg genkender "Dværgen" som du omtaler problemet :)

Du kender det nok fra Gixxeren da du havde den, som jeg også kører på. Men
altså, et led som har sat sig "fast" ? Jeg følte problemet første gang da
jeg en sjælden gang kørte med een bagpå, men troede det var kæden som var
for slap pga. bagsvingerens nye stilling når man har passager' på. Men jeg
har også oplevet det enkelte gang på ujævn vej...altså et mildt slag på
venstre forhviler.. Det skal siges at jeg gør mit ypperligste for at holde
miit kædekit i topform, GOD smøring og rensning min. hver 1000km :)

Men hvordan fixer jeg så dette/de kædeled som har sat sig fast ?

Johannes
GSX250R




Jes Vestervang (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 10-07-02 23:51

Johannes S. Nielsen wrote:

> Hej Jes
>
> Jeg genkender "Dværgen" som du omtaler problemet :)
>
> Du kender det nok fra Gixxeren da du havde den, som jeg også kører på. Men
> altså, et led som har sat sig "fast" ? Jeg følte problemet første gang da
> jeg en sjælden gang kørte med een bagpå, men troede det var kæden som var
> for slap pga. bagsvingerens nye stilling når man har passager' på.
>
Jeg vil tro at det er det modsatte der er sket: At kæden har været slap og
det stive led ikke har kunnet mærkes, før kæden blev strammet op af den ny
stilling.

> Men jeg
> har også oplevet det enkelte gang på ujævn vej...altså et mildt slag på
> venstre forhviler..
>
Tjaeh, hvis det kun er et enkelt er det nok ikke noget man skal hænge sig
i, for hvis det er et led der er problemer med, så vil der være slag i en
frekvens, der følger hastigheden.

> Det skal siges at jeg gør mit ypperligste for at holde
> miit kædekit i topform, GOD smøring og rensning min. hver 1000km :)
>
Fornuftigt Så burde der egentlig heller ikke komme stive led medmindre
kæden er ret gammel.

> Men hvordan fixer jeg så dette/de kædeled som har sat sig fast ?
>
Jeg ved det egentlig ikke, men det er nok ikke så let idet leddet nok har
sat sig fast fordi der har manglet smøring _bag_ o-ringen, hvor det jo ikke
er let at få smøring ind. Jeg ville sætte et nyt kædekit på, for det er jo
farligt, hvis skidtet sprænger. Alternativt kunne man måske fixere leddet i
et skruestik, bade det i rustløsner og lade det stå lidt for derefter at
daske det løs med en hammer Problemet bliver måske bare at rustløsneren
vil ødelægge den smørende virkning i olien bag o-ringen og derfor få
skidtet til at sætte sig fast igen.
Jeg har jo selv haft 2 kæder med stiv led og har en teori om at det er min
rensning der har været lidt for 'våd', så petroleumen er trængt ind bag
O-ringene og har opløst fedtet derinde.
Mit råd ville være et nyt kædekit og så små mængder rensevæske som muligt,
når du renser kæde. Måske der er nogen der kan supplere lidt?

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Johannes S. Nielsen (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Johannes S. Nielsen


Dato : 11-07-02 14:01

Okay, tak for dit fyldetsgørende svar Jes.

Jeg tror nemlig at min rensning har været for intens, altså "våd". Det har
nok ødenlagt et led.

Men altså, problemet har været "tilbagevendende", men nu chekker jeg min
kæde, banker evt. faste lede, løse og så ser vi hvor jeg står.

Kædekittet har kørt omkring 3000km, så gammelt er det ikke, og smøring har
det altså fået, men desværre også vild rensning :/

Johannes
GSX250R



Armand (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-07-02 14:39


Johannes S. Nielsen <jazzy@mail.dk> skrev i en
news:3d2d8169$0$63511$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Okay, tak for dit fyldetsgørende svar Jes.
>
> Jeg tror nemlig at min rensning har været for intens, altså "våd". Det
har
> nok ødenlagt et led.
> Kædekittet har kørt omkring 3000km, så gammelt er det ikke, og smøring
har
> det altså fået, men desværre også vild rensning :/

Eller en overvintring efter vådt vejr - uden at smøre for vinteren :-/

--
Armand.



Johannes S. Nielsen (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Johannes S. Nielsen


Dato : 11-07-02 21:02

Hej

Jeg har nu kigget samtlige kædeled igennem, og ingen af dem er noget der
ligner "faste" så hvad der har givet mig disse små slag ind imellem, aner
jeg ikke! Jeg har idag ikke oplevet et eneste slag.

Så Armand, jeg tager dine lidt uhyggelige fremtidsplaner knapt så seriøst,
og kører glad videre på mit kædekit.
Men brækker jeg div. kraveben skal du nok blive den første som får beskeden
:)

Johannes (Som chekker sit kædekit før hver kørsel, fra nu af)
GSX250R







Armand (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-07-02 23:28


Johannes S. Nielsen <jazzy@mail.dk> skrev i en
news:3d2de424$0$63507$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har nu kigget samtlige kædeled igennem, og ingen af dem er noget
der
> ligner "faste" så hvad der har givet mig disse små slag ind imellem,
aner
> jeg ikke! Jeg har idag ikke oplevet et eneste slag.
> Så Armand, jeg tager dine lidt uhyggelige fremtidsplaner knapt så
seriøst,

Det var nu dig selv der påstod at have et knækket/stift kædeled :-|

Måske at din kæde blot er forkert opspændt?
Kig indenfor på FAQ'en på DMC's site og læs om den ultimative vurdering
af kædens opspændings-tilstand!

--
Armand



Armand (11-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-07-02 01:13


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:3d2cb9f3$0$16827$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Johannes S. Nielsen wrote:
> >
> > ............................................Men
> > altså, et led som har sat sig "fast" ? Jeg følte problemet første
gang da
> > jeg en sjælden gang kørte med een bagpå, men troede det var kæden
som var
> > for slap pga. bagsvingerens nye stilling når man har passager' på.
> Jeg vil tro at det er det modsatte der er sket: At kæden har været
slap og
> det stive led ikke har kunnet mærkes, før kæden blev strammet op af
den ny
> stilling............. Tjaeh, hvis det kun er et enkelt er det nok ikke
noget man skal
> hænge sig i,
> > Men hvordan fixer jeg så dette/de kædeled som har sat sig fast ?
> Jeg ved det egentlig ikke, men det er nok ikke så let idet leddet nok
har
> sat sig fast fordi der har manglet smøring _bag_ o-ringen, hvor det jo
ikke
> er let at få smøring ind. Jeg ville sætte et nyt kædekit på, for det
er jo
> farligt, hvis skidtet sprænger.
> Mit råd ville være et nyt kædekit og så små mængder rensevæske som
muligt,
> når du renser kæde. Måske der er nogen der kan supplere lidt?

Kun med:




SE SÅ AT FÅ SKIFTET DEN KÆDE - OG DET SKAL VÆRE NU!!!

Der er ingen undskyldninger, uanset om man lykes at afhjælpe pågældende
fejl, er det et symptom på at kæden er endog meget tæt på sit endeligt,
og den vil sikkert skulle spændes efter mere end jævnligt fremover.
Kæden er ikke en ting som man skal lege med - Det er en væsentlig del,
akkurat som bremserne. De seneste historier om tabte kæder er
tilsyneladende endt lykkeligt, me jeg kender en håndfuld tilfælde blandt
kammerater, hvor det har kostet en ny motorblok - Den ene anbefalede jeg
endda kraftigt at lade stå til efter weekenden, hvor han kunne købe en
ny kæde; men han skulle liiiige....... Og smadrede motorblokken indenfor
12 timer efter vores snak
Og det er kun økonomien! Hvordan tror du det er at ende med et blokeret
baghjul p.g.a. en sprunget/afhoppet kæde? En af mine allernærmeste
venner oplevede dét med 150 på en fuldt ferieoppakket GPZ 1100, og han
var heldig kun at få skrammer (konen brækkede begge(!) kraveben!)!

Og så lige generelt:
Der er altså et par områder hvor man allerede fra indkøbstidspunktet
skal indstille sig på at pågældende sliddele skal skiftes i tide -
Bremser, dæk og kæde slider man ikke ned som var det på en 4-gearet
Yamaha :-|

--
Armand.




Jakob D (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Jakob D


Dato : 10-07-02 12:46


"Luffe" <luffeguffe@net.dk> wrote in message
news:aggl1a$1e0l$1@news.cybercity.dk...
> Hej NGér
, hvad
> man egentlig stiller op, når man befinder sig langt nede i Tyskland (måske
> sent lørdag aften) med et sådanne problem. Det er jo ikke lige noget, man
> binder sammen med ståltråd og tape.

For 12 år siden på vej til Grækenland, knækkede kæden for mig omkring
München. Det var aften og forbandet det hele.
Endelig stoppede en Gal tysker, og fortalte mig der var 40 km til det
nærmeste værksted, men hvad om han trak mig?
Hmm af med oppakning og et reb op til styret. Det var herre uforsvarligt og
det foregik i bakker. Men frem kom jeg og næste formiddag var den fikset med
ny kæde.

Mvh Jakob



Charlie (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Charlie


Dato : 10-07-02 22:52

Du stopper et samleled i lommen og en kædespringer i oppakningen inden du
kører. En velplejet kæde springer ikke.

Charlie


Jakob D <jakob.danielsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:agh6rf$2elb$1@news.cybercity.dk...
>
> "Luffe" <luffeguffe@net.dk> wrote in message
> news:aggl1a$1e0l$1@news.cybercity.dk...
> > Hej NGér
> , hvad
> > man egentlig stiller op, når man befinder sig langt nede i Tyskland
(måske
> > sent lørdag aften) med et sådanne problem. Det er jo ikke lige noget,
man
> > binder sammen med ståltråd og tape.
>
> For 12 år siden på vej til Grækenland, knækkede kæden for mig omkring
> München. Det var aften og forbandet det hele.
> Endelig stoppede en Gal tysker, og fortalte mig der var 40 km til det
> nærmeste værksted, men hvad om han trak mig?
> Hmm af med oppakning og et reb op til styret. Det var herre uforsvarligt
og
> det foregik i bakker. Men frem kom jeg og næste formiddag var den fikset
med
> ny kæde.
>
> Mvh Jakob
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste