Hvad skal jeg kigge efter?
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 09-07-02 09:40

Jeg skal ud og se på MC i aften. Det bliver den første jeg skal ud og se på.
Det drejer sig om GSX-R 250. Hvad skal jeg kigge efter, eller lytte efter
når jeg tager en prøvetur?
Hvor mange mm skal der være tilbage på bremseskiverne ?
Vil det ikke være en god ide at se på et par stykker mere af samme model,
for at få et indtryk af om motoren går som den skal eller ej?

/Thomas

Fra : Mads Stetter

Dato : 09-07-02 15:16

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@SLETget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil det ikke være en god ide at se på et par stykker mere af samme model,
> for at få et indtryk af om motoren går som den skal eller ej?

Kig på fodhvilere og andre ting man kan se slid på.... hvis ejers iger den
har kørt 10.000 og håndtag og fodhvilere er helt tyndslidt, og greb er
sledt, ja så kunne man jo godt en en mistanke!

Det står på skiverne hva mindste mål er på dem

--
Mvh Mads Stetter
DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-07-02 17:51

Thomas Buus Andersen wrote:

> Jeg skal ud og se på MC i aften. Det bliver den første jeg skal ud og se
> på. Det drejer sig om GSX-R 250. Hvad skal jeg kigge efter, eller lytte
> efter når jeg tager en prøvetur?

Motoren skal helst trække jævnt og uden pludrelyde hele vejen på gennem
registret, hvis den ikke gør det er der noget galt med karbureringen.
Skruer og den slags må heller ikke bære præg at at der er brugt forkert
værktøj. Undersøg stellet for rust, især inde foran bagdæmperen, hvor det
er svært at gøre rent. Prøv at få en fornemmelse af hvordan ejerens forhold
er til mc'en. Er det typen der gladeligt bruger gå-i-byen-pengene på nye
sliddele, eller er det en der kører med helt nedslidte dæk, bremseklodser,
usætter olieskift osv. Er der revner i sædet, er kablerne rustne og
fastgroede, er bremseslangerne møre, er kæden udskiftningsmoden, er
bremseskiver og klodser nedslidte, er forgaflen utæt, er bagdæmperen som en
fjeder uden dæmpning, er den ridset osv.
Kig også efter om der er revner i bagsvingeren, det er et almindeligt
problem på 250'erne og 400'erne. De sidder svjv. altid lige over bagakslen.

Det giver et godt fingerpeg om hvordan de mere usynlige ting har det. Tjek
også alle bøsninger o. lign. for slør, det har du sikkert lært hvordan man
gør, da du tog kortet. Ellers spørg herinde
Giv dig også god tid til at finde ud af om du vil handle, for medmindre det
er et sindssygt godt tilbud, så er der masser af andre at vælge imellem,
hvis han skulle sælge den til en anden.

> Vil det ikke være en god ide at se på et par stykker mere af samme model,
> for at få et indtryk af om motoren går som den skal eller ej?

Helt sikkert. Du kan _meget_ bedre mærke svagheder og den slags, når du har
noget tilsvarende at sammenligne med. Derudover bliver det også væsentligt
sværere for sælgeren at bilde dig ind at evt. mislyde skal være der osv.
Hvis du finder et godt eksemplar skal du nok få en masse sjov ud af det,
men hvis ikke du har held med det, så gå efter en GS500; dem er der ikke
helt så meget følsomt tingel-tangel der kan gå i stykker på

Held og lykke!
--
mvh Jes Vestervang - ex babygixxerist
FZS600

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 09-07-02 22:27

Så fik jeg kigget...

Jeg kom ud til en maskine, der var HELT sort. Den havde gået 35.000km.
Lakken var rigtig pæn. Enkelte steder var der små skrammer på stellet, men
det var ikke det vilde.
Men så skulle han starte den, og det tog noget tid, og lidt vold-bollen af
elstarteren før det lykkedes. Den startede kun de 3 cylindre, og efter mange
ihærdige forsøg kom den sidste med. Men så pludselig går den ud, og er igen
svær at starte. Han får liv i den, men der er ingen reaktion på gassen. Den
står bare på lidt over tomgang, og gik ud hvis man ik holdte gas på den. Han
lukkede benzin-hanen og kort efter tog den ivrigt fat igen.
Jeg prøvede en tur, og da jeg kom tilbage var motoren godt varm, men den
ærlige sælger fortalte mig at der var problemer med den ene cylinder, og
ganske rigtigt var forøret længst til venstre ikke nær så varmt som de
andre.
Den trak ikke nær så meget som forventet, men der var da lidt skub fra 14
til 18k rpm !
Han havde haft den på målebånd som den var, og den viste 35,6HK på
baghjulet.

Men hvad kan symptomerne tyde på? Han ævlede også noget om at bundpakningen
var gået på netop den cylinder der var bøvl med.
Han havde en komplet motor til at ligge, så reservedele var der da.

Men jeg tror jeg skal ud og kigge et par stykke mere, for den gav vist ikke
det helt store indtryk denne her. Jow forresten...... Speedometeret kunne
jeg ikke få over 145km/t, og 5 gear var der SLET ingen træk i , lissom den
heller ikke kunne trække mere fart ud af den i 6.
Tyder det ikke på der skal en større hovedrenovering i gang?
Resten af cyklen var eller rigtig pæn, og der var ikke skrammer af nogen
art.

Venlig Hilsen Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-07-02 13:12

Thomas Buus Andersen wrote:

Du skal vist lige have rettet/skiftet din OE, så de ikke skriver Sv: i
stedet for Re:.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 09-07-02 22:36

Og forresten....

Der var en rød lampe der blinkede når man gav den lidt gas. Der var en masse
underlige kineser-tegn , så jeg aner ikke hvad det betyder.. Nogen der ved
det?

Og er urskiverne på GSX-R 250 ik normalt sorte? På den her var de vide !

/Thomas

Fra : Armand

Dato : 10-07-02 16:09

> [...]
masse
> underlige kineser-tegn , så jeg aner ikke hvad det betyder.. Nogen der

= underlig regel for japanske hjemmemarkeds-modeller (hvorved vi nu kan
konstantere at mikro-Gix'er importen er fra Jpn og ikke NZ!): Der er en
advarsels/huske -lampe,der blinker når man kører over 80 km/t!
Og du har været udsat for en af de få, hvor ejeren ikke har klippet
forbindelsen!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 10-07-02 21:26

> [...]
> advarsels/huske -lampe,der blinker når man kører over 80 km/t!
> Og du har været udsat for en af de få, hvor ejeren ikke har klippet

Hvor skulle en sådan lampe sidde henne? Der er ingen eller tegn på at der
har siddet en på Vibekes.

Allan Bojesen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 10-07-02 23:35

Allan Bojesen <aboje@SLETpost9.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d2c9804$0$16836$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvor skulle en sådan lampe sidde henne? Der er ingen eller tegn på at der
> har siddet en på Vibekes.
På række med turn, oil og de andre.. Der står en masse "japser" bogstaver
hen over, som jeg ikke fatter en brik af, men blinke, det ku' den sq !

Btw : Så følte jeg mig med det samme rigtig godt tilpas på cyklen. Selv med
mine 188cm synes jeg at jeg sad forholdsvis godt. Jeg kunne godt mærke at
cyklen var lille og let, men alligevel var den villig til at tage sving.

> Allan Bojesen
/Thomas

Fra : Johannes S. Nielsen

Dato : 11-07-02 21:34

Hej folk

Ang. lampen så sidder den sammen med de andre til Olie, Blink og Langt lys,
på en plads som ellers ikke bruges. (Blev selv lidt forskrækket da mig og en
ven byttede Gixxer'er)

Ang. MC'en kan jeg sige det som de fleste sige når de prøver: Lille, hurtig,
tager omdr. , rent træk hele vejen op trods 250ccm, gode bremser, fræk
design, ligger smukt i sving.

Det man ikke lige opdager som kan være knapt så spænende som ovenstående,
KAN være:

Skæve bremseskiver foran (nogen mener det er en direkte defekt på denne
model, men nogen rigtig forklaring har jeg ikke fundet, har selv skiftet
mine til uoriginale = 2 x ca.800kr)

Motor som har kørt "varm": Det var sket for min motor, jeg købte den af den
2. ejer, en kvinde fra Randers. Jeg ved ikke om hun/nogen havde kørt den
hårdt imens den var kold, kørt den uden olie, kørt den uden vand, Men
samtlige cylindre + stempler var ridsede. Jeg fandt mirakuløst en sprit ny
motor som jeg kører med nu, men grunden til at jeg fortæller dette er
faktisk bare sådan at jeg kan sige "LYT til motorens gang...er der mislyde,
så hold dig langt væk!".

Og JA det betaler sig helt klart, efter min mening, at man kigger på så
mange GSX250R som muligt, fordi de er sq altid mange til salg, de blvier
altid handlet og mange af dem har derfor haft mange ejere, hvilket nok ikke
ligefrem giver "bedre" mc'er vil jeg sige. Lad være med at have travlt, de
løber ikke nogen vejne og husk at være ærlig overfor dig selv hvis du ser
noget som ikke hænger sammen.

Læs på http://www.skydiver.dk/gsx-r/ under "Begynder råd" hvilke ting du
ellers skal være opmærksom på.

Så ellers vil jeg sige at du skal passe lidt på med den her MC, der er flere
hvis ejermænd ikke går så højt i vedligeholdelse som hvis du skulle ud og se
på en chopper.

Johannes
GSX250R - Som har givet flere problemer men stadig er et og alt for dens
ejer :)

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 12-07-02 11:10

Johannes S. Nielsen <jazzy@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d2deba1$0$63527$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> motor som jeg kører med nu, men grunden til at jeg fortæller dette er
> faktisk bare sådan at jeg kan sige "LYT til motorens gang...er der

Kunne det ikke være fordi modellen har det med at skyde toppakningen af
inden for de første 30kkm ?
Måske har man opdaget det for sent?

> [...]
flere
> hvis ejermænd ikke går så højt i vedligeholdelse som hvis du skulle ud og
Det har du ret i ... Den jeg kom op til havde ir eller sådan noget på
styret, og man kan ikke sælge en MC med fluer på hele fronten !
Skal til Randers mandag og se på en der har gået 13.000 , og skulle stå som
ny.. Glæder mig !

> Johannes
> GSX250R - Som har givet flere problemer men stadig er et og alt for dens
> ejer :)

/THomas