Blokering af forhjul?
Fra : Gundersen

Dato : 07-07-02 00:11

Hejsa

Jeg er lige kommet hejm (23.30) fra en lille 100km cruise tur på
Banditen. Det var da et kanont vejer her til aften.

Nå, men så lige før jeg kom til indkørslen ville jeg lige se om jeg
kunne få den op på forhjulet. Hmmm..... Den blokerede bare i stedet.
Måske kørte jeg ik helt hurtigt nok men, jeg ville da mene at jeg skulle
kunne få den op med den fart.

Fordæket er et næsten nyt Pirelli MT75 110/50-70 (mener jeg) 57H

Dækket var varmt nok, Underlaget vil jeg mene var godtnok (jævn asfalt).

I stedet for at rykke bagenden i vejret lavede jeg bare en sort streg på
asfalten...... Hmmm...

Hvad gør jeg forkert?

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 07-07-02 00:55

"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Dækket var varmt nok, Underlaget vil jeg mene var godtnok (jævn asfalt).
>
> I stedet for at rykke bagenden i vejret lavede jeg bare en sort streg på

Trykker du bremsen pludseligt vil den blokere.

Øger du gradvist trykket så al vægten når at lægge sig på forhjulet, vil du
lave en stoppie. Men pas på, start med små løft på 10-20 cm, og lavest mulig
hastighed.

Kenneth (..som til tider er et værre legebarn)
R1

Fra : Gundersen

Dato : 07-07-02 01:54

Hej

> Trykker du bremsen pludseligt vil den blokere.

Det synes jeg ik at jeg gør.

> Øger du gradvist trykket så al vægten når at lægge sig på forhjulet, vil du
> lave en stoppie. Men pas på, start med små løft på 10-20 cm, og lavest mulig
> hastighed.

Kan det være fordi at jeg øger trykket forhurtigt, grundet manglende fart?

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 07-07-02 10:35

> Hej

> Det synes jeg ik at jeg gør.

> Kan det være fordi at jeg øger trykket forhurtigt, grundet manglende fart?

Det kan måske godt være, prøv med 30-40 km/t at bremse hårdere og hårdere,
evt løft dig lidt i sadlen, så du mærker et stort pres mod styret, og ikke
mod tanken.

...men igen vær forsigtig, og slip bremsen med det samme du får stoppien, i
hvert fald her i starten.

Nogle cykler har en vægtfordeling der kræver en hel masse af
forhjulsfriktionen for at kunne lave en stoppie. Jeg ville tro banditten kan
gøre det, men jeg ved det ikke.

Der er måske andre 'banditter' derude, der laver stunts?

Kenneth
R1

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 07-07-02 10:53

> [...]
kan
> gøre det, men jeg ved det ikke.
>
> Der er måske andre 'banditter' derude, der laver stunts?

Min Ex. bandit 600 fra 99 kunne jeg godt få til at lave en stoppie, det kneb
lidt med det standart monterede fordæk ( husker ikke mærket ) men da jeg fik
pilot sport på gik det fint.

Lars Bisgaard

Honda CBR 600

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 07-07-02 11:00

> [...]
kneb
> lidt med det standart monterede fordæk ( husker ikke mærket ) men da jeg

Pilot Sport er faktisk også et helt suverænt dæk, kan varmt anbefales til
alle.

Kenneth
R1 (..som kører med Metzeler Rennsport for øjeblikket, som heller ikke er at
foragte)

Fra : Michael K. S.

Dato : 07-07-02 12:40

On Sun, 7 Jul 2002 11:59:38 +0200, "Kenneth Sørensen"
<kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote:

>Kenneth
>R1 (..som kører med Metzeler Rennsport for øjeblikket, som heller ikke er at
>foragte)

Racecompound ?

-M

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 07-07-02 17:55

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> Racecompound ?
>
> -M

RS2-compound, kræver lidt opvarmning, men jeg har været på siderne nu, det
kan lade sig gøre.

Det er i øvrigt den nye 190/55 størrelse.

Kenneth
R1

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-07-02 19:17

Kenneth Sørensen wrote:

> Pilot Sport er faktisk også et helt suverænt dæk, kan varmt anbefales til
> alle.

Jeps, dem kører jeg også med og de har ingen problemer med at lave stoppies
på sjaskvåd asfalt
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-07-02 07:42

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> writes:

> Pilot Sport er faktisk også et helt suverænt dæk, kan varmt anbefales til
> alle.

Indtil for en måned siden var jeg parat til at udnævne Pilot Sport til
verdens bedste dæk, men tank-slapper ud af sydkurven på Anderstorp har
fået mig til at være mere reserveret.

Problemet (i mit tilfælde) er/var at Pilot Sport 'slipper' og griber
igen meget hårdt, og det kan resultere i en high-side hvis man er
uheldig. (Her viser Pilot Sport at de er i familie med
Hi-Side^H^H^H^HSport.)

Det skal dog siges, at man ikke kommer i nærheden af at provokere en
tilsvarende oplevelse på vejen, og dér anbefaler jeg gerne Pilot
Sport.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-07-02 13:47

"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør jeg forkert?

Du skal lægge noget mere vægt på forhjulet.
Hvis du fx. læner dig bagover når du forsøger en stoppie, så vil det på de
fleste motorcykler være totalt umuligt at få bagenden op. Læn dig frem og
læg vægten i styret, så skulle du kunne få den op med bagenden ved at øge
trykket på bremsen støt.

Rittig
(som ikke kan finde ud af at lave stoppier med GS500'en, men på de andre går
det fint - selv på DT'en, nu hvor den har fået skivebremse)