GERT BO THORGERSEN wrote:
-klip-
Gert, du skal lige have din newsreader fixet, så den ikke skriver Sv:
istedet for Re:, da en stor del af gruppens læsere ellers ikke kan se dit
indlæg. Hvis du bruger ms outloook express 5.0 og du ikke kan ændre det i
indstillingerne bliver du nødt til at finde en patch eller opgradere din
newsreader.
Jeg gentager lige det du skrev, så alle kan se det!
----
> Hvis vi tager prisen først så kan jeg oplyse at jeg netop har betalt
> £130.00 for i England at få tunet portene på min BMW boxer fra 1979, og
> det er vist en meget almindelig pris at, i Danmark, få lavet porte for
> 2.000 - 3.000 kr. for også 4 cylindrede toppe. Jeg har selv i årtier
> fræset skyllekanaler på alle de køretøjer jeg har ejet, men denne gang
> sendte jeg topstykkerne til et firma for at se hvordan de gjorde det.
> Hvis du vil læse og se noget om skyllekanaler så se om du evt. i
> biblioteket kan låne, David Vizards:"Theory and practice of cylinder head
> modification" og/eller Peter Burges & David Gollan:"How to build, modify &
> power tune Cylinder Heads". I den sidstnævnte er der bl.a. 24 snitbilleder
> om fræsningerne. Nu er det jo mest biltopstykker i bøgerne men det gør nu
> ingen forskel på pricippet/kernen i skyllekanalernes optimale facon.
> Skyllekanaler tunes for derved at opnå ens strømninger i de ens
> kanaler,
> for at få mindst modstand i kanaler for den strømmende luft og for at
> rette strømningen bedst muligt ind i topstykket/cylinderen. Til tider kan
> skyllekanalerne, fra fabrikken, være for store og til tider for små i
> diameter, begge ting er dårlig. Ud fra David Vizards data er den generelle
> skyllekanal 0,83 - 0,85 gange ventilens diameter der hvor kanalen et
> stykke før ventilstyret har en ens diameter over et stykke. Afrundede
> kanter på indsugningsventilerne og polerede flader på
> indsugningsventilerne er næsten lige så vigtige som skyllekanalerne.
> Når man for øvrigt skal iagttage hvordan en skyllekanal ser ud så kan
> man
> tage en gummi afstøbning af kanalen og så iagttage og måle på den - det
> har jeg selv benyttet mig af.
-----
--
mvh Jes Vestervang
FZS600