samling af dynamo
Fra : Benny Thomsen

Dato : 30-06-02 20:42

Er der ikke en eller anden der har erfaring udi at samle en jævnstrøms
dynamo. Har hørt at den skal "Magnetiseres" men ved ikke hvordan.
Desuden mangler jeg også en skitse der viser hvordan de fire feltviklinger
skal sidde i forhold til hinanden (altså hvor de to nord og syd poler skal
være)

Venlig hilsen
Benny Thomsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-06-02 21:57

Benny Thomsen wrote:

> Er der ikke en eller anden der har erfaring udi at samle en jævnstrøms
> dynamo. Har hørt at den skal "Magnetiseres" men ved ikke hvordan.

Magnetiseringen kommet når der kommer spænding på spolerne.

> Desuden mangler jeg også en skitse der viser hvordan de fire feltviklinger
> skal sidde i forhold til hinanden (altså hvor de to nord og syd poler skal
> være)

De må da skulle side over for hinanden. Men det afgør vel længden af
kobbertråden mellem de enkelte spoler?. Kan vel ikke samles forkert?.

Ib Jakobsen

Fra : Benny Thomsen

Dato : 03-07-02 20:02

Joooooooo, jeg troede også det var noget jeg lavede på en aften. Havde
tegnet det gamle godt af osv. og tjekket det nye op til mange gange. Men
alligevel lader den med noget jeg vil kalde negativ spænding. OK det kostede
kun en ladelampe, relæet var heldigvis ikke sat til.

Der er 4 feltviklinger, og de sidder rigtig nok N S N S, men hvis der nu
alligevel er sket en fejl, er der så et klogt hovede der ved om det kan
vende spændingen om??? For så skal jeg jo "bare" flytte viklingerne 90
grader. Men så passer det ikke med min tegning.

Allerbedst, hvis du har en liggende der ikke er samlet, og så laver en
tegning eller tager nogle billeder der viser hvordan tråden til de enkelte
spoler er forbundet.
Dusøren er et flot armbåndsur med et BMW logo i skiven

Hilsen
Benny

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-07-02 22:21

Benny Thomsen wrote:

> [...]
> vende spændingen om??? For så skal jeg jo "bare" flytte viklingerne 90
> grader. Men så passer det ikke med min tegning.

Det er gammel teori. Men prøv om se om det passer. Det er et Bosch anlæg. Det er
til bmw'en, ikk'. Det ene kul er stelforbundet, det andet isoleret. Den ene ende
af tråden fra feltviklingerne sidder på klemmen der står DF på. Den anden skal
sidde til det isolerede kul. Ved prøvekørsel vil dynamoen give højest 3 volt.
Sætter du DF direkte til stel kan du komme op på 70 volt!. Det er nok der det
går galt. Giver den "negativ" spænding, skal den polariseres. Sæt DF-klemmen til
stel, og tilfør spænding fra pluspolen på batteriet ca. 0,5 sekundt.

> Dusøren er et flot armbåndsur med et BMW logo i skiven

Det lyder fint.

Ib Jakobsen

Fra : Benny Thomsen

Dato : 05-07-02 20:13

Teori er noget der ikke virker i praksis...

kullene er nye, Spolerne er nye, de sidder rigtig, der er magnetiseret, og
alligevel giver dyret næsten ingen spænding fra sig når relæets modstand på
ca. 33 ohm sidder mellem DF og stel. Med Df direkte til stel kan den snige
sig op på 10 volt .
En gennemmåling af ankeret viser ikke tegn på skader her.

Flere gode bud, please.............. de lover godt vejr
nu....................

vh benny

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-07-02 20:43

Benny Thomsen wrote:

> [...]
> En gennemmåling af ankeret viser ikke tegn på skader her.
>
> Flere gode bud, please.............. de lover godt vejr

Har du magnetiseret den, som jeg sagde?. Spænding på begge ender af
feltviklingerne. Hvad med DF direkte til stel?.

Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 05-07-02 23:29

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-07-02 23:29

Benny Thomsen wrote:

> Når ting virker i praksis, skal jeg afholde mig fra en teori om hvorfor...
>
> Efter sidste skrivelse, gav jeg statoren en ordentlig gang strøm igen,
> monterede hele skidtet, og nu virker det squ... også med mit nye
> hjemmelavede elektroniske laderelæ der giver 7,1 volt rent.
>
> ... og der er stadig udsigt til godt vejr )
>
> venlig hilsen
> Benny
>
> ps. hvortil skal jeg maile dusøren???

Jeg har lige smidt en mail i din retning. Fint at du fik det til at virke.

Ib Jakobsen

Fra : BLACK MAGIC Top Fuel~

Dato : 07-07-02 22:34

> Jeg har lige smidt en mail i din retning. Fint at du fik det til at virke.
>

> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen

Godt Gået Ib !! ( hvad er klokken.. )

Ang teori og praksis kommer jeg til at tænke på en lille "note" vi har
stående
på bagenden af vores trailer.. :

Teori er når man ved alt, men intet fungerer..
Praksis er når alt fungerer, men ingen ved hvorfor...
Hos os er teori og praksis forenet..
Intet fungerer og ingen ved hvorfor ! *GG*

Hilsen Jon Iversen.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-07-02 18:52

BLACK MAGIC Top Fuel Racing - Jon Iversen wrote:

> Godt Gået Ib !! ( hvad er klokken.. )

Mange. Vistnok tæt på midnat.

> [...]
> Praksis er når alt fungerer, men ingen ved hvorfor...
> Hos os er teori og praksis forenet..
> Intet fungerer og ingen ved hvorfor ! *GG*

Eller den om ingeniører:
Teknikumingeniøren bygger en bro. Den bliver stående og han ved ikke hvorfor.
Akademiingeniøren bygger en bro. Den styrter og han ved ikke hvorfor.
Civilingeniøren bygger en bro. Den styrter men han ved hvorfor.

Ps: Hvad har du med Top fuel at gøre?.

Ib Jakobsen

Fra : BLACK MAGIC Top Fuel~

Dato : 08-07-02 23:13

"Ib Jakobsen" > Eller den om ingeniører:
> [...]
> Akademiingeniøren bygger en bro. Den styrter og han ved ikke hvorfor.
> Civilingeniøren bygger en bro. Den styrter men han ved hvorfor.

jaehh øhh..
har kørt fra -90 til -95, men holder midlertidig pause..
( bygger kæmpehus og værksted til hele herligheden, da vi mistede vores
værksted
grundet nedrivning til fordel for boligbyggeri. Værkstedspriser er SKYHØJE i
Kbh,-
så jeg har valgt at bygge selv ) Så når byggeriet er færdigt...... såååååå !
http://www.blackmagic.dk/

Hilsen Jon Iversen
( der kører ture på fruen's Dragstar )

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-07-02 17:27

> [...]

> Kbh,-
> så jeg har valgt at bygge selv ) Så når byggeriet er færdigt...... såååååå !

Det var nærmest bare fordi jeg somme tider tosser lidt rundt i pitten i Vandel.

Ib Jakobsen