On Tue, 2 Jul 2002 16:51:10 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>Steven <slet-dette.1234abcd@worldonline.dk> skrev i en
>news:pst2iugk1srag29c5sfo3eat69la358ll4@4ax.com...
>snip-
>Tjaeh :-/
>Men når det kommer til stykket og du virkelig skal bruge dit dæk til
>noget (á: bremse?), så vil det nok være en fordel om du havde haft det
>mindre tryk i, således at dækket er mere varmt og derfor har mere bid
>
>
>For slet ikke at snakke om dækslitagen, og den markant kantede
>nedslidning, som du skal leve med de sidste par tusinde km af dækkets
>levetid
Du har sikkert ret, - men umiddelbart synes jeg at informationerne i
instruktionsbogen virker meget basale og derfor kunne være ment som et
godt udgangspunkt, således at man kan justere trykket plus/minus
10-15% afhængig af kørestil, støddæmperjustering, dæktype, vægt og
temperatur.
Der står anført i bogen, at man - ved at være opmærksom på følgende
'points' - vil maksimere performance, holdbarhed og sikkerhed, men det
er vel ikke altid at trykket, som giver maksimal holdbarhed af dækket,
også svarer til det der giver bedst performance.
I et andet afsnit i bogen skriver de, at det er vigtigt at justere
både støddæmpere og dæktryk efter vægt.
Anbefalingen for eksempelvis bagdækstryk er 2,50 bar/36,25 psi med
vægt op til 90 kg og 2,90 bar/42,05 psi over 90 kg, hvilket er 15%
forskel.
Det betyder altså, at hvis jeg kører til købmanden med 89 kg i vægt og
køber 6 øl, så skal jeg på hjemvejen faktisk have nøjagtig 15% mere
tryk i bagdækket, - det lyder ulogisk, - man kan vel forøge trykket
fra de 2,50 bar gradvis, så hvis man kærer med omkring 75-80 kg sættes
trykket op til cirka 2,70 bar.
Men som sagt, jeg er ikke ekspert på området, men altid villig til at
prøve anbefalinger fra andre Fazer ejere.
mvh
Steven
FZS600