Moment / hk - forskel?
Fra : Hans Paulin

Dato : 30-06-02 06:55

Jeg kender godt forskellen på at have moment og ikke at have det ,O) ...
men siden naboens knægt på 18 spurgte mig, har jeg været i tvivl:

....hvordan bygger man en motor, så den fx. får et godt moment fra lave
omdrejninger?...er det få ventiler, lav indre modstand og godt med kubikker,
eller hur?

....og hvordan med heste?

Desuden har jeg et tillægsspørgsmål:

....jeg har nu været på usenet et lille halvt års tid, men det er endnu ikke
lykkedes mig at finde ud af, hvad en "Gixxer" er...har jeg for eksempel en
"Gixxer"? (GXSosv.)

Kan nogen hjælpe?
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Allan Bojesen

Dato : 30-06-02 10:00

"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> lykkedes mig at finde ud af, hvad en "Gixxer" er...har jeg for eksempel en

Gixxer betegnelsen er hæftet på Suzukis GSX-R modeller. Den er så
videreudviklet (ihvertfald her på NG) med minigixxer = gsx-r400 og
babygixxer = gsx-r250.

Allan Bojesen

Fra : Lars Molnit

Dato : 30-06-02 12:29

> Gixxer betegnelsen er hæftet på Suzukis GSX-R modeller. Den er så
> videreudviklet (ihvertfald her på NG) med minigixxer = gsx-r400 og
> babygixxer = gsx-r250.

jeg trode nu det var '

GSX-R 1000 ... ????Gixxer
GSX-R 750 ... Gixxer
GSX-R 600 ... miniGixxer
GSX-R 400 ... babyGixxer
GSX-R 250 ... MicroGixxer

VH
Lars Molnit
Som er ude at gennem sønder tæske Fer's GSX-R 250 ... godt nok er den
lille, men fuck den er sjov, hvis jeg bare var 10cm lavere, ville jeg ikke
aflevere den tilbage igen efter weekenden :)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-06-02 14:08

Lars Molnit wrote:

> jeg trode nu det var '
>
> GSX-R 1000 ... ????Gixxer
> GSX-R 750 ... Gixxer
> GSX-R 600 ... miniGixxer
> GSX-R 400 ... babyGixxer
> GSX-R 250 ... MicroGixxer

Der er vist ikke ligefrem vedtaget nogen standard, men >=600 hedder de
gixxere, 400'eren er minigixxeren og 250'eren er babygixxeren

> Som er ude at gennem sønder tæske Fer's GSX-R 250 ... godt nok er den
> lille, men fuck den er sjov, hvis jeg bare var 10cm lavere, ville jeg ikke
> aflevere den tilbage igen efter weekenden :)

Ja, jeg savner nu også dens vræl ved 17000 rpm

Så er der jo også Hondas Viffere (vfr) eller Veefers på engelsk svjh.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Moller

Dato : 30-06-02 20:37

> Der er vist ikke ligefrem vedtaget nogen standard, men >=600 hedder de
> gixxere, 400'eren er minigixxeren og 250'eren er babygixxeren

oki doki :) var bare i tvivl :)

> Ja, jeg savner nu også dens vræl ved 17000 rpm

Ja, men ski kedeligt at skifte gear gear hele tiden ved 7-8000 rpm, hele
tiden og så se at man ikke køre en dag over 70 :(

Da jeg tog MZ'en hjem, savnede jeg bremse effecten (dobbelt skive på
Gixxer), og sving egenskab, men på den anden side, så har jeg maks effect på
langt lavere omdr, lige min smag... bare den gav lidt mere :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi,
Suzuki GT-380 L, din for latterlige 5000Kr. :)

Fra : Allan Bojesen

Dato : 30-06-02 21:07

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse
> Ja, men ski kedeligt at skifte gear gear hele tiden ved 7-8000 rpm,
hele
> tiden og så se at man ikke køre en dag over 70 :(

Hvis du skifter gear ved 7-8.000 omdr. bliver den kedelig!!! men hvorfor gør
du det?? Som Jon Larsen engang havde i sin signatur - bundtrækket starter
ved 9.000 omdr. Når jeg futter rundt på Vibekes ligger nålen hele tiden
mellem 9 og 15.000 omdr. og så er den ikke kedelig - men okay der bliver
arbejdet med venstre pedal.
Det er lidt sjovt at køre ind gennem en by med 12.000 omdr. i 3. og lyde som
en 600 med 150 km/t, men komme roligt listende med 53.

Allan Bojesen

Fra : Moller

Dato : 30-06-02 21:22

> Hvis du skifter gear ved 7-8.000 omdr. bliver den kedelig!!! men hvorfor
gør
> du det??

Ren og skær vane, de 2 maskiner jeg har har sit røde felt fra omkring
7-8000 prm, derved er det svært at vende sig til de skal længere op :) men
den blir da prøvet ved høje omdr. også, men mit temperamang, er tydeligt til
lave omdr, med træk, kan jeg mærke på det hele :) så det er smags sag, og
ikke kritik af cyklen :) for i sving omkring 100, med nedlægnings vinkler
som man trode umuligt mens man køre GT'er eller MZ, så må jeg sige at der
elskede jeg det lille hyle dyr :)

> [...]
> ved 9.000 omdr. Når jeg futter rundt på Vibekes ligger nålen hele tiden
> mellem 9 og 15.000 omdr. og så er den ikke kedelig - men okay der bliver

Og sider man på en baby gixxer med mine 187cm, så er det med gearene en
pest... der er min højde mere anvedelig på en CBR 600 (tak for turen bager,
det var prikken på i'et for at vælge en honda 600 model) som så har det
moment jeg sukker efter ved lave omdr...

> Det er lidt sjovt at køre ind gennem en by med 12.000 omdr. i 3. og lyde
som
> en 600 med 150 km/t, men komme roligt listende med 53.

hmmm, nopes, ikke i mine øjne, jeg blir lynhurtigt ireteret over den
råge potte, lidt ala bruge højre i stedet for at ha en kvinde med i legen.
Men jeg har også en underlig smag :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GT-380 L , din for 5000Kr.
Ønskes Honda Hornet 600 F skal være sort :)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-06-02 20:57

Moller wrote:

> Ja, men ski kedeligt at skifte gear gear hele tiden ved 7-8000 rpm,
> hele tiden og så se at man ikke køre en dag over 70 :(

Jeg tænkte aldrig over at jeg skiftede gear, da jeg havde gixxeren, de
kørte 100% på automatikken :)

> Da jeg tog MZ'en hjem, savnede jeg bremse effecten (dobbelt skive
> på Gixxer)

Jeps, stoppies er ikke noget problem på den lille dame

>, og sving egenskab

Her klarer den sig også godt

>, men på den anden side, så har jeg maks
> effect på langt lavere omdr, lige min smag... bare den gav lidt mere :)

Jowæh, flere heste kan man da altid bruge, men ved lave hastigheder er
effekten da også brugbar fra 6k rpm

Fra : Armand

Dato : 30-06-02 19:28

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Der er vist ikke ligefrem vedtaget nogen standard, men >=600 hedder de
> gixxere, 400'eren er minigixxeren og 250'eren er babygixxeren
> Så er der jo også Hondas Viffere (vfr) eller Veefers på engelsk svjh.

Begge dele er tilsyneladende adopteret ukritisk fra de engelske
mc-blade - Hvis ikke at det skulle være derfor, kan jeg ikke forestille
mig hvorfra det dobbelte "x" skulle komme :-/

Det modsvarende danske slang, burde(!) staves: "Gix'er"!!

--
Armand

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 30-06-02 10:33

Hans Paulin wrote:

> ...hvordan bygger man en motor, så den fx. får et godt moment fra lave
> omdrejninger?...er det få ventiler, lav indre modstand og godt med
> kubikker, eller hur?

Stor slaglængde.
Mange kubik kan jo laves ved at gøre slaglængden stor.

> ...og hvordan med heste?

Stort moment ved høje omdrejninger.
Effekt = omdrejniger * moment, så for en motor med et givent moment, vil
flere omdrejninger (forudsat momentet er konstant) give flere hk.

/Rune

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 30-06-02 13:12

Hej !!!

Det er svært at svar på lige korekt hva der giver mange HK/meget moment.
Men noget af det jeg ved har betydning er hvor lang slaglænget er jo længer
slaglængt jo mere moment men færre hk. Grunden til det er at der med en lang
slaglængt er en max hastighed for hvor hurtig stempelet kan komme fra bund
til top. Men der vil være en længer forbrænding = monemt.

Søren

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-06-02 17:49

"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slaglængt er en max hastighed for hvor hurtig stempelet kan komme fra bund
> til top. Men der vil være en længer forbrænding = monemt.

....tak til alle, der fulgte og bar...jeg kan se, at det ikke er så ligetil
endda... ,O)
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 30-06-02 16:24

Hans Paulin <niluap@tiscali.danmark> skrev i en
nyhedsmeddelelse:e2xT8.14080$va.1319867@news000.worldonline.dk...
> [...]
> Kadett GSi 2,0
> Suzuki 1100 E(Z)
>
> For at få et stort moment ved lave omdrejninger er der flere ting der
spiller ind. Vedr. større volumen ses det at hvis to moterer har forskelligt
volumen/cc men samme antal hestekræfter så vil dem med flest cc vinde. Dette
ses bl.a. af en af de formler som findes til udregning af
accelerationstider.
Det andet er at større slaglængde giver større moment præcist som når vi for
at spænde en bolt hårdere så kan finde på at benytte en nøgle med længere
arm. At lang slaglængde har betydning for accelerationen sås i 70érne da det
var en 3 motores Honda CB750, en 2 motores Harley og en 2 motorer Norton som
var de hurtigste på kvartmile banerne; taget i den rækkefølge de var
hutigst. Men Nortonen var "kun" på 1700 cc. og Hondaen car på 3000 - 3300
cc. Harleyen havde cc som Hondaen men slet ikke så mange Hk.
Hvis man ønsker et kraftigt/solidt bundtræk ved de lave omdrejninger får man
mest hvis man også benytter en knastaksel med mindre overlap mellem
indsugnings og udstødningsventiderne.

gert.thorgersen@get2net.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-06-02 18:48

"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> at spænde en bolt hårdere så kan finde på at benytte en nøgle med længere

Ok, nu kan jeg forstå det...

(...god forklaring, du kom med...)
Hans
Kadett GSi 2,0