For mager blanding ?
Fra : Kim Hansen

Dato : 28-06-02 22:58

Hej!

Hvis man skifter udstødning på sin MC hvordan finder man ud af om den
trænger til at blive omdysset?
hvad er symptomerne ved for mager blanding og hvad er de ved for fed
blanding (altså er det noget men kan se/høre/nærke eller er det noget der
kun kan opdages ved målinger ?

Mvh. Kim

Fra : Morten Juel

Dato : 29-06-02 00:05

Hvide tændrør og dårligtomgang, har min kawa og det er for mager blanding !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Kim Hansen

Dato : 29-06-02 21:53

Hej igen!

Ok, men hvad gør et værksteder (både med og uden en tæstbænk) når de skal
tjekke og evt. omdysse en MC ? de kigger vel på mere en om tændrøret er
hvidt eller sort ?

Mvh. Kim

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-06-02 22:37

> Ok, men hvad gør et værksteder (både med og uden en tæstbænk) når de skal
> tjekke og evt. omdysse en MC ? de kigger vel på mere en om tændrøret er
> hvidt eller sort ?

De stikker en CO-måler på udstødningen, og aflæser derved om blandingen er
for mager eller for fed. Det gøres også bedst på et rullefelt, så motoren
justeres ud fra de rette betingelser.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 29-06-02 23:09

Hej

Det kan måles
Huske på at det kan være faligt at have for mager blanding motor bliver for
varme og du kan brænde huld i dit stempel eller topstykke.

Søren

Fra : Kim Hansen

Dato : 30-06-02 01:31

Jeg har ikke nogen varme problemer set udfra temp. måleren og cyklen går
fint i tomgang osv. (har ikke tjekket tændrør for hvid belægning), ham jeg
købte cyklen af har skiftet fra org. udstødning til en 2i1 Laser performance
udstødning og vurderede at den ikke behøvede omdysning, nu har jeg så hørt
det der med "brænde hul i stempel haløjsa" og prøver så at finde ud af om
jeg skal presse min økonomi yderligere og så få den tjekket eller på et
værksted eller om jeg kan regne med at den er ok som den er.

Kim

Fra : Poul B-H

Dato : 30-06-02 01:46

"Kim Hansen" <kim@translator-lykke.dk> wrote in message
> Jeg har ikke nogen varme problemer set udfra temp. måleren

Du kan ikke se på temp måleren om stemplet er for varmt. Check tændrørene
som tidligere beskrevet. Lige før det går galt er det ikke alene hvidligt,
men der kan også sidde små bitte metaldråber på det !!!

Poul B-H

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-02 10:12

On Sun, 30 Jun 2002 02:30:43 +0200, "Kim Hansen"
<kim@translator-lykke.dk> wrote:

Hej Kim.

> [...]
>jeg skal presse min økonomi yderligere og så få den tjekket eller på et
>værksted eller om jeg kan regne med at den er ok som den er.

Hvor vidt der skal "dysses" om på maskinen når der ændres på dens
udstødneni, er ikke til at afgøre uden at måle CO2 på den.
Og helst under belastning.
Metoden er, at man måler CO2 indholdet i forbrændingsgassen og
sammenholder det med motorens efektkurve.

Faktisk har hoveddysserne alene kun noget at gøre når motoren går med
helt åbent splæld (fuld skrald).
I mellemområdet er det nåledysserne der sørger for at luft/brændstof
blandingen er korrekt, og her er det nåledyssens størrelse i
forbindelse med nålens konusitet og højde der er afgørende.
Ved tomgang selvfølgelig tomgangsdyssen.
Men tomgangsdyssen udgør under alle omstændigheder en del af den
samlede brændstofmængde der tilføres motoren, så hvis man øger
tomgangsblandingen har det også en lille efekt på hovedkarburatoren.

Som sagt ville jeg lade de ca 400 Kr en tur i et rullefelt koster
springe hvis jeg var meget i tvivl, men mindre kan gøre det.
Men en måling med en CO2 tester kan give et fingerpeg.

Knalder cyklen meget i lydpotterne når du slipper gassen?
Hvis ja: For mager blanding.
Prøv at se om det hjælper at øge tomgangsblandingen lidt.

Har den en stilling på gashåndtaget hvor den ligesom skal fiskes over
(dør) ved moderat accelleration?
Hvis ja: For mager blanding.
Du kan evt prøve at hæve nålene et hak og køre en tur hvor du kører
moderat og så se om det giver en ændring til det bedre

Og så forresten:
Fald roligt ned på jorden igen - Den med huller i stemplet kommer kun
når blandingen er meget for mager og motoren presses til grænsen
igennem længere tid - Jeg HAR været der

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 30-06-02 11:13

> Som sagt ville jeg lade de ca 400 Kr en tur i et rullefelt koster
> springe hvis jeg var meget i tvivl, men mindre kan gøre det.
> Men en måling med en CO2 tester kan give et fingerpeg.

Jeg tror så jeg ofre de ca. 400,- og får det testet når det ikke koster
mere.

> Knalder cyklen meget i lydpotterne når du slipper gassen?
> Hvis ja: For mager blanding.
> Prøv at se om det hjælper at øge tomgangsblandingen lidt.

Den knalder da ind imellem når jeg slipper gassen, men om det er meget er
jeg som ""nybegynder" ikke sikker på.

> Har den en stilling på gashåndtaget hvor den ligesom skal fiskes over
> (dør) ved moderat accelleration?
> Hvis ja: For mager blanding.

Nej jeg har fin accelleration og oplever ikke at det er nogen steder hvor
den ikke vil "ta' gassen"

> Du kan evt prøve at hæve nålene et hak og køre en tur hvor du kører
> moderat og så se om det giver en ændring til det bedre

Ja det er så her jeg må finde et værksted, for hvis jeg først selv begynder
at rode så tror jeg det bliver noget mere bekostelig affære når jeg til
sidst aligevel er nød til at finde et værksted, for jeg er typen der
(næsten) skal ha' fat i instruktions-bogen til bilen når der skal hældes
sprinklervæske på (lidt groft sagt)

> Og så forresten:
> Fald roligt ned på jorden igen - Den med huller i stemplet kommer kun
> når blandingen er meget for mager og motoren presses til grænsen
> igennem længere tid

Det beroliger mig så lidt, da jeg sjældent "racer", det meste af tiden
ligger den under 6000 omdr. og så kører jeg faktisk alt for lidt på den (60
km. på en uge er en god uge)

Tak for svaret

Kim

Fra : Kim Hansen

Dato : 30-06-02 18:18

> her i byen koster en felttur 550,- !

Er det hos SPH motor ?
Jeg har selv overvejet Vordingborg MC de skrev de gjorde det for 450,- (er
dog ikke sikker på om det er med moms)

Mvh. Kim

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-06-02 10:40