On 25 Jun 2002 13:20:43 -0700, ph5681@hotmail.com (peter hansen)
wrote:
Hej Peter.
>
>Så den anden dag kørte jeg på den efter at den havde ståt stille i 3
>uger (så det nye batteri var ikke blevet brugt så meget). Den startede
>fint og da jeg stillede den tilbage i garragen glemte jeg at fjerne
>nøglen. Lyset var slukket men den stod i Neutral (så den lille grønne
>pære må have lyst). Næste morgen var batteriet helt fladt - end ikke
>den lille grønne lyste.
>
Det er formentlig tændingen og en evt. benzinpumpe der har kørt
batteriet helt i bund.
>Så gjorde jeg noget jeg godt ved er fy-fy. Jeg satte mc-laderen til
>batteriet mens det var forbundet til mc'en. Efter et sekund sagde det
>en lille lyd og ellers skete der ikke noget. Jeg tog batteriet ud og
>så at det trængte til at blive fyldt efter (jeg var noget overrasket
>over at det allerede havde mistet så meget syre at niveauet var under
>min).
>
De fleste MC ladere går virkelig til sagen, så det er ikke unormalt at
der jævnligt skal fyldes vand på.
Det med den "lille lyd" kan jeg ikke rigtigt lide - Det kunne godt
lyde som en sikring der er gået.
Du bør checke dine sikringer omkring batteri og ladesystem
>Nu kan jeg lade det op så den kan løbes i gang men starteren kører
>ikke. Når jeg trykker på start kanppen siger det klik (jeg regner med
>at det er starter relæet) men jeg har ikke indtryk af at
>startermotoren rykker sin en tomme.
>
>Hvad fanden er der galt ?
Dit batteri har været kørt helt i bund.
Det er dødeligt for de fleste batterier.
Du kan forsøgsvist demontere batteriet (fjern + ledningen) og genoplad
det nænsomt.
Prøv derefter at aflade det med en forlygtepære i nogle timer.
Et 14 Ah batteri skal kunne trække en forlygtepære på 60 watt i ca. 2
timer.
Under afladningen måler du spændingen på batteriet med et voltmeter,
og stopper når spændingen har nået omkring de 10 volt.
Lad derefter batteriet op igen.
>Er startermotoren kortsluttet så den hele tiden trækker en masse strøm
>og dermed tapper batteriet og ikke reagerer på tryk på starterknappen
>?
Starteren er næppe defekt, men batteriet er så fladt at det ikke kan
slæbe den rundt.
Er der røget en sikring således at der ikke lades på batteriet mere er
det helt normalt.
>Er det nye batteri ødelagt ? (det er kun 5 uger gammelt)
>
Jeg vil ikke slukke lyset, mes som skrevet:
De færreste batterier kan tåle at blive totalt afladede, så der er en
fare for at det har fået dødsstøddet.
Men prøv som foran beskrevet.
Prøv tillige at starte cyklen og mål spændingen over batteriet når du
giver lidt gas.
Spændingen skal stige til ca. 14.5 volt.
Hvis den ikke gør det lader cyklen ikke på batteriet.
>Jeg håber at en eller anden kan hjælpe (I må gerne punke mig for at
>have sat laderen direkte til mc'en - jeg ved at det er fy-fy men jeg
>skulle virkelig brugen mc'en og panikkede)
>
Det skulle der ikke ske noget ved, idet dioderne spærrer for at
spændingen løber tilbage til ladesystemet.
men testen med voltmeteret vil afsløre om der er noget galt med
ladesystemet.
Et lille simpelt tip:
Når cyklen er startet, lyset er tændt og der gasses på skal lyset i
forlygten blive markant kraftigere.
Hvis det er tilfældet afgiver generatoren formentlig strøm (spænding)
nok.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk