/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad kan der ske ved punktering ved høj fa~
Fra : Thomas Hjort


Dato : 23-06-02 18:29

De fleste punkteringer er jo 'sive' punkteringer. Men hvad sker der hvis
luften ryger hurtigere ud af dækket, eller måske ligefrem eksplodere?

Nogen der ved det?

Mvh Thomas
SV650S



 
 
Oliver Bruchhaus (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus


Dato : 23-06-02 18:58


"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:af50h1$q5s$1@news.cybercity.dk...
> De fleste punkteringer er jo 'sive' punkteringer. Men hvad sker der hvis
> luften ryger hurtigere ud af dækket, eller måske ligefrem eksplodere?
> Nogen der ved det?
> Mvh Thomas
> SV650S


-Tja.. Jeg har heldigvis ikke prøvet det! Men du skal nok regne med at du
ryger godt og grundigt rundt!
Og hvis du ville være rigtigt uheldig vikler dækket sig sammen til en klump!
: / -Ikke noget jeg ville prøve!


Hilsen:


Oliver "Kommende RF600R ejer!!!" Bruchhaus



james (23-06-2002)
Kommentar
Fra : james


Dato : 23-06-02 20:18

> Cykelen begynder at ryste kraftigt og bagenden (bagdæk med dobbel hegn-søm i)
> svinger frem og tilbage som en hund svinger med halen, når sin elskede ejer
> kommer hjem fra arbejde....éns kæreste gribber fast om éns middel og skriger:
> "Hvad sker!!???"

.....du mærker selv at den højre sving foran er meget skarp taget i betragtning
at du har bare begrænset kontrol.....du vælger derfor at plante dyret i
buskerne ved indkørselen til en ukendt mands have......og på mirakuløst vis,
opdager du at maskinen har ikke fået en skramme, I er begge to i live og
uskadet, og din buskse ben har en rift, men den knækkede gren har ikke rørt
selve huden på benet.....

....derefter, bliver du inviteret hjem af et par som var lige bag jer i en lille
engelsk sportsvogn....man drikker vin foran pejsen, spiser en dejlig morgenmad
næste dag, får en ny dæk på, og rejser videre med et par nye venner i
"bagagen."

Alt i alt.....ikke så dårlig. Men tanken om at der kunne været modkørende
biler, en bygning istedenfor en busk, osv kommer snigende tilbage, selv 20 år
senere........

-james



Ukendt (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-06-02 23:31

On Sun, 23 Jun 2002 21:18:11 +0200, james <airthy@post5.tele.dk>
wrote:

Hej James.
>
>...derefter, bliver du inviteret hjem af et par som var lige bag jer i en lille
>engelsk sportsvogn....man drikker vin foran pejsen, spiser en dejlig morgenmad
>næste dag, får en ny dæk på, og rejser videre med et par nye venner i
>"bagagen."
>
Det var noget af en beskrivelse med en happy end.

Jeg har for mange år siden haft en "eksplossionsagtig" punktering på
et baghjul med høj hastighed - ca. 150 Km/t.
Det var dengang med fri hastighed hvor jeg "lige" skulle prøve kræfter
med en schweitzer i en sportsvogn.
Og lige der hvor jeg lagde an til at overhale havde en af
nummerpladeboltene bestemt sig for at save bagdækket i to halvdele og
ind til slangen.
Ud over at cyklen sejlede noget rundt på vejen var den nu rimelig nem
at få styr på og ind i rabatten hvor den så pænt måtte vente på at
blive bragt hjem med Falck - vejen var også snorlige og uden sving.
Årsagen viste sig at være hele nummerpladepohænget der var raslet
løst, og jeg havde alt for lange bolte i, så den var vist
selvforskyldt.

>Alt i alt.....ikke så dårlig. Men tanken om at der kunne været modkørende
>biler, en bygning istedenfor en busk, osv kommer snigende tilbage, selv 20 år
>senere........
>
Modsat dig tænker jeg kun på episoden når nogen, som f.eks. du, minder
mig om den
Men det er også ca. 35 år siden

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Troels Sørensen (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Troels Sørensen


Dato : 23-06-02 19:57


"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message
news:af50h1$q5s$1@news.cybercity.dk...
> De fleste punkteringer er jo 'sive' punkteringer. Men hvad sker der hvis
> luften ryger hurtigere ud af dækket, eller måske ligefrem eksplodere?
>
> Nogen der ved det?
>
> Mvh Thomas
> SV650S
>
>

sikkert ikke noget du ønsker at opleve...

-Troels



Kenneth S (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 23-06-02 20:05

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message
news:af50h1$q5s$1@news.cybercity.dk...
> De fleste punkteringer er jo 'sive' punkteringer. Men hvad sker der hvis
> luften ryger hurtigere ud af dækket, eller måske ligefrem eksplodere?
>
> Nogen der ved det?
>
> Mvh Thomas
> SV650S
>
>
Hej thomas.

Jeg har engang prøvet at miste stort set al luft i forhjulet (en ventil som
åbenbart pludseligt valgte at give op). Opdagede den blev underlig træg, og
kørte af (Lyngbyvejen, med masser af madkassetrafik). Da jeg så drejede ind
på tankstationen sagde det "FLOP-FLOP-FLOP" og en 250 kg tung CB750 er ikke
lige nem at danse med i den situation, men jeg blev på to hjul (og et
menneskeben).

Et eksploderet forhjul (hvis det sker overhovedet?!?), tror jeg ikke man kan
redde, et baghjul kan man sikkert godt, hvis man ikke kører for hurtigt.

Kenneth
R1





Thomas Hjort (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 23-06-02 20:41


> Hej thomas.
>
> Jeg har engang prøvet at miste stort set al luft i forhjulet (en ventil
som
> åbenbart pludseligt valgte at give op). Opdagede den blev underlig træg,
og
> kørte af (Lyngbyvejen, med masser af madkassetrafik). Da jeg så drejede
ind
> på tankstationen sagde det "FLOP-FLOP-FLOP" og en 250 kg tung CB750 er
ikke
> lige nem at danse med i den situation, men jeg blev på to hjul (og et
> menneskeben).

Godt det endte sådan.
Har du en fornemmelse af hvor hurtigt dækket tabte tryk?

> Et eksploderet forhjul (hvis det sker overhovedet?!?), tror jeg ikke man
kan
> redde, et baghjul kan man sikkert godt, hvis man ikke kører for hurtigt.

Jeg ved faktisk heller ikke om det kan 'eksplodere'. Ved lange træk,
specielt på motorvejen, får jeg nogle gange den tanke. Men sandsynligheden
må være ufattelig lille.

Mvh Thomas





Kenneth S (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 23-06-02 22:37

- snip -
>
> Godt det endte sådan.
> Har du en fornemmelse af hvor hurtigt dækket tabte tryk?
>
- snip -

Næh, jeg ved bare da jeg fyldte luft på, røg det ligeså hurtigt ud igen, så
det må have gået rimeligt stærkt. Ventilen blev derefter skruet ud, og en ny
sat i, voila. Jeg har aldrig oplevet det før eller siden, og kender heller
ikke andre som har oplevet det, så det er heldigvis ikke noget der sker så
tit.

Kenneth
R1




Armand (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-02 00:56


Kenneth S <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en
news:af5erf$gh9$1@tux.netsite.dk...
>
> Næh, jeg ved bare da jeg fyldte luft på, røg det ligeså hurtigt ud
igen, så
> det må have gået rimeligt stærkt. Ventilen blev derefter skruet ud, og
en ny
> sat i, voila. Jeg har aldrig oplevet det før eller siden, og kender
heller
> ikke andre som har oplevet det, så det er heldigvis ikke noget der
sker så
> tit.

Jeg har set en billedfrekvens fra Metzeler der viser at en af de der
gummiventiler, som alle bruger, kæntrede p.g.a. egen-inertien ved en
hjulblokade med 200 km/t - Da bremsen efterfølgende blev sluppet og
hjulet atter roterede med 200, blev den kæntrede ventil slet og ret
slynget af =

--
Armand.





N/A (25-06-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 25-06-02 23:09



Armand (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-06-02 23:09


Christian Knudsen <dsl24585b@post.cybercity.dk> skrev i en
news:af8049$2b9a$1@news.cybercity.dk...
> Armand wrote:
>
> > Jeg har set en billedfrekvens fra Metzeler der viser at en af de der
> > gummiventiler, som alle bruger, kæntrede p.g.a. egen-inertien ved en
> > hjulblokade med 200 km/t - Da bremsen efterfølgende blev sluppet og
> > hjulet atter roterede med 200, blev den kæntrede ventil slet og ret
> > slynget af =
> det lyder lidt ubehageligt........

I sagen lå også en opfordring til at sørge for at få faste ventiler (á:
lignende dem der sidder i en slange!) monteret istedet for de gængse
gummi-ting!!

--
Armand.





Kenneth Sørensen (30-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 30-06-02 14:05

>
> Jeg har engang prøvet at miste stort set al luft i forhjulet


...og nu også bagdækket.

Jeg kørte lidt friskt på motorvejen (..lidt forsinket til en housewarming i
Ringsted), 180-190 stykker, hvor cyklen pludselig bliver temmelig ulækker et
køre på. Træghed kombineret med kraftig overstyring. WOBBELIWOBBELI-- ind på
rastepladsen, og ganske rigtigt, et tydeligt fladt baghjul..

Så er det man er glad for venner, der prompte køber en dækpilot, og kommer
forbi med den (..og han kører ikke engang motorcykel).

Skal have nyt baghjul på alligevel, mandag højst sandsynligt, men ærgerlig
fornemmelse alligevel.

PS. Nåede frem til spisningen, det hjalp lidt på humøret.

Kenneth
R1





Jan Petersen (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Petersen


Dato : 23-06-02 22:09

I stedet for at besvare spørgsmålet, skal der vel lyde en opfordring til dem
der ikke når at få rappet profilen af i løbet af et par år, til at skifte
dækket, inden det bliver mørt.

Mvh Jan Petersen (der rapper profilen af på en sæson)



Christian Knudsen (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 23-06-02 22:57

Jeg har en kammy der kørte med sin goldwing med 80 km/t, da han fik en
forhjulspunktering - det resulterede i en tur asfalten - sørgeligt.
Jeg tror ikke der er meget at gøre i sådan en situation - fordækket er jo
kun holdt ude af centrifugalkraften - hvis den svækkes (man bremser) så
mister man helt trykket i dækket - og man falder højst
sansynligt.....desværre

mvmch
christian (der heldigvis ikke er punkteret endnu)


"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:af50h1$q5s$1@news.cybercity.dk...
> De fleste punkteringer er jo 'sive' punkteringer. Men hvad sker der hvis
> luften ryger hurtigere ud af dækket, eller måske ligefrem eksplodere?
>
> Nogen der ved det?
>
> Mvh Thomas
> SV650S
>
>



Armand (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-02 00:48


Christian Knudsen <dsl24585b@post.cybercity.dk> skrev i en
news:af5g14$1ll8$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har en kammy der kørte med sin goldwing med 80 km/t, da han fik en
> forhjulspunktering - det resulterede i en tur asfalten - sørgeligt.
> Jeg tror ikke der er meget at gøre i sådan en situation - fordækket er
jo
> kun holdt ude af centrifugalkraften - hvis den svækkes (man bremser)

> mister man helt trykket i dækket

Hvis man tillige bruger forbremsen og måske alene, så kommer der først
tryk på fordækket!
Bevar roen og brems forsigtigt ned med bagbremsen alene!!!

--
Armand.



Preben Riis Sørensen (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 28-06-02 00:11


>
> Hvis man tillige bruger forbremsen og måske alene, så kommer der først
> tryk på fordækket!
> Bevar roen og brems forsigtigt ned med bagbremsen alene!!!
>
> --
> Armand.
>
>

Sålænge man kører stærkt og ikke bremser, kan man styre sig gennem et blødt
sving uden problemer. Og det er klogt at gøre først, og se efter biler,
inden man liste-bremser med bagbremsen. Når man kommer ned i fart melder der
sig graverende problemer, der til sidst føles som om baghjulet har bestemt
sig for at overhale.

Havde også en 'morsom' oplevelse på min MZ der havde et delvist fladt
bagdæk. Jeg skulle dreje til venstre, og det gjorde jeg i den grad! Det var
som at vende på en tallerken og cyklen lå nærmest helt ned, hvorpå den
rejste sig selv op, og det gik stærkt! Selvom det var sjovt, skulle det ikke
gentages.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Armand (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-02 00:25


Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en
news:af50h1$q5s$1@news.cybercity.dk...
> De fleste punkteringer er jo 'sive' punkteringer. Men hvad sker der
hvis
> luften ryger hurtigere ud af dækket, eller måske ligefrem eksplodere?

Eksploderende dæk á punkteringer med et knald, hører sammen med
slangemonterede dæk:
Slangen brister som en ballon p.g.a. et indtrængende søm/sten og luften,
som man fejlagtigt regner for indespærret af dækket, forsvinder næsten
øjeblikkeligt ud igennem hullet til ventilen endsamt forekommende eger i
fælgen. Endelig er der også en mindre utæthed imellem fælg og dækkant!

De fleste modene motorcykler er udrustet med slangeløse dæk (første
motorcykel original-udrustet med slangeløse dæk var Honda CX 500!),
som dels pakker imellem dækkant og fælg, samt omkring ventilen, hvorfor
luften ved en punktering højest siver ud langs det indtrængende emne!
Ved højere hastigheder kan man forestille sig at det indtrængende emne
hurtigt slynges ud igen, hvorved at der er anderledes fri gennemgang for
den udsivende luft; men decideret dækeksplosion komer der ikke på tale!

Endelig sidder slangeløse dæk væsentligt bedre fast på fælgen, hvorved
at de forbliver på plads ihvertfald indtil dæktrykket nærmer sig 0!

--
Armand.





Henrik Steen Larsen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 24-06-02 14:34

> De fleste modene motorcykler er udrustet med slangeløse dæk (første
> motorcykel original-udrustet med slangeløse dæk var Honda CX 500!),
> som dels pakker imellem dækkant og fælg, samt omkring ventilen, hvorfor
> luften ved en punktering højest siver ud langs det indtrængende emne!
> Ved højere hastigheder kan man forestille sig at det indtrængende emne
> hurtigt slynges ud igen, hvorved at der er anderledes fri gennemgang for
> den udsivende luft; men decideret dækeksplosion komer der ikke på tale!
>
> Endelig sidder slangeløse dæk væsentligt bedre fast på fælgen, hvorved
> at de forbliver på plads ihvertfald indtil dæktrykket nærmer sig 0!
>
> --
> Armand.

Det var sgu da egentlig helt rart at høre



Armand (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-02 15:37


Henrik Steen Larsen <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en
news:3d171fc8$0$1527$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > De fleste modene motorcykler er udrustet med slangeløse dæk
> > som dels pakker imellem dækkant og fælg, samt omkring ventilen,
hvorfor
> > luften ved en punktering højest siver ud langs det indtrængende
emne!
> > ...............decideret dækeksplosion komer der ikke på tale!
> > Endelig sidder slangeløse dæk væsentligt bedre fast på fælgen,
hvorved
> > at de forbliver på plads ihvertfald indtil dæktrykket nærmer sig 0!
> Det var sgu da egentlig helt rart at høre

Ja, forudsat at du har slangeløse dæk monteret

Det er forøvrigt dette gode man slet og ret kaster bort ved at
(nød?-)montere en slange i et slangeløst dæk: man fjerner den tætnende
ventil og jokker en slanges ventil igennem hullet, som ovenikøbet er
større end på en "gammel" fælg. Hvis man atter udsættes for en
punktering har man risikoen for en slangeeksplosion efterfulgt af
nærmest øjeblikkelig tryktab ud igennem ventilhullet =

--
Armand.






Thomas Hjort (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 24-06-02 15:21


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:af5l6q$1v64$18@news.cybercity.dk...
>

>
> Eksploderende dæk á punkteringer med et knald, hører sammen med
> slangemonterede dæk:
> Slangen brister som en ballon p.g.a. et indtrængende søm/sten og luften,
> som man fejlagtigt regner for indespærret af dækket, forsvinder næsten
> øjeblikkeligt ud igennem hullet til ventilen endsamt forekommende eger i
> fælgen. Endelig er der også en mindre utæthed imellem fælg og dækkant!
>
SNIP
>
> Endelig sidder slangeløse dæk væsentligt bedre fast på fælgen, hvorved
> at de forbliver på plads ihvertfald indtil dæktrykket nærmer sig 0!

Det lyder godt. Så behøver jeg ikke at bekymre mig om det, når jeg er ude at
race. Jeg får forøvrigt sat nye dæk på i dag.

Mvh Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste