TV transmitterede MC races. Hvornår 'store~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 22-06-02 22:26

Jeg plejer ikke at se sport på TV (undtagen VM fodbold), men i den sidste
måneds tid har jeg været på kursus i Frederikshavn (iøvrigt en by med hurtig
adgang til lange lækre snoede veje). Der kedede jeg mig (når jeg ikke lige
kørte:), og så derfor Eurosport.
Der var 125cc og 250cc løb. Og det var egentlig fascinerende at se på, men
der var ikke meget overhaling, da man fik indtryk af at de holdt deres
pladser rimeligt meget. Men utroligt teknisk krævende hele tiden at skulle
lægge sig ned og koncentrere sig på den måde.

Efter at have set det kunne jeg godt tænke mig at se 1000cc eller 1300cc
race. Men hvornår starter det? Køre de en hel sæson som F1?

Hvor mange race-klasser er der egentligt?
125-250-400-500-600-750-900-1000-1300 er det dem? Eller er der flere?

Mvh Thomas

Fra : Rune \(Bandit600\)

Dato : 22-06-02 22:42

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor mange race-klasser er der egentligt?
> 125-250-400-500-600-750-900-1000-1300 er det dem? Eller er der flere?

Du skal helt sikkert se MotoGP med Rossi på Honda'en!
Lige nu er det blandet 1000ccm 4 takt, og 500ccm 2 takt, og der er virkelig
knald på ligge hønen!

Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/

Fra : Thomas Hjort

Dato : 22-06-02 22:47

"Rune (Bandit600)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Du skal helt sikkert se MotoGP med Rossi på Honda'en!
> Lige nu er det blandet 1000ccm 4 takt, og 500ccm 2 takt, og der er

OK, men hvornår?
Og hvordan kan de blande cc klasserne sådan? Jeg mener det burde da være
logisk at 1000'erne vandt?!?

Mvh Thomas

Fra : Rune \(Bandit600\)

Dato : 22-06-02 23:14

Næste gang er 29. Juni og ellers løbende på Eurosport:

14. juli
21. juli
25. august
8. september
21. september
6. oktober
13. oktober
20. oktober
3. november

Fra : Steen Schmidt

Dato : 23-06-02 10:35

> Og hvordan kan de blande cc klasserne sådan? Jeg mener det burde da være
> logisk at 1000'erne vandt?!?

Tja, der er stor forskel på 2- og 4-takts motorerne. Det er langt lettere og
noget mere sikkert at få en høj litereffekt ud af en 2-takter, end det er
med en 4-takter. En 4-takter har mange ulemper når det gælder højtydende
motorer.

Herudover har det meget at sige med vægten, og 4-takterne er lidt dårligere
stillet med hensyn til vægtkravene.

Mvh
Steen

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 23-06-02 16:17

Rune (Bandit600) wrote:

> Du skal helt sikkert se MotoGP med Rossi på Honda'en!

Ja det er næsten ligeså spændende som F1 (mon det bliver noget andet end en
ferrari der vinder idag?)

Der er klart mere sjov over de mindre klasser, rent race-mæssigt.

/Rune

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-06-02 08:03

Rune Soegaard Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in article
<NDlR8.7315$va.614883@news000.worldonline.dk>...

> Ja det er næsten ligeså spændende som F1 (mon det bliver noget andet
end en
> ferrari der vinder idag?)

Hæ, ja den kan passende døbes Honda Cup.

Det sjoveste ved GP1 klassen i år er som regel at kigge på Capirossi de
første 10-12 omgange, hvor han desperat forsøger at hænge på.
Derefter er det ren paradekørsel.

Jeg synes man skulle tvangsforflytte Rossi over på en Suzuki. Så kan
det da være der blev lidt spænding igen...

--
Mikkel

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 22-06-02 22:47

> Hvor mange race-klasser er der egentligt?
> 125-250-400-500-600-750-900-1000-1300 er det dem? Eller er der flere?

Moto GP ( http://www.motograndprix.com/ ) = 125 + 250 + 500/990 kører 16 løb
i år.
SBK (http://www.worldsbk.com/) = Superbike + Supersport + Superstock +
Sidecar kører 13 løb i år
Desuden findes der også noget internationalt for en cyl. MC (SOS = Sound off
singles) og for Twins (BOTT = Battle Off The Twins).
Derud over findes der i de forskellige lande nationale mesterskaber med
udgangspunkt i ovenstående samt en masse standard klasser.

Mc ræs er bedre end fodbold ikke.... ;>)

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 23-06-02 16:15

Thomas Hjort wrote:

> [...]
> pladser rimeligt meget. Men utroligt teknisk krævende hele tiden at skulle
> lægge sig ned og koncentrere sig på den måde.

Så har du da godt nok sovet, for det sidste 125'er løb var da rimeligt
spændende, helt ud på de sidste omgange.
Løbskalenderen kan du se på www.motogp.com

> Efter at have set det kunne jeg godt tænke mig at se 1000cc eller 1300cc
> race. Men hvornår starter det? Køre de en hel sæson som F1?

De kører en hel seson. Uden at være F1-ekspert, tror jeg endda de kører
flere motoGP løb, end de kører F1 (karavane-kørsel, IMO)

> Hvor mange race-klasser er der egentligt?
> 125-250-400-500-600-750-900-1000-1300 er det dem? Eller er der flere?

125,250 og motogp, som er blandet 500cc og 990cc diesel (diesel = 4takts MC)

/Rune

Fra : Armand

Dato : 23-06-02 22:12

Rune Soegaard Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> Så har du da godt nok sovet, for det sidste 125'er løb var da rimeligt
> spændende, helt ud på de sidste omgange.

Jup!
Netop 125'erne (som folk ofte snyder sig selv for p.g.a. pornovirkningen
i den store klasse!) er dem der holder feltet tættest samlet og
fremviser flest dueller !
Den store GP-klasse er måske imponerende nok; men ér altså blevet lidt
kedelig i år:-|

--
Armand.