Nu vil vi crosse lidt
Fra : Mads Lund

Dato : 22-06-02 09:56

Mon ikke det vil være på sin plads at forlade arbejdet et par timer og tage
ud og køre lidt motorsport med de andre tosser.

Og så var det jeg kom til at tænke på hvor rart det egentlig er at der
ligger et utal af crossbaner inden for en radius af 50 km fra hvor jeg bor,
og at disse må bruges -næsten- så meget man har lyst til. Og hvorfor søren
er det så at man ikke må køre RR så meget som et enkelt sted i hele dk, i et
omfang der bare ligner det en enkelt cross bane kan få lov til.
Og helt grelt bliver sammen lignigen hvis man sammenligner støjniveauet fra
en crosser med støjer fra en std. 125 RR maskine.

Nå, men det kan jo ikke nytte at finde et logisk svar på ,vi må bare køre på
jord istedet (og det er faktisk 10 gange fysisk krævende, meget sværere og
lige så sjovt)

Mads Lund
Suzuki RM250, Kawasaki KX500, Yamaha WR200 og forhåbentlig snart YZ426 -
bare til sjov på jord

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-06-02 16:22

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke det vil være på sin plads at forlade arbejdet et par timer og
tage
> ud og køre lidt motorsport med de andre tosser.

Og så er Mads tilbage på arbejdet igen. Han tabte Suzuki'en i en 180 graders
venstre, og knak sin kobling. Men han så nu træt ud allerede inden den løb
fra ham.

Rittig
(som for en gangs skyld oplevede at være hurtigste mand på banen)

Fra : Mads Lund

Dato : 23-06-02 14:30

> Og så er Mads tilbage på arbejdet igen. Han tabte Suzuki'en i en 180
graders
> venstre, og knak sin kobling. Men han så nu træt ud allerede inden den løb
> fra ham.

Ja for hel.... hvor blev jeg hurtigt træt. Sand er altså ikke skabt til at
køre ræs på. Og som altid sker der uundgåelige når man bliver træt. Man
kører som man plejer, hjernen synes det går ganske ok, men når kroppen ikke
rigtigt reagere hurtigt nok så tumler man pludselig rundt unden styr på
noget som helst.
I dette tilfælde kendetegnet ved min sidste 1/2 runde på banen. Først var
jeg ved at ryge af banen, fordi suzukien fik lidt bid, og lidt gas på samme
tid (en livsfarlig cocktail) men jeg fik delvist styr på sagerne igen, næste
hop landede jeg skævt midt i en mudder hul og var ved at vælte, 2 sving
senere tabte jeg så forhjulet i et sandsving og brækkede koblings grebet, og
heldigvis for det. HAvde jeg forsøgt at fuldføre den runde havde jeg med
sikkerhed slået mig selv halvt fordærvet.

Men det er nu også den forbandede RM250'ers skyld. Hunne den så bare gå lidt
i stykker, men næ nej. Den trækker som et ondt år, og med en moment
karekteristik som et krydsermissil. Så mine tynde arme kan altså ikke holde
til at køre på det bæst.

Men der er jo mange kloge mennesker der er kommet med det råd, at køre i et
højere gear, for at tæmem bæstet. Men det er da det dummeste råd jeg længe
har fået, for den eneste forskel er at man får dobbelt så meget fart på -
hvor det man egentlig ønskede var at der kom lidt mere ro på tilværelsen.

Mads Lund
RM250 mudderbæst

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-06-02 20:06

> Ja for hel.... hvor blev jeg hurtigt træt. Sand er altså ikke skabt til at
> køre ræs på.

Jo det er. Sand er herligt! For det første så føles det som om det æder 1/3
af motoreffekten, så en brutal 250'er pludselig føles som en kælen lille
missekat, for det andet så er det skide skægt at cyklen sådan sejler rundt i
bløde bevægelser hele tiden, og for det tredje, så slår man sig ikke nær så
meget når man tilter.
Men klart, de første 3-4 gange man kører ræs i sand, bliver man træt på
rekord-tid, fordi man tror man skal have lige så meget kontrol over geden
som man plejer på hård-baner, så man står og kæmper med styret hele tiden
istedet for at være lidt bøsset: Køre med løse håndled. Og det aller fedeste
ved sandbaner er, at når man bliver rigtig træt og får gummiarme, så kan man
køre ganske stærkt alligevel, mens man på en jord-bane ville gå kraftigt ned
i tempo. Man skal bare lige igenne de der første 3-4 træninger, så begynder
det at blive ren fryd.

> HAvde jeg forsøgt at fuldføre den runde havde jeg med
> sikkerhed slået mig selv halvt fordærvet.

Kør ud, hold en puste-pause og prøv igen. Det er faktisk lettest at lære at
køre sandbane når armene er brugt op, for så er man NØDT til at slappe af,
og så glider det pludselig meget bedre. Og nu HAR jeg lagt det ekstra
komplette greb i værktøjskassen igen, så jeg er forberedt til dit næste
styrt.

> [...]
> hvor det man egentlig ønskede var at der kom lidt mere ro på tilværelsen.

Ja, det råd er en fin historie. Men det virker sjældent i praksis. Det
virker dog fint på en KX500.

> Men nu satser jeg på at få fingre i en YZ426, som godt nok også har i
> overkanten af hk, som som har en meget mere jævn moment kurve, og dermed
> forhåbentlig er noget mere kontrollerbar.

Ja, det var da en mulighed... Men der er også den mulighed at du bare bider
tænderne sammen, og tager dig tiden til at lære at køre Suzukien (RM250).
Det gjorde jeg med Kawasakien (KX250), som også var totalt umulig for mig
efter min tid på Yamaha YZ400F. Det tager et par træninger, men det skal du
nok få lært! Problemet med moderne motocross racere er, at de er beregnet
til at køre i et vist tempo - og når man ikke kan holde det tempo, så kører
de af helvede til.

Jeg vil ikke lyde som en lyseslukker, men jeg er ikke sikker på at en YZ426F
er sagen for dig. Du er samme størrelse som mig, så alt andet lige, kan du
nok køre hurtigst på en 125'er. YZ426 har et vidunderligt træk og gør aldrig
noget forkert. Men den er tung. Nej, den er tuuuuung. Nå, det er jo også
sjovt at prøve nogle cykler...

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 24-06-02 07:25

> [...]
aldrig
> noget forkert. Men den er tung. Nej, den er tuuuuung. Nå, det er jo også

Nemlig, men jeg kan se YZ'en er opgivet til 105 kg, og det er da ikke så
voldsomt ? eller hva'

Men planen med YZ'er er nok også mere at den på sigt kan overgå til offroad
turer, hvis prisen på de nye gearhjul er til at bære.

Men det er da korrekt at en 125 vil være sagen (så er min motocross samling
også komplet men er er lidt betænkelig ved omkostnings niveauet ved at
køre på sådan en ged.

Mads Lund
Ingen har prøvet pure fear før de har kørt langbane speedway

Fra : Søren Lindholt

Dato : 24-06-02 10:41

Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> wrote in article
> [...]
samling
> også komplet men er er lidt betænkelig ved omkostnings niveauet ved

Omkostningeniveau??? nu må jeg le... eller også har jeg bare været
heldig...
Min YZ125 har nu kørt med siden 1999, og alt jeg har købt er et sæt nye dæk
og bremseklodser, og renoveret afj. for og bag. Ikke meget over 2000,- i
alt...
Men du har da fat i at det cross kan være noget sært dyrt noget...

--
Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 24-06-02 10:58

> [...]
> alt...
> Men du har da fat i at det cross kan være noget sært dyrt noget...

Tjo det er mest motor situationen, og især hvis man får givet fuld gas

Men du har jo en revance til gode ude i grusgraven, og hvis Jan ikke får lov
at tage med på speedway banen imorgen, skal vi så ikke lege.

Mikkel's CRM må vi jo godt låne, så vi kan ham det lange rør til at fatte at
AF1'eren skla skiftes ud med en DT'er

Mads Lund
WR200 mudbike

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-06-02 11:15

Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> wrote in article
<_2CR8.30$071.1064@news.get2net.dk>...

> Mikkel's CRM må vi jo godt låne, så vi kan ham det lange rør
> til at fatte at AF1'eren skla skiftes ud med en DT'er

Suppleres med... Man sælger ikke sine motorcykler

--
Mikkel
Lang.

Fra : Mads Lund

Dato : 24-06-02 11:51

> Suppleres med... Man sælger ikke sine motorcykler

Fint, så har du forstået budskabet

Mads Lund
3225 ccm motorcykler

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-06-02 18:54

Mads Lund wrote:

> Fint, så har du forstået budskabet
>
> Mads Lund
> 3225 ccm motorcykler

Hvordan ser listen ud nu?

--
mvh Jes Vestervang - der glæder sig til den dag jeg har råd til at lade
være med at sælge en cykel, bare fordi jeg vil have en anden

Fra : Mads Lund

Dato : 25-06-02 19:15

> Hvordan ser listen ud nu?

Den er netop blevet opdateret og ser nu således ud :

Ninja9RT 900 ccm
GS750E 850 ccm
GS500E 500 ccm
GS500E 500 ccm
KX500 500 ccm
CB400 400 ccm
RM250 250ccm
WR200 200 ccm
RS125 125 ccm

ialt: 9 stk og ialt 4225ccm motorcykler men desværre langt til min far's
samling (løseligt anslået til 5000 ccm) og så ryger der jo nok den ene GS500
til Per P og CB400'eren skal også ud

og så er der jo forhåbentlig en YZ426 og en 125 crosser på bedingen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-06-02 21:01

Mads Lund wrote:

> [...]
> samling (løseligt anslået til 5000 ccm) og så ryger der jo nok den ene
> GS500 til Per P og CB400'eren skal også ud

Jamen dog, det er da synd for dig

> og så er der jo forhåbentlig en YZ426 og en 125 crosser på bedingen

Jeg vil sgu også have mig sådan en flok mc'er, når jeg får råd
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 24-06-02 15:26

> Suppleres med... Man sælger ikke sine motorcykler
>
> --
> Mikkel
Hmmmmmm da jeg købte min XJ600 ultimo maj, var det egentlig meningen at
sælge DT250MX'eren ..... meeeennnnn nu har jeg ændret mening.

Det er altid rart med en ekstra MC - så er der både til jord og til vinter

Bo Stilling Christiansen
XJ600, DT250MX

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-06-02 20:48

> [...]
> at tage med på speedway banen imorgen, skal vi så ikke lege.
> Mikkel's CRM må vi jo godt låne, så vi kan ham det lange rør til at fatte

Hov, jeg vil med!
Min Kawasaki er ved at få renoveret forgaffel, så Yamaha'en skal luftes.
Hvornår, hvordan, hvorfor, og ses vi derude eller mødes vi først hos Søren?

Rittig

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 25-06-02 08:50

> Nemlig, men jeg kan se YZ'en er opgivet til 105 kg, og det er da ikke så
> voldsomt ? eller hva'

Det 105 kg holder vist ikke i virkeligheden. Jeg har hørt løse rygter
om, at et blad har målt den til noget mere. Jeg kan ikke huske hvor
meget.

> Men det er da korrekt at en 125 vil være sagen (så er min motocross samling
> også komplet men er er lidt betænkelig ved omkostnings niveauet ved at
> køre på sådan en ged.

En motorrenovering af en 125'er koster kun en brøkdel af at skulle
skifte indmad i en 426'er. Spørg bare Jan eller Rittig (som
paniksolgte sin YZ400F'er, da et par tilsvarende modeller pludseligt
eksploderede og skulle renoveres for ca. kr. 18.000,00 - og det var
kun for stumperne).

Poul Bundgaard
(som ej bryds sig om ventiler)

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-06-02 17:32

"Poul Bundgaard" <poulbundgaard1964@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det 105 kg holder vist ikke i virkeligheden. Jeg har hørt løse rygter
> om, at et blad har målt den til noget mere. Jeg kan ikke huske hvor
> meget.

Carsten her i Aalborg Motor Klub har vejet den til 115kg. Tør.

> [...]
> paniksolgte sin YZ400F'er, da et par tilsvarende modeller pludseligt
> eksploderede og skulle renoveres for ca. kr. 18.000,00 - og det var

Av, ja. Jeg mener nu det var 16.000,- men det var rigeligt til at sende mig
i panik! Der er helvedes meget mekanik i sådan en 4-takter, og det er stort
set alt sammen dyrere end guld.

Rittig

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 25-06-02 08:39

> Rittig
> (som for en gangs skyld oplevede at være hurtigste mand på banen)

Hæ! Det må have været på omgangen efter, at du overså det ternenede
flag og var alene tilbage på banen...

Poul Bundgaard
(som blev majet majet træt efter de 3 x 15 minutter i sandkassen)

Fra : Mads Lund

Dato : 25-06-02 18:54

> Poul Bundgaard
> (som blev majet majet træt efter de 3 x 15 minutter i sandkassen)'

Og mejet beskidt

Men ved alle ikke at man skal holde sig langt væk fra Claus når der er pløre
i nærheden. For selv om han hyler løs og sidder og surmuler inde i sin telt
trailer hvis der vand tættere end 50m på hvor man skal køre, så har han en
utorlig tendens til at få alt mudderet og pløret placeret på alle mulig
andre end ham selv

Mads Lund, der var total udmattet efter 1½ pas i sandet

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-06-02 21:45

> Men ved alle ikke at man skal holde sig langt væk fra Claus når der er
pløre
> i nærheden.

Det er en gave jeg er født med.
Toppen var en hygge-off-road tur med rødderne oppe nordpå. Vi skulle gennem
en slugt som var lidt svært fremkommelig (stejle skrænter og ret fugtig
jordbund). Ham der kørte forrest, drejede op ad en sti der var svær at se,
så for at vise os andre i den rette retning, stoppede Michael op og steg af
motorcyklen.
Jeg så michael stå dér lige foran en kæmpe mudderpøl og så slog det klik for
mig. Kørte tæt forbi Michael, lige da jeg passerede klodsede jeg forbremsen,
gik i 2. gear og så bundgas! Efter med brølende 600cc motor at have sneglet
mig 10m frem gennem pløret ku mit grin ikke være i hjelmen mere - men så:
What?!? Pis, der er 20m med bundløst pladder lige bagefter! Hvad nu? Slippe
bremsen og op i 3. gear og bundgas, for jeg SKAL igennem uden at køre fast,
ellers bliver jeg til grin!
Jeg fik staget mig langsomt igennem pladderet, men da jeg kom ud på den
anden side, turde jeg næsten ikke kigge mig tilbage.
Da jeg endelig fik taget mod til mig, kunne jeg slet ikke få øje på ham, kun
en 2m høj bunke pladder der hvor Michael og motorcyklen havde været. Men så
begyndte bunken at røre på sig...
For HELVEDE hvor jeg grinede! Men jeg tror Michael bærer nag endnu, for
hvergang talen falder på mudder og mig, så begynder han at skule efter mig.

Jeg hader at køre i regnvejr!

Rittig

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 26-06-02 13:51

> Men ved alle ikke at man skal holde sig langt væk fra Claus når der er pløre
> i nærheden.

Her må det være på sin plads med en lille vejledning, hvis uerfarne
skulle vove sig med på en offroad tur med Rittig blandt deltagerne.

Scenario:

Du befragter dig i roligt tempo på dit mudderjern henad en markvej og
nærmer dig en vandpyt/mudderhul på min. 1 meter i diameter.
Rittig er ikke i syne, hvilket indikerer at han befinder sig et sted
bagved.
Da du kommer tættere på det ovenfor beskrevne vandhul, hører du
pludselig brølet fra 600 Honda kubikker...

Nu har du 3 muligheder:

1) Brems med alt hvad du har og håb på, at du når at stoppe inden
vandhullet.

2) Vrid rullen til max. og håb på, at du når igennem hullet før Claus.

3) Fortsæt uanfægtet, og oplev det specielle fornemmelse det er, at
køre direkte ind i en mur af vand.
Du vil sandsynligvis også få revideret din opfattelse af hvor hurtigt
det kan lade sig gøre at blive våd helt ind til skindet.
Hvis du iøvrigt aldrig før har hørt Rittig grine hysterisk, vil du
også her blive en oplevelse rigere.

Poul Bundgaard
(som har været nede i posen med erindringer fra de første søndagsture
med Aalborg Offroad MC Klub)

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-06-02 19:20

> [...]

> det kan lade sig gøre at blive våd helt ind til skindet.
> Hvis du iøvrigt aldrig før har hørt Rittig grine hysterisk, vil du

Aaaaaahh, ja, de off-road ture, de off-road ture.
Det er da forresten længe siden vi har været på en RIGTIG off-road tur, er
det ikke? Skal vi ikke snart det igen?

Rittig

Fra : mads lund

Dato : 27-06-02 23:23

> Aaaaaahh, ja, de off-road ture, de off-road ture.
> Det er da forresten længe siden vi har været på en RIGTIG off-road tur, er
> det ikke? Skal vi ikke snart det igen?

Så vidt jeg erindrer var det til udflytter feste i mit gamle recidens.

Og skal den kort beskrives, så er det eneste jeg vil sige : "Jeg har aldrig
været så beskidt i hele mit liv" men hold kæft hvor var det sjovt.

Mads Lund
WR200

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-06-02 14:25

"mads lund" <mads.l@artin.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg erindrer var det til udflytter feste i mit gamle recidens.

Det var det vist. Nu skal vi vel snart have en indflyttertur fra din nye
residens?
Jeg har jo ikke set din øl-kælder endnu.

> Og skal den kort beskrives, så er det eneste jeg vil sige : "Jeg har
aldrig
> været så beskidt i hele mit liv" men hold kæft hvor var det sjovt.

Oh ja! Det var noget gris. Noget sjovt gris.
Du gik jo grusomt glip af en fin tur i grusgraven igår, og undervejs kunne
du også have set mig køre fast i knæ-højt ildelugtende vand, og trække ind
på land.
Iøvrigt styrtede vi hele tiden igår, jeg tror Søren og jeg havde 20 - 30
styrt tilsammen. Det var ikke kønt, men for fanden hvor var det sjovt!

Rittig

PS: Hvis nogen herindefra skulle have lyst til at tage med, så send mig en
mail, så finder vi på noget.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-06-02 14:43

> Rittig
>
> PS: Hvis nogen herindefra skulle have lyst til at tage med, så send mig en
> mail, så finder vi på noget.

Nu lokker du igen Jeg har godt nok stadig ikke et mudderjern men jeg har
nu fået købt en ordenlig garage. Dvs det er mest et 227m2 skur men det kan
vel blive til en ordentlig garage & værksted med tiden (Der hører også
128m2 hus til og en grund på 4500m2 incl. en fredet gravhøj) Så per 1/8
erstatter jeg Valby med Møldrup og så må jeg hellere få taget mig sammen til
at besøge jer off-rødder ...

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150, 98', 41Mm

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-06-02 16:02

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Nu lokker du igen

Jeps!

> [...]
> 128m2 hus til og en grund på 4500m2 incl. en fredet gravhøj) Så per 1/8
> erstatter jeg Valby med Møldrup og så må jeg hellere få taget mig sammen

Tillykke med farmen - det bliver vist ikke plads du kommer til at mangle?
Når du har fået lusket en off-roader ind i maskinparken, så siger du bare
til, så finder vi ud af noget. Nu er jeg ikke nogen ørn til geografi...
Møldrup, hvor er det? Jeg synes jeg har hørt om en motocross klub i Møldrup,
men der kan jo også være flere forskellige Møldrup'er.

Rittig