alu vs carbon vs titanium
Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 20-06-02 23:44

Med fare for at stille et mega dumt spørgsmål, hvad er så forskellen på
potter i disse materialer. Udfra hvad jeg har kunnet læse mig til på
producenternes hjemmesider, så er "indmaden" i potterne identiske, og det er
således kun "ydermaterialet" der er forskelligt.

Af dette har jeg konkluderet at materialet udelukkende er et spørgsmål om
udseende og vægt - er dette korrekt ?

Jeg har fra mange sider (og vha en del læsning af d.f.m) erfaret at skift af
potte (også slipons) skal ske samtidigt med en omdysning, og at et værksted
der har erfaring med dette. Har hørt godt om lydmuren, men da denne ikke
lige ligger rundt om hjørnet fra hvor jeg bor (Køge) fandt jeg Holtug MC på
nettet, og så at de i det mindste havde en testbænk - er det nogen derude
der har erfaringer med dem ?

Søgning på priser på diverse potter giver mig dog et indtryk af at der er
*store* prisforskelle forhandlerne imellem - kan man "tillade" sig at købe
potten hvor den er billigst, og så få foretaget omdysning+montering af en
anden forhandler ? Er der nogen der har erfaringer med dette ?

--
Henrik H. Jensen
ThunderCat '00 - der glæder sig til at få skiftet standardpotten

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 21-06-02 15:07

"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> potten hvor den er billigst, og så få foretaget omdysning+montering af en
> anden forhandler ? Er der nogen der har erfaringer med dette?

Ja da. Jeg har selv monteret min potte, og gik så til www.probike.dk , og
fik den justeret
Ingen problemer i det.

Brian W.

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 21-06-02 15:17

"Brian Wendelbo" <Dustyman41@hotmail.com> wrote in message

> Ja da. Jeg har selv monteret min potte, og gik så til www.probike.dk , og
> fik den justeret
> Ingen problemer i det.
Nej jeg regnede heller ikke med at de ville "forbyde" at omdyse en maskine,
mit spørgsmål burde nok være formuleret således:

hvad kan bedst svare sig:

1) at købe potten samme sted som skal foretage omdysning
2) at købe potten hvor den er billigt, og så få foretaget omdysning
efterfølgende

prismæssigt er 2 nok bedst, men hvad nu hvis man ikke er tilfreds med
resultatet hvor skal man så brokke sig. Jeg kunne også forestille mig at
nogle forhandler havde forskellige priser på en omdysning afhængigt af om de
samtidigt sælger en potte.

--
Henrik

Fra : Asger Steffensen

Dato : 22-06-02 21:26

> [...]
> nogle forhandler havde forskellige priser på en omdysning afhængigt af om

Hej Henrik.

Jeg aner ikke om der er andre forskelle på alu/carbon/titanium end dem du
selv nævner, bortset nok lige fra prisen! Titanium er fx. ikke billigt.
Indmaden er sikkert af alm. skøjtejern på de fleste. Hvis du kan finde en
potte der har indmad af et rusftfrit materiale vil det nok forlænge
levetiden en del.

Mht. omdysning: Hvad mener du med "ikke tilfreds med resultatet"? Dårligere
effektkurve? Dårligere motorgang? Ingen forskel fra den originale? Hvis
cyklen bliver dyset ind til en given potte kan det jo godt være at
effektkurverne ikke er helt jævne, eller så høje som man kunne ønske sig,
det må man så bare leve med. Den "perfekte" kombination af
motor/potte/karburering findes ikke. Men et mindre restriktivt afgangsrør
kombineret med en dysning vil næsten altid frigøre lidt power (og dB
Et professionelt værksted med en testbænk vil som regel kunne gøre et
fornuftigt stykke arbejde, or du vil få en maskine der er dyset ind til den
valgte potte. Men hvis du går efter fintuning og fedter efter detaljer skal
du gå til et egentligt tuningsfirma. Men så kan du næppe nøjes med en anden
potte og fire dyser. Og så er prisen nok også en anden...

Asger
ZX-10

--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 22-06-02 23:28

På LeoVincies hjemmeside (http://www.leovince.com/) skriver de at indmaden
er identisk i deres 3 modeller (lavet at rustfrit stål), så det kan dermed
kun være ydersiden der er forskellig. Prisforskellen på omkring 1000 kr for
en titanium finder jeg selv en smule overdrevet - jeg kan jo bare køre med
halv tank, så har jeg sparet mere i vægt

Med hensyn til om man er tidfreds med omdysningen, så nævner jeg dette da
jeg her i gruppen havde læst om andre der mente at have fåen dyset "tåbeligt
om" så maskinen gik ujævnt - og dette er jo ikke meningen.

Jeg frygter bare at værkstedet kunne finde på at komme med en eller anden
røverhistorie ala: "ja men det er da klart at maskinen opfører sig sådan -
det skyldes potten du har valgt (som du jo ikke har købt hos os) - vores
omdysning af maskinen er perfekt - men det bliver aldrig godt med den
potte". Muligvis maler jeg fanden på væggen - og skal bare se at få fingere
ud og få bestilt til hos lydmuren med det samme

Faktisk leder jeg ikke efter flere HK til min thundercat - den har allerede
flere end jeg kan udnytte En federe lyd (ikke nødvendigvis højere - bare
dybere/mere rå), og om muligt en smule mere moment. Hvis jeg samtidigt kunne
få en roligere motorgang i lave (<5000) omdrejninger ville jeg være ovenud
lykkelig.

--
Henrik H. Jensen
ThunderCat

Fra : Asger Steffensen

Dato : 23-06-02 10:01

> [...]
> en titanium finder jeg selv en smule overdrevet - jeg kan jo bare køre med
> halv tank, så har jeg sparet mere i vægt
Enig!
Prisen skyldes nok snarere råvareprisen på titanium end noget andet.

> [...]

fingere
> ud og få bestilt til hos lydmuren med det samme
Nogen værksteder kunne sikkert nok (desværre). På den anden side kan det jo
også være at der er noget om snakken, omend risikoen skulle være minimal
hvis du køber en potte fra en anerkendt producent (som er produceret til
Thundercat). Det er der sikkert nogen af teknik/tuningsnørderne herinde der
ved meget mere om.
Men et seriøst værksted ville fortælle dig det på forhånd. Prøv at spørge et
værksted (evt. et Yamaha værksted) hvilke T-cat erfaringer de har med den
potte du har tænkt dig.

> [...]
kunne
> få en roligere motorgang i lave (<5000) omdrejninger ville jeg være ovenud
Hehe, efter at have prøvet modellen kan jeg kun give dig ret. Lidt mindre
symaskinelyd og lidt mere moment ville være fint.
Men du ved jo godt at hvis man virkelig skal have moment, er der kun én vej:
flere kubik!
Glæder mig til at se/høre resultatet.

Asger
ZX-10 (107Nm@6500rpm)

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 24-06-02 15:37

Så besluttede jeg mig langt om længe om hvilket potte der skulle på Cat'en.

Jeg ønskede ikke at ofte en formue på en potte, da jeg primært gik efter
bedre lyd - og ikke flest HK sejeste udseende - derfor blev fuld systemer
udelukket.

Havde i første omgang kigget på LeoVinci men Jenny fra lydmuren kunne
fortælle at samlekvaliteten på disse ikke var på højde med andre potter.

Jeg kiggede derfor på Micron potter, men ifølge deres hjemmeside på
http://www.micronexhausts.com/main.htm (lorte flash satan) fantes disse kun
i rund udgave til thundercat'en - og jeg ville egentlig hellere have en
oval.

Igen var Jenny fra lydmuren super serviceminded - hun undersøgte sagen
nærmere, og kunne forstælle at det godt kunne lade sig gøre at montere en
oval Micron potte på en thundercat.

Jeg har derfor bestilt en oval aluminiums Micron potte - den er iøvrigt være
blank poleret, hvor de fleste andre alu potter er lidt grå og kedelige.

btw så er vægtforskellen på alu, carbon og titanium potter < 1 kg - så efter
min mening er det da rent "jeg vil have det bedste uanset pris" tåbelighed
at købe andet end alu - uha nu håber jeg ikke jeg fornærmer nogen

Carbon potter skulle faktisk også have en lidt "kedeligere" lyd - da carbon
jo kan give sig - det kan alu og titanium ikke (i samme grad).

Desværre er der 1-4 ugers leveringstid på min potte - så nu går jeg bare og
venter på at lydmuren skal ringe til mig og fortælle hvornår jeg kan få
katten på bænken, og så den nye "hale" monteret

--
Henrik
Thundercat - snart med Micron Potte