Jeg synes lige jeg vil dele mine frustrationer med jer her på NGén.
Jeg købte en ældre (´75) Honda CB550 F SuperSport.
Det eneste der skulle laves var nye pakninger. De havde siddet i 4 år.. og
kørt 4000 km. Dele af motoren er renoveret der for 4 år siden. Og ved
nærmere syn , ser det ud som om det er stempler og cylinder. De er i
topcondition.
Jeg går i gang med at skille den ad. Køber pakningsæt til lige under 600 kr.
Da jeg når til at skulle have topstykket af, sidder PINboltne uhjælpeligt
fast. Med rustopløser og andre småting, lykkes det at få alle møtrikker af.
Dog knækkede der 2 bolte. Herregud, det er jo bare ca. 170 kr. oven i. Og 3
dages ventetid. Boltene kom, og cylinderblokken var endeligt kommet af. Det
havde taget ca. 25 timer i alt. For den sad FAST. Men.. ved hjælp at noget
reb, et hejseværk, nogle metalstænger og lidt ødelagte ribber kom den af..
Så skulle resterne af Pinboltene ud. Jeg lagde an med rustfjerner, hammer og
tang. Men.. kunne ikke flytte dem en milimeter. Så ville jeg lige prøve at
fjerne en af de hele. Den kom af lige så nemt som det er at sige Hayes.
Ville så lige fjerne en til. Men... den knak :(
Endnu en bolt skulle bestilles. Den var i restordre, så i panik søgte jeg på
denne NG. Og fik faktisk fat i to korte en en lang. (Så har man jo lidt i
reserve). De ødelagte bolte blev fjerne på det lokale autoværksted, som også
har været MEGET behjælpelige med værktøj. Nye bolte i. Samle motoren igen.
Knast i.. tændingmærke tjekkes.. toppen på.. prøve at jokke på
kickstarteren. Der sker ikke rigtigt noget.. strøm på.. og el-start...
KNALD! Lyden som en sav der saver igennem metal.. *GYS*. Hvad er der sket..
tilkalder en ven der har lidt mek. forstand. (For jeg har åbentlyst ikke).
Prøver at stille tændingen... Ventiler.. platiner.. og.. prøver så El-start
igen. Ikke et lige så højt knald.. men.. ikke sund lyd.
Opgiver den dag, og næste dag skubber jeg Honda-pigen til det lokale
værksted. De lader mig få et hjørne, hvor jeg skiller og roder med den. De
kommer lige forbi og tester kompression, og tænding. Tænding fin: Komp. ikke
så fin. INGEN faktisk.
NÅ skille den helt igen. Vender knasten og prøver igen.(En RIGTIGT venlig
sjæl giver mig fif over mailen og foreslog dette da det er kommenteret i
hans brugte Hayes bog). Stadig ingen ting. Skille den helt IGEN. Og tester
ventilerne. De er ALLE åbne som tivoli en god sommerdag. Så 4 nye
udstødningventiler købes. 552 kr- til regningen. Nå men, sådanne ventiler
skulle jo gerne passe. Så hullerne skal bores op, så de passer. Men..
værkstedet har ikke til MC. Deres "de pinde der skal bruges til at holde den
på plads" er for tykke. Kører til Faaborg, og prøver BremiNik . De laver
vist sådan noget til dagligt. Men.. også deres er for tykke. Mesteren der,
siger dog at hvis bukket ikke er sket under høj fart og varme, så kan
ventilerne højst sandsynligt passe uden at bore sædet til dem op. Bare rense
dem skulle være nok. Så der står vi nu. I morgen formiddag skal jeg på
værkstedet og se hvad vi finder ud af. Kan de holde væske, skal jeg lige
igen en tur til Faaborg med topstykket og måle om de holder tæt. Gør de det,
skal den samles igen. Og stilles.. og.. FORHÅBENTLIGT startes.
Kan det ikke holde væske og luft... så skal de bores op.. og.. det koster..
og med en ventetid på en uge er det svært at skulle gøre. Men desværre
nødvendigt.
Jeg skal til køreprøve d. 28/6. Så HÅBER og BER til at den er køreklar den
dag. Ellers... ja.. ellers tuder jeg sgu. :(
Forresten, oven i alt dette, er der lige regningen fra værkstedet, som ikke
er gjort op endnu. Såååå... der findes ikke noget der hedder: Bare skifte
pakninger. Ihvert fald ikke hvis man er en amatørnisse som jeg, der kan lave
alt IT. Men ikke MC :(
Brian
|