Bremser hugger!
Fra : p.clausen@pc.dk

Dato : 20-06-02 08:57

Min GPZ550 hugger voldsomt når jeg bremser.

Det er en "ny" front (Gafler, bremser, hjul), taget fra en anden
GPZ550, der er sat på. Der er skiftet bremsevæske, nye klodser og ny
olie i forgaffel.

Skiverne har kun kørt ca. 40.000 km, er stort set ikke slidte, og ser
ikke ud til at være skæve.

Når jeg bremser blødt, hugger den voldsomt i en langsom rytme. Når jeg
bremser hårdt, vibrerer den voldsomt.

Kan evt. luftlommer i bremsevæsken gøre det? Jeg har udluftet efter
alle regler, og umiddelbart kan jeg ikke få mere luft ud.

Andet jeg kan checke?

På forhånd tak,

Palle
GPZ550 '83

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-06-02 15:51

> Skiverne har kun kørt ca. 40.000 km, er stort set ikke slidte, og ser
> ikke ud til at være skæve.

Bremsevædske plejer ikke at kunne lave den slags problemer, det lyder meget
som skæve bremseskiver. Parker mc'en med forhjulet løftet, find et kridt
eller en blyant, pres dette udmærkede markeringsredskab mod forgaffelbenet
med spidsen 1 mm fra bremseskivens yderkant og roter hjulet.
Du kan nu se om skiven er skæv, og med skriveren mærke op hvor det er. Den
kan rettes med lidt omhygge, en dorn og en stor hammer.

Rittig

Fra : Palle Clausen

Dato : 20-06-02 21:59

"Claus Rittigskrev i en meddelelse >
> [...]
> Du kan nu se om skiven er skæv, og med skriveren mærke op hvor det er. Den
> kan rettes med lidt omhygge, en dorn og en stor hammer.

*************
God ide. Prøvede det, begge skiver er 100% lige.
Jeg checkede også efter med en skydelære gennem hjulet og hen over begge
skiver. Målte hele vejen rundt, og der var max. 0.3mm forskel.

Andre forslag??

Pft,

Palle
GPZ550 '83

Fra : Carsten

Dato : 21-06-02 07:28

"Palle Clausen" <pallec@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:AjrQ8.783$PD4.4794@news.get2net.dk...
> [...]
> Jeg checkede også efter med en skydelære gennem hjulet og hen over begge
> skiver. Målte hele vejen rundt, og der var max. 0.3mm forskel.

På min CBR var det blot at skifte begge forhjulslejer til
en samlet pris af ca. 100 kr. Jeg troede også at jeg skulle
til at ofre dyre skiver, men de viste sig også at være snor-
lige.

Carsten

Fra : Gundersen

Dato : 20-06-02 15:58

Hejsa

> Skiverne har kun kørt ca. 40.000 km, er stort set ikke slidte, og ser
> ikke ud til at være skæve.

> Når jeg bremser blødt, hugger den voldsomt i en langsom rytme. Når jeg
> bremser hårdt, vibrerer den voldsomt.

JEg holder nu på at dine skiver er skæve.....
Det kan du finde ud af ved at løfte forhjulet, og give det godfart. Så
tager du en lille træ pind. HELST ikke en skruetræker!
Den sætter du fra forgaffelbenene, i mod skiven, så den lige rammer. Så
kan du mærke/se om de er skæve!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-06-02 22:47

"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tager du en lille træ pind. HELST ikke en skruetræker!
> Den sætter du fra forgaffelbenene, i mod skiven, så den lige rammer. Så

Hvorfor ikke en skruetrækker?

Rittig

Fra : k

Dato : 23-06-02 16:20

min erfaring med samme problem på zx6r'en er at skifte fordæk. dækket var
slidt og problemet forsvandt med nyt dæk! keep it simpel!

klaus

Fra : Palle Clausen

Dato : 23-06-02 22:30

Hej igen,

Blot en lille update, og tak for de gode råd

Fik målt mine skiver ordentligt, og det viser sig at begge slår sig 0.4mm,
hvilket er nok til at give problemerne
Prøvede diverse forsøg på opretning, desværre uden held

Nye EBC skiver er bestilt (1400,- for 2 stk., egentlig ikke så galt).

Palle
GPZ550 '83

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-06-02 20:53

> Fik målt mine skiver ordentligt, og det viser sig at begge slår sig 0.4mm,
> hvilket er nok til at give problemerne
> Prøvede diverse forsøg på opretning, desværre uden held

Nej, 0,4mm er huleme svært at rette!'
Du kunne (hvis du gider) nok få dem drejet af så de ikke slår, men husk at
du ikke må afmontere dem fra fælgen under dreje-processen, for bare det at
de skal spændes igen, kan få dem til at slå sig igen.

Rittig
(Som også lige har købt nye skiver til motorcykel - 1020 svenske kroner for
to skiver incl. forsendelse. Men så er det heller ikke EBC, det er Niclas
Lundblad).