Mit MC eventyr... *SUK*
Fra : Brian

Dato : 19-06-02 23:43

Jeg synes lige jeg vil dele mine frustrationer med jer her på NGén.
Jeg købte en ældre (´75) Honda CB550 F SuperSport.
Det eneste der skulle laves var nye pakninger. De havde siddet i 4 år.. og
kørt 4000 km. Dele af motoren er renoveret der for 4 år siden. Og ved
nærmere syn , ser det ud som om det er stempler og cylinder. De er i
topcondition.
Jeg går i gang med at skille den ad. Køber pakningsæt til lige under 600 kr.
Da jeg når til at skulle have topstykket af, sidder PINboltne uhjælpeligt
fast. Med rustopløser og andre småting, lykkes det at få alle møtrikker af.
Dog knækkede der 2 bolte. Herregud, det er jo bare ca. 170 kr. oven i. Og 3
dages ventetid. Boltene kom, og cylinderblokken var endeligt kommet af. Det
havde taget ca. 25 timer i alt. For den sad FAST. Men.. ved hjælp at noget
reb, et hejseværk, nogle metalstænger og lidt ødelagte ribber kom den af..
Så skulle resterne af Pinboltene ud. Jeg lagde an med rustfjerner, hammer og
tang. Men.. kunne ikke flytte dem en milimeter. Så ville jeg lige prøve at
fjerne en af de hele. Den kom af lige så nemt som det er at sige Hayes.
Ville så lige fjerne en til. Men... den knak :(
Endnu en bolt skulle bestilles. Den var i restordre, så i panik søgte jeg på
denne NG. Og fik faktisk fat i to korte en en lang. (Så har man jo lidt i
reserve). De ødelagte bolte blev fjerne på det lokale autoværksted, som også
har været MEGET behjælpelige med værktøj. Nye bolte i. Samle motoren igen.
Knast i.. tændingmærke tjekkes.. toppen på.. prøve at jokke på
kickstarteren. Der sker ikke rigtigt noget.. strøm på.. og el-start...
KNALD! Lyden som en sav der saver igennem metal.. *GYS*. Hvad er der sket..
tilkalder en ven der har lidt mek. forstand. (For jeg har åbentlyst ikke).
Prøver at stille tændingen... Ventiler.. platiner.. og.. prøver så El-start
igen. Ikke et lige så højt knald.. men.. ikke sund lyd.
Opgiver den dag, og næste dag skubber jeg Honda-pigen til det lokale
værksted. De lader mig få et hjørne, hvor jeg skiller og roder med den. De
kommer lige forbi og tester kompression, og tænding. Tænding fin: Komp. ikke
så fin. INGEN faktisk.
NÅ skille den helt igen. Vender knasten og prøver igen.(En RIGTIGT venlig
sjæl giver mig fif over mailen og foreslog dette da det er kommenteret i
hans brugte Hayes bog). Stadig ingen ting. Skille den helt IGEN. Og tester
ventilerne. De er ALLE åbne som tivoli en god sommerdag. Så 4 nye
udstødningventiler købes. 552 kr- til regningen. Nå men, sådanne ventiler
skulle jo gerne passe. Så hullerne skal bores op, så de passer. Men..
værkstedet har ikke til MC. Deres "de pinde der skal bruges til at holde den
på plads" er for tykke. Kører til Faaborg, og prøver BremiNik . De laver
vist sådan noget til dagligt. Men.. også deres er for tykke. Mesteren der,
siger dog at hvis bukket ikke er sket under høj fart og varme, så kan
ventilerne højst sandsynligt passe uden at bore sædet til dem op. Bare rense
dem skulle være nok. Så der står vi nu. I morgen formiddag skal jeg på
værkstedet og se hvad vi finder ud af. Kan de holde væske, skal jeg lige
igen en tur til Faaborg med topstykket og måle om de holder tæt. Gør de det,
skal den samles igen. Og stilles.. og.. FORHÅBENTLIGT startes.
Kan det ikke holde væske og luft... så skal de bores op.. og.. det koster..
og med en ventetid på en uge er det svært at skulle gøre. Men desværre
nødvendigt.
Jeg skal til køreprøve d. 28/6. Så HÅBER og BER til at den er køreklar den
dag. Ellers... ja.. ellers tuder jeg sgu. :(
Forresten, oven i alt dette, er der lige regningen fra værkstedet, som ikke
er gjort op endnu. Såååå... der findes ikke noget der hedder: Bare skifte
pakninger. Ihvert fald ikke hvis man er en amatørnisse som jeg, der kan lave
alt IT. Men ikke MC :(

Brian

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-06-02 07:45

En trist historie, men mon ikke den ender lykkeligt, så du kan komme ud og
køre i det gode vejr.

Jeg krydser fingre for dig

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Moller

Dato : 20-06-02 09:14

> [...]
> er gjort op endnu. Såååå... der findes ikke noget der hedder: Bare skifte
> pakninger. Ihvert fald ikke hvis man er en amatørnisse som jeg, der kan

AAaaaarrrrgggg..... der er flere ting i de du skriver der ikke lyder
godt sammen :(...

En maskine som er fra midt 70'erne kan ikke bare nøjes med at få skiftet
pakninger... uden den er total 100% nyrenoveret, men så koster den også.

Men da du ikke skriver hva du gav for det, ku det være rart at høre hvor
meget du gav, og havde du en kammerat, MC kyndig hjælper med ude at kigge,
og havde du hørt maskinen starte inden du skrev under ???

Dette er ikke for at spille bagklog, men jeg har selv været turen
igennem... endnu være, turen efter en wanabe IT kyndig, som slet ikke ku MC,
og derved gjorde mere skade end gavn... det har de sidste 2 år kostet mig
årligt 6-10.000Kr. i reservedele, men nu er den endelig sådan at jeg tør
sige den er ved at nå målet, og derved køreklar.

Så jer derude som skal ha ny MC.... det er ikke uden grunde at der gives
så mange råd og tips herinde fra, Lyt efter dem, og især som første gangs
maskiner, så sørg for det er nogen små stabile, fornuftige modeller.. , så i
kan komme ud med det samme, og køre, samt nyde det, i stedet for at holde
inde ved siden konstant, og bande svovle hele tiden.

Og til sidst... store gamle cc kæmper, fra midt 70-80'erne, har absolut
ingen køreegenskaber i forhold til små nyere maskiner 90-2k'er .. så at være
nærig, og købe en ældgammel maskine, bare for at sige man har en 750-1000cc
maskine, så for man straffen med masser af reparationer, og små Gixxere, i
250 og 400cc klassen som fiser fra dem, så snart det ikke er lige vej
mere.... og i en del tilfælde vil de små også smutte fra på lige vej.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 , den bedste MC for IT kyndige, som skal lære at skrue... den
kan bare ikke laves forkert :)
Suzuki GT- 380 L .... til salg, 6500Kr.... kan køre...

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-06-02 10:00

"det har de sidste 2 år kostet mig årligt 6-10.000Kr"

Jeg er fuldstændig enig i dit indlæg, men hvis du ser på prisen alene, så
tror jeg ikke at dem som køber nyt, kan nøjes med at ligge 6-10.000 årligt,
alene afdrag er sikkert dyrere. Jeg siger ikke at det er bedre/billigere at
købe gammelt, men det er heller ikke "gratis" at købe nyt. Men du spare
selvfølgelig ærgrelserne over at holde stille, forhåbentlig

--
Mvh.
Henrik (som egentlig godt kunne tænke sig en gammel Honda fra 70'erne)

Fra : Armand

Dato : 20-06-02 15:44

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> [...]
holde
> inde ved siden konstant, og bande svovle hele tiden.

Jup!
"Projekter" er forbeholdt garvede skrue-rotter, som oftest tillige har
behov for at blive holdt oppe af en god portion nostalgi eller
fanatisme!!

Selvom at det gør ondt, så sigt hellere en, eller måske et par,
kubik-klasser lavere og få en så meget nyere model for de samme penge!

For pigebørn generelt, såvel som absolutte teknikhæmmede knægte gælder
det at man bør købe noget nærmest nyt, som vil kunne holde sig kørende
dag ind og dag ud! :-|

Denne rædselshistorie, såvel som den klassiske RD3½'er historie som Jens
Myrup fornyligt leverede, beviser at det absolut kan blive for dyrt at
købe for billigt =

--
Armand.

Fra : Jens_Myrup_Pedersen

Dato : 20-06-02 09:57

Surt show!

Men her i gruppen er du ikke alene.... vi er efterhånden nogle stykker,
der enten har taget turen, eller er i gang med den. Sådan ER det at købe
en ældre brugt motorcykel, i alt fald indtil det modsatte er bevist!

Den bedste investering du kan gøre er uden tvivl en Haynes manual. Er du
for nærig, så skaf i det mindste en kopi, den er ganske uundværlig.

Det er lettere sagt end gjort - men glæd dig over, at du kommer til at
lære din MC at kende. At du har haft den skilt ad, samlet igen, og fået
den til at køre (!) er altså en fed oplevelse.

Når du nu alligevel skiller den ad, så foretag for en god ordens skyld
de tjeck om Haynes anbefaler. Lav det ordentligt fra starten af, det
sparer dig for mange frustrationer senere, og så føler man også at man
har fået noget ud af den tid man har brugt. F.eks. har jeg konsekvent
udskiftet totalt forskruede skruer, oftest med rustfri unbracko-skruer,
så jeg kan glæde mig over det næste gang jeg af en eller anden grund
skal skille skidtet ad.

Jeg købte min RD'er med det ene (og har jeg senere fundet ud af - naive)
formål at køre, helst råddent, motorer havde jeg ikke en døjt forstand
på, og det havde jeg heller ingen planer om at få. Jeg synes stadig det
er for fedt at køre MC, og jeg har nydt de ca. 1000 km. jeg i alt har
kørt til fulde. Jeg glæder mig stadig til den er kørt til, så jeg kan
køre råddent (når jeg lige har skilt toppen af igen, forhåbentlig sidste
gang i denne omgang). Men faktisk er jeg begyndt at synes at det er
afstressende, interessant og ofte næsten sjovt at skrue i den.

Ved ikke om det hjalp på humøret - jeg ønsker dig i alt fald held og
lykke med projektet såvel som køreprøven!

mvh

Jens

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Winther

Dato : 20-06-02 17:16

"Jens_Myrup_Pedersen" <Jens_Myrup_Pedersen.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> der enten har taget turen, eller er i gang med den. Sådan ER det at købe
> en ældre brugt motorcykel, i alt fald indtil det modsatte er bevist!

Nu skal jeg da ikke undlade at gøre opmærksom på, at jeg for 2½ sæson siden
købte en CB 750 fra '85, der ikke rigtigt har fejlet noget, og som har bragt
mig vidt omkring i Danmark med mange hyggelige kørte kilometer. Det behøver
selvfølgeligt ikke at være så godt hver gang, men mon ikke mange andre har
haft en tilsvarende positiv oplevelse som mig?

Naturligvis holder sådan noget grej ikke evigt, men motorcykler er generelt
rimeligt godt vedligeholdte (i hvert fald i forhold til biler), så det er
ikke så meget alderen eller modellen, der er afgørende, men mere, om man
skulle være uheldig at få et vanrøgtet eksemplar - eller en type, der bare
aldrig har fungeret ordentligt, f.eks. pga. fejlkonstruktion (i mangel af
opdateret viden kan jeg da bare nævne et eksempel som Victoria Bergmeister,
der var smart designet - så smart, at køleribberne var designet væk, og
motoren derfor havde det med at brænde sammen!). Fejlkonstruktioner er vel
besværlige både som nye og som gamle?!

> Den bedste investering du kan gøre er uden tvivl en Haynes manual. Er du
> for nærig, så skaf i det mindste en kopi, den er ganske uundværlig.

Helt enig! Også hvis man ikke selv vil reparere på motorcyklen, kan Haynes
(og lign.) være værdifulde, da de kan hjælpe til at forstå cyklens
konstruktion og dermed problemets natur. Og så er der jo en masse facts og
fagudtryk, der ved indlæring kan gøre det nemmere at tale med værkstedet

--
Jørgen
Honda CB 750 F2 '85 (til salg)

Fra : molnit

Dato : 20-06-02 17:38

> [...]
> selvfølgeligt ikke at være så godt hver gang, men mon ikke mange andre har
> haft en tilsvarende positiv oplevelse som mig?

Nu er din model også lige 10 år nyere.... hans er fra 1975, det er jo 10
års mere slid, men ellers har du ganske ret der, CB motorene fra Honda, og
GS motorne fra Suzuki, er noget sejlivet slidere, og kan i go passet stand,
næsten sammenlignes med Duracell kaninen...

> Naturligvis holder sådan noget grej ikke evigt, men motorcykler er
generelt
> rimeligt godt vedligeholdte (i hvert fald i forhold til biler), så det er
> ikke så meget alderen eller modellen,

Yepsen, det er langt mere påvirkende hva slags ejere den har haft...
især RD350 modeller, og andet bilig 2 taktere, er rene lig, hvis det var Ex.
knallert ejere der har rørt dem, eller gamle Kawa'er hentet i Tyskland og
skruet på af Wannabe MC skruer, som mener det er lige som at ha en
knallert...

> motoren derfor havde det med at brænde sammen!). Fejlkonstruktioner er vel
> besværlige både som nye og som gamle?!

Og derved er en midt 80'er CB jo, go, for den har allerede der en masse
år på bagen i at få fjernet børnesygdomme osv... lige som en GS500 nu om
dage, er ekstremt sejlivet, så længe alm. gængse service overholdes (olie
tjek osv..)

Hey hov.... Hvordan kan i sige nærige der ?????? 1 time på værksted =
3-500 bobs.... uden reservedele osv.... 1 Hayens MAX 250Kr. så der er ikke
noget at diskutere, køber man gammelt, og vil ha den skal køre, så KØB en
Hayens, eller Clymers.

> [...]
> fagudtryk, der ved indlæring kan gøre det nemmere at tale med værkstedet

Samt de indeholder en liste over alm. service ting, og overholdes de,
kan de flesre maskiner køres evigt.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380 L 1974, din for 6500Kr.

Fra : RacerNiels

Dato : 20-06-02 12:36

Hej Brian,

Ærgeligt med din historie, men det er lige før jeg vil sige "hvad sagde
jeg?". Ikke ondt ment, men som der også er andre der skriver - det er ikke
billigt at købe gammel MC.
Nu skal jeg forsøge ikke at spille hellig (for det er ment med bedste
hensigt), men der var en gut der ringede på min Yamaha for noget tid siden.
Han ville (eller kunne) ikke give mere end 15.000kr. Det er ikke noget
problem at finde en ged til 15.000kr, men det er meget svært at finde en ged
til 15.000kr der ikke skal have en overhaling i motoren.
Det værste er, at selv om du poster 10.000kr i dyret så stiger den ikke
10.000kr - langt fra!

Ak ja.. sårn er det... Hvis du bare beholder den i nogle år og den kører
fint efter du har fixet den er lykken på rette vej igen

Niels
XS400 - uden fejl og mangler *til salg*
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 20-06-02 19:05

"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse
> Jeg synes lige jeg vil dele mine frustrationer med jer her på NGén.
> Jeg købte en ældre (´75) Honda CB550 F SuperSport.
> Det eneste der skulle laves ...........................

Hej Brian

Jeg har selv en dreng på 43, som siden jeg kørte på gears Puch har drømt om
en motorcykel. Af forskellige grunde blev der aldrig rigtig råd til det
dengang. Men nu hvor børnene er blevet større og terminerne mindre
bevilligede min dejlige kone mig tilladelse til at købe en MC. En bekendt
havde en Honda CB500F fra 1975 med 80k på uret til en halv snes tusinde.
Den stod i en garage ude i byen, og kunne ikke starte. Men han sagde at den
var OK. Jeg købte den uden prøvetur. - Vi er måske lidt naive her nede på
Sydsjælland Jeg fik dyret hjem på en trailer. Nyt batteri og tændrør.
Motoren startede - og olien løb ud ved venstre motordæksel som var det en
pulsåreblødning. Og koblingen virkede ikke. Af med dækslet. Olien kom ud af
et ca . 10 mm hul. Der manglede vist noget. Det var den der pind, som går
gennem akslen og udløser koblingen. Ud til den lokale forhandler, bestille
stumpen og vente en uge, for at få den besked at stumpen var udgået og ikke
kunne skaffes. Så gik der lidt sport i det. Jeg fik lavet en pind ud af
noget jern fra udhuset, så jeg kunne komme ud at køre.

På dette tidspunkt var min sindsstemning nok ligesom din. Men da jeg fandt
ud af hvor sjovt det er at køre mc gik det hurtigt over. Jeg brugte nogle
timer på nettet og fandt www.honda4fun.com . Her fandt jeg
reservedelskatalog (jeg er selv udlært reservedelsmand) og den originale
værkstedshåndbog lige til at downloade og skrive ud. Så fandt jeg den
hollandske www.cmsnl.com . De har tilsyneladende alt til min Honda til den
halve pris af de danske.

Nå men nu blev det efterhånden sjovt. I de sidste 10 år har jeg brugt det
meste af min tid på PC. Men jeg har i den grad nydt at beskæftige mig men
min Honda. Den var lidt forfalden da jeg fik den, men nok 90% original. Så
nu nyder jeg hver gang jeg har afmonteret en del, poleret den, så den
skinner som det reneste sølv, monteret den igen. Jeg nyder de der
forbedringer der sker hver gang jeg får justeret eller repareret noget. Og
med hjælp af værkstedshåndbogen (nu har jeg 3 forskellige) kan man faktisk
lave meget selv. Jeg er efterhånden blevet god til at stille ventiler. Jeg
har skiftet bøsninger i svinggaflen. Skiftet olie på forgaflen. Justeret
kanstkæden osv... Hvergang kan man mærke at Hondaen bliver lidt bedre. Og
jeg bliver lidt bedre til at skrue. Og det er fedt at køre mc.

Så summa summarum - det er da den fedeste hobby jeg har haft. Jeg bruger
lidt mindre tid bag pcen. Lommepengeforbruget er flyttet over på Hondaen.
Store drenge skal jo have lidt legetøj en gang imellem. Men det har været en
billig måde at finde ud af at jeg stadig kan lide at køre på 2 hjul. De 10k
som jeg gav for Hondaen skal jeg nok kunne få igen hvis jeg mod forventning
skulle få lyste til at sælge den. De øvrige udgifter er jo bare
driftudgifter, og de kommer nok ikke i nærheden af hvad jeg havde haft i
værditab på en ny mc til 100.000. Det er jo også en tilfredsstillelse at
køre på en mc der er betalt .

Så Brian - fat mod;der venter dig mange fede timer sammen med din mc. Og pøj
pøj med køreprøven.

--
Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 20-06-02 20:27

"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse
> Jeg synes lige jeg vil dele mine frustrationer med jer her på NGén.
> Jeg købte en ældre (´75) Honda CB550 F SuperSport.
SNIP - en masse skruebeskrivelser og frustrationer

Op med humøret. Man lærer så længe man lever. Nu har du foreløbig lært noget
om at skrue, noget om reservedelspriser, samt ikke mindst noget om at handle
MC. Som du selv siger, der er ikke noget der hedder: "Bare skifte
pakninger".

Her i landet gør afgifterne at hvis ikke man har penge må man skrue. Min
første MC (Yamaha XT250 '83) viste sig efter købet at skulle have en
opboring og nyt stempel, så da fik jeg lært forskellen på en Puch Maxi og en
250 ccm 4-takt (ingen kommentarer om ex-knallertkøreres skruerier, tak :),
og da studietiden var lang og pengene små, blev det en Yamaha XS500 '76 (kr.
7000,- i '93) da der skulle noget større til, og SÅ kan det nok være at der
skulle skrues! Og det var godt nok surt af og til, når jeg IGEN måtte
splitte den ad, men det lykkedes da også at køre over 40.000 km på den.

Så længe man ikke synes man har 4-8 k om måneden til en stor, ny MC, så man
kan klare afdrag og lade den servicere på aut. værksted, er den vej du har
valgt et udmærket alternativ (der er vist ikke så mange andre :).
Jeg ved godt at Armand siger at man kun skal have skrueprojekter hvis man er
en erfaren skruehaj, men erfaringen skal jo altså komme et sted fra! (Men
han har natuligvis ret i at hvis man vil undgå at skrue, så køb nyt, og lad
værkstedet om at servicere).

Held med det. Når den først er på vejen igen, er alt det sure glemt, tro
mig, jeg taler af erfaring!

Asger
ZX-10

--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.