Hvad synes I ??
Fra : Kenneth Bang

Dato : 17-06-02 19:28

Jeg skal have udskiftet min ynkelige Yamaha DT175 til en nyere 600CC da jeg
har brug for noget erfaring på en større cykel. Jeg har ca. 100.000 kr. at
bruge, og da jeg ikke er en stor ørn i det mekaniske er det højest
sandsynligt at købet skal ske hos en forhandler ( en eller anden form for
garanti ).

Jeg har kig på følgende, og er klar over, at det er meget forskellige cykler
( priserne svinger også lidt derefter )

Honda CBR 600 FT - 1997 - 27.000 km - 99.900 kr.
Yamaha YZF600R Thundercat - 1996 - 21.000 km - 99.995 kr.
Suzuki RF600 R - 1996 - 30.000 km - 74.900 kr.
Suzuki GSXF 600 - 1998 - 28.000 km - 74.900 kr.
1999 - 13.000 km - 79.900 kr.

Cyklen skal bruges til kørsel frem og tilbage til arbejde - sjove turer i
det ganske danske land engang imellem til Jylland. Derfor skal der være kåbe
på med rimelig skærmning for vinden.

Har I andre forslag ( og har i set nogle af cyklerne billigere hos
forhandlere - ovenstående er resultatet af en internetsøgning ).

Selv er jeg ret varm på Yamaha'en og selvfølgelig har jeg hørt meget godt om
Honda'en. Men det er dog også de dyreste maskiner.

Med venlig hilsen
Kenneth Bang
Pt. Yamaha DT175 ( forhåbentlig snart noget andet )

Fra : Asger Steffensen

Dato : 17-06-02 20:18

"Kenneth Bang" <kennethbang@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> Honda'en. Men det er dog også de dyreste maskiner.

Hvis du ikke skruer selv, så bør du medregne et vedligeholdelses budget. På
4+ år gamle cykler kan der pludselig være ting som bremsecalibre der skal
renoveres, kædekit der skal skiftes, etc. (det behøver selvfølgelig ikke
være tilfældet). Og nogen af modellerne er måske dyrere i service ned andre.
Måske er der også noget af dit køreudstyr der trænger til opgradering. Det
koster også.
Og hvad med tasker, o .lign.?
Har du overvejet en spritny Bandit 600 eller SV650? De er om ikke andet så
pænere end GSXF (imho).
Jeg synes Yamahaen virker lidt dyr (men det er da en fed cykel).

Asger
ZX-10

--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-06-02 21:00

Jeg ville først og fremmest vælge en vandkølet, bl.a. pga. af holdbarhed.
Det udelukker GSXF, som også kan have probs med knasterne på visse modeller.

Skulle jeg vælge en favorit blev det CBR, men min mening er nok lidt farvet

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 17-06-02 21:25

"Kenneth Bang" <kennethbang@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> bruge, og da jeg ikke er en stor ørn i det mekaniske er det højest
> sandsynligt at købet skal ske hos en forhandler ( en eller anden form for

Hvis du finder en lidt billigere model hos en privat, har du jo råd til selv
at reparere evt. skavanker, hvis de skulle opstå.

> [...]
>
> Har I andre forslag ( og har i set nogle af cyklerne billigere hos
> forhandlere - ovenstående er resultatet af en internetsøgning ).

Hvad med en Kawasaki ZZ-R 600? Den er da både bekvem og praktisk til det
daglige og samtidig hurtig nok til det sjove. Og sjovt nok har jeg sådan én
til salg
Lidt reklame, jovist, men seriøst betragtet, så hører den da fint hjemme
blandt de nævnte maskiner (og jeg er skam ligeså seriøs med, at jeg én til
salg).

> Selv er jeg ret varm på Yamaha'en og selvfølgelig har jeg hørt meget godt
om
> Honda'en. Men det er dog også de dyreste maskiner.

Især CBR 600 lader til at holde brugtpriserne særledes godt - sikkert i høj
grad, fordi det er en god maskine, men vel også i nogen grad, fordi det
altid bare ligger i luften, at dén kan man da uden problemer købe. Man
betaler altså lidt ekstra for populariteten.

Hvis du nu havde haft et budget på kr. 130.000, så ville jeg nok have
foreslået en spritny Triumph TT 600 (årgang '01), der ikke vinder på banen
men derimod på den generelle anvendelighed. Og så har den en lækker finish
og et strejf af originalitet, de japanske mangler. Den er billig i forhold
til de andre nævnte. Måske kan du finde en brugt, der passer til budgettet?

--
Jørgen
Triumph Trophy 1200

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 18-06-02 00:15

> [...]
> og et strejf af originalitet, de japanske mangler. Den er billig i forhold
> til de andre nævnte. Måske kan du finde en brugt, der passer til

Så vidt jeg er orienteret vinder en TT600 også på banen, da den har mindst
lige så gode køreegenskaber og bremser som japanerne. Eneste problem er et
effekthandicap på 5-10hk.
Mvh
Anders O

Fra : Armand

Dato : 20-06-02 22:37

[8260]Anders Olesen <9822@nospam.e.iha.dk> skrev i en
> [...]
mindst
> lige så gode køreegenskaber og bremser som japanerne. Eneste problem

.. . . . . som ikke mindst er at spore i bund og mellem -området!

TT600eren har en nærmest hysterisk motorkarakteristik og alle af mig
sete målinger viser en meget nervøs effekt og moment -kurve. dette til
trods for flere forsøg på at remappe elektronikken (tænding og
indsprøjtning) til det bedre.
Alt i alt tror jeg nok at Jørgens "generelle anvendelighed" kommer til
kort af samme grund

--
Armand

Fra : Jørgen Winther

Dato : 20-06-02 23:23

> [...]
> sete målinger viser en meget nervøs effekt og moment -kurve. dette til
> trods for flere forsøg på at remappe elektronikken (tænding og

En sammenlignende test i et af de seneste numre af det engelske Bike pegede
på netop egenskaben "generel anvendelighed" som væsentlig for TT 600. Selv
om Kawazakis modstykke nok løb med sejren - også på dette område. Ingen
tvivl om, at CBR 600 er i førerfeltet, men afhængigt af den enkelte førers
fysiske dimensioner og foretrukken karakteristik, samt vel også kørestil,
kan den ene eller den anden model være bedst for netop ham.

Og det med indsprøjtningsproblemerne - jeg har set det omtalt mange steder,
men generelt er det ikke et punkt, der forekommer særligt markant, om
overhovedet, i anmeldelser, tests mm. - kun som andenhåndsberetninger! Noget
med "den er jo kendt for...". Til kr 130.000 synes jeg da nok, den er en
afprøvning værd, hvis man kigger efter noget i den klasse?

Og det er da en flot model! Især i gul.

> Alt i alt tror jeg nok at Jørgens "generelle anvendelighed" kommer til
> kort af samme grund

Så så! Jeg er da meget anvendelig Men muligvis ikke så generel, som
visse kunne ønske...

--
Jørgen

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-06-02 15:27

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fysiske dimensioner og foretrukken karakteristik, samt vel også kørestil,
> kan den ene eller den anden model være bedst for netop ham.

Tjah, da det er sjældent vi selv har mulighed for at lave en
sammenligningstest, så er det en god ide at nærlæse nogle stykker (ikke kun
en) af dem, før man beslutter sig!

> [...]
> med "den er jo kendt for...". Til kr 130.000 synes jeg da nok, den er en
> afprøvning værd, hvis man kigger efter noget i den klasse?

Klart er den en afprøvning værd! Jeg prøvede 2001 modellen, og den havde en
lidt usikker måde at gå i tomgang på, og motorkarakteristikken var ret
hysterisk, men vel ikke så voldsomt meget værre end flere af de andre i
klassen.

> Og det er da en flot model! Især i gul.

Se, det tæller faktisk en del for mig! Jeg vil have en flot motorcykel som
jeg bliver glad af at se på, og jeg synes TT600 er en særdeles flot
motorcykel.

> Så så! Jeg er da meget anvendelig Men muligvis ikke så generel, som
> visse kunne ønske...

Men den generelle anvendelighed ville være grunden til at jeg ville vælge
noget andet. Hvis TT600, GSX600R og GSX600F kostede det samme ville jeg
vælge en GSX600F. Jeg kommer næppe nogensinde til at køre på bane med cyklen
mere end 2 gange årligt, men kaster jeg 100.000,- i en motorcykel, så skal
jeg til Spanien på den, og sådan en 4 ugers sommerferietur er en TT600 næppe
det mest velegnede til. Jeg ville også vælge noget jeg kunne lide at køre på
arbejde på, og noget der holder nogle kilometer, derfor ville jeg _aldrig_
købe TT600. Men jeg indrømmer gerne at jeg er voldsomt forelsket i en RS
Sprint, og den er jo ikke såååå meget dyrere.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 02:21

> [...]
pegede
> på netop egenskaben "generel anvendelighed" som væsentlig for TT 600.

Generel anvendelighed - Til hvad?
Bike og jeg vægter åbenbart ordet forskelligt:
Hvor jeg regner det for at Otto Normalverbraucher på snart 50 vil kunne
gøre god daglig brug af modellen, er det nok snarere med meget
sportslige øjne at Bike vægter
deres "generel anvendelighed" :-/

> [...]
> men generelt er det ikke et punkt, der forekommer særligt markant, om
> overhovedet, i anmeldelser, tests mm. - kun som andenhåndsberetninger!

Det slog mig ved lejlighed at der allereder er/var et stort antal
TT600'ere til salg som brugte på mobile.de (check det selv)!
Dét kan vel tages som en indikering af skuffede købere :-/

--
Armand.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 22-06-02 06:23

> [...]
> Hvor jeg regner det for at Otto Normalverbraucher på snart 50 vil kunne
> gøre god daglig brug af modellen, er det nok snarere med meget

Ingen tvivl om, at Bike er fokuseret på den sportslige anvendelse af
motorcykler, og ikke kun på bane. Det er bladet for de, der kan lide at køre
for hurtigt, kan lide at køre i sving, kan lide at brokke sig over
fotofælder, kan lide nye spændende motorkonstruktioner mm. - hmmm... nå, men
altså, de er til den sportslige side :-\

> Det slog mig ved lejlighed at der allereder er/var et stort antal
> TT600'ere til salg som brugte på mobile.de (check det selv)!
> Dét kan vel tages som en indikering af skuffede købere :-/

Måske. Der er nogle modeller, som generelt er længere tid til salg end
andre. Hvor en CBR 600 ofte er udsat for at blive solgt, næsten så snart den
bliver annonceret, så skal en TT 600 være på nogen tid. Dermed hober de sig
op. Jeg kender ikke salgstallene, men det forekommer mig, at der dog også
ryger en del nye over disken, og dermed vil der jo naturligt være en del
brugte til salg (der er altid nogen, der fortryder, eller pludseligt skal
bruge pengene til noget andet). TT 600 har måske et publikum, der hellere
vil have en ny end en brugt. Lige som f.eks. Jaguar

Et argument, jeg har set ved mange TT 600, der er til salg: "Den er
simpelthen for hurtig for mig". Hvilke cykler hører man ellers dét om?
Harley?!, R1? Nej, jeg tror at visse modeller er så velkendte i deres art og
ydelse, at folk ikke bliver overraskede over dem, mens andre købes af folk,
der ikke rigtigt kender dem på forhånd (køber dem af mange grunde, som
f.eks. "den er flot", "den er anderledes", "den er ny"), og derfor nemt kan
blive overraskede.

Men måske har du ret! Alt hvad jeg siger er blot, at den maskine har nogle
kvaliteter, der gør at man bør unde sig selv at se nærmere på den, hvis man
leder efter en model i den klasse. Og så har den åbenbart også nogle mulige
skavanker/særlige egenskaber, man skal være særligt opmærksom på, og som man
må overveje, om man kan leve med.

--
Jørgen
Trophy 1200 - næsten en dobbelt TT 600, i kubik, vægt og skønhed

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 09:35

> Et argument, jeg har set ved mange TT 600, der er til salg: "Den er
> simpelthen for hurtig for mig". Hvilke cykler hører man ellers dét om?

Kan man ikke også oversætte den sætning til: "motoren skal piskes for
meget" ? :-/

--
Armand

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-06-02 16:37

> Kan man ikke også oversætte den sætning til: "motoren skal piskes for
> meget" ? :-/

Joh, eller "man kører altid over 8000 rpm".
Det bliver altså hurtigt anstrengende.

Rittig

Fra : Jørgen Winther

Dato : 28-10-02 19:08

news:3d149994$0$53113> > Kan man ikke også oversætte den sætning til:
"motoren skal piskes for

> Joh, eller "man kører altid over 8000 rpm".
> Det bliver altså hurtigt anstrengende.

Det vil jeg da give dig ret i, men sådan er alle 600 ccm raketterne da?!

--
Jørgen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 17-06-02 21:27

> Cyklen skal bruges til kørsel frem og tilbage til arbejde - sjove turer i
> det ganske danske land engang imellem til Jylland. Derfor skal der være
kåbe
> på med rimelig skærmning for vinden.

Den beskrivelse passer lige præcis på en sv650s.
Og den kan du endda få fra ny med dine 100 kkr

mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Fra : Lars Nielsen

Dato : 17-06-02 22:44

> [...]
jeg
> har brug for noget erfaring på en større cykel. Jeg har ca. 100.000 kr. at

--- SNIP ---

- Aark ja, honda'ens kvalitet kommer du jo ikke uden om.!

RadioMan - Som selv har 3 honda'er, og intet og udsætte på nogen af dem!

Fra : Jonas Holt

Dato : 17-06-02 23:02

> [...]
> Suzuki RF600 R - 1996 - 30.000 km - 74.900 kr.
> Suzuki GSXF 600 - 1998 - 28.000 km - 74.900 kr.

Køb Honda'en - min er 9 år gl. og bruger stort set ingen olie (kun hvis den
presses meget hårdt over længere tid) og den bruger ingen reservedele. Den
starter altid og er meget pålidelig og brugervenlig

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 18-06-02 09:01

jeg ville købe en ny og få 2 års garanti

der er flere fede cykler i din pris gruppe
hvad med fazeren2001, og sv650s bliver jo også rost for det meste

Lasse
Måske Mille
RS154

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-06-02 11:45

"Kenneth Bang" <kennethbang@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> Suzuki RF600 R - 1996 - 30.000 km - 74.900 kr.
> Suzuki GSXF 600 - 1998 - 28.000 km - 74.900 kr.

CBR600F3 og YZF600R er stort set jævnbyrdige, og du vil nok ikke gå
galt i byen med nogen af dem (med mindre de(n) forrige ejer har totalt
skamkørt den).

RF600 er en tidligere generation, og som andre påpeger er GSXF'en
luftkølet. Jeg ville vælge en af de to første, måske med en svag
overvægt til Yamaha'en, fordi jeg har kørt på dem i 4 år (anmeldelse
findes på www.dmcn.dk).

> Selv er jeg ret varm på Yamaha'en og selvfølgelig har jeg hørt meget godt om
> Honda'en. Men det er dog også de dyreste maskiner.

Kai, ex-YZF600R ejer
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steven

Dato : 18-06-02 23:14

On Mon, 17 Jun 2002 20:28:14 +0200, "Kenneth Bang"
> [...]

>JeMed venlig hilsen
>Kenneth Bang
>Pt. Yamaha DT175 ( forhåbentlig snart noget andet )

Jeg vil bestemt anbefale dig at købe en sprit ny, hvor du har garanti
og selv kan køre den til på fornuftig vis.

Afskrivningen er naturligvis større ved køb af ny, men til gengæld er
der en forøget sikkerhed og vel også glæden ved helt nyt grej.

Yamaha FZS600 årgang 2001 blev nedsat da årgang 2002 kom frem og
sælges for kr. 100K, hvis der er flere tilbage.

Der er iøvrigt kun ganske lidt forskel på de to årgange med bl.a. en
ændring i kåbeudformingen.

Jeg købte en af disse i april og har været yderst tilfreds, gode
køreegenskaber, rigeligt med power til danske forhold uden at motoren
er hysterisk og især til en der er mindre rutineret, fine bremser.

mvh
Steven
FZS600

Fra : falit

Dato : 07-09-02 08:43

> [...]

>Med venlig hilsen
>Kenneth Bang
>Pt. Yamaha DT175 ( forhåbentlig snart noget andet )

syntes du skulle købe en ny mc har selv lige købt en ny blev træt af
at koste penge på den gamle har købt en fzs 600 2002 den er pænere
end den gamle model jeg har givet 109,000 og det er en kanon god mc