nmea -> PC seriel
Fra : Ukendt

Dato : 17-06-02 11:13

Jeg mener at have set byggetegninget til dette, men kan ikke finde
noget. Har dog fundet en masse steder der vil sælge det for et par
tusind kroner, men der er lidt dyrt kun for at lege. Er der nogle der
har eksperimenteret med dette?

mvh Troels Hansen

----

Erstat {at} med @ ved svar på email

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 17-06-02 11:58

Hej Troels!

Jeg har faktisk lavet et system i vores båd, hvor et NMEA signal kommer ind
i computeren via com-porten på computeren. Her er historien:

Jeg har en gammel Philips AP MK8 GPS Navigator. Den har NMEA udgang, og
faktisk fandt jeg ud af at 2 ledninger med NMEA signalet gik ud fra den.
Så skrev jeg til Leica (der har servicen på AP navigatorerne), der svarede
således:

MK6 blev ikke leveret med kabler, så du må åbne den bracket eller holder om
du
vil den sidder på. I holderen er der et print og derpå er der en del tekst.
øverste venstre hjørne er de 2 output porte. Kontroller hvordan dit kabel
NMEA
out sidder. Højest sandsynlig er kablet gråt med 2 ledninger inden i, nemlig
en
rød og en sort eller blå. Den røde er sikkert forbundet til NMEA out A enten

port et eller 2 og den sorte til NMEA out B. Den røde skal forbindes til ben
2
på det 9 polede stik til RS232 porten i din PC og den sorte til ben 5.
Dernæst
skal du sætte de sætninger op som du gerne vil have over i PC'en dette er
beskrevet i Manualen.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen
Service Manager

Derefter gik jeg ud og købte skærmet 2-leder kabel, samt 2 9-pins stik der
passer ind i computeren, og et 9-pins vægmonteringsstik. Så gik jeg ned og
samlede det som beskrevet i den mail jeg fik tilsendt, og det virkede
upåklageligt! Så nu har jeg et stik sat op på skottet nede ved kortbordet,
og så har jeg en ledning jeg sætter deri og i min computer - Så er der
søkortplotter for alle pengene!

Dit problem er måske - alt efter hvilken GPS du har - at finde et stik der
passer ind i GPS'ens stik. Det ved jeg ikke lige hvordan du kan løse - jeg
havde jo bare 2 ledninger der gik ud af den, og altså ikke et specielt stik.

Men altså: NMEA signalet bruger 2 ledere, nemlig NMEA out A og NMEA out B.
Den ene af disse skal sidde på ben 2 i comporten, og den anden skal sidde på
ben 5. Da det kun er et signal der sendes, sker der ikke noget ved at du
kommer til at bytte om på de 2, så virker det bare ikke - Så du kan jo prøve
dig frem!
Husk at det er en meget god ide at bruge skærmet kabel! - Signalkabel har
let ved at blive forstyrret af andre elektriske installationer!

Spørg lidt mere specifikt hvis der er andet indenfor emnet du mangler svar
på...
Med venlig hilsen
Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-02 15:10

Lasse Rønlev wrote:
> [...]
> havde jo bare 2 ledninger der gik ud af den, og altså ikke et specielt stik.

Det hele er, som det ser ud nu, forbundet vha Seatalk (GPS ant,
kortplotter, tridata(lok/lod) og selvstyrer, der går ned til et
multiinstrument ved kortbordet, så man har adgang til alle data ved
kortbordet. Multi instrumentet har både nmea in og ud, så det vil være
utrolig nemt at forbinde, men havde ikke noget info om hvor det skulle
forbindes til.... så tak for hjælpen

mvh Troels

Fra : Jakob S. Køster

Dato : 17-06-02 13:04

Formentlig ikke anderledes end som at tilslutte sin GPS til seriel.
Se følgende link for information.
http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/Connections.htm

Hej fra Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-02 15:10

Jakob S. Køster wrote:
> Formentlig ikke anderledes end som at tilslutte sin GPS til seriel.
> Se følgende link for information.
> http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/Connections.htm

Tnx...

Fra : Aksel Sonne

Dato : 17-06-02 22:03

"Jakob S. Køster" <jsk@get2.SPAM.net.dk> skrev i en meddelelse
> Formentlig ikke anderledes end som at tilslutte sin GPS til seriel.
> Se følgende link for information.
> http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/Connections.htm

en gammel museledning, hvor musen er død, er udmærket

/aksel

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 18-06-02 08:57

Hvor kan man få stikket til Garmin GPS'en henne? På deres site står der at
de ikke sælges løst...

Jesper

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 18-06-02 10:50

Her http://pfranc.com/cgi-bin/pub/c_dk?speak=Dansk;pid=Pplug

Fra : Jesper Arvidson

Dato : 18-06-02 11:50

Super - det er sq da service

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 17-06-02 19:35

> [...]
> noget. Har dog fundet en masse steder der vil sælge det for et par
> tusind kroner, men der er lidt dyrt kun for at lege. Er der nogle der

I de allra flesta fall så behöver du överhuvudtaget inget interface för att
koppla en NMEA utgång till en PC. Du bara kopplar jord från instrumentet
(svart kabel på Seatalk systemet) till jord på serieporten (pin 5 på en
9-polig serieport). Sedan kopplar du antingen Tx+ eller Tx- på
NMEA-utgången till Rx på serieporten (pin 2 på 9-polig serieport). Fungerar
inte Tx+, så prova med Tx-, det är inte skadligt att ta fel. Den andra
ledningen skall inte anslutas.

Fra : Jan T Pharo

Dato : 17-06-02 23:03

Mon, 17 Jun 2002 12:12:31 +0200, Troels Hansen;
<3d0db509$0$78800$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>noget. Har dog fundet en masse steder der vil sælge det for et par
>tusind kroner, men der er lidt dyrt kun for at lege. Er der nogle der

GPS Data Out -> DB9 pind 2
GPS Data In <- DB9 pind 3
fælles -> DB9 pind 5

Og bliver det forkert, så bytter du kun om på 2 og 3.

(se også diskussioner rundt dette her på e-postlisten
TH-D7@yahoogroups.com, der besøges af radioamatører med
positionsrapportering via GPS og amatørradio som interesseområde)

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Poul Hyldig

Dato : 18-06-02 21:20

Hej

Prøv denne adresse, der er måske noget du kan bruge.......

Hilsen d 24 D 153
Poul Hyldig

Fra : Poul Hyldig

Dato : 19-06-02 16:46

Hej

Undskyld jeg havde glemt at få adressen sat ind
http://pfranc.com/projects/g45contr/country/g4den.htm

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 28-08-02 13:38

Hej.

Hvad så hvis jeg ingen COM-port har i min bærbare.
Kan man så lave noget til USB i stedet?

Mvh Frederik

Fra : Fly

Dato : 28-08-02 14:35

De har en ved firmaet Danbit til 436,- + moms
Se evt. dette link:
http://www.danbit.dk/kat2002/1425.phtml
Er cirka midt på siden.

Og glipper dét, så har jehg plukket teksten hér:

USB til serie konverter

Tilslut serielle enheder til USB porten. DB9 eller DB25

-Omsætter USB signalet til RS232, 8bit

-Kommunikationshastighed mellem 1200 og 115.200 bps.

-Strømforsynes af USB porten, forbrug mindre end 1.0A

-Enheden har et 1,8 m langt kabel med USB type A hanstik, der tilsluttes PC'
ens USB-port

-1 RS232 port DB9 hanstik (CNV-USB-SER9) / DB25 hanstik (CNV-USB-SER25) for
tilslutning af serielt udstyr

-Supporterer både OHCI og UHCI. Overholder USB spec. 1.1

-Software og manual medfølger til opsætning af konverteren som COM-port

Komplet med alle RS232 modem kontrolsignaler

Understøttes i Windows 98/98SE/Me og WIN2000

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 28-08-02 15:33

Der er også denne her

http://pfranc.com/usb/usb.shtml

/HHA

Fra : Kaare Schou

Dato : 29-08-02 14:59

Kig engang på
http://www.gpsw.co.uk/acatalog/GPS_Categories___PC_Laptop_Navigation_Systems
___55.html

--kaare

Fra : per svendsen

Dato : 29-08-02 16:22

Eller Skanderborg - Vicsat 70208288 - de har også sådan en dims.
www.vicsat.dk
mvh per svendsen

Fra : SGK

Dato : 06-09-02 14:09