Motad Forrør
Fra : Jesper Rune Larsen

Dato : 14-06-02 22:35

ER der nogen her som har erfaring med ovenstående?
Jeg overvejer at anskaffe et sæt til min VFR750 fra 90.

Jesper
www.vfr.dk

Fra : Rune \(Bandit600\)

Dato : 15-06-02 09:15

http://www.geocities.com/rromdal/
"Jesper Rune Larsen" <jesper@vfr.dk> skrev i en meddelelse
> ER der nogen her som har erfaring med ovenstående?
> Jeg overvejer at anskaffe et sæt til min VFR750 fra 90.
>
> Jesper
> www.vfr.dk

Jeg har hørt at der er så lidt hul i gennem at du lige fremmen risikere at
miste HK på det!
Har også hørt om en, med fuldt system, hvor motoren blev så varm at dysserne
var helt blå, fordi motoren ikke kunne komme af med "gasserne"

Venlig hilsen Rune

Fra : Allan Bojesen

Dato : 15-06-02 10:09

"Rune (Bandit600)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dysserne
> var helt blå, fordi motoren ikke kunne komme af med "gasserne"

Det er vel kun potten der er begrænset gennemstrømning i. Jesper spørger på
forrørerne og de har nogenlunde den størrelse de skal have (ihvertfald til
en CB 7½).
Pasformen er god nok, men de virker meget tynde i godset.

Allan Bojesen

Fra : Kenneth S

Dato : 15-06-02 10:17

> [...]
dysserne
> var helt blå, fordi motoren ikke kunne komme af med "gasserne"

Dysserne?

Venligst Kenneth

Fra : Henry

Dato : 15-06-02 18:57

> ER der nogen her som har erfaring med ovenstående?
> Jeg overvejer at anskaffe et sæt til min VFR750 fra 90.
>
> Jesper
> www.vfr.dk

Tja Jesper, du kunne jo kikke forbi, jeg har jo som du ved et sæt liggende
(i stuen) så kunne du jo selv se hvad det er for noget skrammel.
Du skal ikke være nervøs for at der (som nævnt af Rune) ikke er hul igennem,
rørdiameteren er den sammen eller lidt større end original skoda forrørene.
Rune mener nok at det var hans "vens" forrør og ikke dyser som var blevet
blå..... da det er "rustfrit" ja, så er det korrekt at det skifter farve,
det er helt ok. Mine er f.eks. forrør blevet nærmest blå-gule. Selve
udførslen kunne være bedre, jeg synes at der er mange grater (dog små) som
kunne have været fjernet efter svejsningerne. Om systemet passer aner jeg
ikke endnu, jeg har ikke haft tid endnu.

Henry
www.vfr.dk

Fra : Rune \(Bandit600\)

Dato : 15-06-02 21:38

"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne have været fjernet efter svejsningerne. Om systemet passer aner jeg
> ikke endnu, jeg har ikke haft tid endnu.

Nu er jeg ikke nogen ørn til mekanik, men motoren blev rent faktisk så varm
at den futtede af!
Jeg har historien fra den mekaniker der skulle renovere den...

Venlig hilsen Rune
http://www.geocities.com/rromdal/

Fra : Henry

Dato : 15-06-02 22:36

> Nu er jeg ikke nogen ørn til mekanik, men motoren blev rent faktisk så
varm
> at den futtede af!
> Jeg har historien fra den mekaniker der skulle renovere den...

Det er vel så stempler og ventiler der er tale om???

mvh
Henry

Fra : RacerNiels

Dato : 16-06-02 00:27

Rune (Bandit600)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> wrote in message

> Nu er jeg ikke nogen ørn til mekanik, men motoren blev rent faktisk så
varm
> at den futtede af!
> Jeg har historien fra den mekaniker der skulle renovere den...

Det kan vist næppe være udstødningens skyld alene, tror du??

Jeg har motad på min ged. Samme udstødning sidder på næsten alle XS400 jeg
har set og der er ikke problemer med den. Der har været hul ved ophænget,
men der er svejset en plade på og så er den fin igen. Forrørene er blå lige
ved topstykket, men ellers er det pænt blanke.

Niels
XS400 m/ Motad 2-1 *til salg*
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 21-06-02 21:33

RacerNiels <d991793@student.dtu.SKRID.dk> skrev i en
> Rune (Bandit600)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> wrote in message

> varm
> Det kan vist næppe være udstødningens skyld alene, tror du??

Hvis man monterer et skraldebang-udstødning, med masser af gennemgang,
vil det kræve en omdysning til federe blanding (á: mere bensin), hvorved
man kan udlede at en friere udstødning forårsager en for mager blanding
(= inden omdysningen)!
For mager blanding forårsager igen for varm en motor, og risikoen ved
manglende inddysning for de hidsigste systemers vedkommende, er netop
brændte udstødningsventiler og stempler!!

Idet for fed blanding "kun" er årsag til faldende top-effekt, højere
forbrug og slitage af cylinderføringen på langt sigt (olie bliver
formedelst vasket af foringen), er en for fed blanding derfor ikke nær
så kritisk, og da en "tilstoppet" udstødning modsat en fri udstødning
vil medføre en federe blanding, kan jeg slet ikke følge dén historie :-|

Fejlopfattelse (á "blå dyser"?), fejlfortolkning eller almindelig
mekaniker-BS er nok det nærmeste jeg kan komme rette diagnose

--
Armand.

Fra : Rune \(Bandit600\)

Dato : 22-06-02 20:20

> RacerNiels <d991793@student.dtu.SKRID.dk> skrev i en

> så
>
> Hvis man monterer et skraldebang-udstødning, med masser af gennemgang,

Motad udstødningen har netop for lidt gennemgang!!!

Venlig hilsen Rune

Fra : Kenneth S

Dato : 22-06-02 20:52

> Motad udstødningen har netop for lidt gennemgang!!!
>
> Venlig hilsen Rune
> http://www.geocities.com/rromdal/

Snippet lidt for hurtigt, Armand forklarer længere nede..

Meget gennemgang => Tør blanding => Varm motor (ikke godt - store skader
kan ske).

Hæmmet gennemgang=>våd blanding=>Generel effekttab, især øvre omd. register.

Ergo. Motad giver ikke varm motor (..såfremt oplysningerne om hæmmet
gennemgang holder stik).

Kenneth
R1

Fra : Armand

Dato : 24-06-02 00:19

Rune (Bandit600) <Rune.Romdal@tdcadsl.dk> skrev i en

> Motad udstødningen har netop for lidt gennemgang!!!

Jup!
Og min pointe var netop at den ikke skulle kunne futte af p.g.a. for
lidt gennemgang (derved at det medfører en "harmløs" federe blanding!)!

--
Armand.