Køb af MC .. opgive drømmen?
Fra : Plix

Dato : 14-06-02 18:35

Jeg er en 19 årig fyr, som har en drøm om at eje en Suzuki SV650S med
fuldkåbe.
Det er sådan, at jeg ikke er så meget for at købe en brugt MC. Priserne
på en ny SVS'er er på 90000kr.
Jeg ser på vejret generelt i Danmark, som er vådt og gråt ... og vi
elsker jo at køre i varmt vejr med solskin.
Priserne på forsikring er jo fuldstændig skøre og det samme er prisen på
vores motorcykler! ER der ingen måde at at man kan købe motorcyklen i
udlandet og køre i Danmark? Man man da gøre et eller andet?
Og hvad er det for noget med 34HK til lille kort?! Så ser jeg sørme at
man kan neddrosle en Kawa ZX6R til lille kort!? Hvad i alverden?? Så
lyder den da som en scooter og trækker ligeså meget!
Hvor tit kommer man overhovedet til at køre på den? Jeg er mest til
tørvejr. Samtidig læser jeg om alle de forbandede problemer der er med
at have motorcykel?! Så kan den ikke starte, så er der problemer med det
ene og det andet :(
Det virker som om det er mere til besvær en gavn at have en motorcykel?
Jeg er utrolig skuffet og ked af priserne her i Danmark..
Hvor meget koster en hel kåbe til SVS'eren? Hvilken supersport racer kan
man sammenligne lyden med?
Jeg håber bare at der er nogen som kan rette min tvivl op ... jeg har
ihvertfald ingen intentioner om at købe en MC når jeg krydser de 27 år.
En MC er for mig, noget man "leger med om sommeren og i de unge år". Er
det så ikke bare for mange penge at give ud?!
Og er Aprillia RS250 ikke en alt for lille MC, hvis jeg stiller krav
omkring lyd og størrelse på selve MC'en?
Havde det stået til mig, ville jeg have en R1'er at kører rundt på om
jeg så aldrig ville krydse 100km/t er jeg ligeglad med. Så længe at
design, lyd og størrelse er iorden.

MVH En mc entusiast, som dog er meget fortvivlet

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-02 18:55

Hejsa,

> [...]
> ene og det andet :(
> Det virker som om det er mere til besvær en gavn at have en motorcykel?

Husk nu lige at størstedelen af brugerne herinde kun bruger forumet når de
har problemer! Folk henter gode råd når nu svinet ikke vil starte, men hvem
gider skrive at de nu har kørt 3 år uden problemer?!

I mit tilfælde er MC'en et problem-frit transportmiddel til både daglig
transport og sjov (oftest kombineret =)

MC er efter min mening det mest optimale transport middel når man bor i
byen - kan parkerer lige foran lejligheden (med bil ville jeg være henvist
til at parkere 500m væk!) og meget lettere at kante rundt på de små gader
(og forbi søndagsbilisterne).

Med fare for at lyde som en gammel stodder (jeg er nu 'kun' 27år) vil jeg
dog mene at 34Hk reglen er ganske fornuftig - man kan altså ikke lade være
med at køre ganske "ufornuftigt" når man er helt grøn! Og med manglende
erfaring går det meget let galt!! Mit råd er at starte på en GS500 eller
lignende "begynder maskine" (stadig hurtigere fra start end samtlige biler i
byen - næsten).

Priserne kan jeg desværrer ikke gøre noget ved :-/ mener selv at
afgiftssystemet burde revideres så vi i det mindste kunne komme ned på samme
relative afgifstniveau som bilerne!

/Jesper
3 års problemfri kørsel på RD350 og FZS600 Fazer... Aldrig start-problemer!
(RD'eren kunne man altid løve igang, hvis den drillede )

Fra : Christian Knudsen

Dato : 14-06-02 19:12

"Plix" <Plix.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> design, lyd og størrelse er iorden.
>
> MVH En mc entusiast, som dog er meget fortvivlet

Hejsa

Jeg kan godt høre, at du lyder fortvivlet - og jeg håber da, at jeg kan
hjælpe dig.
Du må aldrig sige, at motorcykler kun er til besvær!!! Der kan være
problemer, men køreglæden ved at køre på 2 hjul er langt større.
Jeg har en suzuki gs500 med fuldkåbe og 34 hk. den er droslet, dajeg også
kun må køre med lille kort. Alligevel er jeg uden tvivl superglad for den,
og betaler gerne de penge det koster om året at eje en motorcykel.
Det ændrer ikke lyden på en mc, når man drosler den, selmom accelerationen
lider under droslingen, ligesom tophastigheden og sænkes. For mit
vedkommende gør det næsten ikke noget, da en gs'er ikke taber det store og
alligevel løber fra 0-100 på ca 6 sekunder og har en tophastighed på ca
190km/t (den er selvfølgelig estimeret ....LOL)
Det er ikke mange problemer jeg har haft med min motorcykel - sålænge man
bare passer godt på den, og ikke piner den. Dvs, lad den varme op først
inden den fyres af.
Jeg kører på min motorcykel hver dag til og fra uni - i regn og tørvejr. Det
er for mig ikke den store forskel, men jeg foretrækker da også at køre i
tørvejr og på tør vej - det er langt sjovere :)
En sv'er er en feeeeed cykel med en ligeså fed lyd. Den har en dyb ond
rumlen, specielt hvis man sætter en anden potte på.
En underkåbe koster så vidt jeg husker en 2300kr.
Det lyder for mig, som om du ikke vil have en mc for køreglædens skyld, men
mere som en blærerøvsfaktor. Det er selvfølgelig også ok - men pas på - du
kommer måske til at kunne lide det.

mvmch
christian

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-06-02 19:54

"Christian Knudsen" <dsl24585b@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> Du må aldrig sige, at motorcykler kun er til besvær!!! Der kan være
> problemer, men køreglæden ved at køre på 2 hjul er langt større.

Det er nemlig rigtigt! Som med alle andre hobbies er en del af fornøjelsen
ligefrem at finde de små finurlige detaljer og "problemer", man kan gå og
pusle med og tale om. Hvis det at køre motorcykel blot skulle være noget man
gjorde fra 8 - 8.15 og så igen om eftermiddagen, når man skulle hjem, så var
der ski' da ikke meget ved det.

Spiller den gode Plix mon fodbold? Er han lystfisker? Whatever? Der er
"problemer" og udfordringer i det hele, og det er der altså også i alle
livets øvrigt forhold.

Jeg kan da sagtens forstå, at man kan føle sig lidt nedtrykt og
desillusioneret, når sådanne facetter dukker op i en glansbillededrøm, men
tænk så på, at du kun ser disse detaljer, fordi drømmen er så intens - at
du, i mine øjne, er nødt til at prøve at leve drømmen ud. Når du så har
prøvet dig frem et par år (og ikke nødvendigvis med en R1 fra starten), så
kan du måske selv forstå grunden til at fortsætte! Og hvis ikke, så har du
lært, hvorfor du ikke vil. Du kan ikke tabe, ved at prøve dig frem

--
Jørgen
Startede også med en brugt, selv om jeg ikke _var_ glad for det - men jeg

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 14-06-02 19:02

--
/Thomas Buus
!Fjern NOSPAM fra mail adresse!

> [...]

> Havde det stået til mig, ville jeg have en R1'er at kører rundt på om
> jeg så aldrig ville krydse 100km/t er jeg ligeglad med. Så længe at

Du kan ikke sammenligne SV650S og RS250 på lyden. Den ene er 4T og den anden
2T.
Men efter hvad jeg ved, så skulle RS250 være en rimelig livlig maskine, med
en god trækkraft. Men
mon ikke der også følger en del mere vedligeholdes af motor med, til sådan
en?

> MVH En mc entusiast, som dog er meget fortvivlet
Er selv ved at tage kortet. Jeg vil nok anbefale at starte småt, og skifte
roligt over til noget større.
Nu har jeg prøver GN250, CB500 og CBX550. CB500 er da klart den fedeste
maskine, og der
er altså rigeligt ryk i. Det samme gælder CBX550, som desværre ser lidt
træls ud, og de er halvgamle nu.

En af mine venner har købt en importeret Suzuki RF400 , og den er sq lækker.
Mener prisen kommer op i omkring 50.000kr med
afgifter. Men igen. Du skal have det "store" kort for at køre på den. Søger
du efter billeder, så ligner den RF600 på en prik, bare
med en mindre motor. Resten skulle være det samme !

/Thomas

Fra : molnit

Dato : 14-06-02 19:02

"Plix" <Plix.news@kandu.dk> wrote in message
> Jeg er en 19 årig fyr, som har en drøm om at eje en Suzuki SV650S med
> fuldkåbe.

Drømme har man altid lov til :)

> Og hvad er det for noget med 34HK til lille kort?!

34HK, er nu ik så slemt, især ikke hvis man vil ud og udfordre sine køre
egenskaber, i stedet for en mega kæmpe 1500cc Kusse magnet af en HD... som
kan bruges til at parkere foran pigerne, og så er den skid ude...

> man kan neddrosle en Kawa ZX6R til lille kort!? Hvad i alverden?? Så
> lyder den da som en scooter og trækker ligeså meget!

Nå ??? har du set, prøvet, hørt sådan en, eller hva ???

> Det virker som om det er mere til besvær en gavn at have en motorcykel?

Det afgøre du selv, hvor godt har man sat sig ind i tingende, inden man
køber en maskine, og hvor realistisk man er.

> Og er Aprillia RS250 ikke en alt for lille MC, hvis jeg stiller krav
> omkring lyd og størrelse på selve MC'en?

RS250 kan du ikke køre på lille kort, det er RS125 ... RS250, kan du
slet ikke stille det sprøgsmål ved, for den har ALT det som en racer,
småsvings, maøvre tosse kan ønske sig (incl. mig selv)... men den har ikke
en V2 lyd, eller sådan, men den er jo ikke til at score tøser, imponere ikke
MC folk osv... men til at gøre det som MC'er for nogen er sjovest, tage
hårnåle sving, og udforske sine grænser, og køre egenskaber.

> Havde det stået til mig, ville jeg have en R1'er at kører rundt på om
> jeg så aldrig ville krydse 100km/t er jeg ligeglad med. Så længe at
> design, lyd og størrelse er iorden.

Nå, har den forkælet unge endelig stødt på noget som far og mor ikke vil
gi ham... Sorry, hvis du ik ka tåle den sætning, men den udtalelse lyder
fuldstænding tåbelig, og urealistisk....

> MVH En mc entusiast, som dog er meget fortvivlet

Der er skam ikke noget at være fortvivlet over, men bare åben øjnende
op, og være realistisk, og så se hva man kan få ud af det..

Vi er mange herinde, som starter vores MC kariere mens de kun er på SU,
uden job ved siden af, osv... og ved at priotere, være realistisk og
fornuftige, så for vi da startet op og stille og roligt blir MC'en skiftet
ud med en støre, eller nærmere ønske MC'en... og nogen for den da også, og
opdager måske det ik lige var den de sku ha valgt alligevel, og finder en
mindre, eller andet, som passer deres smag meget bedre.

Kender en person, som fik en ZX9-R Ninja satan.... og nu tøffer han
rundt på en Bandit 600, fordi den passer ham meget bedre, og han er mere
glad for den nu.

Jeg selv startede min MC tid, med en MZ ETZ 251 for 4-5 år siden, senere
fik jeg en GT-380 (sgu jeg aldrig ha gjort), men hvis jeg ikke havde købt
den ren impuls mæssigt, havde jeg nok på det tidspunkt købt en GSXR 250 ...
og sådan som det ser ud nu, så kommer ønske MC'en næste år, nemlig en Hornet
600. Og pga. starten på mindre billigere MC'er har jeg nu meget billigere i
forsikring, og fundet den MC still, jeg higer efter.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380L , til salg, din for 6500Kr.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-06-02 19:46

"molnit" <news@molnit.com> wrote in message
> [...]
> fik jeg en GT-380 (sgu jeg aldrig ha gjort), men hvis jeg ikke havde købt
> den ren impuls mæssigt, havde jeg nok på det tidspunkt købt en GSXR 250

Hvad er der nu galt med en GT-380? Jeg synes da, den er rigtig vaks med
3-i-4 udstødning Sådan noget kunne en rationel person som jeg aldrig
have fundet på at konstruere, men nogen gjorde det altså, og resultatet er
blevet et helt lille kunstværk.

> Suzuki GT-380L , til salg, din for 6500Kr.

Jeg så sådan en svend i Tyskland, fint istandsat/renoveret, til den dobbelte
pris! Og den blev solgt - hurtigt! I betragtning af, at en stor del af
prisen på din er afgift, må den da siges at være et interessant tilbud!

--
Jørgen

Fra : Moller

Dato : 14-06-02 21:09

> [...]
> 3-i-4 udstødning Sådan noget kunne en rationel person som jeg aldrig
> have fundet på at konstruere, men nogen gjorde det altså, og resultatet er

De 4 udstødninger osv... er nu flotte nok, og i toptrimmet tilstand er
den jo opgivet til 38HK... og så er det nu fra 1974 :)

> [...]
> pris! Og den blev solgt - hurtigt! I betragtning af, at en stor del af
> prisen på din er afgift, må den da siges at være et interessant tilbud!

I den blå avis ligger dem som kan køre på 9-10.000, og der er en til
5.500Kr. som har smadret motoren... så 6.500 for en maskine som kan køre,
med nye dæk, og alt det andet.... og med lidt små stillen er den go og det
hele.... er det nu billigt, men jeg skal af med den NU.... for jeg skal
bruge pengende, på min ynglings MC... nemlig min MZ, som er mit ynglings
mærke :)

VH
Lars Molnit
Suzuki GT-380 L , til salg... 6500Kr. prisen er ikke til at diskutere.

Fra : Richard Pade

Dato : 14-06-02 22:39

Moller wrote:

> [...]
> hele.... er det nu billigt, men jeg skal af med den NU.... for jeg skal
> bruge pengende, på min ynglings MC... nemlig min MZ, som er mit ynglings

MZ hvor nostaalgisk - fortæl, fortæl - eller er det en nymodens Mastiff eller
Bagheera kanske?

Richard

Fra : Moller

Dato : 15-06-02 08:25

> MZ hvor nostaalgisk - fortæl, fortæl - eller er det en nymodens Mastiff
eller
> Bagheera kanske?

Det er en gammel ETZ 251, sidste årgang fra den østtyske fabrik, inden
det blev tyrkisk... den skal hoved renoveres, og ha alt hva der kan få af
Tun dele fra RZTpower i tyskland, eftersom det er billigere at købe en
komplet Sports Tun Udstødning fra dem, end at købe en original herhjemme,
samt en komplet cyll. med stempel, ringe osv... samt ekstra skylle kanaler,
så den gir 26HP i stedet for 21HP... koster kun 2800Kr. dernede.

Men jo, når der blir råd, så ku jeg godt finde på at købe en af de nye
MZ'er fra MuZ ... jeg tænker her Bagheera "AGHIRA BLACK PANTHER", eller
"BAGHIRA STREET MOTO"... eller den mere sportslige "SKORPION REPLICA"

Men sådan som det er nu, så er det Honda CB 600 F Hornet til foråret, så
er banken med på et lille låne nr. :) men hvis MZ'erne kommer til landet med
fornuftige priser, samt anmeldelserne er goe, vægter de en del mere i valget
:)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251, som skal leve længe nok til at Børnebørnede kan kigge på den
"prøve den ka de når jeg er død" :)

Fra : Richard Pade

Dato : 15-06-02 11:47

Moller wrote:

> [...]
> samt en komplet cyll. med stempel, ringe osv... samt ekstra skylle kanaler,
> så den gir 26HP i stedet for 21HP... koster kun 2800Kr. dernede.

Det lyder som en hel raket i sin vorden. Er den født med 5 gear, eller skal du
også have det (til de gamle TSer mfl fra 60-70erne kunne man få en 5gears kasse
i D. Ellers var den cross-motor, Reinhardt havde stående på disken i flere år,
vist det eneste tuningsgrej, man kunne få dengang. Jeg tror ovenikøbet den endte
med at blive solgt til en svensker.

> Men jo, når der blir råd, så ku jeg godt finde på at købe en af de nye
> MZ'er fra MuZ ... jeg tænker her Bagheera "AGHIRA BLACK PANTHER", eller
> "BAGHIRA STREET MOTO"... eller den mere sportslige "SKORPION REPLICA"

Ja, de ser kække ud, selv med Yami-motor - synd der ikke rigtig er afsætning til
den slags herjemme, hvor chopperne stadig har bedre tag i folks tegnebøger end
sportscykler, roadsters og gade-/rejseenduroer.

> Lars Molnit
> MZ ETZ 251, som skal leve længe nok til at Børnebørnede kan kigge på den
> "prøve den ka de når jeg er død" :)

Sådan, god indstilling - og de vil elske dig for det.

Richard

Fra : Moller

Dato : 16-06-02 19:32

> Det lyder som en hel raket i sin vorden. Er den født med 5 gear, eller
skal du
> også have det (til de gamle TSer mfl fra 60-70erne kunne man få en 5gears
kasse

Det er en 5 gears... og den for forstærket 3 gear, så jeg ikke skal døje
med 3 gears sygdommen, som alle 250cc MZ'er lider af.

Raket og raket, det har altid været min drøm at få den bygget om til
DK's vildeste MZ ETZ 251, men først nu er der kommet penge, tid og erfaring
nok til at realisere det. De første dele kom i fredags (komplet lejer,
pakninger, dåser, nogen gear tandhjul, aftrækker, skiftearme osv.. 1300Kr.
incl. fragt) Sports Tun udstødningen er bestil, og betalt, så den sku være
her i løbet af ugen.... går det proglemfrit med udstødningen med betaling,
og fragt osv... bestiller jeg cyll. + stempel. dernede fra når jeg modtager
udstødningen.

Selve projectet, vil jeg føre strengt regnskab over, så kan vi se hva
det ialt koster for en total renovering + ombygning af en MZ... billeder, og
detaljer vil kommer på min hjemme sider, når der blir tid til at skrive lidt
:)

> Sådan, god indstilling - og de vil elske dig for det.

De vil ALDRIG arve noget... hæhæ :)

VH
Lars Molnit

Fra : Lasse Madsen

Dato : 14-06-02 21:55

Hej ...

Jeg startede min mc storheds tid et ½år efter jeg blev 18.
Det startede som noget alm. tåge snak hvor vi diskuterede mc kort og alt
muligt andet tilfældigt ... før jeg vidste af det var vi begge meldt til hos
Sam's Køreskole i Sæby ... på det tidspunkt ejede jeg ikke en nikkel og
måtte derfor ned i banken og tikke på knæ for at få de ~8000 kortet kostede
.... (heldigvis fik jeg pengene - ellers var jeg nok lidt på skideren da jeg
allerede havde taget køreprøven)

Umildbart efter (omkring september 2000) sprang jeg så ned i banken og
forgældede mig langt ind i år 2003 for at fortage mit hidtil største impuls
køb ... en Honda CB250RS fra 1983 til den nette sum af ca 13000,-
selv om den har udsat mig for en masse økonomiske lidelser (reparationer
konstant) var/er hver eneste tåre glædens tåre ... da jeg så satte den
tilsalg for at købe en "kør på arbejde mc" og da der endelig efter 4 måneder
var en som henvendte sig med stor seriøsitet (jeg tror han var på vej med
traileren - sådan lød det ihvertfal i telefonen) rasede min samvittighed mod
mig og "bildte" ham ind at den desværre lige var blevet solgt til anden side
.... Jeg kunne ikke sælge MIN første mc ... også selv om jeg har haft lidt
under 13 timers total kørsel på den i det 1½ år jeg havde den indtil han
ringede ... da den KONSTANT var istykker ... der var altid et eller andet
der brækkede ned og ligsom den blev fikset brækkede den ned igen ... men nu
ca... 1500 fattigere (igen) er der kommet nyt stempel+ringe og boret
cylinder i hus efter den satte sig på motorvejen med røg og flammer foran en
lastbil i en overhaling (IK SJOVT!)

Så jeg glæder mig som et lille barn til (MÅSKE ENDDA I NÆSTE UGE) at komme
ud og køre igen .... mange af mine kammerater og "selvfølgelig" de gamle
(mine forældre) syntes jeg er en orginal at jeg ville beholde den
"dødsmaskine" som de kalder den .... men det må de om den honda vil jeg
blive ved med at reparere på indtil den skal i graven (nu er den blevet
boret 2 gange og kan kun bores 1 gang mere) så når det er slut så ender den
nok enten i kælderen hvor den bliver sat på "standby" indtil den evt. kan få
en bypass operation fra en anden CB250RS'er ...

Så spørger jeg nu Molnit:

< Hvad koster så MZ'eren ? >

så svarer han nok (forhåbentligt) at den har jeg ikke råd til eller at den
ALDRIG vil blive sat til salg

Kald mig dum, what ever ... min honda tager ingen fra mig ...
Så tyve pak der evt. læser med ... < rører du min honda er det ikke sikkert
du kommer hjem den dag >

M.v.h.
Lasse Madsen
CB250Rs - P.t. ved at få honet cylinder .. total rep. omkostning siden køb:
lidt over 10.000,-

Fra : Jørgen Winther

Dato : 14-06-02 22:05

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
> [...]
> Det startede som noget alm. tåge snak hvor vi diskuterede mc kort og alt
> muligt andet tilfældigt ... før jeg vidste af det [...med meget mere; en
god, dybt følt fortælling...]

Se dét er en lidenskab - ikke en glansbillededrøm. Kan du se forskellen
Plix? Det behøver ikka at gå så hårdt til, som for Lasse, heldigvis For
mange er det kun en masse gode oplevelser... OG nogle forbrugte penge. Det
undgår man altså ikke, hvis man vil have det sjovt. Men man kan selv vælge,
hvilket omkostningsniveau, man vil være på. Det er antageligt lige sjovt,
uanset hvad man gør - når bare man gør, hvad man selv har valgt!

--
Jørgen

Fra : Moller

Dato : 15-06-02 08:18

> [...]
kostede
> ... (heldigvis fik jeg pengene - ellers var jeg nok lidt på skideren da

Hæ hæ, ja, hvem har ikke lånt penge til kortet :) husker tydeligt min
bank rådgivers ansigt, da jeg spurgte om ik jeg lige ku overtrække i 1-2
mdr. tid :)

> Så spørger jeg nu Molnit:

> < Hvad koster så MZ'eren ? >
>
> så svarer han nok (forhåbentligt) at den har jeg ikke råd til eller at den
> ALDRIG vil blive sat til salg

Begge dele... MZ'en er min første maskine, og godt nok har jeg de sidste
1½- 2 år lidt af problemer, men så skal man tænke på, at den har kørt i 2-3
år med vinterkørsel og det hele, uden 1 eneste service eller lignende...
væltede flere gange, pga. snestorm, og anden sjov... så grunden til den for
hele armen nu, er at nu skal den fikses op, som den var ny (med en masse
ekstra hest *G*)

> Kald mig dum, what ever ... min honda tager ingen fra mig ...
> Så tyve pak der evt. læser med ... < rører du min honda er det ikke
sikkert
> du kommer hjem den dag >

Der er lavet hærværk på MZ'en mange gange, og tyveriforsøg er der også
forsøgt osv... men for jeg fat i den nar, som gør den noget, så er det ikke
politiet der blir ringet til, for de gør ikke en dadel, for en maskine som
ikke har kasko, så blir det det lokale tæskehold, prisen for et brækkede ben
eller 2 er nogenlunde fornuftig.

> M.v.h.
> Lasse Madsen
> CB250Rs - P.t. ved at få honet cylinder .. total rep. omkostning siden
køb:
> lidt over 10.000,-

Aaaaaarrrrrrrgggggg...... blir mere og mere glad for MZ'en.... i
tyskland kan jeg få en spritny motor til omkring 4000Kr. + fragt. :)

VH
Lars Molnit
Suzuki GT-380 L

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-06-02 08:49

molnit <news@molnit.com> wrote in article
<3d0a2f71$0$210$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> RS250 ... men den har ikke en V2 lyd,

Det er da svjh en V2?

> imponere ikke MC folk osv...

Den imponerer da mig...

Nåmen, jeg mener nu også at RS250 er alt for specialiseret til at en
rookie kan få glæde af den. Faktisk er den vel nærmest ubrugelig som
gadecykel?

--
Mikkel

Fra : Richard Pade

Dato : 14-06-02 19:54

Plix wrote:

> Jeg er en 19 årig fyr, som har en drøm om at eje en Suzuki SV650S med
> fuldkåbe.
> Det er sådan, at jeg ikke er så meget for at købe en brugt MC. Priserne
> på en ny SVS'er er på 90000kr.

Du må jo vælge - og du kan ikke sammenligne brugte mc'er med brugte biler;
mc'erne er generelt meget bedre holdt. For de fleste er cyklen mere
lidenskab end et transportmiddel; i det mindste i den type cykel, du sukker
efter. Så find bare en pæn brugt og lok en kender til at bedømme den.

> Priserne på forsikring er jo fuldstændig skøre og det samme er prisen på
> vores motorcykler! ER der ingen måde at at man kan købe motorcyklen i
> udlandet og køre i Danmark? Man man da gøre et eller andet?

Jo, flyt til Malmø/Flensborg så er de ca. halv pris, cyklerne.

> Og hvad er det for noget med 34HK til lille kort?! Så ser jeg sørme at
> man kan neddrosle en Kawa ZX6R til lille kort!? Hvad i alverden?? Så
> lyder den da som en scooter og trækker ligeså meget!

De 34 hypper er helt nok til at bringe en grøn kører i fedtefadet - det er
bare at køre råddent nok. Og det med effekten på en neddroslet sportscykel
har du misforstået helt forkert (som en færing sagde engang). Se på
effektkurven på din sportsfavorit, tegn en streg vandret ud for 34 hk/27 kw
de og se hvor hurtigt og hvor længe den holder den effekt - nogenlunde sådan
virker droslingen, fuld effekt fra høj tomgang. Et tysk blad testede en 27
kw Hayabusa og var overrasket over, så bøffet den var ifht alm. 4-850 cc
27kw-cykler.

> Hvor tit kommer man overhovedet til at køre på den? Jeg er mest til
> tørvejr.

Selv med alm. borgerlig arbejdstid kan du sagtens få kørt de 4.000 km, din
fritidsulykkeforsikring dækkker (!) - det er mere et spørsgmål, om vejret og
din lyst falder sammen.

> Samtidig læser jeg om alle de forbandede problemer der er med
> at have motorcykel?! Så kan den ikke starte, så er der problemer med det
> ene og det andet :(

Kører Honda, genkender ikke problemet, stort set.

> Det virker som om det er mere til besvær en gavn at have en motorcykel?
> Jeg håber bare at der er nogen som kan rette min tvivl op ... jeg har
> ihvertfald ingen intentioner om at købe en MC når jeg krydser de 27 år.

Tror du nu - bare vent - du bliver bidt af det - bliver måske nødt til at
lægge interessen bort, men lysten til at køre mc kommer tilbage før eller
siden, når du har tid og forhold til det igen engang.

> En MC er for mig, noget man "leger med om sommeren og i de unge år". Er
> det så ikke bare for mange penge at give ud?!

Ja, nej, ja - det er for mange penge, men det fandeme sjovt!

> [...]
> Havde det stået til mig, ville jeg have en R1'er at kører rundt på om
> jeg så aldrig ville krydse 100km/t er jeg ligeglad med. Så længe at

Jamen så styrt dog ud og købe en R1 og få den droslet og indreg. til 27 kw -
hvad venter du dog på? Solen skinner og i morgen under landskampen er vejene
gabende tomme.

> MVH En mc entusiast, som dog er meget fortvivlet

Sortseere er til for at blive omvendt og få noget positivt ud af deres
interesse. Go for it.

Richard, realistisk positiv, 50 år og mc-genindtræder på snart 5. år.
'85 VF750S Veffer Dancer
- forhåbentlig snart også ' 89 GB 500 Clubman Danish Greybeard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-06-02 20:12

> Jeg er en 19 årig fyr, som har en drøm om at eje en Suzuki SV650S med
> fuldkåbe.

Og i forhold til dig er jeg et gammelt røvhul der har passeret de 30 og
først "sent" fik taget mc-kørekort.

> Priserne på forsikring er jo fuldstændig skøre og det samme er prisen på
> vores motorcykler!

Og for den sags skyld på nye biler. Det er vel blot et spørgsmål om
prioritering og selv om det i første omgang ikke rækker til "drømmebilen"
eller "drømmemcen" er det da ikke en grund til at nøjes med at tage bussen.

>ER der ingen måde at at man kan købe motorcyklen i
> udlandet og køre i Danmark?

Stort set nej - hvis du bor eller arbejder i DK

> En MC er for mig, noget man "leger med om sommeren og i de unge år". Er
> det så ikke bare for mange penge at give ud?!

Nej jeg var halv gammel (passeret de 25 inden jeg tog mc-pap som det
sidste stempel til pladen, og har i snit kørt godt 10000km om året på min
lille mc. Det er ikke en det giver point hvis jeg parkerer den foran en cafe
eller på langelinie men til forskel fra andre så er den både købt og betalt
og jeg nyder nsæten hver kilometer (den er for lille til langtransport og
der er vel ikke mange der nyder 2hjul når det står ned i stænger). Jeg
drømmer da også om noget andet - endda så beskedent som en Aprilia Pegaso
og en Ford Mondeo St.Car V6 - men hellere køre på en "knallert" og i en
gammel spand end kun at drømme i en HT-bus.

> MVH En mc entusiast, som dog er meget fortvivlet

Køb hvad dit budget kan klare - Det lyder som om du har taget kørekortet der
jo er den første dyre hurdle og køb så en mc indenfor rammerne. Nyd
"friheden på 2hjul" på dit lille gamle jern mens du drømmer om din SV'er..

--
Anders Majland, Aprilia Leonardo 150 98' 41Mm, Mazda 626 GLX st.car 2,2i 90'
285Mm

Fra : RacerNiels

Dato : 14-06-02 23:01

"Plix" <Plix.news@kandu.dk> wrote in message
> Jeg er en 19 årig fyr, som har en drøm om at eje en Suzuki SV650S med
> fuldkåbe.

Vent. Køb en mindre og se om det overhovedet er dig. Afskrivningen på en ged
som f.eks. min er omkring nul (0) og det kan man ikke sige om en spritny MC.

> Det er sådan, at jeg ikke er så meget for at købe en brugt MC.

Hvorfor ikke?

> Og hvad er det for noget med 34HK til lille kort?! Så ser jeg sørme at
> man kan neddrosle en Kawa ZX6R til lille kort!? Hvad i alverden?? Så
> lyder den da som en scooter og trækker ligeså meget!

Nopes. Den kan stadig tage over 12000omd/min, omend trækket ikke er helt så
hårdt.

> [...]
> tørvejr. Samtidig læser jeg om alle de forbandede problemer der er med
> at have motorcykel?! Så kan den ikke starte, så er der problemer med det

Der skulle ikke gerne være problemer med en helt ny MC. Selvom der skulle
være er det hurtigt glemt når først man triller.

> Det virker som om det er mere til besvær en gavn at have en motorcykel?

"bilist-udtalelse"

> Jeg er utrolig skuffet og ked af priserne her i Danmark..

Det er vi flere der er, men ødelæg nu ikke din nattesøvn af den grund.

> Hvor meget koster en hel kåbe til SVS'eren? Hvilken supersport racer kan
> man sammenligne lyden med?

Bundkåben koster ca 3500 og lyden kan du sammenligne med de fleste andre
90graders V-twins. Ducati 748, 916 osc, Honda VTR1000 F/SP-1/2, Suzuki
TL1000S/R. Lyden er dog ikke helt så dyb da den har mindre slagvolumen.

> [...]
> Havde det stået til mig, ville jeg have en R1'er at kører rundt på om
> jeg så aldrig ville krydse 100km/t er jeg ligeglad med. Så længe at

Snakker vi motorstørrelse eller størrelse af MC?
http://www.hyldal.net/img/CBR954RR_07.jpg
http://sqzuki.subnet.dk/XS400_021.jpg
Disse to maskiner er f.eks. fysisk lige store, men motoren, design,
køreegenskaber, lyd og sårn ca ALT andet er meget forskelligt.
Lyd kan man altid få - det er blot et spørgsmål om et ordentlig råwejern.

> MVH En mc entusiast, som dog er meget fortvivlet

Fortvivl ikke - hjælpen er nær!

Niels
XS400-SS *til salg*
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Johannes S. Nielsen

Dato : 15-06-02 01:26

Hej Plix + alle andre

Puha, hvordan strukturere jeg så lige det jeg vil sige..lad mig starte med
min historie, ligesom Lasse gjorde.

Jeg tog kørekortet sammen med Lasse, modsat ham købte jeg først MC da jeg
havde kortet så jeg kunne prøve det jeg ville købe. Det gik for mig ud på at
udleve min forestilling/drøm: Få en MC som kunne rykke de fleste biler +
havde fuldkåbe.
Ja, så er der en grænsen som hedder 34HK + noget med min. 1.5kg pr. HK ca.
det kom jeg frem til at jeg skulle se stort på fordi at den MC som passede
mig perfekt simpelthen havde flere HK og drosling er ikke lige mig (for dyrt
+ besværligt).MC'en var perfekt fordi det var en 4-takter (stabil), en
"racer", god størrelse, fuldkåbe, dobbelte skiver foran osv. osv. den
perfekte MC for en 18 årig som mig. En Suzuki GSX250R, en meget speciel MC,
pga. den 250ccm men stadig en GSXR model, og med 4 cylindre og 16 ventiler.
"hurra"

Jeg købte den privat af et kvindemenneske i Randers. Problemerne starte
vidst nok på vejen hjem derfra tror jeg...skæve skiver foran, okay, de blev
så skiftet men problemet fortsatte (rystelser under opbremsning) så det
endte med brugte forgaffelben + kalibre foran kom på. En mislyd i motoren
resulterede i en ny knastkæde, bare synd at det ikke var problemet. Men for
at gøre en laang historie kort så er det end med at jeg har fået skiftet
motoren, da det viste sig at den var kørt varm på et tidspunkt (ikke mig).
Jeg fandt mirakløst en motor som havde stået på et lager fra en ny GSX250R
Mc som blev skrallet uden at have kørt en KM. Altså en ny (13 årig) motor.
Som i nok har gættet nu har alt dette ikke være gratis, cyklen står nu ca. i
55.000 hvilket er meget når jeg gav 31.500 for den. Men der er kun een som
kan tage skylden, Mig. Jeg købte privat uden at have andre sagkyndige med
end min den gamle. Så til din sprøgsmål om at "Det virker som om det er mere
til besvær en gavn at have en motorcykel?" kan jeg sige til dig at hvis det
ikke var fordi at jeg kunne se at denne GSX250R VAR MC'en for mig + havde en
økonomi som kunne klare det, ja ville den KUN være til besvær. Først nu er
den klar til at give mig nydelse for 55.000, en opgave den ..måske kan
klare, nu ser vi :)

Derudover har jeg lidt problemer med mit "kvalitets" MC kluns, IXS jakke +
bukser og en Shark hjelm. Forhandleren er lukket, men jeg kan vidst godt få
noget på garantien andetsteds, hvis jeg ellers kunne undvære tøjet, hvilket
jeg ikke kan..
Men tænk nu ikke at det går så galt for dig, det her er bare hvad der KAN
sker...men som desværre ER sket for mig som særskildt eksempel.

Så taler vi MC vil jeg råde til til at starte ud med at give det, det koster
at få noget som slet ikke giver reperationer (noget næsten nyt). Men så
siger du at du vil have en Racer, men er villig til "trille" rundt på den,
så længe at du bare ser godt ud imens du gør det ? Det lyder fuldstændigt
gak for mig, jeg købte en GSXR fordi jeg elsker at køre mit køretøj til
grænsen, jeg kan godt nyde en tur på MC'en uden at gå amok med vilde
overhalinger, men det er IKKE derfor jeg købte en MC. Jeg købte fordi at jeg
ikke kunne få en bil som jeg gad køre i, medmindre jeg skulle lægge 200.000
på bordet. Så vil du have en ny Racer model så skal du fanme også kunne lide
at køre den, ellers er den da alt for dyrt ! Krum ryg, hjelmen ned til
instrumenteringen, albuerne ind til kroppen, først DER kører jeg MC på den
måde jeg købte en, til at køre på.

Mit svar til dig:
Vil du have en Racer MC som ikke giver problemer skal der MANGE penge på
bordet, køber du ikke en nyere model bliver du træt af at den giver lidt
småproblemer, køber du en mindre GS500 fx. bliver du træt af at du ikke ser
godt ud på den..altså køb dog en Golf GTI med skørter hvis det tænder de
piger du skal imponere. Den ødenlægger ikke dit hår som en hjelm gør, MC
tøjet er skide irreterende hvis man også skal have bukserne på (hvilket nok
er en god ting når det regner) + bilen kan også køre om vinteren. Alt i alt
er der mange grunde til at køre i en bil til arbejde, istedet for en MC som
jeg gør, jeg kører 140km hver dag, lige indtil det bliver koldt altså, fordi
så skal jeg ud og have fat på en billig spand (bil) til at transportere mig.

Det lyder for mig fuldstændig vanvittigt at du skulle lægge alle dine
sparepenge i en stor og flot GSXR eller Yam. R, det er simpelthen IKKE dig
at køre sådan en MC, kan godt være at du ville se fancy ud, men når folk
hørte at du havde købt den uden at ville "køre" den, hvilket den rent
faktisk er bygget til, ville de/jeg da grine af dig. Jeg kan lige
nu,ihvertfald ikke se hvilken MC som ville være sej nok til dig, uden at
koste noget + være dyr i drift.

Håber du finder noget af alt det her brugbart/konstruktivt, Plix.

Venlig hilsen / Best regards
Johannes S. Nielsen
jn@vxd.dk

Fra : Kenneth S

Dato : 15-06-02 08:16

"Plix" <Plix.news@kandu.dk> wrote in message
> Jeg er en 19 årig fyr, som har en drøm om at eje en Suzuki SV650S med
> fuldkåbe.
****
Den er nu også fed..
****
> Det er sådan, at jeg ikke er så meget for at købe en brugt MC. Priserne
> på en ny SVS'er er på 90000kr.
****
Hvorfor ikke prøve at købe brugt? alliér dig med en erfaren MC-gut, så kan
det ikke gå så helvedes galt.
****
> [...]
> vores motorcykler! ER der ingen måde at at man kan købe motorcyklen i
> udlandet og køre i Danmark? Man man da gøre et eller andet?
De tanker er tænkt, men myndighederne og forsikringsselskaberne tænker jo
også..
Du kan altid have en cykel uden afgift, og så blot når du skal ud at køre
købe et prøveplade-klistermærke, men..
1.Det koster nu 100-120 kr om dagen (cirkus, vil jeg tro), mod før 20 kr.
2.Du skal overbevise politiet at du er ved at prøvekøre, på vej til værksted
eller lign., så man kan aldrig køre uden helt god samvittighed.
3.Du kan vist ikke køre ud af danmark.
****
> [...]
> man kan neddrosle en Kawa ZX6R til lille kort!? Hvad i alverden?? Så
> lyder den da som en scooter og trækker ligeså meget!
Den har jo den samme volumen, så lyden tror jeg ikke ændres. Det er klart
den trækker mindre.
****
> [...]
> tørvejr. Samtidig læser jeg om alle de forbandede problemer der er med
> at have motorcykel?! Så kan den ikke starte, så er der problemer med det
****
Det passer nu ikke helt. Passer du din cykel, vil du ikke have problemer med
at starte. MC-teknikken er fuldt på højde med bilernes.
****
> Det virker som om det er mere til besvær en gavn at have en motorcykel?
****
Gavn og gavn, du får nogle køreoplevelser, du ikke vil opleve på andre
måder. For mig, er det det værd.
****
> Jeg er utrolig skuffet og ked af priserne her i Danmark..
> Hvor meget koster en hel kåbe til SVS'eren? Hvilken supersport racer kan
> man sammenligne lyden med?
****
Du kan få en virkelig fed lyd ud af en SV650, da den jo kører V-tvin 4t. Det
er lige før du kan sammenligne den lyd med BattleOfTwins-guzzi'er (..så nu
får jeg nok tæsk
****
> [...]
> En MC er for mig, noget man "leger med om sommeren og i de unge år". Er
> det så ikke bare for mange penge at give ud?!
Hva' fanden er jeg en 33årig olding så? ..jeg kan stadig godt lide at lege

****
> [...]
> Havde det stået til mig, ville jeg have en R1'er at kører rundt på om
> jeg så aldrig ville krydse 100km/t er jeg ligeglad med. Så længe at
Damn, det er svært at holde R1'eren under 100. (140 i 1.)
****

> MVH En mc entusiast, som dog er meget fortvivlet
****
Op med humøret. Husk, man kan hvad man vil.
****

> http://www.kandu.dk/

Kenneth
R1

Fra : RacerNiels

Dato : 15-06-02 08:31

"Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
> [...]
værksted
> eller lign., så man kan aldrig køre uden helt god samvittighed.

4. Du kan ikke køre med passager. Altså bliver det et "nej, desværre" når
den lækre sild du lige har imponeret spørger om hun må få en tur....

BUMMER!!

Niels
XS400-SS *til salg*
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Kenneth S

Dato : 15-06-02 08:41

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.dk> wrote in message
> [...]
>
> 4. Du kan ikke køre med passager. Altså bliver det et "nej, desværre" når
> den lækre sild du lige har imponeret spørger om hun må få en tur....

Ups, vigtig pointe, den glemte jeg.

Kenneth
R1 (..med kun utilfredse bagsædepassagerer

Fra : Adam Christensen

Dato : 15-06-02 10:53

"Plix" <Plix.news@kandu.dk> wrote in message

> En MC er for mig, noget man "leger med om sommeren og i de unge år". Er
> det så ikke bare for mange penge at give ud?!

Det kan du jo kun selv vurdere, men jeg kan fortælle hvad det kostede mig at
have ny en SV'er (som 27-årig i godt 1½ år og køre 16.500 km:

Værditab efter salg (90000 - 72500): 17.500
Forskring i perioden: 13.000
Selvrisiko på skade: 9.000
5 banedage: ca. 7.000
3 DMC kurser: 1.500
3 service: ca. 4.000
1 dækskift: 3.000
1 vinteropbevaring + olieskift: 1.400
Benzin (16.500 km, 17 km/l, 8 kr. pr. l): 7.800

I alt 64.200 danske nettokroner, svarende til 3,89 kr pr. kørt kilometer.
Læg dertil ca. 15.000 kr. for det udstyr jeg nu har liggende og ikke bruger
mere.

Vurdér selv om det er for mange penge at give ud...

--
Adam
(der trods ovenstående regnskab slet ikke fortryder at have kørt MC)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 15-06-02 13:37

"Adam Christensen" <adam_christensen@FJERNhotmail.com> wrote in message
> [...]
> I alt 64.200 danske nettokroner, svarende til 3,89 kr pr. kørt kilometer.
> Læg dertil ca. 15.000 kr. for det udstyr jeg nu har liggende og ikke

Har du prøvet at regne på de øvrige elementer i livet?

Hvad koster f.eks. en kæreste/kone: 28 byture á kr 1000 (for at finde hende)
+ 117 buketter blomster og andre gaver, ialt ?????? kr + tabt
arbejdsfortjeneste, når hun hellere vil til kaffe hos svigerforældrene, ialt
?????? kr + + +. See the point? Alle interesser virker dyre, hvis man regner
efter.

Det er selvfølgeligt meget interessant at stille sådanne
omkostningsregnskaber op, men man skal huske, at alt hvad man ellers kunne
have foretaget sig, og ville være forbundet med omkostninger. Og man tjener
jo også penge! Mange eller få, løn, SU eller andet, men indtægter kommer der
for de fleste, og de skal vel i bund og grund bruges til at leve for - og,
"das Mensch lebt nicht von Brot alein" (mennesket lever ikke af brød alene).

Nyd livet, og spekuler ikke alt for meget på, om det kan betale sig!!!

--
Jørgen

Fra : Kenneth S

Dato : 15-06-02 17:14

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message

> [...]
alene).

> Nyd livet, og spekuler ikke alt for meget på, om det kan betale sig!!!

Hvis man tænker over det, hvad er så det vigtigste i livet?

...At have det godt.

nogen gange koster det penge at have godt, så jeg er helt enig.

Kenneth (..i sit filosofiske hjørne)
R1

Fra : Jonas Holt

Dato : 15-06-02 17:57

> "das Mensch lebt nicht von Brot alein" (mennesket lever ikke af brød
alene).

- men af hvert ord, der udgår af Guds mund (Mat 4,4)

> Nyd livet, og spekuler ikke alt for meget på, om det kan betale sig!!!

Den sætning kan jeg godt li

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-06-02 21:38

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse
> alene).
>
> - men af hvert ord, der udgår af Guds mund (Mat 4,4)

Shit, mand, så er jeg død! Jeg holdt op med at lytte til hende for mange år
siden.

Rittig

Fra : Adam Christensen

Dato : 16-06-02 10:47

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message

> Nyd livet, og spekuler ikke alt for meget på, om det kan betale sig!!!

Enig; det er jo præcis det jeg har gjort de sidste 1½ år

Salget var ikke (kun) økonomisk funderet. Jeg brugte den næsten aldrig og
selvom man skal leve livet er man jo også nødt til at prioritere sine
likvide midler.

Nu har jeg købt sommerhus i stedet - det er da også at nyde livet

--
Adam

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-06-02 19:24

> [...]
> have ny en SV'er (som 27-årig i godt 1½ år og køre 16.500 km:
> I alt 64.200 danske nettokroner, svarende til 3,89 kr pr. kørt kilometer.

Tjae - mit regnskab har rundet 100.000kr for "knallerten" på knapt 4år, men
det inkluderer så også service hver 6000km mit tøj/hjelm mm, og nogle ret
kraftige extra udgifter pga. tyveri/hærværk og lidt pga mit "tilt".

Men i modsætning til Adam er jeg stadig kørende ...

Der er dog ikke tvil om at det ville have været væsenligt billigere at køre
de samme 41000km på en GS500 eller lign ...

/Anders Majland
/Aprilia Leonardo 150 98'

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-02 21:25

On Fri, 14 Jun 2002 17:35:00 GMT, "Plix" <Plix.news@kandu.dk> wrote:

Hej.

Du får sørme slået ud med armene.
Ikke fordi det ikke er tilladt, men spis brød til

>Jeg er en 19 årig fyr, som har en drøm om at eje en Suzuki SV650S med
>fuldkåbe.
>Det er sådan, at jeg ikke er så meget for at købe en brugt MC. Priserne
>på en ny SVS'er er på 90000kr.

Ja med de skatter der er lagt på her i DK er det anskaffelsesprisen,
men det er jo kun en lille del af udgiften ved at have MC.
Husk, at der er noget der hedder vægtafgift, forsikring, brændstof og
vedligeholdelse.
For slet ikke at tale om beklædningen.
Der ryger hurtigt 10 Kkr på den konto his man skal have noget der både
beskytter mod vind og vejr og kan tåle en tur i asfalten.

>Jeg ser på vejret generelt i Danmark, som er vådt og gråt ... og vi
>elsker jo at køre i varmt vejr med solskin.

Jeg er heller ikke meget for at blive gennemvåd.
Alligevel får jeg tilbagelagt noget der ligner 10.000 Km pr år som
rren fornøjelseskørsel.
Og faktisk er kørsel i gråvejr ikke så ringe, når blodt det ikke
regner for meget

>Priserne på forsikring er jo fuldstændig skøre og det samme er prisen på
>vores motorcykler! ER der ingen måde at at man kan købe motorcyklen i
>udlandet og køre i Danmark? Man man da gøre et eller andet?

Er man i den situation, at cyklen skal købes på "afbedrag" forlanger
banken at der er kaskoforsikring på den, og i din aldersklasse er den
ikke det bare pjat.
For at sige det rent ud, så er ny MC på den måde uopnåelig med mindre
at man står med pengene i hånden og tager chancen for at køre uden
kaskoforsikring.

>Og hvad er det for noget med 34HK til lille kort?! Så ser jeg sørme at
>man kan neddrosle en Kawa ZX6R til lille kort!? Hvad i alverden?? Så
>lyder den da som en scooter og trækker ligeså meget!

Jeg har længe, med forundring, fulgt med i den om sig gribende
opfattelse, at man ikke kan køre på en MC under 600 cc.
Jeg har den opfattelse, at det er det rene vrøvl.
Faktisk har jeg den opfattelse, at man aldrig lærer at køre en MC hvis
man ikke starter i det små, altså med en MC hvis egenvægt er så ringe
at man kan smide rundt med den.
I dit sted ville jeg finde en moderat størrelse MC at starte på, en
der passer til dit kørselsbehov, og som du har råd til at eje uden at
skulle betale en vis del ud af bukserne for at have den.
En hvor du kan give fanden i kasko og betale dins skrammer selv.
Det vil give dig et super transportmiddel, og gøre dig til en habil
"mekanikker".
Se på alle de andre der sender MC'en på værksted blodt der er det
mindste galt - Man skruer ikke selv i en 100Kkr+ MC med mindre man har
prøvet det før.
Hvis pengene er små, og cyklen ikke for dyr er det som med damen uden
tøj - de lærer at spinde (så så, det var ikke sådan ment )

> [...]
>tørvejr. Samtidig læser jeg om alle de forbandede problemer der er med
>at have motorcykel?! Så kan den ikke starte, så er der problemer med det

Du kommer ud at køre alt det du lyster, men hvis lysten mangler kommer
du ikke til at køre een meter.
Sagt på en anden måde: Du har ikke det i dig der gør en MC kører.
Problemer?????
Der er ikke flere problemer med en MC end der er med alle andre
motoriserede køretøjer.
Hvis du tager denne NG som retningsgivende for de "problemer" der er,
vil du finde, at det kun er en brøkdel af dem der kører der diskuterer
teknikken og vedligeholdelsen.
En del af dem findes netop i denne NG, og dermed udgør den et godt
forum for de der vil vedligeholde og fejlsøge selv.
Tænk på, at en dag er det dig selv der står et eller andet sted med et
køretøj der strejker.
Hvad gør du?
Som flertallet af danske trafikanter - ringer til et nødhjælpsfirma,
eller får skidtet til at køre igen?
Jeg ved det - al begyndelse er svær, men et sted skal man jo starte,
og jo dyrere og mere kompliceret et køretøj er, des mindre motiveret
er man for at gøre noget ved det.
En MC er ikke raketteknologi - den er sat samen af mennesker, og kan
dermed også repareres af mennesker - blot de gider sætte sig ind i
hvorledes de virker.

>Det virker som om det er mere til besvær en gavn at have en motorcykel?
>Jeg er utrolig skuffet og ked af priserne her i Danmark..

Tjaeh, men det er haltså her du bor - lige som 5 mill. andre arme
stakler der har lært at leve med det
Og når man nu er en skatteplaget og overadministreret borger er der
ikke noget der får ens gode humør tilbage som en tur på to hjul i det
smukke land vi nu en gang lever i.
Evt. sammen med en flok ligesindede, bindegale og MC freaks.
Det er hvad MC handler om.
Nogen af os får tillige ekstra valuta for pengene ved at skrue i MC,
specielt i de mørke vinteraftner, hvor de fleste af os er gået i hi.

>Hvor meget koster en hel kåbe til SVS'eren? Hvilken supersport racer kan
>man sammenligne lyden med?

Helkåbe ?????
Supersport ??????
Hvor vil du hen - det er helt ude af propertioner.

> [...]
>En MC er for mig, noget man "leger med om sommeren og i de unge år". Er
>det så ikke bare for mange penge at give ud?!

Av - den sad.
Skal jeg læse det som om at det at køre MC kun er forbeholdt mennesker
under 27 ?
Hvis det er tilfældet afleverer jeg omgående både mit førerbevis og
min MC, idet min alder vist er mere end dobbelt op.
Jeg har kørt MC af to omgange.
Jeg stod med mit førerbevis i hånden på min 18 års fødselsdag, og
havde en indregisterert MC - en NSU Max med hele 18 HK (grin bare, men
de største MC dengang var alle under 50 HK).
Men NSU'en var det jeg kunne klare af egen lomme som lærling, og spørg
lige om der var råd til at lade et værksted servicere den?
Nu i anden ombæring har jeg kørt i 5 år.
For at få børstet rusten af efter 30 år som "skabs MC'ist" købte jeg
en billig MC - lille motor, ingen kåbe og ingen kasko.
Selv om man må køre en 100HK knallert er der ingen der siger at det er
en god ide - jeg har lært det (du kan læse min MC historie på
www.gruby.dk hvis du ikke er faldet i søvn efter denne svada).
Jeg vil stadig mene, at hvis du har ønsker om at blive mere end 27 så
finder du en mindre MC der passer til dine evner som MC chauffør og
raser ud på den.
Når så både dine evner, dit førerbevis og din pengepung passer til en
SVS kan du anskaffe sådan en.
Hvis du ikke har hjertet med når du køber MC? Jo, så er det for mange
penge!

>Og er Aprillia RS250 ikke en alt for lille MC, hvis jeg stiller krav
>omkring lyd og størrelse på selve MC'en?

Vi andre stiller krav omkring kvalitet og køreegenskaber, men sådan er
vi heldigvis så forskellige.

>Havde det stået til mig, ville jeg have en R1'er at kører rundt på om
>jeg så aldrig ville krydse 100km/t er jeg ligeglad med. Så længe at
>design, lyd og størrelse er iorden.

Hvem søren skal du imponere?
Hvad vil du med en R1 hvis du ikke kan køre den - det er da ikke
sjovt?
Køre ned til den lokale burgerbar for at imponete sildene?
Glem det - den bider de ikke på mere, der skal mere til

>MVH En mc entusiast, som dog er meget fortvivlet

Fortvivl ikke, du skal blot revidere din opfattelse.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 15-06-02 22:55

Steen Gruby wrote:

> Jeg har længe, med forundring, fulgt med i den om sig gribende
> opfattelse, at man ikke kan køre på en MC under 600 cc.
> Jeg har den opfattelse, at det er det rene vrøvl.

Problemet er vel, at de sjove mindre cykler - fx 400 cc-udgaverne af Bandit,
CB 1300 og XJR 1300 eller de friske GSX og VTR 250er som - bliver for dyre
med de danske afgifter i forhold til 600 cc-erne. Derfor er der bare de små
250er og de tobenede 500er tilbage at vælge imellem.

> Faktisk har jeg den opfattelse, at man aldrig lærer at køre en MC hvis
> man ikke starter i det små, altså med en MC hvis egenvægt er så ringe
> at man kan smide rundt med den.

Helt enig - det er vigtigt at lære, hvor grænsen går. Og det er nu en gang
mindre farligt på en mindre.

Richard

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-02 00:12

On Sat, 15 Jun 2002 23:54:45 +0200, Richard Pade
<richardDOTpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>med de danske afgifter i forhold til 600 cc-erne. Derfor er der bare de små
>250er og de tobenede 500er tilbage at vælge imellem.

Netop min pointe.
Hvis jeg var ung i dag og med begrænsede midler, ville jeg finde en
ældre MC og bruge tid på at få den i tålelig stand.
Ganske som vi gjorde i mine unge år.
Den behøver ikke andet end den lovpligtige forsikring, skulle uheldet
være ude koster det ikke en bondegård at få den i orden igen.
For at være helt ærlig har jeg kun de cykler jeg har i og med at jeg
selv er mekaniker på dem.
Paso'en har jeg genopbygget fra en møgbunke, ellers havde der ikke
været tale om Ducati her på borgen.
Og rigtigt gættet: Jeg har ikke kasko på mine cykler.
Hvis jeg laver skrammer må jeg tilbage til mit skrueskur og fixe
ekvipagen igen.
Jeg tror det hedder "selvforsikrende"

>Helt enig - det er vigtigt at lære, hvor grænsen går. Og det er nu en gang
>mindre farligt på en mindre.

Hvis man skal lære at køre MC på den hårde måde og undersøge hvor
grænserne går er der to metoder, hvoraf jeg foretrækker nr. 2.
1) Find en mindre MC der er til at smide rundt med, og som ikke koster
en bondegård, efter devicen: Tag dine klø som en mand, og håb på at
det er en eneulykke når det går galt.
2) Køb en MC i udlandet uden afgift og begynd at køre på bane med den.
Her er der ikke nogen modkørende elle gamle rysteribs der kører ud fra
en sidevej uden at have set sig for.
På et eller andet tidspunkt skal den i asfalten, men pyt, den har
været billig.
Skulle den (mod forventning) overleve og man er glad for den kan man
jo altid betale afgiften og få en plade på den.

Jeg har de seneste år set adskillige unge mennesker hente en spritny
MC der få dage efter er kommet tilbage som vrag.
Eneste kommentar: Pyt, forsikringen betaler.
Er der så noget at sige til at vi betaler tårnhøje priser for
forsikringer?

Skrevet af en der skal på Anderstorp (Scandinavian Race Way) på mandag
for at afreagere )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 17-06-02 17:07

Steen Gruby wrote:

> Netop min pointe.
> Hvis jeg var ung i dag og med begrænsede midler, ville jeg finde en
> ældre MC og bruge tid på at få den i tålelig stand.
> Ganske som vi gjorde i mine unge år.

Ja, men problemet er jo, at der heller ikke er ret mange godt brugte cykler i den
lille mellemklasse af nævnte årsag. I vores unge dage var der et væld af sjove
cykler i 250-400 cc - det er der ikke i dag.

> Den behøver ikke andet end den lovpligtige forsikring, skulle uheldet
> være ude koster det ikke en bondegård at få den i orden igen.

Ja! Sådaan kører man sin forsikringsstatus til. Kasko er alt for dyr for
begyndere.

> For at være helt ærlig har jeg kun de cykler jeg har i og med at jeg
> selv er mekaniker på dem.
> Paso'en har jeg genopbygget fra en møgbunke, ellers havde der ikke
> været tale om Ducati her på borgen.

Forstår dig godt, det er normalt den billigste måde at få sjove cykler på. Men
jeg har stadig hjemmeboende børn (til august blot et), så jeg har prioriteret at
køre frem for at skrue, i den tid jeg tager til dig. Og det uanset en
aautomekanikeruddannelse medio '70. Skrueriet må vente.

> Hvis jeg laver skrammer må jeg tilbage til mit skrueskur og fixe
> ekvipagen igen.
> Jeg tror det hedder "selvforsikrende"

Apropos skrueskur - fin beskrivelse du har lagt på din hjemmeside. Det har givet
mig blod på tanden, så jeg har et par spørgsmål til valg af gulvbelægning -
sender dem direkte.

> [...]
> 1) Find en mindre MC der er til at smide rundt med, og som ikke koster
> en bondegård, efter devicen: Tag dine klø som en mand, og håb på at

Nej, det altså for dumt i betragtning af, hvor sårbare fod-, ben og hofteleddene
er.

> [...]
> Skulle den (mod forventning) overleve og man er glad for den kan man
> jo altid betale afgiften og få en plade på den.

Det er lyder straks bedre, men for os der bor ved Kbh-strup, er der langt til en
bane, eller?

> [...]
> Eneste kommentar: Pyt, forsikringen betaler.
> Er der så noget at sige til at vi betaler tårnhøje priser for

Ja, og dog - det gør vi jo ikke på vores ældre cykler - Topsikring nedsatte min
præmie på cyklens 16 års-registreringsdag! Og andre selvskaber gir rabat til os
over 500 (upps, 50 nullet hænger på min kones herlige, men gamle Northgate
OmniKey-tastatur), har jeg hørt.

> Skrevet af en der skal på Anderstorp (Scandinavian Race Way) på mandag
> for at afreagere )

Åhh, hvor du kan - god. tur.

Richard Pade
'85 VF7500S Veffer Dancer (sagde jo, det hænger, nullet)

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 15-06-02 23:35

> [...]
> fuldkåbe.
> Det er sådan, at jeg ikke er så meget for at købe en brugt MC. Priserne

Jeg er selv lige startet i mc verdenen på en ny SV650 - og det er fedt :)

> Jeg ser på vejret generelt i Danmark, som er vådt og gråt ... og vi
> elsker jo at køre i varmt vejr med solskin.

Ja især den sidste uge har været slem. Kom dog ud og trille lidt idag, så
blev behovet dækket igen. Ahhh

> Priserne på forsikring er jo fuldstændig skøre og det samme er prisen på
> vores motorcykler!

Forsikring er generelt dyr ja, men hvis du kan komme ind i Runa (eller
søster selskaber), kan du få en meget billige præmie. Du har selvfølgelig
ikke så mange år på bagen, så det vil nok komme til at koste lidt alligevel.

> En MC er for mig, noget man "leger med om sommeren og i de unge år". Er
> det så ikke bare for mange penge at give ud?!

Man kan hurtigt komme til at bruge mange penge på fx udstyr (især når man
lige er startet og ikke har noget i forvejen) og service. Man slipper nok
ikke mindre end 5.000 for udstyr hvis det bare skal være nogenlunde
kvalitet.
En anden sted man kunne blive fritstet til at bruge penge er udstødning på
SVen. Den siger ikke særligt meget som standard. Min egen bliver snart
skiftet ud og det glæder jeg mig "lidt" til.

Så alt ialt er det måske ikke verdens billigste hobby, sammenlignet med
badminton, men det har været det værd synes jeg. Så la' værd med at opgive.
Find en mc du kan betale og kom ud og kør - det er vel trodsalt vigtigere
end at sidde indenfor og surmule fordi man ikke har råd til sin drømme mc
der koster 300.000 kr ?

--
Jacob Michaelsen
SV650