"Lasse Petersen" <l@petersen.tc> skrev i en meddelelse
news:a13a40daa3fb76a39f7558f1b155794b.64721@mygate.mailgate.org...
> jeg har undret mig over hvordan man skifter et dæk som er slangeløst.
> jeg har tit prøvet at lappe allemulige andre dæk, men de har alle været
> med slanger. Jeg tror ikke at det vil være et problem at få dækket af,
> men problet er hvordan får man det nye dæk til at blive tæt. Skal det
Fælgen er konstrueret så den er tæt, hvor en fælg til slange-dæk er
"utætte".
Under monteringen af dækket, sikrer man sig at fælgen er ren og pæn, uden
store dybe ridser.
Dækkets kant smøres med en syrefri fedttype, som sørger for at dæk og fælg
slutter helt tæt.
Herefter pumpes dækket op med høft tryk, fra en slange som kan give luft
hurtigt, for at få dækket til og "springe ud" til fælgen. Derefter monteres
ventil, og dæktrykket tilpasses den aktuelle kunde / bil / MC /
HvadSomHelst.
Simple as That...
RadioMan
> limes mellem dækket og fælgen... og lige en anden ting hvis det nu skal
> lappes er der de samme lapper som man bruger til dæk med slanger.
Lapperne tl slangeløse dæk ligner allermest en stor "tegnestift", dog udført
i en speciel slags gummi.
Først renses hullet i dækket med en "grovfil / rasp" på en boremaskine
Herefter gøres dækundersiden ren med Trichloretylen eller Buffer eller
lignenden
Omkring huller smøres en speciel dæklim på
"tegnestiften" trækkes igennem dækket indefra, indtil den slutter tæt med
fladen inde i dækket
Overskydende gummi fra "tegnestiften" skæres af på ydersiden, dækket
monteres igen, og man kører pænt det første døgn, indtil lappen er
vulkaniseret
Bemærk at der er specielle regler med hvor henne på dækket der må lappes, og
de er ret skrappe med motorcykeldæk, so dont tink about doing it yourself! -
Dæk som er lappet i skuldrene kan eksplodere, derfor må dæk ikkke lappes i
skuldrene... - Og Meget Mere...
> Lasse
> xs 400
>
>
> --
> Posted via Mailgate.ORG Server -
http://www.Mailgate.ORG