dæk hvordan skal det læses? feks 160/60
Fra : Casper Henriksen

Dato : 13-06-02 14:15

160/60 ZR 17 (69 W) TL

et eks. fra sv650s's bagdæk
men hvad betyder 160/60 zr, 17 er tommer det er næmt, men det andet??

Hilsen Casper

Fra : KAWA

Dato : 13-06-02 14:30

"Casper Henriksen" <casper3452001@yahoo.dk> wrote in message
> 160/60 ZR 17 (69 W) TL
>
> et eks. fra sv650s's bagdæk
> men hvad betyder 160/60 zr, 17 er tommer det er næmt,
160 = mm bredt
60 profil = at dækket er 60% af bredden i højden
ZR = Hastighedskode for hvor hurtigt dækket max er bygget til at køre.
17" = Fælgens str.
det sidste ved jeg ikke

hilsner

Dannie

Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-06-02 14:41

"KAWA" <dannie.jensen@mail.dk> wrote in message
> ZR = Hastighedskode for hvor hurtigt dækket max er bygget til at køre.

Såvidt jeg vet, er det "(69W)" som angir dette.

Utdrag fra korrepondanse med min kontakt hos Metzeler, i forbindelse med
bruk av Rennsport racedekk på gate:

"For the 180 and 190 Speed- and Loadindex is (73W), means approved for
highspeed over 270 km/h. If the Index is not put in parentheses, the tyre is
only approved up to 270 km/h. In your riders manual you will find...."

JS

Fra : KAWA

Dato : 13-06-02 15:32

Jeg er ret overbevist om at ZR er hastighedskoden, men er dog ikke 100%
sikker, men på mine dæk står der f.eks 130/90 V 16 og det er godkendt til
maks 240, og ligeledes er det på biler hvor min tidligere bil havde dæk
mærket 205/50 V 15, og da jeg tidligere har arbejdet med netop at sælge
bildæk og fælge tror jeg at jeg har ret, måske har man på motorcykeldæk en
belastningsfaktor også, men det vil jeg da undersøge straks i morgen.

Dannie

Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-06-02 15:36

> [...]
> bildæk og fælge tror jeg at jeg har ret, måske har man på motorcykeldæk en
> belastningsfaktor også, men det vil jeg da undersøge straks i morgen.

Litt mere info:

New tyre designation according to ECE R 75
The new european standard for motorcycle tyres has required the change of
the tyre designation for V, VB and ZR tyres.
The difference to the old designation was the introduction of a service
description (load- and speed-index) like on S- and H-rated tyres also for V,
VB and ZR tyres. Additionally a new speed symbol "W = 270 km/h" was
introduced for ZR tyres. On the old designation the maximum permitted speed
was not always clearly identified. According to the new designation, the
marking is as follows:
The speed symbol "V" which was defined as over 210 km/h is now limited to
240 km/h.

In the case "V"-rated tyres are suitable for use at speeds higher than 240
km/h the load- and speed-index is marked within brackets. Here the previous
speedsymbol "VB" remains on existing tyres between the tyre designation. On
ZR-tyres suitable for use at speeds over 270 km/h the speed symbol "W" is
shown within brackets. If there are no additional remarks (i.e. V290/V300)
the maximum speed must be observed in the technical handbook. ZR-tyres
suitable for use at speed up to 270 km/h remain with the same designation
and are marked additionally with the speed symbol "W" together with the
loadindex.

JS

Fra : KAWA

Dato : 13-06-02 15:58

.. ZR-tyres
> suitable for use at speed up to 270 km/h remain with the same designation
> and are marked additionally with the speed symbol "W" together with the
> loadindex.
såvidt jeg kan se ud fra ovenstående har vi vist begge ret, tak for
sludderen

Dannie

Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-06-02 15:57

> såvidt jeg kan se ud fra ovenstående har vi vist begge ret, tak for
> sludderen

Det som nok er verdt å merke seg, er at f.eks. et ZR dekk kan være godkjent
for hastigheter opp til 270, eller over 270. For å vite presis hva som er
gjeldende, ser man på om W'et står innenfor eller uten parantes.

JS

Fra : Janus

Dato : 13-06-02 14:43

> 160 = mm bredt
> 60 profil = at dækket er 60% af bredden i højden
> ZR = Hastighedskode for hvor hurtigt dækket max er bygget til at køre.
> 17" = Fælgens str.

TL = tube less uden slange
mvh
Janus

Fra : KAWA

Dato : 13-06-02 15:43

Her er lige et link hvor du kan se hvad tingene betyder

http://www.goodyear.dk/service/deakskole.asp

med venlig hilsen

Dannie

Fra : Casper Henriksen