Yamaha DT 125 LC modificeret
Fra : Claus Rittig

Dato : 09-06-02 20:57

Hej!

Jeg lovede engang at vise et billede af min 20 år gamle 125cc off-roader og
fortælle lidt om hvad der er sket med den. Det gør jeg så nu.

Billederne ligger på dk.binaer.motor, et "før" og et "efter". DT2-billedet
er "før" den blev udsat for en motortosse, DT3 er "efter".

Jeg har altid været glad for den lille skid, måske fordi jeg er flasket op
med små off-roadere, og har haft ganske mange af dem. Jeg synes ganske
enkelt den er sjov at køre på. Den skal pines af sted for fulde gardiner,
men så er dne også ganske underholdende.
Okay... 16 heste er jo ikke nogen herregård, men som vintercykel (og især
vinter-off-roader) behøver den ikke mere power, man kan alligevel ikke bruge
meget mere. Men når det ikke lige er vinter - ja, så går 16 heste nu stadig
an, for på almindelige off-road ture er det såmænd stadig nok, bare man
holder sig væk fra stranden.
Men den var ikke rigtig sjov på off-road turene mere, affjedringen var
simpelthen ikke god nok længere. På bane var det helt galt, den klaskede i
bund så hårdt at det gjorde ondt helt ind i sjælen, og selvom den er ret
svag, kørte jeg alligevel og passede på gassen, dels fordi selv små
ujævnheder kunne banke affjedringen i bund, dels fordi den standard
tromlebremse på forhjulet var blevet enormt ringe. Den kunne næsten ikke
bremse mere. Jeg har forsøgt at få den til at virke, men der skulle nok en
afdrejning af tromlen og nyt bremseanker til, og det er sgisme for dyrt,
cyklen er jo kun ca. 7.000,- værd.
Forgaflen er løbende renoveret og trimmet, men dæmper-elementerne er
simpelthen for klejne til hård brug. Bagdæmperen kan ikke renoveres, og
olien har nu kørt off-road i 20 år uden at være skiftet! Ja, det siger sig
selv at den dæmper ikke er fem potter pis værd.

Jeg begyndte at overveje at skifte forgaflen ud, jeg havde nemlig en ekstra
Honda 600 forgaffel stående. Lidt måleri afslørede at der var bare ingenting
der passede sammen, så jeg byttede mig til en forgaffel til en DT125R - en
10 år nyere konstruktion. Komplet med bremse og hjul.
I første omgang var målet sådan set bare at få skivebremse på cyklen, så jeg
igen turde køre på arbejde på den - tromlen var så ringe at jeg flere gange
har haft lidt besvær med at bremse for bilister. Montering var egentlig
simpel, de to kronrørsaksler var samme diameter, men dog ikke samme længde.
Et sæt koniske rullelejer og fjerne 10mm af kronrøret med en vinkelsliber,
så var forgaflen monteret. Så lige fuske nogle nye beslag til forlygten og
snitte lidt i et par håndbeskyttere fra min gamle motocrosser, så så det
næsten pænt ud også. Nu da cyklen måske kunne få en renaissance som
off-roader, røg der også et Renthal styr på, jeg havde liggende.

Så bagenden. Det var lidt sværere. Jeg var heldig at finde ne bagdæmper til
en æld-gammel Yamaha crosser hos en lokal forhandler - de gamle trekantede
bagsvingere fordrer nemlig en enormt lang dæmper, og de fandtes kun i
motocross i 2 årgange, så de er svære at finde efterhånden. For at montere
den måtte der svejses nye beslag på baggaflen, skæres en del i stellet og
svejses nye forstærkninger og beslag, og de fleate el-komponenter måtte
flyttes andre steder hen pga. pladsmangel. En af gutterne er
certifikat-svejser fra værftet, så det tog ikke så lang tid. Gasbeholderen
til dæmperen ses liggende bag kick-starteren, monteret med strips - der var
jo ikke ekspansions-beholder på originaldæmperen.
Okay, nu nærmer vi os noget brugbart, så der blev lige fabrikeret et
ordentligt alu-kædestyr foran bag-kædehjulet, så jeg ikke taber kæden når
det går hårdt til, og baggaflen kom til at stå i en pudsig vinkel, så et
kædestyr ovenpå baggaflen lige før for-kædehjulet var også nødvendigt.

Det hele har kostet mellem 1000 og 1500 kr. og nogle arbejdstimer og en flok
øl, og nu er cyklens bremser og affjedring på højde med en DT125R's. Jeg
testede dne på Mads Lund's udflytter-tur for et par uger siden, og i onsdags
på bane sammen med PerMP, Mads, Lindholt et al.
Nu er den sjov igen! Den er glimrende til off-road ture, styrer okay, har
motor nok og bremser fremragende. På bane er den slatne motor lidt
irriterende, de gearskift skal godtnok falde precist, og efterløbet er
blevet lidt kort, så den styrer også lidt mystisk i meget skarpe sving, men
den er fuldt ud anvendelig.

Jubiiii, jeg har igen en sjov DT, og I kommer til at se mig køre en del
off-road ture på den. Faktisk satte jeg næsthurtigste tid på et listigt
lille endurospor nede på de Lund'ske jorder for nogen tid siden, foran 15 år
nyere cykler, men det spor var også meget, meget svært.

Og det er lovligt? Njahøh... næsten... Det er et spørgsmål om
gradbøjninger - hvem af jer kører med lovlig bagskærm?

Rittig
--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.