Temperatur på udstødning
Fra : Frederik

Dato : 08-06-02 17:20

Jeg har planer om at give mine udstødningsrør en gang sort spraymaling, og
har fundet noget i sadolin, der er beregnet til at male grill eller ovn.
Der står den kan holde til 400 grader langvarigt og 600 grader kortvarigt,
men er det nok til udstødningen? Rørene, der fører direkte ud fra motoren
bliver enormt varme, men har ingen idé om en præcis temperatur. Cyklen er i
øvrigt en CB500.
Er der nogen der ved hvad temperatur man kan regne med udstødningen har
maksimalt på det varmeste sted?

Mvh Frederik

Fra : Per

Dato : 08-06-02 21:08

Hej Frederik!

Jeg går ud fra at du mener, det varmebestandige sorte spaymaling. Jeg købte
engang selv noget det kunne vist bruges indtil 650 grader Celcius.
Det blev købt i en farvehandler.

Jeg har malet mange afgangsrør og udstødningsrør med det varmebestandige
maling og efterfølgende kørt med det - ingen problemer med varmen. Det kan
sagtens holde til det.

Du skal blot være opmærksom på, at det ikke holder så længe. Den skal
simpelthen males igen en til to gange om året for at den forbliver pæn sort.

Malingen er heller ikke så glad for regn og vask.

Mvh. Per!

Fra : Frederik

Dato : 08-06-02 21:58

> [...]
sort.

> Malingen er heller ikke så glad for regn og vask.

Øv øv.. kan man ikke forsegle den med et eller andet, eller findes der en
anden maling/metode?

Frederik
CB500 med rødbrune udstødningsrør...

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 08-06-02 23:23

"Frederik" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øvrigt en CB500.
> Er der nogen der ved hvad temperatur man kan regne med udstødningen har

Jeg har malet min udstødning med bardahl sparymaling, varmebestandigt op til
800 grader. gav en pæn mat overflade. var dog ikke så glad for saltet på
vejene så omkring svejsningerne, der hvor metallet er stresset, er der lette
rustdannelser. der er dog ikke kommet yderligere siden marts, så det er
muligvis på grund at metalstresset og salten at det er opstået.
forresten så koster sådan en sparydåse en flad 50'er

--
Jacob

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 09-06-02 14:48

"Frederik" <glem@det.dk> wrote in message
> [...]
> øvrigt en CB500.
> Er der nogen der ved hvad temperatur man kan regne med udstødningen har

Man kan også få maling beregnet til udstødning. Jeg mener at det kan holde
til op omkring 800 grader.
Et lille fif hvis man ikke gider at dække en hel masse af, eller ligefrem
pille udstødningen af cyklen. Spray noget maling i en bøtte og mal
udstødningen med pensel. Det er efter min mening noget hurtigere. Dog kan
man ikke komme til på toppen af rørene, men hvis de er blevet behandlet i
forvejen og ikke er slemt rustne der, gør det jo lige knapt så meget.

Casper