Kort i USA
Fra : J

Dato : 05-06-02 22:51

Hej G

Jeg har været herinde før og spørge nogle gange om at tage MC-kort i
staterne. I var jo så hjælpsome, så nu vender jeg tilbage.

Sidst fik jeg en masse fortalt om kurser osv. Jeg regner med at tage kortet
ved et kursus evt. i Seattle - nok i starten af næste år. Jeg har tjekket
nettet, og der slog det mig, om der er de samme regler for alder og vægt/hk
som herhjemme? Jeg er 19 og inden jeg er færdig med at tage kortet derover,
så er jeg nok blevet 20 - men er der så en grænse for hvor stor en maskine
jeg kan køre? Og hvis ikke - når jeg så får konverteret kortet til dansk,
får jeg det så som lille?

Bare et lille praktsisk spg. Jeg tager derover på mit danske (bil) kørekort,
men jeg er lidt i tvivl om det virker i hele USA og med samme rettigheder?
Hvis nu jeg bliver stoppet om natten i en eller anden ussel sydstat og den
lokale sherif har haft en dårlig dag... (skræk senario gælder mit kort
så lige så godt?

Hvis nogen af jer har haft nogle erfaringer med at tage MC-kort i USA, så
bare skriv løs. Jeg tager derover på lidt bar bund mht. MC-kort (og også MC
køb), så hvis I har nogle råd, tips eller anbefalinger (eller links), så kom
med dem.

johan

Fra : Richard Pade

Dato : 05-06-02 23:27

J wrote:

> [...]
> Hvis nu jeg bliver stoppet om natten i en eller anden ussel sydstat og den
> lokale sherif har haft en dårlig dag... (skræk senario gælder mit kort

Hvis du vil være helt sikker, så ring til US Embassy konsulatsafd. - de har
opdateret info og bør kunne se om en aller anden state eller county har indført
begrænsninger på det seneste.

I det øde, vestlige Minnesota var jeg selv engang (i 1978) ude for, at en
betjent kaldte stationen og spurgte, om et dansk kørekort var gyldigt. I samme
blev en kollega en aften taget to gange for speeding og beklagede sig derfor til
den anden betjent: Kan det virkelig passe, at jeg på samme aften skal have to $5
ticket? Nej da, giv mig blot den første, så får du en af mig - på $100.

Hånden på hjertet, hvad er det værste, sheriffen gøre dig - højst beholde dig
natten over og give dig en formaning om at få et lokalt kort, hvis han af en
eller anden grund ikke kan lide dit danske kort. Jeg tror ikke, du skal være for
pessimistisk med dit danske kørekort: Amerikanerne er normalt hjælpsomme og
imødekommende overfor udlændinge, især ude på landet, så længe du ikke
provokerer dem. (Min genbos søn var på AFS-ophold mens optællingsskandalen i
Florida efter præsidentvalget stod på og spurgte sin lærer, på hvilken baggrund
USA havde sendt valgopservatører til Kosovo? - det spørgsmål syntes de
overhovedet ikke var sjovt).

En mulighed er at købe et internationalt kørekort - det koster 3-400 kr og er
gyldigt et år. Det har tekst på alle hovedsprog og flere til - burde dupere selv
den mest hårdnakkede deputy over there.

God tur, glem nu ikke at nyde opholdet for bare bekymringer:)

Richard

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 06-06-02 06:37

> [...]
er
> gyldigt et år. Det har tekst på alle hovedsprog og flere til - burde

Det skal man have i USA, selvom et EU-kort normalt er accepteret. Og jeg
tror gebyret er omkring 25,-

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 06-06-02 07:33

> [...]
og er
> gyldigt et år. Det har tekst på alle hovedsprog og flere til - burde

Et internationalt kørekort koster 25 kr. og er gyldigt i et år. Jeg fik et
i marts 2002, jeg skulle bruge til 5 uger på Bali. Medbring et billede og
dit kørekort til Motorkontoret, så har du det på 1-2 uger.

Bo Stilling Christiansen
XJ600

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 06-06-02 09:50

"Bo Stilling Christiansen" <musboc@katsonofon.DK> wrote in message
> Et internationalt kørekort koster 25 kr. og er gyldigt i et år. Jeg fik et
> i marts 2002, jeg skulle bruge til 5 uger på Bali. Medbring et billede og
> dit kørekort til Motorkontoret, så har du det på 1-2 uger.

Jeg fik det lavet på Toftegårdsplads i KBH mens jeg ventede. Jeg
indregistrerede in Ford Crown Vic. på det i staterne og kørte 14.000 km på
det uden problemer, så det skulle være godt nok.

Jens

Rd-350

Fra : J

Dato : 08-06-02 17:51

tak for svarene omkring bilkørekort i USA

Men hvis I har noget mere specifikt info omkring det at tage MC-kort derover
(se fx mine tidligere spørgsmål i tråden) må I meget gerne poste dem ;-D

tak - Johan