Afmontering af kæde
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 03-06-02 01:02

Hej NG,

Jeg har flere gange renset kæden på modellen med petrolium - og det fungerer
såmænd fint nok, men tager laaaang tid, er ikke særligt nemt at komme til og
desuden sviner det af h...... til (og jeg får ondt i ryggen). Ja jeg har
mange problemer )

Derfor spørger jeg således (muligvis dumt): Kan det lade sig gøre at tage
kæden af og sætte den på uden at komprimittere kædens holdbarhed o.lign.?
Kan det anbefales og - hvis ja - hvilket værktøj skal jeg så købe for at
kunne få kæden af (det er en standard O-rings kæde).

Hilsner,

Tony
Divvy 01'er

Fra : RasmusZX9R

Dato : 03-06-02 07:02

> Jeg har flere gange renset kæden på modellen med petrolium

Ligger du og kører rundt i en grusgrav til daglig??
Med en o-ringskæde,burde det ikke være nødvendigt at rense den så
grundigt,medmindre den er fyldt med sand eller lignende.

> Derfor spørger jeg således (muligvis dumt): Kan det lade sig gøre at
tage
> kæden af og sætte den på uden at komprimittere kædens holdbarhed
o.lign.?

Det kommer an på om du har et nitteled eller et clipsled på kæden.
Er alle ledene på kæden ens. eller er der et der har en lille plade
ekstra, på ydersiden?
Hvis du har sådan en med en plade(clips)kan du godt skille den ad.
Clipsen skal bare trykkes af og så kan du skille ledet og dermed kæden.

> Kan det anbefales

Nej!

Mvh
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-06-02 07:59

Jeg renser aldrig min kæde, det har ikke været nødvendigt. Man kunne vel
også frygte det forkorter levetiden, hvis petroleum kan trænge forbi
o-ringen. Ved dog ikke om det er muligt ??

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 03-06-02 08:08

på min xj600 som jeg kørte 20kkm på smurte jeg bare kæde
på min cbr1000f med scottoiler fik jeg kædekit på ved 30kkm og kæden var
stadig fin fin ved 65kkm.

Men Karins rs125...den kæde er uden o ring....og den er hurtigt blevet
slidt....enten blev vi taget i røven af sælger eller også har han virkelig
misvedlige holdt den......men den er nu ca 6500 km gammel og trænger til
udskiftning.....

Lasse
RS154
(mille)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-06-02 08:30

Jeg har også prøvet at kører uden O-ringskæde på min ene offroader og har
gjort de samme erfaringer, jeg tror ikke den holdt 5000 km.

Jeg kørte omkring 30.000 km på min BB og jeg bruger ikke scottoiler. Det
synes jeg er ok. Nu må jeg se hvor lang tid den nye holder

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-06-02 15:29

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kørte omkring 30.000 km på min BB og jeg bruger ikke scottoiler. Det
> synes jeg er ok. Nu må jeg se hvor lang tid den nye holder

Det er nu meget normalt, at en O-ring kæde kræver laaaangt mindre
vedligehold en en almindelig. Derfor gør mange den erfaring når de skifter
fra O-ring til normal, at kæden ikke holder ret længe - simpelthen fordi de
forventer at kunne behandle den som de behandlede deres O-ring kæde. Men det
går ikke.
En almindelig kæde skal jævnligt koges i fedt for at holde, blot at smøre
med kædespray er langt fra nok! En Scott-oiler burde dog kunne klare
opgaven, og dermed burde en normal kæde kunne holde ... bum, bum, bum, måske
lidt bedre end halvt så længe som O-ring kæden, simpelthen fordi O-ring
kæden ALTID er smurt derinde mellem rullerne hvor det er vigtigt, der hvor
kædespray'en ikke kan komme ind.
Så kunne man spørge: Hvorfor er der så overhovedet nogen der kører med
almindelige kæder, hvorfor kører alle ikke med O-ring? Primært fordi der er
et langt større effekttab i en O-ring kæde end i en almindelig, og det er
der nogen der er ret nærtagende med. Min 15 hestes Yamaha er fx. en ret død
sild med en O-ring kæde monteret.

Rittig
(Som kører med flere forskellige typer kæder.)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-06-02 16:02

"Min 15 hestes Yamaha er fx. en ret død sild med en O-ring kæde monteret"

Det opdagede jeg ikke da jeg skiftede til O-ring på min Yammi 17,5 hestes
Den kan stadigvæk kører ca. 100 km/t

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-06-02 17:22

> "Min 15 hestes Yamaha er fx. en ret død sild med en O-ring kæde monteret"

> Det opdagede jeg ikke da jeg skiftede til O-ring på min Yammi 17,5 hestes
> Den kan stadigvæk kører ca. 100 km/t

Okay, overdrivelse fremmer forståelsen... "Død sild" er måske nok at trække
den lidt rigeligt, men der er mærkbar forskel på en almindelig og en O-ring
kæde - og så alligevel ikke altid, for en usmurt og slidt almindelig kæde
kan let være ringere end en O-ring kæde, og O-ring kæden har jo den fordel
at den næsten altid er velsmurt, bare den får lidt kædespray eller olie af
og til, mens en almindelig kæde der ikke bliver tilstrækkelig vedligeholdt
hurtigt bliver ringe.

På motocross banerne ser man ret få O-ring kæder, fordi de kan æde 2-3
heste, og det kan sådan en teenager der skal vinde VM jo SLET ikke klare.
Men det er selvf. også typisk hans far der vedligeholder cyklen...

Rittig

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-06-02 19:00

"for en usmurt og slidt almindelig kæde"

Det forklare det måske. Jeg brugte den til bl.a. vinterkørsel, og det tog
hårdt på den. Det gør det nu også på min O-ringskæde, men den klare
tydeligvis bedre