/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
RF900 - Elektriske problemer?
Fra : Anders Nielsen


Dato : 02-06-02 18:10

Dette er historien om en, indtil i lørdags, lykkelig RF900 ejer.

Lørdag eftermiddag, bedst som jeg er ude og køre tur, dør maskinen i et
kryds på frederiksundsvej, og den kan ikke startes igen.

Heldigvis var et par af gutterne med og vi bliver enige om at der ikke
er noget strøm på batteriet.

Vi forsøger med startkabler uden held. Derefter byttet vi batteriet fra
en af de andre (SV650) og derefter starter RF'en glædeligt.

SV650'eren får vi startet med startkabler, og den kan holde sig igang
uden strøm på batteriet (åbenbart).

Vi kører hjem. Hjemme igen bytter vi batterierne om igen, hvorefter RF'en
kan starte igen. Batteriet er blevet opladet på turen.

Dvs. det kan vel ikke være batteriet vel?

Hva' hulen er det så? Generatoren?

Er der nogen "der ude" der har oplevet det med RF900 eller 600 for den sags
skyld?

vh. Anders

 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (02-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 02-06-02 18:09

Måske laderelæ'et. Bliver det meget varmt??

Jeg har før haft probs hvor laderelæ'et, nogen gange ladede det fint og
andre gange slet ikke, tror det holdt op når det blev varmt og det var MEGET
varmt.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




S.G (02-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 02-06-02 20:52

kan være +ledningen fra batteriet, der går langs stellet er gnavet over, så
den får stelforbindelse. dvs ingen strøm til cyklen
min onkel oplevede det i Norge (middl og nowhere) og måtte fejlfinde.
som du beskriver dte er det akkurat samme problem

"Anders Nielsen" <nanders@eudoramail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns9221C2F796CDA6742@212.54.64.135...
> Dette er historien om en, indtil i lørdags, lykkelig RF900 ejer.
>
> Lørdag eftermiddag, bedst som jeg er ude og køre tur, dør maskinen i et
> kryds på frederiksundsvej, og den kan ikke startes igen.
>
> Heldigvis var et par af gutterne med og vi bliver enige om at der ikke
> er noget strøm på batteriet.
>
> Vi forsøger med startkabler uden held. Derefter byttet vi batteriet fra
> en af de andre (SV650) og derefter starter RF'en glædeligt.
>
> SV650'eren får vi startet med startkabler, og den kan holde sig igang
> uden strøm på batteriet (åbenbart).
>
> Vi kører hjem. Hjemme igen bytter vi batterierne om igen, hvorefter RF'en
> kan starte igen. Batteriet er blevet opladet på turen.
>
> Dvs. det kan vel ikke være batteriet vel?
>
> Hva' hulen er det så? Generatoren?
>
> Er der nogen "der ude" der har oplevet det med RF900 eller 600 for den
sags
> skyld?
>
> vh. Anders



Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 14:24


Anders Nielsen <nanders@eudoramail.com> skrev i en
news:Xns9221C2F796CDA6742@212.54.64.135...
> Dette er historien om en, indtil i lørdags, lykkelig RF900 ejer.
> Lørdag eftermiddag, bedst som jeg er ude og køre tur, dør maskinen i
et
> kryds på frederiksundsvej, og den kan ikke startes igen.
> Heldigvis var et par af gutterne med og vi bliver enige om at der ikke
> er noget strøm på batteriet.
> Vi forsøger med startkabler uden held. Derefter byttet vi batteriet
fra
> en af de andre (SV650) og derefter starter RF'en glædeligt.
> ................................Dvs. det kan vel ikke være batteriet
vel?
> Hva' hulen er det så? Generatoren?

Måske at RF'erne nu er blevet så gamle at også de begynder at opleve det
gammelkendte GS/GSX problem omkring Suzuki's discount-laderegulering :-/

Mål generatoren igennem - Det er et job der er så overskueligt at jeg
kan det udenad, trods det at jeg ikke er fag-elektrisk oplært:
- Ud fra motoren ved generatoren kommer der tre ledninger, som hver
representerer én spole i generatoren!
- Skil denne ledning af ved førstkommende stik-samling og mål derefter
imellem de tre ledninger med et Ohm-meter: Der skal være en vis modstand
imellem hver af de tre ledninger (hold dem i en trekant så du kan
overskue hvor de tre målinger skal foretages) men vigtigst er at
modstanden skal være ens!
- Efter at have målt gennemgangen i de tre spoler skal man kontrollere
at der ikke er forbindelse (= kortslutning) imellem nogen af de tre og
stel. Det gøres ved at måle imellem hver af de tre ledninger (én skulle
være nok derved at de jo alle tre er forbundne, men mål nu også hér på
alle tre!) og motorblokken! Ohmmeteret skal vise max/uendelig modstand
ved denne måling!

Skulle generatoren, imod mine fordomsfulde anelser, bestå denne test,
kan man efterfølgende teste laderelæets funktion på enkleste vis:
batteriet skal have en egenspænding på 12 - 12½ V og når man starter
motoren og giver gas til forhøjet tomgang, måske endda helt op til 3.000
RPM skal spændingen (= nu: ladespændingen) stige til ca. 14,5 volt!
Gør den ikke dét er laderelæet gået, og så er der kun én vej: Få det
skiftet inden du kører så meget som én meter og spar derved generatoren
for at blive brændt af (= $$$$$$ = )!

I tilfælde af at der ér kuk i en af lade-stumperne kan Schnabels elektro
i KBH anbefales for såvel omvikling af generatoren, som et af hans
hjemmefremstillede laderelæer til ombygning af Suzuki'ens originale
shit-system!!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste