|
| Hvor længe kan en motor egentlig køre? Fra : Søren Friberg |
Dato : 30-05-02 22:06 |
|
Lykkelig ejer af Honda 450 DX, der bruges til lang, lang motorvejskørsel
hver dag. Nu er det blevet til 75 kilo næsten uden vanskeligheder. Har nogen
erfaringer med hvor længe sådan en kører? (Kører da noget stærkt sommetider
)
Mvh. Søren Friberg
| |
Henrik Steen Larsen (30-05-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 30-05-02 22:42 |
|
> Har nogen
> erfaringer med hvor længe sådan en kører? (Kører da noget stærkt
sommetider
> )
Antal liter benzin * gns. km. per liter...
LOL af egen plathed
Ingen anelse desværre
| |
Asger Steffensen (30-05-2002)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 30-05-02 22:46 |
|
"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3cf69416$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Lykkelig ejer af Honda 450 DX, der bruges til lang, lang motorvejskørsel
> hver dag. Nu er det blevet til 75 kilo næsten uden vanskeligheder. Har
nogen
> erfaringer med hvor længe sådan en kører? (Kører da noget stærkt
sommetider
> )
>
Det lyder interessant. Hvis du ellers overholder serviceintervallerne, og
sørger for at motoren er gennemvarm inden du tæver den, har du gode
muligheder for at få landets længstkørende 450'er. Lange ture på motorvej
med moderat hastighed (110-120) er ikke noget der slider alverden på din
motor.
Hvis du ikke har haft bøvl indtil nu, og olieforbruget er moderat (< ½ liter
pr. 1000 km), vil jeg gætte på at du snildt kan runde de 100 kilo før et
indgreb er nødvendigt.
Hvor stort er olieforruget?
Og hvor langt er "lang, lang motovejskørsel"?
Asger
ZX-10
| |
Søren Jim (30-05-2002)
| Kommentar Fra : Søren Jim |
Dato : 30-05-02 22:12 |
|
"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> wrote in message
news:3cf69d61$0$9155$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3cf69416$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Lykkelig ejer af Honda 450 DX, der bruges til lang, lang motorvejskørsel
> > hver dag. Nu er det blevet til 75 kilo næsten uden vanskeligheder. Har
> nogen
> > erfaringer med hvor længe sådan en kører? (Kører da noget stærkt
> sommetider
> > )
Hejsa
Jeg kender ikke lige den model du har, men hvis det er til nogen hjælp,
kørte jeg 212.000 km uden indgreb på min CX500...
Mvh Søren (der ikke var go til at passe sin CX500)
" CBR1000F der er på vej fra Belfast til Danmark "
| |
Per M. Pedersen (31-05-2002)
| Kommentar Fra : Per M. Pedersen |
Dato : 31-05-02 08:13 |
|
"Søren Jim" <fsgbooking@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:BsxJ8.18326$wd3.3088889@news6-win.server.ntlworld.com...
>
> "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> wrote in message
> news:3cf69d61$0$9155$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:3cf69416$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Lykkelig ejer af Honda 450 DX, der bruges til lang, lang
motorvejskørsel
> > > hver dag. Nu er det blevet til 75 kilo næsten uden vanskeligheder. Har
> > nogen
> > > erfaringer med hvor længe sådan en kører? (Kører da noget stærkt
> > sommetider
> > > )
>
> Hejsa
> Jeg kender ikke lige den model du har, men hvis det er til nogen hjælp,
> kørte jeg 212.000 km uden indgreb på min CX500...
>
> Mvh Søren (der ikke var go til at passe sin CX500)
> " CBR1000F der er på vej fra Belfast til Danmark "
212.000 er godt gået. Men, du er slået....Rolf Skovløkke´s Suzuki GSX 1100 F
har kørt 260.000 også uden indgreb.
--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen
| |
Jens Didriksen (31-05-2002)
| Kommentar Fra : Jens Didriksen |
Dato : 31-05-02 09:29 |
|
> 212.000 er godt gået. Men, du er slået....Rolf Skovløkke´s Suzuki GSX 1100
F
> har kørt 260.000 også uden indgreb.
>
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Per Milborg Pedersen
Slået igen - måske...
En af de sædvanlige utroværdige (?) historier i et af mine amerikanske
HD-blade, fortæller om en HD Evo Touring som gik 480.000 km før ejeren
åbnede den for lige at tjekke...
Aner ikke hvad jeg skal tro, men hvis ejeren køre 1000 - 2000 km hver
week-end just for the fun of it, må man vel nærmest sammenlige slitagen med
den som en langturslastvogn kommer ud for, og med den måde de bliver kørt på
runder de jo nemt 1.000.000 km.
Så hvad skal man tro...?
Jens
| |
Lars Nielsen (31-05-2002)
| Kommentar Fra : Lars Nielsen |
Dato : 31-05-02 10:46 |
|
"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf734b2$0$27397$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > 212.000 er godt gået. Men, du er slået....Rolf Skovløkke´s Suzuki GSX
1100
> F
> > har kørt 260.000 også uden indgreb.
> >
> >
> > --
> > Med Venlig Hilsen
> > Per Milborg Pedersen
>
>
Min gamle Honda CB750 K7 har ifølge servicehæftet kørt 283.000.. - Med mig
som pilot de sidste 20kkm.. Og uden andet end vedligehold ( ifølge
servicebogen )
Det er ve legentlig fair nok... - Jeg passer den da kun lige med olie,
filter, kæde, bremser, dækker og så'rn... - Er der andet som skal passes på
sådan en???
RadioMan
| |
Jørgen Winther (31-05-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 31-05-02 19:21 |
|
"Lars Nielsen" <dsl8938@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:ad7gk3$1580$1@news.cybercity.dk...
> Min gamle Honda CB750 K7 har ifølge servicehæftet kørt 283.000.. - Med mig
> som pilot de sidste 20kkm.. Og uden andet end vedligehold ( ifølge
> servicebogen )
> Det er ve legentlig fair nok... - Jeg passer den da kun lige med olie,
> filter, kæde, bremser, dækker og så'rn... - Er der andet som skal passes
på
> sådan en???
*LOL*
Som om du kunne klare dig over så lang tid uden nye grips! Nå ja, og
knastkæder?
--
Jørgen
CB 750 F (med nye grips
Triumph Trophy 1200 (der skal holde i 100 år)
| |
Kenneth Sørensen (31-05-2002)
| Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 31-05-02 20:46 |
|
"Lars Nielsen" <dsl8938@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:ad7gk3$1580$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cf734b2$0$27397$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > > 212.000 er godt gået. Men, du er slået....Rolf Skovløkke´s Suzuki GSX
> 1100
> > F
> > > har kørt 260.000 også uden indgreb.
> > >
> > >
> > > --
> > > Med Venlig Hilsen
> > > Per Milborg Pedersen
> >
> >
>
> Min gamle Honda CB750 K7 har ifølge servicehæftet kørt 283.000.. - Med mig
> som pilot de sidste 20kkm.. Og uden andet end vedligehold ( ifølge
> servicebogen )
> Det er ve legentlig fair nok... - Jeg passer den da kun lige med olie,
> filter, kæde, bremser, dækker og så'rn... - Er der andet som skal passes
på
> sådan en???
>
> RadioMan
>
>
Husk at checke ventiler en gang i mellem, det gjorde jeg jævnligt (15k km
cirkus) da jeg havde en CB750F'er, og der var da altid 2-3 brikker der
skulle skiftes/rokeres. En ventil, der ikke lukker helt, kan ødelægge meget.
Knastkæden, semiautomatisk, så der er ikke det store vedligehold heldigvis
(..til den skal skiftes).
Med 283k km er det ikke til vide om primærkæden er i orden, det skulle måske
checkes. Den har temmelig højt service interval 100.000-150.000 km gætter
jeg på (hæng mig ikke, det er et gæt
Og så er der selvfølgelig den evindelige forgaffelpakning og olie.
Kenneth
ex CB750
| |
Claus Ruglund Jakobs~ (31-05-2002)
| Kommentar Fra : Claus Ruglund Jakobs~ |
Dato : 31-05-02 21:23 |
|
Lars Nielsen wrote:
> Min gamle Honda CB750 K7 har ifølge servicehæftet kørt 283.000.. -
> Med mig som pilot de sidste 20kkm.. Og uden andet end vedligehold (
> ifølge servicebogen )
> Det er ve legentlig fair nok... - Jeg passer den da kun lige med olie,
> filter, kæde, bremser, dækker og så'rn... - Er der andet som skal
> passes på sådan en???
Man kunne jo checke knastkæden, men sådan en 750'er er en evighedsmaskine,
man har før hørt om sådanne modeller der har rundet nogle hundrede tusind
uden nogensinde at have været åbnet...
Mvh Claus
(hvis f2 har et ukendt antal km på bagen)
>
> RadioMan
| |
Søren Friberg (01-06-2002)
| Kommentar Fra : Søren Friberg |
Dato : 01-06-02 17:25 |
|
"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf69d61$0$9155$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
> Hvor stort er olieforruget?
Faktisk lidt for stort, for jeg taber lidt olie fra pakningen ved forreste
kædehjul, men motoren bruger nærmest ingen ting.
> Og hvor langt er "lang, lang motovejskørsel"?
Arbejde 130 km /dag med for det meste 110 - 130 km /t + alm. hyggekørsel.
Kører fra 1/3 til jeg fryser
Søren Friberg
| |
Armand (06-07-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-07-02 13:58 |
|
Søren Friberg <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en
news:3cf69416$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Lykkelig ejer af Honda 450 DX, der bruges til lang, lang
motorvejskørsel
> hver dag. Nu er det blevet til 75 kilo næsten uden vanskeligheder. Har
nogen
> erfaringer med hvor længe sådan en kører? (Kører da noget stærkt
sommetider
Opslidning foregår i højere grad p.g.a. mange koldstarter, end p.g.a.
højfartskørsel!
Generelt holder moderne vandkølede motorer lææænge; men det garanterer
jo intet omkring din luftkølede, som dog nok skal holde hvis blot du
passer den godt.
Det værste der kan ske omkring opslidning er en opboring á under 1500,-
pr cyl. når olieforbruget stiger til over 1 liter pr. 1000 km - Og
deromkring er den tocylindrede jo billigere end en firecylindret, for
ikke at tale om en sekcylindret!
Jeg har dog oplevet et par CB450S'ere (= samme motor som din DX'er) med
sammenbrændt topstykke!
Skaden er typisk for oliemangel, og det tyder på at motorens olieindhold
på 2½ liter er lige småt nok, når/hvis forbruget stiger: Man når ikke at
få efterfyldt olie førend at det er forsent (blot(?)1 liter ér en
kritisk stor mængde at mangle ud af 2½!) :-/
Sørg derfor for at kontrollere oliestanden jævnligt ( = ved hver
optankning indtil du danner dig et billede af forbruget), og få straks
efterfyldt manglende mængde!!
--
Armand
| |
|
|