Problemer med ekkolod !
Fra : CO

Dato : 30-05-02 00:06

Jeg har et kombineret ekkolod og log som nu pludselig er begyndt at fare op
og
ned i tallene svingende fra 0.3 meter til 32 meter , så under forudsætning
at et
Clipper Duet instrument ikke kan få virus eller blive søsyg, må der være et
eller andet
galt ?

Nogen der et forslag eller erfaring på dette område ??

med venlig hilsen
Claus

Fra : @ndersson

Dato : 30-05-02 08:38

"CO" <claus-@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller andet
> galt ?
>
> Nogen der et forslag eller erfaring på dette område ??

Umiddelbart vil jeg tro at det er en løs forbindelse, et irret/rustent
stik..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Thomas

Dato : 30-05-02 10:49

"@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> op
> et

> Umiddelbart vil jeg tro at det er en løs forbindelse, et irret/rustent

Det kunne også være en tilgroet/beskidt transducer!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-05-02 17:33

Jeg har oplevet et andet lod gøre det samme ved brug af en Yamaha
påhængsmotor, som åbentbart lavede for meget støj, i et område som loddet
kunne opfange...

Fra : CO

Dato : 30-05-02 23:33

Først tak for alle besvarelserne, problemet er opstået mens båden har ligger
i havn
i en uges tid, pludselig begyndte den at køre op og ned, og idag kørte den

kun mellem 0,3 og 1,7 m ( hmmm) - hvad gør man for at ungå evt. støj,
hvordan
kan en transducer blive beskidt ??

med venlig hilsen
Claus Olsen

Fra : @ndersson

Dato : 31-05-02 00:18

> [...]
> så
> kun mellem 0,3 og 1,7 m ( hmmm) - hvad gør man for at ungå evt. støj,

Hej Claus

Det kan være en "stor snegl" eller hvad det nu hedder. Du må i vandet med en
stiv børste og så skrubbe den.. Jeg tænker på om hvordan din transducer er
monteret. Der er nogle der ikke vil bore hul i skroget så limer de et rør
indvendig i båden og fylder noget flyderne i så hvis det er sådan en
montering så tjek om alt er som det skal være.. Hvis der er luft mellem
Transducer og bunden på båden så virker den ikke korrekt.

Hilsen

Andy

Fra : CO

Dato : 04-06-02 10:05

> [...]
> monteret. Der er nogle der ikke vil bore hul i skroget så limer de et rør

Først tak for alle besvarelserne, men transducer er monteret midskibs lige
under roret, og er ført gennem skrog,
men problemet syntes for en stund at have løst sig selv, efter en lille
sejltur, så mon ikke et aller andet under båden
har forstyrret signalet, måske en "en snegl", tang eller lignende, jeg har
kun 30 cm. vand under båden, så måske det
blot er noget søgræs der leger med transduceren !1

med venlig hilsen
Claus Olsen

Atter på dybt vand !

Fra : Thomas

Dato : 31-05-02 09:39

> [...]
> så
> kun mellem 0,3 og 1,7 m ( hmmm) - hvad gør man for at ungå evt. støj,

Nu kender jeg kun til den transducer som sidder på min egen båd og det er en
hækmonteret som bare er boret fast bagerst udvendigt, som man typisk gør på
små fiskejoller. Den kan blive beskidt lige som bunden, da den jo sidder
samme sted, dvs. grønt smus, snegle mv., men prøv at rens den godt med en
grydesvamp (dem der købes i pakker med mange forskellige farver, hvor der er
noget grovt grønt slibeagtigt bagpå), hvis du altså kan komme til, eller må
du jo bare dykke ned under!