Blinklys med 10 pærer
Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-05-02 22:10

For måske et halvt år siden var der nogen der var inde på emnet
miniblinklygter. Dem med ti watt pærer. Der kom vist en længere
udredning om emnet. Men der der nogen der kan huske hvor stor en
modstand, der skulle kobles ind for at kunne blinke korrekt?. Mener den
blev koblet parallet.

Ib Jakobsen

Fra : Jan Vagle

Dato : 29-05-02 23:05

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> udredning om emnet. Men der der nogen der kan huske hvor stor en
> modstand, der skulle kobles ind for at kunne blinke korrekt?. Mener den

Skal vi se... oprinnelig 21w nå 10w.. paralellkoble en motstand slik at
10w'eren belaster 21w..hmm..: 10x/(10 + x)=21 + noe usynlig tankegang..
Er: ca 12 Ohm !

Yes..

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-05-02 00:22

> Skal vi se... oprinnelig 21w nå 10w.. paralellkoble en motstand slik at
> 10w'eren belaster 21w..hmm..: 10x/(10 + x)=21 + noe usynlig tankegang..
> Er: ca 12 Ohm!

Ja, jeg får det til 13,09 Ohm (men da han skal bruge en >11 Watt
effektmodstand, så kan det være det bliver nødvendigt at holde sig til E12
rækken, vis bedste mulighed er 12 Ohm. Dette betyder så igen at der kun er 9
Watt til pæren, men den lyser nu nok fint alligevel...)

Mvh
Steen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 30-05-02 00:37

> hmm..: 10x/(10 + x)=21 + noe usynlig tankegang..
> Er: ca 12 Ohm !

Jeps, men mere hemmelig er det vist ikke!?
Strømmen igennem modstanden: (21W / 12V) - (10W / 12V) = 0,91 A
Da spændingsfaldet over modstanden er 12 V, skal dens størrelse være:
(12V / 0,91A) = 13,09 ohm.

Eller på mere generel form:
Batterispænding: V
Originale pære: P[org]
U-originale pære P[uorg]

R= (V^2) / (P[org] - P[uorg])

Husk at modstanden skal være en effektmodstand, der *mindst* skal tåle en
effektafsættelse på (P[org] - P[uorg])... i dette tilfælde skal den være
større end 11 watt.

Med forbehold for fejl..... bemærk klokkeslettet!

Hilsen
Lars

Fra : Jan Vagle

Dato : 30-05-02 00:52

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> effektafsættelse på (P[org] - P[uorg])... i dette tilfælde skal den være

Ikke for blink (pause-på-pause-på etc..). En 5w holder lenge.

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-05-02 01:00

> Ikke for blink (pause-på-pause-på etc..). En 5w holder lenge.

Det kommer an på hvor længe den skal holde. En 11W modstand er dimensioneret
til at kunne klare 11W, men ikke nødvednigvis kontinuert! Hvis man kommer
bare det mindste over den ratede effekt, så er de elektriske egenskaber ikke
længere garanteret efter specifikationerne - teoretisk set kan modstanden
fejle første gang du kommer bare tæt på 5W i et millisekund (det vil være
usandsynligt, men producenten kan ikke holdes ansvarlig).

Normalt kigger man på RMS-effekten, med en skelen til peak. Der vil altid
være en sikkerhedsmargin med hensyn til peak - eksempelvis 150% af RMS i 1%
duty cycle. Dette er klart overskredet i tilfældet her - et 12W træk (12
Ohm, 11W) i bare 5% duty cycle, og jeg ville vælge eksmeplevis en 15-18W
modstand til masseproduktion (i forvejen er modtstandende de-rated i et
omfang). Til sin egen motorcykel? Tjaa, risikoen er lille, og udgifterne er
små - her kan man tillade sig at prøve sig lidt frem, hvis man gider.

Merudgiften til en 15W modstand i forhold til en 4 eller 5W er marginal, så
det kunne måske ikke betale sig at prøve lavere end 15W. Der er selvfølgelig
en lille forskel i pladskravet til de to typer....

Mvh
Steen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-05-02 01:02

Korrektion:

> teoretisk set kan modstanden
> fejle første gang du kommer bare tæt på 5W i et millisekund

For en 5W modstand that is

Mvh
Steen

Fra : Per Emborg

Dato : 30-05-02 01:13

Uden at have forstand på emnet og ikke lige være skrap til det tyske
Jeg har lige købt nogen miniblinker fra Kellermann og der står i papirerne
10 ohm med mindst 15 watt for hver blinker
og så ellers en masse volapyk + et diagram jeg vil gerne scanne det ind hvis
?

--
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-05-02 01:23

> Uden at have forstand på emnet og ikke lige være skrap til det tyske
> Jeg har lige købt nogen miniblinker fra Kellermann og der står i papirerne
> 10 ohm med mindst 15 watt for hver blinker

Det er jo det jeg siger - tak Per! )

Mvh
Steen

Fra : Jan Vagle

Dato : 30-05-02 03:31

4Steen Schmidt wrote:

> en

> Det kommer an på hvor længe den skal holde. En 11W modstand er dimensioneret
> til at kunne klare 11W, men ikke nødvednigvis kontinuert!

Er den spesifisert til 11w så skal den tåle det så lenge monteringen er i tråd
med produsentens henvisninger !

> [...]
> fejle første gang du kommer bare tæt på 5W i et millisekund (det vil være
> usandsynligt, men producenten kan ikke holdes ansvarlig).

Totalt bullshit ! ;) Og jeg har faktisk peiling etter 17 år som elektroingeniør.
Så lenge en ikke står og blinker i en 1/2 time vil det ikke ha noe å si.
Ellers så er den type motstandere av cement-typen/trådviklet med
konstantan-tråd og vil heller ØKE i verdi ved en ev. overbelastning.

En 5w std. motstand vil tåle betydelig mere over en kort periode.

Gi den bare nok kjøling.

Et enkelt regnestykke forøvrig vil si at en gitt 12 Ohms motstand vil _ikke_
omsette mere enn 5w effekt på et blinklys over tid tatt puls/pause-forholdet i
betraktning.

> Merudgiften til en 15W modstand i forhold til en 4 eller 5W er marginal, så
> det kunne måske ikke betale sig at prøve lavere end 15W. Der er selvfølgelig
> en lille forskel i pladskravet til de to typer....

Plasskravet er temmelig meget mere for en 15w kontra en 5w.

Men: Hvorfor ikke bruke en 21w lyspære i stedet ??

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-05-02 16:21

Jan Vagle wrote:

> [...]

Tak for udregningen længere oppe. Se jeg var også kommet frem til de ca. 13 ohm, men
da det ikke lige er mit fagområde blev jeg i tvivl.

En 5w std. motstand vil tåle betydelig mere over en kort periode.

Netop en sådan var tiltænkt som forsøgmodstand. Når den ikke er belastet kontinuert
kan den den vel belastes hårdere?.

> Men: Hvorfor ikke bruke en 21w lyspære i stedet ??

Godt spørgsmål. Men ham der spurgte mig oplyste at der sad 2 styk 5w pærer i hver
lygte. Af den type uden sokkel.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-05-02 18:36

> Er den spesifisert til 11w så skal den tåle det så lenge monteringen er i
tråd
> med produsentens henvisninger !

Ja, men er den det i et blinklys? Komponentproducenten skriver en liste af
"electrical specifications - absolute maximum ratings" - disse må IKKE
overskrides, ellers kan komponenten tage vartig skade, og vil ikke længere
leve op til de angivne specifikationer. Dette står i næsten alle datablade.

> Totalt bullshit ! ;) Og jeg har faktisk peiling etter 17 år som
elektroingeniør.

Velkommen i klubben!

Jeg skrev det var usandsynligt at en ganske lille overskridelse ville
påvirke egenskaberne, men fakta er at alle effketmodstandsfabrikanter
understreger at man skal kontakte dem, hvis man vil overloade komponenten.

> Så lenge en ikke står og blinker i en 1/2 time vil det ikke ha noe å si.

Det kommer sgu an på hvilken overbelastning vi taler om - lad os sige jeg
tager en 5W effektmodstand, og knalder 2 kW af i den, med 99% dutycycle.
Holder den til det i 1/2 time?

> Ellers så er den type motstandere av cement-typen/trådviklet med
> konstantan-tråd og vil heller ØKE i verdi ved en ev. overbelastning.

Ikke forstået? Hvorfor er det at man kan købe flammesikre effektmodstande?
Du mener ikke en brændt modstand har øget sin modstandsværdi? Hvorfor er der
temperaturkurver du skal specificere op til? hvad med derating, som ALTID
skal tages i betragtning?

> En 5w std. motstand vil tåle betydelig mere over en kort periode.
>
> Gi den bare nok kjøling.

Ja, men får den det i et blinklyshus? Hvad er en kort periode? I en ovn
kunne det være et kvarter - det er ikke længe hvis varme/køle-perioden er 40
timer. Det ville dog nok betyde at effektmodstanden mistede livet, hvis blot
den blev varm nok.

> [...]
_ikke_
> omsette mere enn 5w effekt på et blinklys over tid tatt

Hvad er det forhold - kender du det? Hvad hvis modstanden er pakket så godt
ind, at ambient temperature forholdende ikke kan overholdes (typisk 0-70
grader celsius)?

> Plasskravet er temmelig meget mere for en 15w kontra en 5w.

For en modstand i aluminiumshus, er 15W'eren ca. dobbelt så stor som
5W'eren. Dette gælder også for emaljeglasserede. For en keramisk derimod, er
det en helt anden sag - her kan en 15W'er sagtens være en 6-7 gange større
fysisk end en 5W'er.

Et eksempel kunne være Meggits High Power SQ resistors (keramiske, vertikalt
trådviklede, oxid):

- 5 times of rated wattage for 5 seconds (25 grader celsius)
- Rated wattage for 30 minutes (25 grader celsius)

Hvis du ser på derating, så må du kun belaste modstanden 20% ved 230 grader
celsius (surface, 70 grader ambient). Denne temperatur nås meget hurtigt
(3-4 sekunder), ved makseffekt, hvis du ikke har aktiv køling. Dette giver
så måske 10-12 sekunder ved 50% dutycycle, men er du parat til at have 10-12
sekunders tidsbegrænsning på dit MC-blinklys, og efter den periode have en
230 grader varm modstand hængende et sted i ledningsnettet?

Mvh
Steen

Fra : Jan Vagle

Dato : 30-05-02 19:20

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> leve op til de angivne specifikationer. Dette står i næsten alle datablade.

Hvorfor skal den ligge i blinklyset ? Det er vel da en upraktisk, vanskelig og
feil plass. Den/de skal vel ligge litt fritt en eller annen plass på stellet
med et passende perforert metalldeksel rundt.

> elektroingeniør.
>
> Velkommen i klubben!

Se det ! (?)

> Det kommer sgu an på hvilken overbelastning vi taler om - lad os sige jeg
> tager en 5W effektmodstand, og knalder 2 kW af i den, med 99% dutycycle.
> Holder den til det i 1/2 time?

Vi vet hvilken overbelastning vi snakker om her. Ditt eksempel er ikke relevant.

> [...]
> timer. Det ville dog nok betyde at effektmodstanden mistede livet, hvis blot

Den anbefales IKKE montert i blinklyshuset av meg. ;)

> [...]
> ind, at ambient temperature forholdende ikke kan overholdes (typisk 0-70

Da går et sikkert ikke så bra. Ville ha lagt et lite godt ventilert aluhus (av
f.eks. en øldåse) som rommer de to eller fire mostandere som skal brukes og så
festet det hele på stellet en plass med litt ventilasjon. Skulle ikke være
vanskelig.

Jaja.. vi får håpe drenge'en får det til og ikke setter mc'n i brann ! :)

--
Jan Vagle