Antidive
Fra : kh

Dato : 24-05-02 15:27

Hej

Jeg har en Suzuki GS 650 E fra 1982, den skulle efter sigende have Antidive
forgaffel. Jeg syntes bare at den dykker lige så meget med snuden som min
gamle Honda CB 400 F. Hvordan kan man kontrollere om der er noget i vejen,
eller mangler olie eller lignende?? Svar helst på et let forståeligt sprog,
da jeg ikke har meget forstand på den slags ting.

Kim
GS650E

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-02 23:02

On Fri, 24 May 2002 14:27:22 GMT, kh <*kh@nospam.dk*> wrote:

> [...]
>eller mangler olie eller lignende?? Svar helst på et let forståeligt sprog,
>da jeg ikke har meget forstand på den slags ting.

Antidive er (var) endnu en af MC industriens misforståelser.
I et forsøg på at rette op på den manglende evne til at lave en
ordenlig affjedring blev antidive monteret som en krykke.
Foruden den lidt tvivlsomme virkning var det også med til at give en
noget svampet forbremse.
Det blev vist aldrig "lige det" og forsvandt hurtigt igen.
Forudsætningen for at har en chance for at virke bare lidt er at selve
støddæmperen er i orden, hvilket vil sige tætte pakninger og den
rigtige olie og ditto mængde.
Det med den svampede forbremse kan der rettes meget op på ved at
montere armerede bremseslanger.
Jeg har bakset en del med antidive på min XN85.
Jeg kan godt mærke virkningen selv om jeg syntes den er minimal i
forhold til hvad jeg havde forventet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 26-05-02 19:11

Steen Gruby wrote:

> Antidive er (var) endnu en af MC industriens misforståelser.

Hmm, på min VeFfer virker anti-dive udmærket.

> Foruden den lidt tvivlsomme virkning var det også med til at give en
> noget svampet forbremse.

OK, måske er den det- kan også skyldes de efterhånden gamle slanger.

> Det med den svampede forbremse kan der rettes meget op på ved at
> montere armerede bremseslanger.

Givetvis en god idé, men selve støddæmperfunktionen vil blive forbedret af et
sæt hårdere fjedre, gerne progressive, med mindre køreren er da er et lille myr.
Oliens viskositet bør også tilpasses kørslen IMHO.

> Jeg har bakset en del med antidive på min XN85.
> Jeg kan godt mærke virkningen selv om jeg syntes den er minimal i
> forhold til hvad jeg havde forventet.

Hmm, på min kan man mærke forskel for hver trin, jeg strammer anti-dive'n.

Richard
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : kh

Dato : 26-05-02 21:13

Hej

Tak for svarene til Steen og Richard, jeg tror lige jeg får en bekendt med
lidt forstand på mekanik til at kigge efter de nævnte ting for mig.

Mvh
kh

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-02 21:25

On Sun, 26 May 2002 20:10:33 +0200, Richard Pade
<RichardDOTpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

>Givetvis en god idé, men selve støddæmperfunktionen vil blive forbedret af et
>sæt hårdere fjedre, gerne progressive, med mindre køreren er da er et lille myr.
>Oliens viskositet bør også tilpasses kørslen IMHO.

Just my point
Og det kan en antidive ikke rette op på.

>Hmm, på min kan man mærke forskel for hver trin, jeg strammer anti-dive'n.

På min XN85 er der ikke noget at justere på.
Den er bare sådan.
Selvfølgelig er gamle svampede slanger det første man skifter, jeg har
skiftet mine, men det kan ikke rette op på, at forbremsens
hovedcylinder har fire "forbrugere" at fodre, og ikke som normalt to.
Flere har visket mig i øret at jeg burde pille det skrammel af, men så
er cyklen ikke original mere, og det er det der tæller for mig.
På min Paso kan jeg justere dæmpningen på det ene forgaffelben, og se
- det dur'.
Men det er heller ikke en japansk forgaffel fra starten af 80'erne.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 26-05-02 21:43

Hej Steen,
Steen Gruby wrote:

> På min XN85 er der ikke noget at justere på.
> Den er bare sådan.

Waauv, på så stor/kraftig cykel! - min og flere andre Hondaer har fire trin.

Jeg overhørte iøvrigt en gang hos en forhandler et tåbeligt argument mod antidive:
"Man kan jo "snyde" antidive'en ved at slippe bremsegrebet kortvarigt under
opbremsningen, så vil gaflen gå ibund!"
Men hvorfor h...... skulle man dog også ville "snyde" den; funktionen er vel til for
kørerens komfort, [etla kvaert] som de siger på Færøerne.

> Selvfølgelig er gamle svampede slanger det første man skifter, jeg har
> skiftet mine, men det kan ikke rette op på, at forbremsens
> hovedcylinder har fire "forbrugere" at fodre, og ikke som normalt to.

Tja, mine slanger er også tjent til udskiftning, men jeg vil gerne have et sæt
stålledninger med gummi yderst, som jeg har set i et engelsk mc-blad. De rå
stålledninger er grimme og ser kleine ud - med en tynd gummistrømpe uden om, ser de
bedre ud. Uheldigvis har jeg ikke set dem i DK, og har ikke fået taget mif sammen til
at skrive til producenten i UK. Men one of those days...

> [...]
> - det dur'.
> Men det er heller ikke en japansk forgaffel fra starten af 80'erne.

Næ, det er vel noget ædelt Marzocchi-lignende kram, mon ikke?

Richard

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-05-02 22:06

"Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> wrote in message
> Jeg overhørte iøvrigt en gang hos en forhandler et tåbeligt argument mod
antidive:
Det best argument mot anti-dive, er at det reduserer forgaffelens følsomhet
og dempingsevne. Istedet for at gaffelen demper, får fordekket oppgaven. Det
medfører redusert grep. Anitdive var et popfenomen, og ble heldigvis hurtig
fjernet. Hadde det på et par av mine MC'ere i 80'erne, og det var ikke til
noen som helst gavn, tvert imot.

JS

Fra : Richard Pade

Dato : 27-05-02 19:33

origo@earthling.net wrote:

> Det best argument mot anti-dive, er at det reduserer forgaffelens følsomhet
> og dempingsevne. Istedet for at gaffelen demper, får fordekket oppgaven. Det
> medfører redusert grep.

Af gode grunde har jeg ikke prøvet at køre helt uden anti-dive, kun med
forskellige indstillinger. Og det fungerer som sagt udmærket på min
cykel, der
parentes bemærket kører på /90-dæk - ikke lavprofildæk. Jeg ved ikke, om
det er
en medvirkende årrsag, men ifølge din påstand om at dækket overtager en
del af
arbejdet, må det jo hjælpe.

> Anitdive var et popfenomen, og ble heldigvis hurtig fjernet.

Men det er jo synd, at fabrikanterne ikke blot fik det til at virke på
de andre
cykler, i stedet for at afskaffe det helt :)

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-05-02 19:47

> Men det er jo synd, at fabrikanterne ikke blot fik det til at virke på
> de andre
> cykler, i stedet for at afskaffe det helt :)

Nei, det var ikke synd. Selv koblet jeg det ut på en av mine MC'ere,
spesielt på ujevnt underlag var det virkelig en ulempe synes jeg. Det syntes
visst fabrikantene også, for i ettertid er det erkjent at det var feil
tenkt.

JS

Fra : Richard Pade

Dato : 27-05-02 20:12

origo@earthling.net wrote:

> [...]
> visst fabrikantene også, for i ettertid er det erkjent at det var feil

Jeg prøver en sidste gang:
Når nu anti-dive åbenbart godt kan laves, så det virker, og køreren har gavn af
det - jeg har i det mindste - ville det da være bedre at forfine teknikken og
gøre den fejlfri, så alle kunne få gavn af den IMHO.

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-05-02 20:29

> [...]
og
> gøre den fejlfri, så alle kunne få gavn af den IMHO.

La meg også prøve en siste gang så

Teknikken kunne sagtens forbedres så deb ble pålitelig, men det endrer ikke
på fysikkens lover eller den grunnleggende virkemåte for avfjedring og dekk.
Med antidive ble/blir forgaffelen stump og ufølsom, og det reduserer
veigrepet markant. Det kan godt være at du ikke har opplevet det som et
problem, men ikke desto mindre blir et dekk som har overtatt avfjedringens
jobb, virkelig satt på prøve. Problemet med antidive kan sammenlignes med de
problemer man ser med en for bløt forgaffel, som bunner helt ved bremsing.
Antidive skapte m.a.o. like mange problemer som det forsøkte å løse. Det var
en misforståelse at føreren ville ha gavn av det.

En variant ser man dog på visse modeller av BMW, hvor demper sitter adskilt
fra selve gaffelen. Konsturksjonen medfører at gaffelen påvirkes mindre ved
en nedbremsing, hvorpå maskinen ikke dykker like meget. Avfjedring og
demping fungerer stadig, og dermed har man oppnådd en fordel.

JS

Fra : Richard Pade

Dato : 27-05-02 21:44

origo@earthling.net wrote:

> [...]
> en nedbremsing, hvorpå maskinen ikke dykker like meget. Avfjedring og
> demping fungerer stadig, og dermed har man oppnådd en fordel.

Så var det sådan, anti-dive - eller rettere forgaflen - skulle bygges for at
løse det, du kalder et problem.

Richard

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-02 22:51

On Sun, 26 May 2002 22:42:51 +0200, Richard Pade
<richardDOTpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

>Waauv, på så stor/kraftig cykel! - min og flere andre Hondaer har fire trin.

Tjaeh, men XN85 er en Suzuki - det kan den ikke lyve sig fra
(Bøttejern)

>Jeg overhørte iøvrigt en gang hos en forhandler et tåbeligt argument mod antidive:
>"Man kan jo "snyde" antidive'en ved at slippe bremsegrebet kortvarigt under
>opbremsningen, så vil gaflen gå ibund!".

Hvis grebet slippes forsvinder vægten fra forhjulet, så den har jeg
lidt svært ved at få øje på.
Og hvem pokker slipper "lige" grebet under en nedbremsning til et
sving?

> [...]
>bedre ud. Uheldigvis har jeg ikke set dem i DK, og har ikke fået taget mif sammen til
>at skrive til producenten i UK. Men one of those days...

Indrømmet, de stålarmerede slanger ser tynde og måske helt forkerte
ud.
Det værste er, at man skal være sikker på at de går fri af malede
dele, ellers er det som en fil mod malingen.
Hvis jeg kunne have fået dem med gummiovertræk havde jeg taget dem.

>Næ, det er vel noget ædelt Marzocchi-lignende kram, mon ikke?

Ja, det er rigtigt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 27-05-02 19:33

Steen Gruby wrote:

> Hvis grebet slippes forsvinder vægten fra forhjulet, så den har jeg
> lidt svært ved at få øje på.
> Og hvem pokker slipper "lige" grebet under en nedbremsning til et
> sving?

Nej, som sagt kan jeg ikke se argumentet for at "snyde" og da heller ikke teorien i
fremgangsmåden. Men jeg har selvfølgelig prøvet, og der sker faktisk det, at gaflen dykker
en smule / nogle cm, hvis man kortvarigt slipper grebet om håndbremsen og hurtigt strammer
det igen. Ved ikke om det kan skyldes inerti - heller ikke, hvor pokker man skulle have
gavn af det. Snubletråde i hovedhøjde er da heldigvis ikke så udbredte som chikane mod mc'
herhjemme; her nøjes de med godylt stejle vejbump.

> Indrømmet, de stålarmerede slanger ser tynde og måske helt forkerte
> ud.
> Det værste er, at man skal være sikker på at de går fri af malede
> dele, ellers er det som en fil mod malingen.

Agusta-Claus foreslog at lægge tyndvægget gummislange udenom. Men jeg tror ikke, det vil
se halvt så prof ud, som de engelske jeg så.

> Hvis jeg kunne have fået dem med gummiovertræk havde jeg taget dem.

Hm,, monstro der er basis for et agentur her og måske ad åre en glorværdig
pensionistkarriere som tilbehørsgrossist - jeg må hellere finde den adresse i bladet i
hjørnet af flyttekassen...

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-02 21:07

On Mon, 27 May 2002 20:33:09 +0200, Richard Pade
> [...]

>gavn af det. Snubletråde i hovedhøjde er da heldigvis ikke så udbredte som chikane mod mc'
>herhjemme; her nøjes de med godylt stejle vejbump.

Jeg skal prøve det næste gang XN85 er på gaden.
Foreløbigt har den ikke kørt en meter i år

>Agusta-Claus foreslog at lægge tyndvægget gummislange udenom. Men jeg tror ikke, det vil
>se halvt så prof ud, som de engelske jeg så.

Ideen er måske ikke så tosset enda.
Der må kunne findes passende bløde gummislanger der lige passer med
den udvendige diameter af stålarmeringen.
Hvis de udvendige slanger monteres før banjoerne kan det sikkert
bringes til at se prof ud, og hvis de, som tidligere foreslået, sikres
med en stump krympeflex over enderne ned til banjoerne er det også
vandtæt.

>Hm,, monstro der er basis for et agentur her og måske ad åre en glorværdig
>pensionistkarriere som tilbehørsgrossist - jeg må hellere finde den adresse i bladet i
>hjørnet af flyttekassen...

Du kan sagtens afsætte nogle meter til mig, men det bliver du sikkert
ikke rig af
Men pas lige på - er de beregnet til standard banjoer, eller skal de
også bestilles specielt til slangerne?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 27-05-02 22:17

Steen Gruby wrote:

> Jeg skal prøve det næste gang XN85 er på gaden.
> Foreløbigt har den ikke kørt en meter i år

Nej, du har jo også så mange andre, derskal luftes...

> Ideen er måske ikke så tosset enda.
> Der må kunne findes passende bløde gummislanger der lige passer med
> den udvendige diameter af stålarmeringen.

Flere har nævnt krympeflex, ved ikke om det kan bøje nok, og om man kan styre krympningen i
længderetningen, så flexen lige lukker og danner en manchet over banjokanten. Ved heller ikke,
hvor meget varme, gummiet i stålslangerne kan tåle?

> Men pas lige på - er de beregnet til standard banjoer, eller skal de
> også bestilles specielt til slangerne?

Jeg husker, at den engelske leverandør leverede slangerne færdigkonfektioneret til den enkelte
cykel. Så han laver det jo nok på samme måde, for slangen skal da overlappe banjosaamlingerne,
som du foreslår.

Kender du iøvrigt noget til holdbarheden - især i samlingerne - på de
stålslange-/banjo-systemer, man selv kan samle? Har set dem reklamere med div. godkendelser,
men holder det også, når en vilkårlig bager samler dem? (Vi er vel alle bagere i guds åsyn,
eller er det kun, når vi har samlet mod til os? ;)

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-02 22:44

On Mon, 27 May 2002 23:16:42 +0200, Richard Pade
<richardDOTpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

>Nej, du har jo også så mange andre, derskal luftes...

Naeh, det er ikke så slemt - XS500 er solgt, så der er "kun" XN85 0g
Paso'en der er køreklare.
Super FOX'en skal til syn når jeg får et fordæk til den, og 19x2.75
hænger ikke på træerne.

> [...]
>hvor meget varme, gummiet i stålslangerne kan tåle?

Der findes mange typer krympeflex, med eller uden svejsemasse.
Fælles for dem er som du nævner at de bliver meget stive, så det er
absolut kun på de sidste cm. det kan anvendes.
Varmen er ikke noget problem, idet den er relativt ringe.

> [...]
>cykel. Så han laver det jo nok på samme måde, for slangen skal da overlappe banjosaamlingerne,

Så er det nok med specielle banjoer.

> [...]
>men holder det også, når en vilkårlig bager samler dem? (Vi er vel alle bagere i guds åsyn,
>eller er det kun, når vi har samlet mod til os? ;)

Jeg har aldrig selv prøvet at samle dem, det lader jeg dem der er
skrappe til det foretage.
Men som jeg ser det skulle det være muligt selv at gøre det, men
hvorfor spilde tid på det når der er nogen der gerne vil, og som er
gode til det.
"Bager bliv ved din ovn"

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 28-05-02 06:42

Steen Gruby wrote:

> Naeh, det er ikke så slemt - XS500 er solgt, så der er "kun" XN85 0g
> Paso'en der er køreklare.
> Super FOX'en skal til syn når jeg får et fordæk til den, og 19x2.75
> hænger ikke på træerne.

Nå nej; den ser ellers så fin og klar ud på billedet.

> Jeg har aldrig selv prøvet at samle dem, det lader jeg dem der er
> skrappe til det foretage.

Men til ukurante cykler eller årgange, kunne det være nødvendigt. Min VF'er fx kendes kun i
tilbehørssammehæng i den oprindelige version fra 82-83, der havde styrstubbe, hvor 84-85'erne som
min havde styrkrone med alm. rørstyr. Muligvis er styret en smule højere, og slangerne derfor
læønger alt. med en anden vinkel i banjoen. Det får komme an på en prøve, blot et ex.

> "Bager bliv ved din ovn"

Det gør vi så og napper lige et par bogstaver mere, som vi siger.

Richard

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-02 20:12

On Tue, 28 May 2002 06:41:41 +0100, Richard Pade
> [...]

>læønger alt. med en anden vinkel i banjoen. Det får komme an på en prøve, blot et ex.

Armerede slanger fås i metermål, og banjoerne i alle mulige
afskygninger.
Du kan sagtens gøre det selv, men imod det taler:
1) Dit liv afhænger af de slanger.
2) det er ikke særligt dyrt at få det lavet.
3) Det tager ikke ret lang tid - taf dine gamle slanger med, og vupti
4) der er nogen der har prøvet det >200 gange, og de er gode til det

>Det gør vi så og napper lige et par bogstaver mere, som vi siger.

Det var min spøg - der er lige en der skal sige til mig: Det ka' du
ikke, og jeg er igang - sånt "lige" for at prøve .

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 20:40

> [...]
> dele, ellers er det som en fil mod malingen.
> Hvis jeg kunne have fået dem med gummiovertræk havde jeg taget dem.

Hvad med krympefleks, det fåes jo i alle farver, og vil sikkert se godt ud.

Kenneth
R1

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 20:47

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message

> Hvad med krympefleks, det fåes jo i alle farver, og vil sikkert se godt
ud.

> Kenneth
> R1

...ups, sorry, havde ikke set det var foreslået.

Kenneth

Fra : Richard Pade

Dato : 27-05-02 20:14

"Kenneth Sørensen" wrote:

> ud.

> ..ups, sorry, havde ikke set det var foreslået.

Jamen hvad err det præcis for en krympeflex, I taler om? - den der skal
varmes på (og derfor bliver stiv) eller?

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 21:27

> Jamen hvad err det præcis for en krympeflex, I taler om? - den der skal
> varmes på (og derfor bliver stiv) eller?
>
> Richard Pade
> '85 VF750S Veffer Dancer

Jae, det var den jeg tænkte på.

Altså først varme/krumpe når slangen er monteret og køreklar, den smule
elasticitet krympeflexen har, tror jeg vil være fleksibel nok til formålet.
Den tykke sorte krympeflex vil i hvert fald være fleksibel nok.

...men altså det var bare en idé, jeg ved ikke om det virker

Kenneth
R1

Fra : Richard Pade

Dato : 27-05-02 21:50

"Kenneth Sørensen" wrote:

> [...]
> Den tykke sorte krympeflex vil i hvert fald være fleksibel nok.
>
> ..men altså det var bare en idé, jeg ved ikke om det virker

Jamen hvorfor ikke, det skal da med i prissammenligningen med de færdigbelagte.

Skal man iøvrigt bruge en særlig varmepistol til krympeflexen, eller kan man
blot bøje et stykke blik til, så det også varmer "på bagsiden"/modsat side af
pistolmundingen og bruge en alm. varmepistol med to-tre hastigheder?

Richard

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 27-05-02 22:58

> [...]
af
> pistolmundingen og bruge en alm. varmepistol med to-tre hastigheder?

ack, det er meget lettere, det eneste du har brug for er en hårtørrer (1000+
watt), som du bevæger lidt rundt

Kenneth
R1

Fra : Richard Pade

Dato : 28-05-02 06:36

"Kenneth Sørensen" wrote:

> man
> af

> ack, det er meget lettere, det eneste du har brug for er en hårtørrer (1000+
> watt), som du bevæger lidt rundt

Ih, så kan jeg jo lade min datter gøre det.

Richard

Fra : Henning

Dato : 27-05-02 22:08

> Jamen hvad err det præcis for en krympeflex, I taler om? - den der skal varmes på (og derfor bliver stiv) eller?

Øeh, ja. Det har jeg ikke spekuleret på, men bare taget noget, der lige var stort nok, så det kun skulle lunes for at sidde stramt. Stålslangerne er alligevel noget stivere end org slanger.

Jeg tror mine aktuelle slanger nærmer sig fire år, og de har kørt igennem et par vintre uden problemer.

Er der nogen der har dårlige erfaringer med at bruge stålslanger på en offroader, der jo foran bør(?) have en temmelig stiv slange? Den originale er pakket ind i et par lag plastik, for (antager jeg) ikke at slå krøller, når den skubbes op i øjerne.

--
Who, what, where?: http://move.to/henning

Fra : Henning

Dato : 27-05-02 00:42

> Tja, mine slanger er også tjent til udskiftning, men jeg vil gerne have et sæt stålledninger med gummi yderst, som jeg har set i et engelsk mc-blad.

En (synes jeg :) god løsning:

Flæk en akvarieslange på langs, og vrid den på bremseslangen. Så passer de org holdere også.

Tag derefter noget krympeflex i ønsket farve og træk yderst. Lad krympefleksen være så lang, at den også dækker fittings, så vand, salt og snavs ikke samler sig i kraven hvor slangen sidder ind i banjoen.

Vælges sort krymp, ser det meget OEM ud, men det kan også fåes i ihvertfald kawa-grøn og pink...

--
Who, what, where?: http://move.to/henning

Fra : Richard Pade

Dato : 27-05-02 19:38

Henning wrote:

> En (synes jeg :) god løsning:
> Flæk en akvarieslange på langs, og vrid den på bremseslangen. Så passer de org holdere også.

Ser det pænt ud? - kan slangesamlingen ikke ses?

> Tag derefter noget krympeflex i ønsket farve og træk yderst. Lad krympefleksen være så lang, at den også dækker fittings, så vand, salt og snavs ikke samler sig i kraven hvor slangen sidder ind i banjoen.

Mener du den krympeflex, man varmer på? - er den ikke for stiv til dette formål?

> Vælges sort krymp, ser det meget OEM ud, men det kan også fåes i ihvertfald kawa-grøn og pink...

Hvor yndigt :)

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 00:48

Richard Pade <richardDOTpade@mail.dk> skrev i en

> [...]
> under opbremsningen, så vil gaflen gå ibund!"
> Men hvorfor h...... skulle man dog også ville "snyde" den; funktionen

Antidivens fejl var at den langtfra var "anti"
D.v.s. at den kun forsinkede sammepresningen af forgaflen og ikke
forhindrede den: Efter en lang opbremsning ville forgaflen være i bund
anyhow, og hvorfor så gøre så meget ballade ud af det (á indflydelse på
bremsetrykket, der regulerede antidive-ventilen!)?

Honda's system virkede ved at caliberen påvirkede antidive-ventilen
mekanisk, så dén hurdle var de ovre; men systemet forhindrede stadig
ikke
sammenpresning.
Honda's system har jeg dog oplevet som det system med kraftigst
"dæmpning" under nedbremsning!!

Til Kim:
Hár GS-E'eren en antidive-dims monteret nederst på forgaffelbenet??

--
Armand.