Yamaha RD 350 Km?
Fra : Rasmus Zeuch

Dato : 23-05-02 19:50

Jeg aner ikke en nitte om Motorcykler. så jeg må hellere lige høre her inde,
før jeg gør nået dumt.

Jeg skal nok snart til at have et mc-kort og en gammel kværn.
Allermest har jeg lyst til en lille Italiensk mc, men de er jo ikke gratis.

indtil videre kigger jeg efter en Yamaha RD 350 1986+.

Men hvor mange Km. skal man egentlig regne med at der er i sådan en
2 takter. I det hele taget, i en hurtigående motorcykel.

Hvad skal man se efter, når man køber en gammel mc privat.

Mvh. Rasmus

Fra : Allan Nielsen

Dato : 23-05-02 22:55

> [...]
> 2 takter. I det hele taget, i en hurtigående motorcykel.
>
> Hvad skal man se efter, når man køber en gammel mc privat.

Hej Rasmus
Min RD er fra 1985 og har gået knapt 70.000 km, og man kan da stadig skaffe
større stempler til den, end dem der sidder i nu (jeg er ikke helt klar
over hvor meget man normalt siger, at den går på nyrenoveret stempel og
cylinder....20.000-30.000 km måske?)
Generelt vil jeg sige, at hvis du køber RD skal du være glad for at skrue,
den er ikke vanvittigt kompliceret, men der altid et eller andet der skal
fikses.

En af de gode ting er, at den er billig i anskaffelse, man kan blive den
glade ejer af en cykel i god stand for under 20.000 kr. Men se dig for, der
er mange sminkede lig imellem.
held og lykke
Allan Nielsen
Yamaha RD350

Fra : Rasmus Zeuch

Dato : 24-05-02 15:37

"Allan Nielsen" <abn@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
klar
> over hvor meget man normalt siger, at den går på nyrenoveret stempel og

Er det specielt for 2 taktere at de ikke køre længere, på en renovering? Jeg
kunne forrestille mig en en 4 takts, kunne køre en del længere.

> Generelt vil jeg sige, at hvis du køber RD skal du være glad for at skrue,
> den er ikke vanvittigt kompliceret, men der altid et eller andet der skal
> fikses.

Ja mam skal vel regne med at der er lidt ind i mellem, med sådan en gammel
mc.
jeg har heller ikke nået imod at skrue, tværtimod. (Jeg er på nr.2 gamle
Alfa Romeo nu

> En af de gode ting er, at den er billig i anskaffelse, man kan blive den
> glade ejer af en cykel i god stand for under 20.000 kr. Men se dig for,
der
> er mange sminkede lig imellem.

Ja det kunne jeg godt forstille mig, at der er.
Er der nået i retning af en FDM test for Mc'ister. hvor man kan få tjekket
cyklen i
hoved og R.. og får en rapport på alt hvad der ikke er godt.
Eller laver FDM egentlig også disse tests på motorcykler?

Mvh. Ramsus

ingen MC
ikke en gang et kørekort

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 24-05-02 07:28

Hej Rasmus.

Pas på - jeg købte en "billig" men ok pæn RD350 YPVS (fra 83) for nogle år
siden, og det er faktisk først efter at have smidt en masse tid og ? efter
den, at den er kommet til at køre. Men så er den til gengæld også KANON sjov
at køre på! Jeg tror ikke man får sjovere maskine og mere køreglæde til de
penge på andre maskiner.

Alliér dig med en, der har forstand på totaktere når du skal kigge på den,
ellers er risikoen for at brænde fingrene for stor. Kender du ikke nogen, så
gør dig i det mindste den anstrengelse at lade en MC-mekaniker gennemgå den
du gerne vil købe, når du har fundet den. De penge kan vise sig at være
givet meget godt ud. (og nej, jeg gjorde det ikke selv....).

Ellers så vil jeg anbefale dig at tjecke
http://people.freenet.de/rod/RDBuyersGuide.htm der giver hints om hvad man
skal være opmærksom på. Et andet godt sted at hente inspiration og
information om RD'eren er http://www.yamaha-rd.com/ der bl.a. har nogle gode
og meget besøgte forums.

Endelig foreligger der en danske test foretaget af Alt Om Motorcykler. Du
skal nok have fat i et gammelt nr. - men det kan fås på biblioteket, ellers
kan de i alt fald fremskaffe en kopi af den artikel du vil have - på
www.aom.dk kan du se hvilke tests der er lavet hvilke år, så har
bibliotekaren noget at gå efter

Held og lykke med pappet!

mvh

Jens

--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Fra : Rasmus Zeuch

Dato : 24-05-02 15:38

"Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Rasmus.

> Men så er den til gengæld også KANON sjov
> at køre på! Jeg tror ikke man får sjovere maskine og mere køreglæde til de
> penge på andre maskiner.

Nej det tror jeg heller ikke man gør, det er også den væsentligste grund til
at det
nok bliver sådan en.

> [...]

> du gerne vil købe, når du har fundet den. De penge kan vise sig at være
> givet meget godt ud. (og nej, jeg gjorde det ikke selv....).

Ja vil jeg også gøre. med mindre den er utrolig velholdt og køre som en ny.

> [...]
ellers
> kan de i alt fald fremskaffe en kopi af den artikel du vil have - på

Tak for de gode links, dem må jeg lige nærlæse i weekenden.

> Held og lykke med pappet!

Jo tak. jeg glæder mig til at komme i gang med det.

Mvh. Ramsus

ingen MC
ikke en gang et kørekort

Fra : Brian/Hekto

Dato : 24-05-02 09:14

In article <3ced39a0$0$19545$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
RØVSNAPSrasmus@zeuch.com says...
> [...]
> 2 takter. I det hele taget, i en hurtigående motorcykel.
>
> Hvad skal man se efter, når man køber en gammel mc privat.

Tjaaa ... min har gået 59.000 og kører stadig uden at være
'hovedrepareret'. Den har fået nye ringe og lejer ved krydspinden, så
kontrollerede jeg målene, og den var ikke helt udslidt!
Selvfølgelig kan man høre at motoren ikke er ny, og den skal være rigtig
godt varm før den går lydløst; men så er der stadig godt med knald på
liggehønen.
Har lige været på Mestersvinger med 'Elsie' og den kunne da hænge på,
delv om det kneb lidt med power nok til at komme ud af svingene hurtigt
nok, efterhånden som de andre på deres 4-cyl. super-bikes blev dygtigere!
*G*

Skulle man komme ud for at renovere den, kan det gøres for overkommelige
penge.
Regn med at der skal gøres noget ved motoren som udgangspunkt, så bliver
du kun glædeligt overrasket! Ellers er det normalt at der skal min. nye
stempler i efter ca. 30.000
Vær opmærksom på standen af lejerne i bagsvingeren! Den er lejret i nåle
lejer; men de øvrige lejer er glidelejer, der ikke nødvendigvis har fået
tilstrækkeligt med omsorg. Renoveringen af disse, koster en sjat penge
til indkøb af lejer og bøsninger m.m.
Vælg hellere en der ikke er 'forskruet', selv om den 'lige er renoveret'
for 500km siden! Hvorfor sælger man en cykel der 'lige er
hovedrepareret'???? Et velholdt klenodie er efter min mening et bedre
udgangspunkt, og det koster ikke alverden at holde den kørende og i god
stand.

Til gengæld kan man få en masse sjov for et beskedent beløb!!!

--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Fra : Rasmus Zeuch

Dato : 24-05-02 15:37

"Brian/Hekto" <bs@[REMOVE]hekto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Selvfølgelig kan man høre at motoren ikke er ny, og den skal være rigtig
> godt varm før den går lydløst; men så er der stadig godt med knald på

59kkm det var godt nok meget, så er det vel også ved at være tid.
Er du klar over hvad det koster at renovere sådan en maskine i stumper?

2 nye stempler, lejer ved krydspinde, honet cylindrene, krumpatlejre og
pakninger

altså hvad der nu høre med til en renovering.
Hvad laver man ellers når man renovere sådan en motor?

> [...]
> delv om det kneb lidt med power nok til at komme ud af svingene hurtigt
> nok, efterhånden som de andre på deres 4-cyl. super-bikes blev dygtigere!

Det lyder til at ha' været meget sjovt

> [...]
> lejer; men de øvrige lejer er glidelejer, der ikke nødvendigvis har fået
> tilstrækkeligt med omsorg. Renoveringen af disse, koster en sjat penge

OK. godt tip, det må jeg lige huske.

> [...]
> hovedrepareret'???? Et velholdt klenodie er efter min mening et bedre
> udgangspunkt, og det koster ikke alverden at holde den kørende og i god

Det er også sådan en, jeg allerhelst ville have fat i. så ved man havd der
er lavet
og så kan man også selv køre den til.

Hvordan bære man sig egentlig ad, med tilkørsel efter sådan en
hovedrenovering?

Mvh. Ramsus

ingen MC
ikke en gang et kørekort enu

Fra : Peter Blaabjerg

Dato : 25-05-02 20:38

On Fri, 24 May 2002 16:37:26 +0200, "Rasmus Zeuch"
<RØVSNAPSrasmus@zeuch.com> wrote:

> [...]
>er lavet
>og så kan man også selv køre den til.
>
>Hvordan bære man sig egentlig ad, med tilkørsel efter sådan en

Jeg har haft en N model fra '85 i 6 år nu og er meget glad for den.

Jeg er næsten færdig med den anden hoved reperation af min, og min
brors ny indkøbte kåbemodel.

Efter min mening er der 4 sygdomme der går igen på alle RD'ere

1. slidte stempler og cylindere.
Læg øret til en af cylindrene med motoren i tomgang og lyt efter om
der er raslelyde fra stempler og ringe. Koblingen rasler også en del.
-derfor øret helt ind til cylindren.
Jeg har prøvet to typer stempler pro-x støbte til 900,- pr stk. og
Wiseco smedede til noget mere. derudover skal cylinderen bores og
hones. Wiseco ser ud til at være en en del bedre med længere
holdbarhed og bedre finish. men måske mest relevant til race.

2. Slidt krumtap er det dyreste. Det viser sig ved lette til kraftige
bankelyde og stor motorvibration. Man finder ikke ud af om
hovedlejerne er defekte før man står med tappen i hænderne. Har man
adgang til et maskinværksted kan det gøres, hvis man er omhyggelig og
grundig. Ellers bliver du nødt til at sende den til England; Chris
Abblebee Engineering gjorde det for mig første gang min var slidt op
(2 gange slidt op og en gang skæv ialt) for 128£. Spørger du en dansk
forhandler vil han sige noget vanvittigt fks. 5000 +moms.

3. Utætte/slidte YPVS ventiler. Kan ses ved to-takt oliespild mellem
de to cylindre. Har du adgang til drejebænk og fræser kan du rette op
på et slidt system. Ellers er der ikke meget og gøre. Slidet skyldes
især "lejet" som selve ventilen kører i. Når klæbrig 2 takst olie
fylder leje og ventil op begynder lejet dreje i den bløde alu
cylinder. Kombineret med den slam og grus som forhjulet kaster op
præcis mellem de to cylindre gnaver lejet pasningen i cylinder større
og mere utæt. ER YPVS tæt så skynd dig at klippe et skjold af alu fks.
1mm (jeg brugte noget fra et gammelt køleskab). og erstat det med
de to pakninger. -Det beskytter mod yderligere slid og du behøver ikke
gøre mere.
Når du har udstødningerne afmonteret så check at de to ventiler kører
synkront. det er *meget* vigtigt for top ydelsen.

4. Slidt "link" system i bagsvingeren. Sæt cyklen i en position hvor
baghjulet svæver. Træk op og ned i baghjulet. Er der slør vil ledne
være Rustne/slidte. Hvad det betyder for køreegenskaber ved jeg ikke,
men fix det og monter smørenipler og det vil ikke ske igen.

Hvad angår km. tror jeg det er meget variabelt. -Jeg har hørt at hvis
du tuner den til grænsen for øjebliklig eksplotion vil krumtappen
holde 1500 km.
Standart og man foretrækker forhjulet 10 cm. i luften måske 15000 for
krumtap stempler.
Jeg har selv kørt ca. 30000 på et sæt stempler og en krumtap. De
første 20000 alt hvad den kunne trække og de sidste 10 stillle og
roligt. Krumtappen skulle have fire nye hovedlejer og Wiseco
stemplerne fire nye ringe (næsten færdig).

Held og lykke med dit snarlige indkøb.

Har du spørsmål hvad jeg har skrevet så skriv til min E-mail. -Jeg
læser ikke gruppen særligt tit...........

Mhv. Peter

Fra : Brian/Hekto

Dato : 27-05-02 09:45

In article <3cee4ff2$0$19546$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
> [...]
> er lavet
> og så kan man også selv køre den til.
>
> Hvordan bære man sig egentlig ad, med tilkørsel efter sådan en

ÅH-jo! Det er ved at være tid, for man kan da godt høre lidt lyde for
hver omdrejning; men omvendt bruger jeg den ikke hver dag, så den kan nok
holde lidt endnu.
Peter nævner længere nede nogle priser på krumtaprenovering.
Til renovering hører normalt krumtap stempler og div lejer. YPVS'en kan
måske også trænge til en overhaling.
Motoren skal tilkøres efter renoveringen, og det er en hel religion for
sig! Stille og rolig kørsel de første 1000km og en smule ekstra olie
skulle kunne gøre det efter min mening.

Mestersvinger var ganske muntert!

--
MVH