On Thu, 23 May 2002 11:00:23 +0000 (UTC), "RacerNiels"
<d991793@student.dtu.dk> wrote:
>Nu kommer så spørgsmålet.. burde man putte _tykkere_ olie i og ikke
>_mere_ olie i som jeg har sagt... hvad kan bedst betale sig?
>Fjederforspænding og kompressionsdæmpning arbejder jo en smule sammen,
>men hvad skal man stille på??
Lidt svært at diagnosticere på det forelæggende,men prøv at se om i
kan komme det lidt nærmere,med hvilket skal forstås om det er selve
(den samlede) fjederkraft eller dæmpningen der skal ændres.Det man gør
ved at ændre fjederforspændingen er populært sagt at skære noget af
vandringen bort ved at forhåndsbelaste fjederen med X kg, men
fjederkraften er uændret,det vil man føle somom gaflen arbejder
mindre,men stivere bliver gaflen ikke.
Ved at øge oliemængden uden at ændre viskositet nedsættes den lille
mængde gas (atm. luft) der står i gaflen og virker som en stærkt
progressiv luftfjeder specielt i sidste del af vandringen,man får
altså en stivere gaffel ud af det og dermed mindre totalvandring
forudsat at den ikke "bundede ud" før.
Ved at øge viskositet øger man dæmpningen i begge retninger altså både
kompressions og returdæmping og resultatet er at gaflen vil arbejde
langsommere i begge retninger - det kan være ønskeligt eller ej.
"Gyngehest" forstår de fleste som en defekt/ukorrekt dæmpning men kan
faktisk også skyldes for stor vandring,så det er ikke sådan lige til
at afgøre om det er det ene eller det andet udfra det.
Det jeg nok ville gøre var at prøve at vurdere,dels hvor stor er
manden der drejer sig om,er han væsentlig over normalstørrelse kan
løsningen være strammere fjedre (billigløsning - mere olie),prøv også
at se hvor meget at totalvandringen der bruges (bind en kabelstrip om
benet),bunder den ud så skal der nok strammere fjedre til.I tillæg kan
man også måle det statiske sag med fører for at se om fjederstyrken
passer til ham.
Skulle det vise sig at fjedrene passer fint så kan man derefter gå
over til at prøve med større viskositet - tykkere olie og se om det
hjælper...
Indstilling af affjedring pr. NG kan være noget vanskelig idet det
oftest vil kræve uddybende spørgsmål.
Måske kan flg. hlælpe lidt :
http://www.ohlins.nl/content/products/setup.html
-M