Hydrauliske Styring !
Fra : CO

Dato : 20-05-02 20:06

Hej

Har lige erhvervet mig min første båd, en 29 fods motorbåd med hydraulisk
styrring
og efter en vellykket hjem sejlads med båden, skulle vi ud og øve med den,
hvorpå
at roret satte sig fast i en yderposition.

ved gennemgang af systemet har jeg konstateret at den hydrauuliske cylinder
af og til
sætter sig fast i ydre positionerne

mit spørgsmål er derfor er det blot cylinderen der skal skiftes, og hvor i
landet køber man
sådan en ?

kan det evenuelt være luft i systemet ?

der er to styrepulte i båden plus den hydrauliske selvstyre !

Håber nogen herind kan hjælpe, da jeg ingen erfaring har på området !

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Claus

Fra : Ivar Holm

Dato : 20-05-02 20:44

Er der ikke mulighed for at begrænse rorvinklen (Cylinderens vandring)?

Ivar Holm

Fra : CO

Dato : 20-05-02 20:47

> Er der ikke mulighed for at begrænse rorvinklen (Cylinderens vandring)?

Jeg tror det ikke, det virker som der er mange kræfter i den hydrauliske
cylinder,
så jeg ved ikke hvad der kan holde den.

mvh
Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-05-02 23:24

Hmm... en snor omkring rorstammen således at når roret f.eks. er drejet 4
omgange kan du ikke dreje roret længere da snoren blev strammet... hermed
giver cylindren heller ikke større udslag... medmindre du har overarme som
rykker snoren over *S*

JR

Fra : CO

Dato : 21-05-02 16:46

> [...]
> giver cylindren heller ikke større udslag... medmindre du har overarme som

*s* tak for det kreative forslag ! - men det er sådan at roret ikke drejer
med hvis du bruger autostryringen eller
det andet ror på flybridgen, så desværre vil denne mode heller ikke virker
! - faktisk sidder der en ror indicator
på roret i styrehuset, men det skal justeres hver gang der har været styret
fra auto eller flybridge !

mvh
Claus

Fra : Thomas Iversen

Dato : 06-08-02 21:43

Det burde ikke være noget probelm at lave en blokering med nogle kraftige
bolte eller sådan ned ved selve roret/cylinderne. På vores Bianca Queen 33,
der også har hydraulisk styring, det har da ihvertfald holdt 22 år nu :).
Selvfølig kan alt ødelægges, men en ordenlige blokering kan du ikke ødelægge
ved et tilfælde, kun rå hærværk. Hvad det angår autopiloten så har de fleste
vel en mulighed for at blokere dem eletronisk, f.eks. at max udsving må være
30 grader, hvad der nu er relavant.

Mvh
Thomas Iversen