Tysk grundighed er altså ikke til at
Fra : Richard Pade

Dato : 19-05-02 18:51

Efter en pludselig indskydelse satte jeg forleden et par gamle
værkstedshåndbøger til salg i privatmarkedsgruppen, bl.a. en original MZ
Reparaturhandbuch fra 1969 vedr. EZ 175, 250 og 300.
Det første opkald på bogen gav anledning til lige at kigge i den -
nænner du nu også det, spurgte min kære hustru, der formentlig har
flyttet samme bog og flere andre en halv snes gange gennem årene.

Ærlig talt, efter at have bladet Reparaturhandbuch'en igennem fortrød
jeg det næsten: Bagest i bogen er der et helt kapitel med dokumentation
over alt specialværktøj til disse cykler inkl. de smukkeste
maskintegninger og udførlige styklister. Hvilken omsorg.

Det mindede mig om dengang, der lå diagrammer på FM-radioer og lignende
grej inde i kabinetterne - selv de første IBM pc-kloner blev ledsaget af
diagrammer. Men det er der ikke plads til i det discount-samfund, vi
møjsommeligt er ved at indrette.

Richard

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-05-02 19:06

> [...]
> grej inde i kabinetterne - selv de første IBM pc-kloner blev ledsaget af
> diagrammer. Men det er der ikke plads til i det discount-samfund, vi

Jeg købte et Finlux TV fra starten af firserne for 6-8 år siden. Sammen med
manualen fulgte også blueprints af al elektronik og mekanik, samt en kort
beskrivelse af de specifikationer der skulle overholdes, hvis jeg skiftede
noget af mekanikken til andet fabrikat. Dét har jeg ikke oplevet siden :-/

Mvh
Steen

Fra : Richard Pade

Dato : 19-05-02 22:30

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> noget af mekanikken til andet fabrikat. Dét har jeg ikke oplevet siden :-/

Det er jo en fornøjelse at rode med den slags sager, ja synd det dør ud.
Vi
købte for 3 mdr siden en japansk overlock-symaskine, som ikke
umiddelbart
virkede. Manualen manglede også, men forretningen skaffede en - som
viste sig
at være en fotokopi af en lidt ubehjælpsomt oversat sag med ulæselige
illustrationer. Og så mangelde der et par sider, som vi stadig mangler.
Kors.

Richard

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-02 19:30

On Sun, 19 May 2002 19:51:21 +0200, Richard Pade
<richardDOTpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>nænner du nu også det, spurgte min kære hustru, der formentlig har
>flyttet samme bog og flere andre en halv snes gange gennem årene.

Og det skriver du til nogen hvoriblandt der er en der i dag har ryddet
op i gammel dokumentation
Adskillige gamle håndbøger og beskrivelser er blevet overladt til vor
lokale genbrugsplads.
Min højt elskede kunne ikke finde på at holde mig tilbage i at smide
noget ud - min samling af dokumentation fylder efter hendes mening
betydelig mere end godt er

> [...]
>over alt specialværktøj til disse cykler inkl. de smukkeste
>maskintegninger og udførlige styklister. Hvilken omsorg.

Jeg undlod at falde i samme grøft.
Var jeg henfaldet til at blade i dem havde nostalgien overmandet mig,
og det var højst en (blank) DIN A4 side der var røget ud.
Men ret har du - rigtige manualer, skrevet for dem der vil vide hvordn
skidtet fungerer, er ikke til at skaffe mere.

> [...]
>grej inde i kabinetterne - selv de første IBM pc-kloner blev ledsaget af
>diagrammer. Men det er der ikke plads til i det discount-samfund, vi

Min erfaring er nu, at diagrammerne i de gamle radioer overlevede til
første reperation.
Så var værkstederne meget filnke til at fjerne dem
Et par af de bøger der har overlevet dagens flip er netop en diger
manual over en af de første 386 PC'er, i hvilken der er komplette
diagrammer og forklaring til IO og serielporte, samt interrupt- og
adressesystemernes virkemåde.
Jeg savner sådanne manualer til de nye maskiner - ikke fordi jeg vil
reparere på dem, men mere for forståelsens skyld.
Men i sandhedens interesse kan jeg tilføje, at ikke engang importørene
(distributørene) har adgang til sådan dokumentation.
Det er brug og smid væk

Til mine MC'er har jeg en komplet manualsamling indeholdende
værkstedsmanual og alle de skrifter om dem jeg har kunnet finde.
Jeg kunne ikke tænke mig at eje noget jeg ikke har en anstændig
dokumentationen over.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 19-05-02 21:08

Hej

[snip-snip]

> [...]
> Men i sandhedens interesse kan jeg tilføje, at ikke engang importørene
> (distributørene) har adgang til sådan dokumentation.

Nu ryger vi lidt off topic, men når det er sagt....
- Det er faktisk sådan at langt de fleste informationer der var i de gamle
"bruger-håndbøger" til pc'ere indeholdt fortegnelser over de standarder der
blev anvendt. - så som benforbindelserne i ISA-bus'en og alt sådan noget.
På motorcykler har man ikke helt de samme "standarder" for hvordan ting skal
sættes sammen. det ville være lidt mystisk hvis man kunne sætte en kawa
cylinder på en yamaha, og så et suzuki topstykke på... - det kan man næsten
med computere. - en laver motherboardet, en laver en processor og en anden
en køler eller noget ram...
Forbindelserne til ram og cpu osv. overholder standarder for benforbindelser
for specifikke sokkeltyper.
Dem er der så gået sport i at lave så mange forskellige af som muligt :-/
Hvis man vil vide hvordan skidtet hænger sammen findes der databøger på
processorer og chipset og alt hvad hjertet ellers måtte begære.. - men det
er noget langhåret stads.

Mvh
Kristoffer

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-02 21:22

On Sun, 19 May 2002 22:07:44 +0200, "Kristoffer Lippert"
<krl@imv.au.dk> wrote:

)

>Nu ryger vi lidt off topic, men når det er sagt....

Helt enig i alle betragtninger

Men for så at komme lidt tilbage til MC relateret stuff, så har jeg 4
årgange Touring Nyt (98-01) der er på vej ud, så skulle der være en
der har interesse kan de afhentes i Stenløse.
Ellers ryger de også ud.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 19-05-02 21:46

> [...]
> årgange Touring Nyt (98-01) der er på vej ud, så skulle der være en
> der har interesse kan de afhentes i Stenløse.

Hej Steen

Dem kunne jeg da godt lige have lyst til at kigge lidt på, kan vi lave en
bytte handel med en six pack eller et par flasker rødvin ?

Arbejder i Stenløse, så jeg drøner lige forbi en dag

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-02 22:14

On Sun, 19 May 2002 22:45:46 +0200, "RuneR \(TDM850\)"
<ruro@get3net.dk> wrote:

Hej Rune.

>Dem kunne jeg da godt lige have lyst til at kigge lidt på, kan vi lave en
>bytte handel med en six pack eller et par flasker rødvin ?
>
>Arbejder i Stenløse, så jeg drøner lige forbi en dag

De er dine uden nogen form for "bytte".
send mig en mail så får du et tlf. nr. så vi kan aftale hvor du kan
hente dem.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-05-02 20:48

> [...]
> Men i sandhedens interesse kan jeg tilføje, at ikke engang importørene
> (distributørene) har adgang til sådan dokumentation.

I tilfældet med elektronik har man dog adgang til alle informationerne -
især PC'ere fungerer (i de områder du nævner) jo ret ens efterhånden. Nu er
det kun bugs, der ikke engang kendes af producenten, der hindrer ordentlig
brug.

Mvh
Steen

Fra : Richard Pade

Dato : 19-05-02 22:26

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> Og det skriver du til nogen hvoriblandt der er en der i dag har ryddet
> op i gammel dokumentation

Retfærdigvis må jeg sige, at jeg tilbage i '84-85 satte min samling af
mc-blade fra min første ungdom - MCNytt, Cycle, das Motorrad, MCN etc
til
salg. I alt ca. 500 skrev jeg vist. Gutten der købte dem, ville vide
præcis, hvad han fik. Så jeg sorterede og skrev lister - det tog godt
nok
lang tid, for jeg skulle jo lige se... Der var vist knap 800, men jeg
lod
prisen være og gemte blot mit allerførste plus en stak Skandinavisk
Motor-
journal - det var jo ikke et mc-blad. Nej, det gør lidt ondt, men man
kan jo ikke gemme det hele.

> Adskillige gamle håndbøger og beskrivelser er blevet overladt til vor
> lokale genbrugsplads.

Det må du da ikke, tænk hvis du skulle bruge dem en uge senere...

> Min højt elskede kunne ikke finde på at holde mig tilbage i at smide
> noget ud - min samling af dokumentation fylder efter hendes mening
> betydelig mere end godt er

Hvor hjerteløst. Heldigvis har min viv hang til gamle bøger, så det er
ikke så svært at gemme noget her i huset.

> Men ret har du - rigtige manualer, skrevet for dem der vil vide hvordn
> skidtet fungerer, er ikke til at skaffe mere.

De er i hvertfald sjældnere og sjældnere. Og tegninger erstattet af
prosa,
især i manualer fra US.

> [...]
> værkstedsmanual og alle de skrifter om dem jeg har kunnet finde.
> Jeg kunne ikke tænke mig at eje noget jeg ikke har en anstændig

Det tilstræber jeg også; til min VF'er er det ikke let at finde
originalt,
men der ligger en del kopieret fra microfiche rundt omkring. Og så er
der
en rigtig god liste med tilhørende FAQ-sites mv. Det letter arbejdet,
hvis
der en sjælden gang opstår et problem.

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-02 23:06

On Sun, 19 May 2002 23:25:30 +0200, Richard Pade
<richard.pade@mail.dk> wrote:

Hej Richard

> [...]
>Motor-
>journal - det var jo ikke et mc-blad. Nej, det gør lidt ondt, men man

Hvis jeg graver mig ned i det der er røget på loftet for mange år
siden, vil jeg sikkert også finde de første numre jeg købte af nogle
af de blade du nævner.
Men sandt at sige har jeg ikke set dem siden de røg derop
Og så kan vi jo diskutere værdien af at have dem der.

>Det må du da ikke, tænk hvis du skulle bruge dem en uge senere...

Tjaeh, men meget af det er imidlertid afløst af andet i hvilket de
samme oplysninger er at finde, så det er min samlermani jeg gør op
med, næsten frivilligt

>Hvor hjerteløst. Heldigvis har min viv hang til gamle bøger, så det er
>ikke så svært at gemme noget her i huset.

Lise forstår ikke en skrue af mit tekniske palaver, så der er ingen
nåde )

>De er i hvertfald sjældnere og sjældnere. Og tegninger erstattet af
>prosa,
>især i manualer fra US.

Du har ret - desværre.
Stik mig en god forklaring og et exploded wiev eller et diagram, så er
min nysgerrighed i regelen stillet.
Men igen - retfærdighedsvist - så har jeg for tiden en temmelig tæt
kontakt med US, og hvis man får kontakt til de rigtige personer i
udviklingen, så får man en guldgrube af information uden den
forstyrrende prosa.

> [...]
>der
>en rigtig god liste med tilhørende FAQ-sites mv. Det letter arbejdet,

Jeg vil håbe du finder en komplet samling dokumentation til din MC.
Da jeg fik min XS500 var der ikke en node med den.
Jeg gik på systematisk jagt efter dokumentation på den, og af sære
kanaler, mest med hjælp fra skribenter i denne gruppe lykkedes det at
samle næsten alt hvad der var værd at vide om den og lidt til
Al den dokumentation jeg havde på XS500 er naturligvis gået videre til
dens nye ejer.
Og på samme måde er det gået med dokumentation til mine nostalgi
projekter, NSU Special MAX og Super FOX.
Her har denne gruppe også bidraget til at min dokumentation på dem er
næsten komplet.
Også på XN85 har jeg fra medlemmer i denne NG modtaget super
information.
BTW. så er The Unofficial Suzuki XN85 Turbo site genopstået efter et
års fravær, og her er der guf for liebhavere: www.xn85turbo.com
Så god dokumentation findes, det er bare "lige" med at få tag i den.
Lykken er når nogen i dette forum har det man søger, så er der i
regelen ikke langt til hjælp - Tak for det.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 19-05-02 23:15

Hej igen,
Steen Gruby wrote:
> [...]
> Men sandt at sige har jeg ikke set dem siden de røg derop
> Og så kan vi jo diskutere værdien af at have dem der.

Tja, hvis du eller en bekendt skulle foreslke sig i en cykel fra den
periode, er de vel gode at have. Nej ellers er det nok mest
sentimentalt.

> [...]
> kontakt med US, og hvis man får kontakt til de rigtige personer i
> udviklingen, så får man en guldgrube af information uden den

Amerikanerne er jo også lidt sjove på den led: I bøgerne skriver de op
ad stolper og ned ad vægge, men på tomandshånd kan de godt være konkrete
- og meget imødekomne og entusiatiske. tror fakstisk det er samme
entusiasme, der driver dem til at skrive så langt.

> Jeg vil håbe du finder en komplet samling dokumentation til din MC.

Web'et, lister og nyhedsgrupper gør det jo multi-gange lettere - knap
så nødvendig at have tingene liggende i hardcopy:)

> Lykken er når nogen i dette forum har det man søger, så er der i
> regelen ikke langt til hjælp - Tak for det.

Hørt.

Richard

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-05-02 07:39

> [...]
> - og meget imødekomne og entusiatiske. tror fakstisk det er samme
> entusiasme, der driver dem til at skrive så langt.

Det er fordi de bliver betalt per side de skriver! Jeg har en del
amerikanske lærebøger, og det er ufatteligt hvor mange sider de kan bruge
til at forklare noget, der burde tage en halv side og en illustration.

Mvh
Steen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 19-05-02 21:48

Hej !

> inkl. de smukkeste maskintegninger og udførlige styklister. Hvilken
omsorg.

Nu er jeg selv under uddannelse som elektronik mekaniker og oplever en masse
ældre og nyere apparter til service men noget af det flotteste jeg har set
var en Philips rør-radio fra 57 (mener jeg)
hvor der inden i lå et brev til reparatøren fra Philips med beskrivelser
over hvad der kunne gå i stykker, hvad man skulle være opmærksom på osv...
sammen med dette lå diagrammet m.v.
Dette var jeg meget "beæret" over at se da jeg aldrig havde set det før ...

> Men det er der ikke plads til i det discount-samfund, vi
> møjsommeligt er ved at indrette.

Narj det passer nu ikke helt ... køber man kvalitet får man også et diagram
med ...
Alle "rigtige" Philips tv er idag ledsaget med et service diagram det mener
jeg også at Sony's er ...
andre billig mærker osv... tør jeg ikke skyde på men Dantax osv.. får det
nok aldrig det er simpelthen for billigt et tv til at de har råd til at
sponsorere de 2 stykker A3 ark ..

m.v.h
Lasse madsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-02 22:19

On Sun, 19 May 2002 22:48:21 +0200, "Lasse Madsen"
<Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:

Hej Lasse

> [...]
>sammen med dette lå diagrammet m.v.
>Dette var jeg meget "beæret" over at se da jeg aldrig havde set det før ...

Hvis det var Philips fra den tid var det også nødvendigt
Du skulle have lov til at lave skalatræk på deres produkter når snoren
var knækket.
Voksne mænd græder ikke )

>Narj det passer nu ikke helt ... køber man kvalitet får man også et diagram
>med ...

Det er jeg ikke enig i.

>Alle "rigtige" Philips tv er idag ledsaget med et service diagram det mener
>jeg også at Sony's er ...

Det er muligt at Philips stadig har det behov, men prøv at skaffe
noget til en Sony, eller endnu værre B&O.
De er en katastrofe mht. at få dokumentation til ikke autoiserede
værksteder, for slet ikke at tale om reservedele.
I det selskab er MC branchen de rene engle

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lasse Madsen

Dato : 19-05-02 22:59

Hej Sten ...

Jeg ved godt at vi et meget off topic men jeg kan ikke dy mig ...

> Hvis det var Philips fra den tid var det også nødvendigt
Hehe alt går i stykker på et tidspunkt og jeg kan informere dig om at det
var skalasnoren der var sprungen _så_ galt var det heller ikke bortset fra
at det tog ½-1 time ...

> Voksne mænd græder ikke )
Måske ikke dem over pensions alderen men "os" under gør

> Det er muligt at Philips stadig har det behov
Hov, hov - det er jo en service ydelse til deres forbrugere jeg sætter
stor pris på det diagram der følger med mit nye Philips tv selv om jeg
selvfølgelig håber at det aldrig bliver aktuelt at bruge det ... men når det
gør ved jeg at jeg har diagrammet og ikke skal bruge tid og kræfter på at
skaffe et ...

> endnu værre B&O.
Det værksted jeg er på har heldigvis alle B&O diagrammer man kan opstøve så
på det punkt er jeg frælst ellers skal det lige siges at det "somregl" er en
skovtur at reparere tv eller stereo apperat uden diagram også B&O's

> De er en katastrofe mht. at få dokumentation til ikke autoiserede
> værksteder
Det har jeg så ikke noget kendskab til .. men vi er ihvertfal ikke
autoiseret noget som helst så meget ved jeg da ... det handler vel også lidt
om ens kommunikations evner når man ringer rundt for at få dem ?

> for slet ikke at tale om reservedele.
Argh ... med mindre det er noget "ikke elektronik" der går istykker er det
da "næsten" altid let nok ... men jeg må indrømme at det kan være vanskeligt
at få "ikke elektronik" ting til B&O's tv feks de "plastic hængsler" der
holder top klappen på et B&O MX2000 tv som åbenbart er udgået

> I det selskab er MC branchen de rene engle
Tjoe ... jeg vil tro at det er noget af det samme :)

m.v.h
lasse madsen

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 20-05-02 10:51

Lasse Madsen <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ac935m$2v05$1@news.cybercity.dk...
> Hej !
<Snip>

> andre billig mærker osv... tør jeg ikke skyde på men Dantax osv.. får det
> nok aldrig det er simpelthen for billigt et tv til at de har råd til at
> sponsorere de 2 stykker A3 ark ..

Der må jeg nok protestere, mine forældre havde et dantax tv de købte i
føtex, til 1500kr der var der et komplet diagram over hele elektronikken, i
en lille folder sammen med instukrionsbogen.

Mvh Clau
(der ikke fatter en bønne af elektronik)