Læderdragt og størrelser...
Fra : Foobar

Dato : 16-05-02 15:34

Halløj,

Når man nu har besluttet sig for at udskifte sin discount GoreTex med noget
kvalitets ko-hud, er der jo pludselig en masse spørgsmål der dukker op - og
de fleste af dem har med størrelse at gøre...

Når man prøver en dragt, antager jeg at man skal prøve den iført den mængde
tøj man gerne vil have under dragten når man kører - men hvor stramt skal
den så sidde? Jeg går ud fra at en læderdragt vil give sig noget efter
hånden som man får 'travet den til' - men hvor meget giver den sig?

Har hørt at man skal vælge en dragt man lige nøjagtig kan klemme sig ned i
og at dragten herefter nok skal give sig til det passer. Er der nogle
gymnastiske øvelser man kan foretage for at undersøge om dragten er for
stor/lille (f.eks. røre ved tåspidserne imens ens ben er strakte - eller
hva' ved jeg..?!)

En ekspedient gloede henkastet på mit ydmyge korpus (omkring 190cm og 90 kg)
og sagde at jeg nok skulle ha' en størrelse 60 - men da det er den største
standard-størrelse hos flere fabrikanter, synes jeg dælme godt nok det lyder
stort..!? Nogen der har mod på at starte en sammenlignende "Min størrelse i
læder" tråd?

Hjælp be' om!

/claus

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 16-05-02 15:51

Jeg er ca. samme størrelse og vægt som dig (193cm). Jeg kører med en Dainese
str. 58. Jeg fandt ud af at størrelserne er forskellige afhængig af fabrikat
og pasform. Spyke fx. skulle jeg op i str. 62. Frank Thomas mener jeg var
str. 60

Men gør dig selv den tjeneste at prøve forskellige fabrikater inden du
køber. Jeg synes de sidder meget forskelligt. Noget andet er hvordan de
hårde skaller er monteret. Nogle hænger nærmest løst inde i dragten og andre
sidder tilsyneladende lige under læderet (det fortrækker jeg, da det gør den
nemmere at tage på, synes jeg).

Prøv dem

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : james

Dato : 16-05-02 17:24

> Men gør dig selv den tjeneste at prøve forskellige fabrikater inden du
> køber.

Hvad med at få en dragt syet til mål? Jeg tror ikke at prisen er så meget
forskelliget fra rigtig kvalitets dragter....

Halvorsson's feks.

-james

Fra : Mureren

Dato : 16-05-02 18:08

"Henrik Nielsen - Raptor MC" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fabrikat
> og pasform. Spyke fx. skulle jeg op i str. 62. Frank Thomas mener jeg var

Jeg er 184, vejer 77kg, og kører med en Spyke str. 56.

Som Henrik siger, find et sted hvor de har et ordentligt udvalg
(www.ks-motor.dk), og prøv dig frem der....

Mureren
Kawasaki ZX6 R Ninja 2001

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 16-05-02 17:07

For at svare på dit andet spørgsmål, så ja, den skal sidder godt til, da den
udvider sig en del. Dog ikke så meget at du ikke kan holde ud at have den på

Om der lige er nogle øvelser du kan foretage ud over at prøvesidde en MC med
den nye dragt på, ved jeg ikke.

Fra : peterl

Dato : 16-05-02 17:52

Det er meget afhængigt af hvilken type dragt du vil have.
En "race"-dragt skal helst sidde så stramt som du siger, men en touring
dragt skal sidde noget løsere, da man skal kunne have noget mere tøj på
indenunder.

Det er mere et spørgsmål om ærmelængde, benlængde og livvidde når det kommer
til størrelserne, og der er de forskellige mærker... forskellige!

Du må ud og prøve.

-PeterL

Fra : Dan Eckberg

Dato : 16-05-02 19:03

Jeg tror at de fleste gode råd allerede er blevet nævnt ovenfor men jeg kan
da lige tilføje at en god "gymnastisk øvelse" er at sætte sig på hug i
dragten for det er det nærmeste du kommer en "rigtig" kørestilling som jo
nok er den stilling du vil bruge flest timer på i dragten (med mindre du
skal bruge den til marathon-løb eller hva ved jeg ;)).

En anden god tommelfinger-regel jeg har fået er at der bør være en lille
smule hængerøv i dragten når du står op for så sidder den bedst når du
endelig sidder på cyklen og så strammer den heller ikke helt så meget om de
ædlere dele...

Der er dog nogle der vil påstå at en heldragt IKKE skal have hængerøv, men
at det kun er den 2-delte der bør have en sådan. Men det er vist op til den
enkelte at vurdere hvad han/hun finder mest behageligt.

En sidste ting er at det er ABSOLUT VIGTIGT at skallerne (knæ/albue/skulder
beskyttelse) sidder rigtigt (også når du står op) for det er trods alt dem
man skal takke når/hvis man er nede at kysse asfalten. Der nytter det jo
ikke noget at knæ-beskyttelsen sidder midt på låret og skulder-beskyttelsen
hænger nede ved din albue... Så er det jo ikke noget værd ;)

Jeg prøvede en Alpine-Star sidste lørdag og fandt at knæ-beskyttelsen sad
for langt nede til at jeg føler mig sikker i dragten, - lidt synd for jeg
syntes ellers at de laver nogle fede dragter.

Spidi, Texport og Dainese sidder rigtig godt på mig (men jeg er også en str.
50 (!!!)), men Dainese overgår dem klart i både kvalitet og komfort efter
min ydmyge mening (selvom deres læder-dragter er lidt varme). Spyke er helt
klart også værd at tjekke ud !

Håber at du kan bruge dette til noget

Dan

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 16-05-02 19:07

jeg har lige testet min heingericke dragt.....og må sige at den kunen godt
have siddet mere tæt.....jeg har brændmærker hvor beskyttelsen har forrykket
sig.....gudske tak og lov for rygbeskytteren....det er det eneste sted jeg
ikke har ondt !

men jeg kom til at tænke på hvorfor have tøj inden under læderdragten...hvis
man har en dragt der sidder rimelig tæt...så kan man jo bare tage en jakke
ud over læderen...jeg ved at heingericke sælger somregel også "normal"jakker
til dagligdagsbrug i samme farver og mønstre som læderdragten....om det også
går med bukserne, ved jeg ikke men bare en tanke...der er jo mange der hiver
en regndragt ud over, så hvorfor ikke en "termodragt"

eller må jeg sige at heingericke dragten er ridset men ikek en eneste syning
er gået nogen steder...handskerne er ridset på alle de steder der var
beskyttelse....så 2 tommelfingre op til HG alien dragten

Lasse
Mille....på værksted...nyt stel og kåbe

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-05-02 19:18

"Lasse Lundberg" <laslun@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> jeg har lige testet min heingericke dragt.....
<snip>
> Lasse
> Mille....på værksted...nyt stel og kåbe

Godt at høre du ikke er kommet noget alvorligt til Hvad skete der?

Allan Bojesen

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 16-05-02 19:24

> [...]
> er gået nogen steder...handskerne er ridset på alle de steder der var
> beskyttelse....så 2 tommelfingre op til HG alien dragten

Det tog sgu ikke lang tid for dig at nedlægge den!
hvad skete der, fortæl fortæl

--
Jacob -selv ned og snakke med asfalten for 10 dage siden

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 17-05-02 10:57

tjaa hvad skete der....

jeg stod på hovedet i mandags (og har lgget i sengen lige siden...ja dvs
indtil nu....men det vare ikke længe inden jeg skal ind og ligge igen)

det er stadig en gåde hvorfor den gjorde det.....jeg kørte som jeg plejede
sa 80 igennem svinget og inden jeg får den lagt rigtig ned så slipper
forhjulet uden varsel....og den skrider ud.....jeg tror jeg ryger af...men
er ikke helt hundrede da jeg for det meste kigger ned i asfalten....karin
mener at cyklen lige kommer op og stå lidt for så at smide sig igen....oven
på mig...og cyklen og jeg rammer bagge en 15 cm høj kansten....og jeg ligger
under forgaflen og kan hverken komme frem eller tilbage, karin er lige
bagved så hun kommer hurtig hen til mig (hun er selv ved at smide sin cykel
på jorden i bare panik over at skulle få mig fri...der sker gudske lov ikke
noget med hendes cykel)hun får løftet for hjulet og jeg kan kravle ud....får
tjekket at jeg kan bevæge alt...jeg kan godt mærke jeg har slået
mig....specielt på skinnebenene hvor jeg er skoldet fra solen ....jeg har et
par brændmærker ....og et hav af blå mærker ..specielt på hoften og på
knæene og ned....og så lidt på
venstre arm som ramte kantstenen. ....men mine skinneben gør så ondt at det
er først går jeg har kunne stå op i mere en 1 minut uden væsentlige
smerter...men jeg kan godt mærke vædsken i mit venstre knæ...der gør at det
hele strammer en smule...av....samt en fibersrpængning i højre lægmuskel.

men det er desværre ikke kropsmæssigt de største skader er sket...det er
desværre nok psykisk. men jeg skal hurtigt ud og køre deter sikkert...men
de 4 uger i alperne i juli er nok aflyst...hvis prilleren ikke er færdig)

cyklen er helt fin på den ene side...og tanken tog ingen skade.....men den
anden side er helt ridset....og et kæmpe stykke af kronrøret er brækket
af...gear kassen føltes sjov det var meget svært at skifte gear
......specielt til neutralt....men det mener jeg ligeså godt kan være fordi
pedalen ramte selve blokken....

det værste er stellet som i følge sigma skal skiftes....en ting er at køre
rundt med en skarmmet cykel....men det er lidt svært når den leje skål i
kronrøret er brækket af ! ....så det er nok karin cykel der må stå for
genoptræningen.

jeg har heldigvis kasko på den....og jeg (er/var elitebelist)....det jeg er
mest bange for er at runa smider mig ud pga af at cyklen er på deres
blackliste...

Lasse

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-05-02 13:00

> det er stadig en gåde hvorfor den gjorde det.....jeg kørte som jeg plejede
> sa 80 igennem svinget og inden jeg får den lagt rigtig ned så slipper
> forhjulet uden varsel.

Jeg røg af forleden pga. diesel i en rundkørsel - kan det tænkes at der var
dieselspild i "dit" sving? Det kan give nogle uventede og heftige
afstigninger.

Rittig

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 17-05-02 13:51

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
var
> dieselspild i "dit" sving? Det kan give nogle uventede og heftige

nææ desværre, vejen så fin ud....men jeg må ærligt indrømme at det ikke var
det jeg var mest interesseret i ...men flere har været ude og kigeg ved
stedet...uden at kunen finde noget.

nu har jeg lige været ude hos sigma-mc med med forsikringpairene...tog karin
rs154....kors den styrer trægt (eller er det bare mig ...ok det er bare
mig)....og kors jeg er øm alle de steder/muskler man benytter til at kører
mc

fik i øvrigt kigget lidt på kronrøret...det er fuldstændig flækket lige
under øverste gaffelbro og godt 10-15 cm ned ! kan en kronrør gå i stykker ?
jeg skal lige have fremkaldt nogle bilelder....så kommer de på binaer motor

Lasse

Lasse

Fra : Christian Berggreen

Dato : 17-05-02 10:11

Hejsa

Jeg er ret enig i at du skal vælge en dragt som sidder TÆT til når den er
ny, for jeg siger som regel at de giver sig ca. ½-1 nummer, når man får den
kørt til.

Egentlig burde du ikke have en masse tøj indennuder, da det for det første
river foret istykker inde i dragten og det har også den bivirkning, at du
udvidder dragten til en størrelse, der er for stor, så når du så en varm
sommerdag kører uden tøj indenunder vil den være for stor, og derfor kunne
bevæge sig rundt på kroppen i tilfælde af styrt, altså sikkerhedsmæssigt
uheldigt.

Jeg synes str. 60 virker MEGET stort. Jeg er selv 188 cm og vejer ca. 78 kg,
og jeg bruger normalt en str. 50 (Dainese) men kan godt lige med nød og
næppe klemme mig ned i en str. 48. Udfra dine mål ville jeg skyde dig til
56, måske 58.
Jeg må jo også tilstå, at af praktiske grunde har jeg også tøj indenunder
min str. 50, da jeg bruger den til arbejde, og der gider jeg ikke skifte.
Jeg har derfor også 2 dragter, hvor den anden (fra AXO) bliver brugt til de
varme sommerdage.
Jeg siger normalt at det ikke er så meget højden det kommer an på, da
længden af dragten har mindre betydning, bare den kan nå ned i støvlerne og
skallerne sidder nogenlunde ok., de vil passe sig til der hvor de skal
sidde, når dragten giver sig efter føreren. Størrelserne kommer mere an på
livvidde og brystvidde. Jeg har et måle-skema som du jeg kan sende til dig
hvis du er interesseret?

Mht. str. imellem mærkerne, så er det rigtigt at der er lidt forskel. Jeg
sælger lidt brugt nogle gange (kig ind på http://home.tiscali.dk/ccb ) , har
dog ikke lige noget i øjeblikket i din str., men jeg har en str. 48 i både
Dainese og Spyke, og der er Spyke-dragten lidt mindre. Men jeg ved hvertfald
at Dainese og AXO (som faktisk laver nogle rigitg fede dragter i lækker
kvalitet) er ret ens i deres størrelser.
Vær opmærksom på, at de billige Dainese-dragter ikke er hvad de har været.
Dainese har åbenbart gået på kompromi med kvaliteten og tykkelsen af
læderet, trist.

Håber du kan bruge noget af det, held og lykke.

mch.

Christian
VTR1000F