Vælge 2 eller 4 cylindre??
Fra : Per

Dato : 16-05-02 09:27

Hej NG!

Dette er ikke for at starte en religionskrig

Nu er der jo efterhånden kommet så mange fede V2 cylindrede maskiner på
markedet så jeg overvejer måske at købe sådan én.

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg IKKE skal købe en V2´er - jeg
har hørt noget om at holdbarheden ikke kan sammenlignes med 4-cylindrede -
V2´erne kan simplethen ikke holde i det lange løb. Jeg kører nu CBR600 der
jo nærmest er uopslidelig.
Talte med en mekaniker på et tidspunkt - han mente f.eks. at en Ducati 916
max kunne køre 75000 km før en hovedreperation af motoren!!! - lyder meget
mærkeligt.

Jeg har følgende maskiner i tankerne:Aprilia Mille, Duc 748, Honda VTR og
TL1000.

Eller skal jeg hellere købe en FireBlade eller R1.

Det er ikke så meget køreegenskaberne og motorgang jeg er i tvivl om - jeg
vil bare have noget der er stabilt og holdbart uden at skulle renovere motor
efter kort tid.

Mvh. Per!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 16-05-02 10:06

"Dette er ikke for at starte en religionskrig"

Er sket

"Eller skal jeg hellere købe en FireBlade eller R1"

Ja.

Jeg kender ikke til holdbarheden, kun til vibrationerne, som kan være træls
på langtur, men folks "smertegrænse" er jo forskellig.
Du får højere ydelse på R4 frem for V2.
Men det hele handler jo om hvad du prioritere.

Så prøv dem alle før køb. R1 og Millen er jo på Jyllandsringen til
prøvekørsel den kommende weekend.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : james

Dato : 16-05-02 17:17

> "Dette er ikke for at starte en religionskrig"
>
> Er sket

Nemlig!

> "Eller skal jeg hellere købe en FireBlade eller R1"
>
> Ja.
>
> Jeg kender ikke til holdbarheden, kun til vibrationerne, som kan være træls
> på langtur, men folks "smertegrænse" er jo forskellig.

På hvilke(n) maskiner kender du vibrationerne fra?

> Du får højere ydelse på R4 frem for V2.

Det er derfor 4-cylindrede maskiner dominerer på racerbaner måske? (not)

> Men det hele handler jo om hvad du prioritere.
>
> Så prøv dem alle før køb. R1 og Millen er jo på Jyllandsringen til
> prøvekørsel den kommende weekend.

Se Det var en god idé!

Men personligt synes jeg at en kompromis er iorden og vil opfordre dig til
endnu en prøvekørsel: 3 cylindre, som på 955i, eller ST for eksempel. Ingen
problemer med vibrationer, høj kvalitet i alle materialer og meget vel anset i
alle udenlandske teste, samt i Touring Nyt....så finder du heller ikke 15 éns
stykker til næste træf. Dersom Vagn stadig har på lager, er det muligt at
prøvekøre.....han havde faktisk sin demo maskine til salg for nylig til meget
god pris....og ikke mange kilometer.

God fornøjelse!

mvh,

-james

1 * 2 cylinderet
1 * V 2 cylinderet
1 * 3 cylinderet
1 * 4 cylinderet

(ergo: lidt erfaring at tale fra)

Fra : Kenneth T

Dato : 16-05-02 17:45

> Det er derfor 4-cylindrede maskiner dominerer på racerbaner måske? (not)

Tror du ikke det hænger lidt sammen med at der kan man vælge mellem 750cc
R4, eller 1000cc V2.
Hvis man sammenligne ydelse for de gængse sportsmaskiner, har en 1000cc R4
da typisk flere hypper end en 1000cc V2 -Men som nogle nok vil sige ....så
er det jo heller ikke en Ducati :)

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-02 20:23

On Thu, 16 May 2002 18:45:28 +0200, "Kenneth T" <ken_t@cool.dk> wrote:

Hej

> [...]
>da typisk flere hypper end en 1000cc V2 -Men som nogle nok vil sige ....så

Er der ikke noget der følges ad:
2 hjul = 2 cylindre.
4 hjul = 4 cylindre.

En rigtig MC har to cylindre

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-05-02 20:51

<Steen Gruby> skrev i en meddelelse
> Er der ikke noget der følges ad:
> 2 hjul = 2 cylindre.
> 4 hjul = 4 cylindre.

Jeg vil nødig holde balancen på en enstamper )

Allan Bojesen
2 hjul og 4 cylindre

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-02 21:20

On Thu, 16 May 2002 21:51:15 +0200, "Allan Bojesen"
<aboje@post9.tele.dk> wrote:

>Jeg vil nødig holde balancen på en enstamper )

LOL ))))))

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Kenneth S

Dato : 16-05-02 13:05

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG!
>
> Dette er ikke for at starte en religionskrig

Puha, ja, pas på med det

> Nu er der jo efterhånden kommet så mange fede V2 cylindrede maskiner på
> markedet så jeg overvejer måske at købe sådan én.

De ER fede..

> [...]
> V2´erne kan simplethen ikke holde i det lange løb. Jeg kører nu CBR600 der

Måske kunne man forestille sig at hovedlejer (og andet) fik en større
stødvis belastning, da maskinen jo leverer (næsten) ligeså mange heste på
halvt så mange slag.

> [...]
> mærkeligt.
>
> Jeg har følgende maskiner i tankerne:Aprilia Mille, Duc 748, Honda VTR og

De samme tanker havde jeg, jeg hældte dog mest til Millen eller TL1000.

> Eller skal jeg hellere købe en FireBlade eller R1.

...men valgte en R1'er. Den er jeg hyperglad for.

> Det er ikke så meget køreegenskaberne og motorgang jeg er i tvivl om - jeg
> vil bare have noget der er stabilt og holdbart uden at skulle renovere
motor
> efter kort tid.

Jeg vil tro en 4-cyl række er marginalt mere holdbar end en V2'er, grundet
ovenstående, men sikkert også pga. af den mangeårige erfaring de japanske
mærker efterhånden har med at kurere 4-cyl problemer. Når det er sagt, tror
jeg nu ikke det drejer sig om meget. Med den høje japanske (og italienske)
standard vi har i dag, vil maskinerne ikke 'brække' sig efter kort tid.
Generelt handler det vel også om litereffekten, jo højere den er, jo
tidligere kan man nok også forvente lidt renovering, uanset om det er 4
eller 2 cyl man slider vejene med.

> Mvh. Per!

Mvh
Kenneth.
R1

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 16-05-02 13:56

"da maskinen jo leverer (næsten) ligeså mange heste på halvt så mange slag"

Måske skal forklaringen findes i at de (måske) generelt kører med højere
stempelhastighed. Men er dog ikke helt sikker, men det er lige hvad min
logik siger mig lige nu.

Fra : Jonas Holt

Dato : 16-05-02 22:22

> Måske skal forklaringen findes i at de (måske) generelt kører med højere
> stempelhastighed. Men er dog ikke helt sikker, men det er lige hvad min
> logik siger mig lige nu.

Middelstempelhastigheden er ret så cirka den samme på alle maskinerne

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-05-02 08:01

Jeg tænkte at hvis to lige store MC'er fx. kører 100 km/t og ved ca. samme
omdr. pr. min. Vil V2'eren så ikke have en større stempel hastighed ??

Jeg har talt med en til et træf, hvor vi sammenlignede hastigheder TL1000 og
min BB, og iflg. ham kører vi med nogenlunde samme hastighed ved de
forskellige omdrejninger, måske nogen kan be/afkræfte dette??

--
Mvh.
Henrik (1*4cyl, 2hjul og 2*1cyl, 2hjul)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-05-02 18:24

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" wrote:

> Jeg tænkte at hvis to lige store MC'er fx. kører 100 km/t og ved ca. samme
> omdr. pr. min. Vil V2'eren så ikke have en større stempel hastighed ??

Hvis jeg ikke husker helt galt, så afhænger stempelhastigheden af slaglængden.
Så langt slag lig med stor hastighed.

Ib Jakobsen

Fra : Inkognito

Dato : 17-05-02 22:03

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

samme
> Hvis jeg ikke husker helt galt, så afhænger stempelhastigheden af
> slaglængden. Så langt slag lig med stor hastighed.

Der er også derfor at en GSXR 250 kører med 17.000 op til omdrejninger,
imens at tocylindrede kører med højest lige over 10.000, hvor dagens
norm snarere er ca. 13.000!
De tocylindrede lever til en vis del på længere slaglængde; men den er
ikke dobbelt så lang fordi cylindernatallet er halveret - De
tocylindrede er oftest stærkt overkvadratiske hvilket holde slaglængden
nede i fornuftigt leje!

--
Hondahans.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 17-05-02 22:52

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

samme

> Hvis jeg ikke husker helt galt, så afhænger stempelhastigheden af
slaglængden.
> Så langt slag lig med stor hastighed.

Stempelhastigheden afhænger kun af slaglængden. Jeg har for sjov skyld lige
udregnet følgende ved max. HK samt ved det omdr. tal jeg tror de går ved 100
km/t.

BB: slaglængde = 58 mm, 164hk/9.500 omdr.
St. hast. v. 9.500 o/m = 18,37 m/s og v. 4.000 o/m = 7,73 m/s

TL1000: slaglængde = 66 mm, 135hk/9.000 omdr.
St. hast. v. 9.000 o/m = 19,80 m/s og v. 4.000 o/m = 8,80 m/s

GSXR250: slaglængde = 33 mm, 45hk/15.500 omdr.
St. hast. v. 15.500 o/m = 17.05 m/s og v. 9.000 o/m = 9,90 m/s

Allan Bojesen

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 17-05-02 23:09

In article <3ce57b5a$0$85918$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan Bojesen
wrote:
> [...]
>
> GSXR250: slaglængde = 33 mm, 45hk/15.500 omdr.
> St. hast. v. 15.500 o/m = 17.05 m/s og v. 9.000 o/m = 9,90 m/s

Og K1200RS med 75 mm slaglaengde, som ved introduktionen angiveligt havde
den hidtil hoejeste stempelhastighed blandt motorcykler, har stempler,
der bevaeger sig med 22,5 m/s ved 9000 o/m.

--
Soren

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-05-02 14:00

"Soren S. Jorvang" wrote:

> Og K1200RS med 75 mm slaglaengde, som ved introduktionen angiveligt havde
> den hidtil hoejeste stempelhastighed blandt motorcykler, har stempler,
> der bevaeger sig med 22,5 m/s ved 9000 o/m.

På voldtunede HD ligger den tit på 26 m/s. Men der smutter også lidt af de dyre
dele i tide og ikke mindst utide.

Ib Jakobsen

Fra : Inkognito

Dato : 17-05-02 21:55

Henrik Nielsen - Raptor MC <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
højere
> stempelhastighed. Men er dog ikke helt sikker, men det er lige hvad

Prøv at tage et tilfældigt udsnit af markedets tilgængelige motorcykler
og regn på middelstempelhastigheden ved det røde felts begyndelse!
Jeg er sikker på at de alle har omkring 21 m/s !

--
Hondahans

Fra : james

Dato : 16-05-02 17:22

> men sikkert også pga. af den mangeårige erfaring de japanske
> mærker efterhånden har med at kurere 4-cyl problemer.

.......hmmmmmm Honda har jo også lavet V2 og V4 motorer i "kun" 20 år....ja,
hold dig heller til række 4, som de har lavet i over 30 år. Ikke noget nye
designs som ikke gennemprøvet......

(ironisk indstilling)

-james

Fra : Per

Dato : 16-05-02 17:13

Tak for svarene!

Jeg havde hørt noget med at pga. motorkonstrutionen i en V2´er tager det
noget længere tid at få oliesmøringen/olietrykket frem til knasterne??? -
hvorfor det skulle nedsætte levetiden.

Per!

Fra : Armand

Dato : 19-06-02 23:29

Per <mesked@hotmail.com> skrev i en

> [...]
det
> noget længere tid at få oliesmøringen/olietrykket frem til

HVIS det tager tid for olien at nå frem, så er det indlysende at denne
smøremangel kan påvirke levetiden for toppen - Men hvorfor i alverden
skulle det være sværere at få olien frem i en V-motor end i en
etcylindret hhv. firecylindret ???
Endnu et klassisk eksempel på mekaniker-bullshit :-|

--
Armand.
(der her eftersender et ældre "kvalt" indlæg uden at nærlæse i debatten

Fra : Brian Lænø

Dato : 16-05-02 17:21

"Per" skrev
> [...]
>
> Det er ikke så meget køreegenskaberne og motorgang jeg er i tvivl om - jeg
> vil bare have noget der er stabilt og holdbart uden at skulle renovere

V2 har lyden, bundtrækket samt muligheden for en smallere motor.
R4 har kræfterne.
Prøv så mange af dem som muligt, og vælg den du bedst kan lide.

--
Brian
Cagiva Elefant 750 (selvfølgelig V2)

Fra : Jens Didriksen

Dato : 16-05-02 18:54

Aheeem...

Jeg har lige et par bemærkninger til denne religionskrig: fakta er, at ALLE
moderne maskiner kan køre utroligt langt før en renovering behøver at komme
på tale hvis blot piloten tager gassen af engang imellem og ikke voldtager
en kold maskine.

Enhver 18-årig med et nyt styrpap kan nemlig tage livet af hvilken som helst
mc efter kort tid, mens at en ældre Nimbuschauffør kan få hvilken som helst
2-hjuler til at køre evigt - det er blot et spørgsmål om kørselsmønster (og
selvfølgelig rigtig vedligeholdelse m.v.).

Jeg læste om en amerikaner som tog livet af sin 1500 Goldwing efter 26.000
(!) miles, mens at en anden amerikaner på en HD (som jo absolut ikke er mest
elsket for sin ustyrlige holdbarhed...) snilt kørte over 300.000 miles (!)
før man af ren og skær interesse åbnede motoren for lige at tjekke. Gu' var
den da slidt, men ikke mere end at den fint kunne tygge 100.000 miles mere
uden de store investeringer.

Fællesnævneren her er kørselsmønsteret. Goldwing piloten holdte aldrig nålen
under 7-8000 o/m på sine smutture i byen (koldstarter), mens at HD ejeren
altid kørte mindst (!) 1000 miles når han lige var ude at vende en tur i
week-enden...

Derfor tror jeg heller ikke at du skal være særskilt nervøs for nogle af de
modeller som du nævner. Vælg med hjertet, tag de knubs ejerskabet giver med
et smil (som undertegnede der køre HD...) og vrid så gassen med omtanke -
bare en gang imellem

Ride safe

Jens

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-05-02 22:53

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse

> mens at en anden amerikaner på en HD (som jo absolut ikke er mest
> elsket for sin ustyrlige holdbarhed...)

Øh, ahva?
HD er da netop kendt for sin ustyrlige holdbarhed. Lav litereffekt, simpel
teknik, lang levetid. Tror du ikke noget af det "ry" du refererer til er
opstået af uvidenhed, og så alle de HD'er man ser i vejsiden om sommeren
(som for størstedelens vedkommende er mellem 30-50 år gamle).

Rittig
(tidl. HD)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-05-02 18:31

Claus Rittig wrote:

> [...]
> opstået af uvidenhed, og så alle de HD'er man ser i vejsiden om sommeren
> (som for størstedelens vedkommende er mellem 30-50 år gamle).

Tillader mig lige at smide en kommentar til emnet. Harley kan køre langt af de
grunde du nævner. Men ofte er de voldtunede med bigborekits. Harley har ikke
altid styr på det der med tolerancer/kvalitet af bearbejdninger. Og så må man
heller ikke glemme at den er nummer seks på listen over antal indregistrede
motorcykler. Plus at dem der er på gaden kører mange kilometer. Selv er jeg
indblandet lidt i dragracing på Harley.

Ib Jakobsen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 18-05-02 22:11

> [...]
> opstået af uvidenhed, og så alle de HD'er man ser i vejsiden om sommeren
> (som for størstedelens vedkommende er mellem 30-50 år gamle).

Jow, jow - det var jo også det jeg forsøgte at sige

Grunden til at HD i 1984 kom med den nye Evo motor skyldes jo at kunderne
gerne ville køre HD, men de gad ikke finde sig de den dårlige kvalitet
længere. En kvalitet som var ok i midten af 30'erne, men som man ikke kunne
sælge til moderne mennesker. Derfor flygtede mange (selv amerikanere) til
japanske mc'er.

Med fremkomsten af en mere moderne motor som ikke bare er holdbar, men også
driftsikker, rimelig olietæt og stadigvæk mulig at voldtune (så en med 140
hk på baghjulet...) har man nu fået vendt skuden fra dødskursen og så
henimod en succes.

.... og må jeg så ikke lige i samme forbindelse tilføje ÅRSAGEN til at så
mange (specielt ældre) HD'er holder i vejsiden hele sommeren: INGEN motor
kan holde til at en amatør der anvender forkert værktøj voldspænder alle
møtrikker med forkert moment efter at hele motoren - igen - har været skilt
af for 117 gang af en entusiastisk (men uviden) ejer, som derefter pisker en
40 år gammel konstruktion afsted med 140 km/t i timevis fordi man gerne vil
følge med sin kammerat som køre på en 2002 model.

Hvis blot alle ejere af de gamle modeller ville køre dem efter de
forudsætninger som konstruktionen betinger og ville overlade alle eftersyn
til professionelle (eller i det mindste tage et kursus så de vidste hvad de
foretog sig) så slap man for 95% af alle de havarier som opstår.

Og dette er ikke bare tom snak. Jeg har selv skubbet mere end rigeligt rundt
på min egen 1960 HD fordi jeg selv ville ordne alting på den. Efter den har
være på et seriøst værksted har der ingen problemer været. Tankevækkende,
ikke sandt...?

Nok om det. Vi er jo enige.

Ride safe.

Jens

Fra : Armand

Dato : 19-06-02 23:30

> [...]
> 2-hjuler til at køre evigt - det er blot et spørgsmål om
kørselsmønster (og
> selvfølgelig rigtig vedligeholdelse m.v.).

Jup!
Men sådan set: Så vil en højere-ydende/større model være sværere at pine
end end svagere/mindre!

Fra : Inkognito

Dato : 17-05-02 21:50

> [...]

jeg
> vil bare have noget der er stabilt og holdbart uden at skulle renovere

"Efter kort tid" !?
Sig mig lige: hvor langt har du da kørt på CBR'eren??

--
Hondahans