/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Suzuki GS500 motor - er den dårlig?
Fra : Newbie


Dato : 14-05-02 17:45

Hej
Nu her jeg set en del (nogen, eller i hvert fald et par stykker) annoncer
for brugte Suzuki GS500, hvor sælgeren skriver at motoren er skiftet ved
måske 20.000 km... eller der omkring.

Er der noget galt med den motor?

Og generelt, hvor langt kan en motor køre?

mvh
Lars



 
 
Jens Bering (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 14-05-02 19:53


> Er der noget galt med den motor?
>
> Og generelt, hvor langt kan en motor køre?
>
> mvh
> Lars

GS 500 - er suzuki mest gennemprøvede motorkonstruktion (næstefter de gamle
tre cyl. vandbøfler GS-erne fra 70'erne)...ingen probler/børnesygdomme der

(500'erne er blot en opboring af gsx 400 - som huserede i de glade 80'ere)

Sørger du for at varme op inden du gir den rulle samt skifte olie/filter ved
de foreskrevne intervaller (fuldsyntetisk)... ca 100.000

Men husk omdrejninger - dræber - også levetiden på en motor!



Claus Rittig (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-05-02 20:21

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:V1dE8.152$%G3.4245@news.get2net.dk...

> Sørger du for at varme op inden du gir den rulle samt skifte olie/filter
ved
> de foreskrevne intervaller (fuldsyntetisk)... ca 100.000

Delsyntetisk er nu rigeligt.

Rittig
(på min 2. GS500)



Jens Bering (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 14-05-02 20:24

> Delsyntetisk er nu rigeligt.
>
> Rittig
> (på min 2. GS500)
>
>

Hvis du vil spare 150 kr. så ja

Hvis du vil have maximal smørring (også ved lave temp.)så lydt til mit råd!

KMen ærligt så orker jeg ikke at kaste mig ud i diskussionen om forskellen
på mineralske/delsyntesiske og fuldsyntesiske olier

MVH
Jens



Claus Rittig (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-05-02 22:07

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:uvdE8.161$%G3.4371@news.get2net.dk...
> > Delsyntetisk er nu rigeligt.

> Men ærligt så orker jeg ikke at kaste mig ud i diskussionen om forskellen
> på mineralske/delsyntesiske og fuldsyntesiske olier

Det bliver også hurtigt langhåret, især hvis man ikke rigtig har nogle
argumenter, bortset fra tro.

Rittig



Kenneth S (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 14-05-02 22:30

>
> Det bliver også hurtigt langhåret, især hvis man ikke rigtig har nogle
> argumenter, bortset fra tro.
>
> Rittig
>

Helt enig

Kenneth



Kenneth S (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 14-05-02 22:22


"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> wrote in message
news:uvdE8.161$%G3.4371@news.get2net.dk...
> > Delsyntetisk er nu rigeligt.
> >
> > Rittig
> > (på min 2. GS500)
> >
> >
>
> Hvis du vil spare 150 kr. så ja
>
> Hvis du vil have maximal smørring (også ved lave temp.)så lydt til mit
råd!
>

here we go..

...nah, jeg holder min mund

Kenneth



Morten Dybdal (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 14-05-02 20:34

Jens Bering wrote:

> (500'erne er blot en opboring af gsx 400 - som huserede i de glade 80'ere)
>

Familien startede i '77 med GS400, den blev GS425, 450, og nu 500.
GSX400 er en 400 med 4 ventiler. Så er der også GSX400F ikke er i familie.


--
Morten Dybdal



Jens Bering (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 14-05-02 20:47

> >
>
> Familien startede i '77 med GS400, den blev GS425, 450, og nu 500.
> GSX400 er en 400 med 4 ventiler. Så er der også GSX400F ikke er i
familie.
>
>
> --
> Morten Dybdal
>
>
Nu prøver jeg lige at forstå din mail...
GSX 400 er selvfølgelig en 400 ccm - 2 cyl.

Jeg snakker ikke om F-eren, som blev lanceret på samme tid..



Morten Dybdal (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 14-05-02 21:34

Jens Bering wrote:
>>Familien startede i '77 med GS400, den blev GS425, 450, og nu 500.
>>GSX400 er en 400 med 4 ventiler. Så er der også GSX400F ikke er i
>
> familie.
>
>>
>>--
>>Morten Dybdal
>>
>>
>
> Nu prøver jeg lige at forstå din mail...
> GSX 400 er selvfølgelig en 400 ccm - 2 cyl.

Ja, da.

>
> Jeg snakker ikke om F-eren, som blev lanceret på samme tid..
>

Det troede jeg heller ikke men mange tager fejl, derfor.

--
Morten Dybdal



Inkognito (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Inkognito


Dato : 14-05-02 21:44


Morten Dybdal <morten@REMdm-data.dk> skrev i en
news:3CE166A1.10503@REMdm-data.dk...
> Jens Bering wrote:
>
> > (500'erne er blot en opboring af gsx 400 - som huserede i de glade
80'ere)
> Familien startede i '77 med GS400, den blev GS425, 450, og nu 500.
> GSX400 er en 400 med 4 ventiler. Så er der også GSX400F ikke er i
> familie.

GS-serien var med kuglelejer i krumtappen, hvor GSX'erne er med
glidelejer.
Dog mener jeg at netop GS 500 er med glidelejer (derfor også balladen
omkring olie, som gamle GS'ere bedre tåler), hvilket falder fint i tråd
med Jens Bering's udtalelse om at 500'eren nedstammer fra GSX 400!

--
Hondahans




Morten Dybdal (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 14-05-02 22:08

Inkognito wrote:

>
> GS-serien var med kuglelejer i krumtappen, hvor GSX'erne er med
> glidelejer.
> Dog mener jeg at netop GS 500 er med glidelejer (derfor også balladen
> omkring olie, som gamle GS'ere bedre tåler), hvilket falder fint i tråd
> med Jens Bering's udtalelse om at 500'eren nedstammer fra GSX 400!
>

Jeg mener at kunne huske, at GS450 adskilte sig fra forgængerne på netop
dette punkt, men den kom da før GSX400?



--
Morten Dybdal



Inkognito (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Inkognito


Dato : 15-05-02 18:40


Morten Dybdal <morten@REMdm-data.dk> skrev i en
news:3CE17CA1.2040409@REMdm-data.dk...
> Inkognito wrote:
> >
> > GS-serien var med kuglelejer i krumtappen, hvor GSX'erne er med
> > glidelejer.
> > Dog mener jeg at netop GS 500 er med glidelejer, hvilket falder fint
i tråd
> > med Jens Bering's udtalelse om at 500'eren nedstammer fra GSX 400!
> Jeg mener at kunne huske, at GS450 adskilte sig fra forgængerne på
netop
> dette punkt, men den kom da før GSX400?

Øh?
Jeg husker GS 450, som to-ventilet "efternøler" der på grund af de
ekstra kubikker havde samme ydelse som GSX'eren; men bedre bundtræk!
Bundtrækket derved at mange ventiler er godt når der ved topomdrejninger
skal flyttes en masse luft; men ved lave omdrejninger er det nærmest som
et alt for åbent udstødning!

Hvem ligger inde med gamle MC-Revy's, og derigennem konkret viden????

--
Hondahans



Ole Baun (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 15-05-02 19:49


"Inkognito" skrev i en meddelelse news:abu8qf$2094$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Hvem ligger inde med gamle MC-Revy's, og derigennem konkret viden????

Det tror jeg der er mange der gør. Jeg har dem fra ´77 og frem. Hvis du vil
være lidt mere konkret (model / år) vil jeg da gerne prøve at finde
oplysningerne.

Ole Baun



Inkognito (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Inkognito


Dato : 16-05-02 15:50


Ole Baun <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:3ce2ae1f$0$3752$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> "Inkognito" skrev i en meddelelse
news:abu8qf$2094$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Hvem ligger inde med gamle MC-Revy's, og derigennem konkret
> > viden????
> Det tror jeg der er mange der gør. Jeg har dem fra ´77 og frem. Hvis
du vil
> være lidt mere konkret (model / år) vil jeg da gerne prøve at finde
> oplysningerne.

Det kan nu kun dreje sig om 3-4 årgange først i 80'erne, og jobbet er at
kronologisere GS 400, GSX 400, GS 450 og GS 500!

--
Hondahans




Ole Baun (16-05-2002)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 16-05-02 21:34


"Inkognito" skrev i en meddelelse news:ac0h4q$1c70$3@news.cybercity.dk...
> > > Hvem ligger inde med gamle MC-Revy's, og derigennem konkret
> > > viden????
> > Det tror jeg der er mange der gør. Jeg har dem fra ´77 og frem. Hvis
> du vil
> > være lidt mere konkret (model / år) vil jeg da gerne prøve at finde
> > oplysningerne.
>
> Det kan nu kun dreje sig om 3-4 årgange først i 80'erne, og jobbet er at
> kronologisere GS 400, GSX 400, GS 450 og GS 500!

OK. Kiggede i udgaverne fra 1977 til og med 1985.

GS 400: 1977
GS 400 C: 1978 og 1979

GSX 400:
GSX 400 EX: 1981 og 1982
GSX 400 ST: 1981
GSX 400 FWS: 1984

GS 450:
GS 450 ET: 1980
GS 450 E: 1983
GS 450 ED: 1984
GS 450 S: 1984 og 1985

GS 500: fandt jeg ikke

Ole Baun



Inkognito (17-05-2002)
Kommentar
Fra : Inkognito


Dato : 17-05-02 22:47


Ole Baun <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:3ce417d3$0$10904$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> "Inkognito" skrev i en meddelelse
news:ac0h4q$1c70$3@news.cybercity.dk...
> > > > Hvem ligger inde med gamle MC-Revy's, og derigennem konkret
> > > > viden????
> OK. Kiggede i udgaverne fra 1977 til og med 1985.
> GS 400: 1977
> GSX 400 EX: 1981 og 1982
> GS 450 ET: 1980
> GS 500: fandt jeg ikke

Tak for fliden!
Den bekræfter dog at jeg husker forkert om at 450'eren er en toventilet
"konkurrent" til GSX'eren.

Der er endnu ingen der har forklaret om 500'eren er kugle eller
glide -lejret ???!

--
Hondahans




Morten Dybdal (18-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 18-05-02 12:16

Inkognito wrote:

>
> Der er endnu ingen der har forklaret om 500'eren er kugle eller
> glide -lejret ???!
>

Jo det har Henning. Han skrev:

>
> De to-cylindrede GS(X)'er har haft glidelejer ihvertfald siden '79.






--
Morten Dybdal



Armand (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-02 23:38


Morten Dybdal <morten@REMdm-data.dk> skrev i en
news:3CE637F8.2010703@REMdm-data.dk...
> Inkognito wrote:
> > Der er endnu ingen der har forklaret om 500'eren er kugle eller
> > glide -lejret ???!
> Jo det har Henning. Han skrev:
> > De to-cylindrede GS(X)'er har haft glidelejer ihvertfald siden '79.

Den holder ikke!
GS 400-serien (incl. GS 425) er kuglelejrede, også GS 400L (costum) der
er fra efter '79!

Er der virkelig ikke en der ligger inde med et GS500 prospekt med
detaljen nævnt?

--
Armand.
(der må se at komme forbi Eddike for andet end at låne VFR'eren (gjorde
ham faktisk den tjeneste(!) at medbringe den til kirke og eftefølgende
kortegekørsel, da Klubbens afgåede formand blev gift i lørdags, og
Eddike derfor selv befandt sig indendøre i kirken i alt andet end
mc-beklædning!) - Kigge i hans GS 500 værkstedsbog f.eks.)

(jeg eftersender her et ældre "kvalt" indlæg uden at nærlæse i debatten
om det er blevet forældet!)











Henning (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 22-06-02 13:21

> > > De to-cylindrede GS(X)'er har haft glidelejer ihvertfald siden '79.
>
> Den holder ikke!
> GS 400-serien (incl. GS 425) er kuglelejrede, også GS 400L (costum) der er fra efter '79!

Min Suzuki model historie er lidt upræcis mht hvornår hvilke motorer havde hvad. Men det er rigtigt, at de allerførste 400 og 425 havde rulle krumtappe. Min Haynes, der dækker fra '79 har kun glide krumtappe, og skiftet er sket omkring '80. At der så måske er solgt rulle marier de næste få år er slet ikke usandsynligt.


> Er der virkelig ikke en der ligger inde med et GS500 prospekt med detaljen nævnt?

Den aktuelle gs500 har glidelejer. (.!) Hvis der er een, der kan dokumemtere andet leverer jeg en kasse øl hvorsomhelst på det danske fastland.


--
Who, what, where: http://move.to/henning


Morten Dybdal (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 15-05-02 21:29

Inkognito wrote:
>
>
> Øh?
> Jeg husker GS 450, som to-ventilet "efternøler" der på grund af de
> ekstra kubikker havde samme ydelse som GSX'eren; men bedre bundtræk!
> Bundtrækket derved at mange ventiler er godt når der ved topomdrejninger
> skal flyttes en masse luft; men ved lave omdrejninger er det nærmest som
> et alt for åbent udstødning!
>

Den kom til DK i'83, men det var et restlager.




--
Morten Dybdal



Claus Rittig (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-05-02 22:09

"Inkognito" <hondahans@igkognito.dk> skrev i en meddelelse
news:abrsuj$2nho$4@news.cybercity.dk...

> Dog mener jeg at netop GS 500 er med glidelejer (derfor også balladen
> omkring olie, som gamle GS'ere bedre tåler), hvilket falder fint i tråd
> med Jens Bering's udtalelse om at 500'eren nedstammer fra GSX 400!

For nu at kaste grus i maskineriet, så betyder X'et i GSX400 at motorcyklen
har 4 ventiler pr. cylinder, og GS500 har kun 2. Hvordan påvirker det
stamtræet?

Rittig



Niels Jørgensen (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Niels Jørgensen


Dato : 15-05-02 07:33

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3ce18121$0$51085$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> For nu at kaste grus i maskineriet, så betyder X'et i GSX400 at motorcyklen
> har 4 ventiler pr. cylinder, og GS500 har kun 2.

Det vidste jeg ikke - smart

>Hvordan påvirker det stamtræet?

Er det ikke lige meget? Et topstykke kan man altid skifte. Det ville
være meget værre hvis det var 4 _cylindre_ vi snakkede om


/Niels
XS400-SS **sælges**


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Henning (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-05-02 23:04

> GS-serien var med kuglelejer i krumtappen, hvor GSX'erne er med glidelejer.

De to-cylindrede GS(X)'er har haft glidelejer ihvertfald siden '79. Iøvrigt betyder GS to ventiler, og GSX fire ventiler, med undtagelse af GS250T (US version), der også havde fire ventiler.



--
Who, what, where?: http://move.to/henning


Martin Rudbeck Jepse~ (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Martin Rudbeck Jepse~


Dato : 15-05-02 08:09

Henning wrote:
>
> > GS-serien var med kuglelejer i krumtappen, hvor GSX'erne er med glidelejer.
>
> De to-cylindrede GS(X)'er har haft glidelejer ihvertfald siden '79. Iøvrigt betyder GS to ventiler, og GSX fire ventiler, med undtagelse af GS250T (US version), der også havde fire ventiler.
>
> --
> Who, what, where?: http://move.to/henning

Uden at være helt sikker mener jeg at gsx-konceptet slet ikke slog
igennem i USA, men at disse modeller (herunder gsx750EX som jeg er
lykkelig ejer af) blot blot solgt som gs'ere over there?

Martin

Inkognito (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Inkognito


Dato : 15-05-02 18:44


Henning <henning@see.sig> skrev i en
news:3ce18b0a$0$51152$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > GS-serien var med kuglelejer i krumtappen, hvor GSX'erne er med
> > glidelejer.
> De to-cylindrede GS(X)'er har haft glidelejer ihvertfald siden '79.
Iøvrigt
> betyder GS to ventiler, og GSX fire ventiler, med undtagelse.......

GSX var både et spring til fireventil-teknik, og glidelejrede motorer!
Den eneste glidelejrede GS'er jeg kender til er 650G-Katana!

--
Hondahans



Henrik Nielsen - Rap~ (15-05-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 15-05-02 14:48

"Men husk omdrejninger - dræber - også levetiden på en motor"

For få omdr. (=sejtræk) slider også mere.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk/

Fjern x i mailadr. ved svar på mail



Claus Rittig (14-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-05-02 19:33

"Newbie" <lm.listNOSPAM@softhome.net> skrev i en meddelelse
news:3ce13f1a$0$51206$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
> Nu her jeg set en del (nogen, eller i hvert fald et par stykker) annoncer
> for brugte Suzuki GS500, hvor sælgeren skriver at motoren er skiftet ved
> måske 20.000 km... eller der omkring.
>
> Er der noget galt med den motor?

Nej, den er nok en af de mere slidstærke. Dne har ikke rigtig nogen
"typefejl", det er en gammel, gennemprøvet konstruktion og litereffekten er
ret lav.

Når der er så mange GS500 der får skiftet motor, tror jeg det måske kan
hænge sammen med at den typisk bruges som begyndercykel, og derfor kører der
nok mange rundt på den model som ikke ved ret meget om motorcyklens
vedligehold eller svage punkter. Jeg har fx. hørt om flere der har køer den
tør for olie, og det kan ingen motorer holde til. (Hvordan de så får den
kørt tør, det aner jeg ikke.)

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste